قیمت تخم مرغ | قیمت تخم مرغ بازار

پشت پرده افزایش قیمت تخم مرغ چیست؟ | قیمت تخم مرغ امروز در بازار

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان گفت: نباید افزایش قیمت تخم‌مرغ بازار به پای تولیدکنندگان گذاشته شود، زیرا این هزینه به جیب تولیدکنندگان نمی‌رود و آن‌ها همچنان در ضرر هستند، زیرا با قیمت پایینی تخم‌مرغ را می‌فروشند.

پشت پرده افزایش قیمت تخم مرغ چیست؟ | قیمت تخم مرغ امروز در بازار
کدخبر : 6571
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت تخم مرغ یکی از مواردی بود که در گرانی های اخیر افزایش داشت. از آنجایی که تخم مرغ یک کالای پرمصرف است و تقریبا تمامی اقشار به آن نیازمند هستند، متعادل بودن قیمت تخم مرغ اهمیت زیادی دارد. قیمت تخم مرغ نیز به صورت روزانه اعلام می شود. افزایش قیمت تخم مرغ یکی دیگر از نگرانی های مردم بود و به همین دلیل بعد از گرانی میزان خرید آن بالا رفت. اما بعد از آن قیمت تخم مرغ نیز مانند سایر کالاها پایین آمد.  تخم مرغ را می توانید در ادامه بخوانید.

خسرو منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص افزایش قیمت هر شانه تخم مرغ به ۱۰۰ هزار تومان، اظهار کرد: این افزایش قیمت متوجه مرغداران نیست و مرغداران همچنان با قیمت‌های پیشین تخم مرغ را به فروش می‌رسانند و این افزایش قیمت‌ها کاملاً ناشی از عملکرد اصناف و شبکه توزیع است.

وی افزود: قیمت مصوب هرشانه تخم مرغ ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای مرغداران و ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان برای مصرف کننده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار اصفهان گفت: قیمت تمام شده تخم مرغ برای مرغداران ۴۸ هزار تومان است و دولت کاملاً این موضوع را تأیید کرده است اما با توجه به شرایط موجود، هنوز اقدام به اعلام افزایش قیمت تخم مرغ نکرده است.

منصوری اضافه کرد: مسئولان دولتی شرایط مرغداران را بررسی کرده و کاملاً بر این موضوع که قیمت تخم مرغ باید افزایش یابد توافق نظر دارند اما هنوز اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.

وی تاکید کرد: نباید افزایش قیمتی که در بازار است به پای تولیدکنندگان گذاشته شود زیرا این هزینه به جیب تولیدکنندگان نرفته و تولیدکنندگان همچنان در ضرر هستند و با قیمت پایینی تخم مرغ را می‌فروشند.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار اصفهان گفت: قیمت مصرف کننده اکنون بسیار بالاست که ناشی از زیاده خواهی و اجحاف‌هایی است که در شبکه توزیع وجود دارد.

پس از اصلاح نظام یارانه در اردیبهشت ماه سالجاری و تعیین قیمت برای برخی کالای اساسی از جمله تخم مرغ، دولت به تولیدکنندگان وعده حمایت داد اما، با گذشت حدود ۶ ماهه از اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای و تعیین قیمت برای کالا‌های اساسی پر مصرف، به گفته فعالان صنعت مرع تخمگذار، نه تنها حمایتی صورت نگرفته بلکه این صنعت با مشکلات ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ای ر‌ها شده است.

طبق ادعای حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، میزان زیان مرغداران از زمان اصلاح نظام یارانه‌ای تا امروز به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این زیان هر روز در حال افزایش است.

به گفته وی؛ حذف گله‌ها به دلیل عدم توان مالی مرغداران برای تأمین هزینه‌های تولید و تدوام زیان آن‌ها آغاز شده است.

کاشانی در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تأکید بر اینکه مرغداران از حل مشکل خود از طریق دولت نا‌امید شده‌اند، از ارسال نامه اعتراضی به قوه قضاییه خبر داد.

وی افزود: این نامه به رئیس قوه قضاییه نوشته شده است و مرغداران ضمن تشریح وضعیت صنعت مرغ تخمگذار کشور، درخواست رسیدگی به مشکلات را داده اند.

کاشانی مهمترین موضوع مطرح شده در این نامه را مربوط به اعتراض به قیمت دستوری عنوان کرد.

وی دیگر موضوع مطرح شده در نامه مرغداران خطاب به رئیس قوه قضاییه را عدم تسویه مطالبات نهاده خوراک دام باقی مانده از اردیبهشت ماه بر شمرد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن همچنین از ارسال همزمان نامه به رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.

کاشانی تصریح کرد در نامه به رئیس مجلس نیز درخواست مرغداران مطرح و نسبت به قیمت دستوری تخم مرغ معترض شده‌ایم.

وی یادآور شد: علاوه بر وزارت جهادکشاورزی، معاون اول رئیس جمهور نیز دیگر مخاطب نامه‌های مرغداران به دولت بوده است که تا امروز پاسخی از سوی آن ها دریافت نشده است.

کاشانی ادامه داد: قرار بر این بود دولت در شهریور ماه قیمت مصوب تخم مرغ را مطابق با هزینه تمام شده تولید اصلاح کند اما، تا امروز به این وعده عمل نکرده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم برای مرغداران را ۴۸ تا ۵۹ هزار تومان اعلام کرد در حالی که، قیمت دستوری خرید آن از مرغداران ۳۵ تا حداکثر ۳۶ هزار تومان است.

به عبارت دیگر، در حال حاضر مرغداران در تولید هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۳ تا ۲۳ هزار تومان زیان می‌کنند که رقم قابل توجه است.

هر روز هشدار به تبعات افزایش هزینه‌های تولید مرغ با گران شدن نهاده‌ها از سوی تولید کنندگان بیشتر می‌شود وآنان تأکید دارد که فروش تخم مرغ با نرخ مصوب دولتی برای مرغداربه صرفه نیست و درخواست افزایش قیمت دارند.در حالی که تنظیم بازار همچنان بر کنترل قیمت مصوب تخم مرغ پافشاری دارد که این محصول در بازار مصرف با نرخ‌های متفاوت به فروش می‌رسد.

درکمتر از سه هفته پیش هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازار در میادین میوه و تره‌بار ۷۳ هزار تومان و در بازار آزاد، ۸۵ هزار تومان عرضه می‌شد؛ اما بر اساس گزارش میدانی از میادین میوه و تره بار حاکی است که قیمت هر شانه تخم مرغ حدود ۹۰ هزار تومان شده و قیمت یک شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در فروشگاه‌های سطح شهر به حدود ۱۳۰ هزار رسیده است. حالا هر عدد تخم‌مرغ بین ۲ هزار و ۸۰۰ تا حدود ۵ هزار تومان به دست خریدار می‌رسد.

طبق بررسی‌های میدانی از سطح شهر، قیمت تخم مرغ در سوپرمارکت‌ها و خرده فروشی‌ها شانه‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.در حال حاضر هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازاری در میادین میوه وتره بار با قیمت شانه‌ای ۸۶۰۰۰ تومان عرضه می‌شود؛ در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی را ۷۱،۰۰۰ تومان تصویب کرده است.

از همان ابتدای اصلاح یارانه‌ها ناصر نبی‌پوررئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفته است؛ اگر قیمت تخم‌مرغ به بیش از شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان هم برسد باز هم خرید آن برای مصرف‌کنندگان به نسبت مرغ و گوشت به‌صرفه‌تر واین قیمت‌ها طبیعی است و گران نیست.اما امروز با توجه به وضعیت اقتصادی مردم خرید جزئی‌ترین و متداول‌ترین ماده غذایی بین خانوار‌ها بشدت کاهش یافته و موضوع گرانی و چند نرخی شدن قیمت تخم مرغ احتمال حذف این ماده غذایی از سبد‌های بیشتری از خانوار‌ها را رقم خواهد زد.

مهدی یوسف‌خانی رئیس فروشندگان پرنده و ماهی تهران در یک گفتگوی رادیویی درباره تغییرات قیمت تخم مرغ گفت: نرخ مصوب تخم مرغ تغییری نکرده و فروش بیش از قیمت مصوب، تخلف محسوب می‌شود. به گفته این مسئول؛ قیمت مصوب تخم مرغ تغییر نکرده و همان نرخ مصوب یعنی هر کیلوگرم ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و شانه دو کیلویی ۷۹ هزار و ۶۰۰ تومان است.

ستاد تنظیم بازار قیمت شانه تخم مرغ را در شانه مقوایی ۸۶ هزار تومان اعلام کرده است که با تقسیم هر شانه بر ۳۰ عدد، قیمت هر دانه تخم مرغ امروز تقریباً ۲۸۰۰ تومان بدست خواهد آمد.

حالا در بازار آزاد و سوپرمارکت‌های سطح شهر قیمت هر دانه تخم مرغ با توجه به قیمت ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان هر شانه ۳۰ عددی بین ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۴ هزار و ۳۰۰ تومان به دست خریدار می‌رسد.

به نقل از ایسنا، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اضافه کرد: تصمیماتی مبنی بر واردات تخم‌مرغ گرفته شده بود که جلوی آن گرفته شد، زیرا قیمت هرکیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۳۵ هزارتومان و قیمت تخم‌مرغ در ترکیه نیز ۵۰ هزارتومان است و اگر قرار بود واردات صورت بگیرد، رقابت با بخش خصوصی ایجاد می‌شد.

وی تصریح کرد: قیمت پیشنهادی ما به دولت برای هرکیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۴۸ هزار تومان است.

کاشانی در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه قیمت‌ها تغییری نکرده ولی قیمت هرشانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ برای مصرف‌کنندگان به بیش از ۹۰ هزارتومان و در برخی مناطق تا ۱۰۰ هزارتومان هم رسیده است؟ گفت: در میادین میوه و تره‌بار قیمت تخم مرغ کمتر از ۸۰ هزار تومان و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز حدود ۸۰ هزار تومان است. شاید در برخی مغازه‌ها بالای ۹۰ هزارتومان باشد که البته قیمت منطقی هرشانه تخم مرغ ۹۰ تا ۹۵ هزارتومان است اما چون در مرغداری هنوز قیمت تخم‌مرغ افزایش نیافته‌است بنابراین فروش تخم‌مرغ با قیمت بالای ۹۰ هزار تومان در حال حاضر تخلف است.

وی در پایان گفت: امسال مشکلی در تولید نداریم و تولید بسیار خوب و منظم است. روزانه ۳۵۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود و حدود ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تن هم مصرف تخم مرغ داریم. این یعنی اینکه حدود ۱۰۰ هزارتن مازاد تخم‌مرغ در کشور وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۷هزارتومان و هر شانه ۱.۸۰۰ گرمی کمتر از ۷۰هزارتومان است.

حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت منطقی هر عدد تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها را ۳هزار تا ۳هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ‌های بالاتر ۱۰۰درصد گران‌فروشی است.

کاشانی می‌گوید: علی‌رغم آن‌که قیمت واقعی تخم‌مرغ ۳۰درصد بالاتر از نرخ فعلی است، دولت در هفته گذشته به پشتیبانی امور دام اجازه واردات تخم‌مرغ داده است. این درحالی است که به سبب شرایط مازاد تولید قرار بود به صادرکنندگان مشوق صادراتی دهند.

وی گفت: روزانه ۳هزار و ۵۰۰ تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که به‌سبب مازاد مصرف برآورد می‌شود که میزان مازاد تا پایان ماه به بالای ۸هزار تن برسد.

بنابر گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها بارها به دولت اعلام کردیم که در صورت آزادسازی نرخ نهاده‌ها اقداماتی هم‌چون اصلاح واقعی قیمت، پرداخت طلب نهاده مرغداران و مشوق صادراتی را در دستور کار خود قراردهند که هیچ یک از پیشنهادات عملیاتی نشده است.

آمارها حاکی از آن است که امسال تولید تخم‌مرغ به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است، دولت برای حمایت از تولید راهی جز پرداخت مشوق صادراتی ندارد، این در حالی است که با اتخاذ سیاست واردات زمینه را برای نابودی صنعت فراهم می‌کند.

  48 هزار تومان؛ قیمت یک کیلو تخم‌مرغ در یکی از سوپرمارکت‌های سطح شهر مشهد است. این در حالی است که قیمت مصوب تخم‌مرغ 39 هزار و 800 تومان است، اما در بازدید میدانی ما از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های سطح شهر، تخم‌مرغ های ساده و بدون نشان با حداقل قیمت 45 هزار تومان به فروش می‌رسید. 

این گران‌فروشی و زیر پا گذاشتن قیمت مصوب تخم‌مرغ فقط مربوط به خرده‌فروشان نمی‌شود، بلکه قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها نیز مرز قیمت‌های مصوب را درهم‌شکسته است و بیشتر از قیمت مصوب (35 هزار و 500 تومان) به فروش می‌رسد. همه این‌ها در حالی است که رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان توپ را به میدان شرکت پشتیبانی امور دام می‌اندازد و ادعا می‌کند که علت گرانی تخم‌مرغ سوء‌مدیریت شرکت پشتیبانی امور دام است و دولت از جیب تولید کننده هزینه می‌کند، اما مدیر کل نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی استان اظهار می‌کند که اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان به‌عنوان عامل تنظیم بازار با درخواست مداوم افزایش قیمت در مقاطع زمانی مختلف بر طبل گرانی می‌کوبد و نگاهش به بازار گرانی است.

در بازدید میدانی خراسان ،فروشندگان اظهار می‌کنند که قیمت تخم‌مرغ حدود یک هفته اخیر افزایش یافته است و خودشان نیز تخم‌مرغ را از شرکت‌های توزیع‌کننده با حداقل قیمت 42 هزار تومان خریداری می‌کنند.

حسین موسوی نژاد، رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی درباره قیمت مصوب تخم‌مرغ می گوید: قیمت مصوب تخم مرغ برای مصرف کننده 39 هزار و 800 تومان و در مرغداری ها و مراکز پخش 35 هزار و 500 تومان است. وی درباره قیمت های واقعی فروش تخم مرغ در مرغداری ها می‌گوید: تخم مرغ در مرغداری ها با قیمت 36 تا 37 هزار تومان به فروش می رسد. مطابق قانون، سود شرکت های پخش 3 درصد و اصناف 10 درصد و درمجموع 13 درصد است. بنابراین این سود منطقی است. موسوی نژاد درباره دلیل گرانی تخم مرغ می گوید: گرانی تخم مرغ به سوءمدیریت شرکت پشتیبانی امور دام کشور مربوط است. بارها اعلام کردیم که قیمت تخم مرغ افزایش می یابد و برای ذخیره سازی اقدام به خریداری کنند. چندین بار هم این موضوع را در شورای تامین استان مطرح کردم که حتی برای مصرف نیمی از روز شهر مشهد هم ذخیره سازی ندارند. این وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام است که زمانی که مرغدار متضرر می شود، تخم مرغ را ذخیره کند تا در زمان پیک مصرف در بازار تزریق کند. به رغم هشدارهایی که دادیم چنین اتفاقی نیفتاد و از زمان آزاد سازی نرخ ارز تا همین یک ماه اخیر صنعت مرغ تخم گذار استان حدود هزار و 260 میلیارد تومان متضرر شد. وی افزود: اگر مرجع خرید تخم مرغ تهران است که پشتیبانی امور دام استان را جمع کنند چون نمی شود توپ را به زمین فرد دیگری بیندازند و پاسخ گو نباشند. مشکل اصلی ما این است که تصمیم گیری ها در تهران انجام می شود و اختیاراتی به استان ها داده نمی شود، در نتیجه پشتیبانی امور دام استان می گوید، وظیفه تهران است.

قول داده بودند قیمت تخم مرغ بازنگری شود

موسوی نژاد در پاسخ به این سوال که علت گران فروشی از سوی اتحادیه چیست، می گوید: از نظر اتحادیه، تخم مرغ گران نیست و هنوز ارزان محسوب می شود. چون قیمت خوراک مرغ 3.5 برابر افزایش داشته و قیمت تمام شده در مرغداری ها بیش از 44 هزار تومان است. بنابراین قیمت باید بازنگری شود. وزیر جهاد کشاورزی هم قول داده بود که اول مهر قیمت را بازنگری می کند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد. حال این که دولت به وظیفه خودش عمل نمی کند که قیمت تخم مرغ را به روز کند و از جیب تولید کننده هزینه می کند، تولید کننده مقصر است؟ تخم مرغ برای آن ها گران تمام می شود که گران می فروشند. دولت باید به قولی که درباره بازنگری قیمت داده است، عمل کند.

درخواست مداوم اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار برای افزایش قیمت ها

ناصر شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان درباره گران‌فروشی تخم مرغ می گوید: با این که مرغداران و تشکل های مرغداری اعلام کرده اند که قیمت تمام شده تخم‌مرغ بالاست ، جلسه‌ای برگزار و به آن ها اعلام کردیم که مطابق اعلام ستاد تنظیم بازار کشور به‌ عنوان متولی، قیمت مصوب تخم‌مرغ باید رعایت شود. بنابراین برخی از مرغداران تمکین کردند و در حال فروش تخم مرغ با قیمت مصوب هستند، اما برخی از آن ها چه مرغدار و چه واحد صنفی قیمت مصوب را رعایت نکردند. بنابراین آن چه بیشتر از قیمت مصوب است، تخلف محسوب می شود و با آن برخورد خواهیم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان