وام ازدواج | وام ازدواج متقاضیان

خبر خوش برای زوجین از وام ازدواج | وام ازدواج 2 برابر شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به افزایش ۲ برابری وام‌های ازدواج و فرزندآوری دانشجویان، از آغاز ثبت‌نام وام ضروری از ۱۵ آبان ماه خبر داد.

خبر خوش برای زوجین از وام ازدواج | وام ازدواج 2 برابر شد
کدخبر : 6004
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام ازدواج و دریافت آن شرایط متفاوتی دارد. وام ازدواج کمکی از  طرف دولت برای به جوانان و تازه عروس و دامادها می باشد. وام ازدواج هر ساله بر حسب تورمی که در جامعه ایجاد می شود افزوده می گردد. سود وام ازدواج بسیار کم است .وام ازدواج  کمک بسیار خوبی برای زوج های جوان است.

به نقل از فارس، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه ثبت‌نام وام‌های دانشجویی آغاز شده و تا ۱۶ آذرماه ادامه دارد، گفت: ثبت‌نام وام‌های ضروری از ۱۵ آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد، دانشجویان می‌توانند در این فرصت اقدام به ثبت‌نام کنند.

وی با تاکید بر اینکه دو مورد جدید به وام‌ ضروری دانشجویان اضافه شده است و این وام‌ها برای نخستین بار در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، گفت: برای اولین بار وام عتبات عالیات به دانشجویان اختصاص می‌یابد، مبلغ این وام تا ۳ میلیون تومان است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: دومین وام ضروری دانشجویان، وام خرید تجهیزات کمک آموزشی دانشجویان است که مبلغ آن تا ۷ میلیون تومان بوده و دانشجویان پس از ثبت‌نام می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

* افزایش ۲ برابری وام‌های ازدواج و فرزندآوری دانشجویان

وی همچنین با تاکید بر اینکه وام‌های تحصیلی دانشجویان متاهل ۲ برابر پرداخت می‌شود، گفت: در راستای قانون جوانی جمعیت و فرزند آوری، وام ازدواج دانشجویان و وام فرزندآوری هم ۲ برابر شده است.

عمده تسهیلات تکلیفی مربوط به ازدواج و فرزندآوری است و تا ۲۳ مهر ماه امسال ۵۳۴ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۷۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است، 

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱/‌۰۱/‌۱۳۹۷‬ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است

مراحل ثبت نام وام ازدواج 

سامانه ثبت نام وام ازدواج با نشانی ve.cbi.ir برای ارائه تسهیلات به زوجین از طریق بانک مرکزی اعلام شده است. برای درخواست وام در این سامانه، هر کدام از زوجین باید وارد بخش تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، قسمت ثبت نام جدید شوند. 

بعد از ورود به صفحه اصلی، گزینه ثبت نام جدید را انتخاب کنید. در این صفحه زوجین باید شرایط و دستورالعمل‌های وام ازدواج را با دقت مطالعه کنید. این قسمت شامل شرایط و انواع مدارکی است که برای ثبت نام تسهیلات ازدواج نیاز است و باید اطلاعات هویتی و سکونتی را در این مرحله وارد کنید. نکته قابل توجه این است که تکمیل خانه‌هایی که با علامت ستاره قرمز رنگ مشخص شده اند، الزامی است. 

در نهایت ثبت نام وام ازدواج تمام و رسید ثبت نام بارگذاری می‌شود و می‌توانید رسید ثبت نان را برای خود ذخیره و یا در صورت امکان آن را چاپ کنید.

شرایط دریافت وام ازدواج ۱۴۰۱

متقاضی وام ازدواج نباید قبلا از این تسهیلات استفاده کرده باشد. و هر فرد ایرانی، تنها یک بار می تواند این وام را دریافت کند.

برای دریافت وام ازدواج محدودیت زمانی وجود دارد. یعنی زوجین تا دو سال بعد از تاریخ عقد خود می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

برای وام هریک از زوجین، به یک ضامن معتبر دارای فیش حقوقی رسمی نیاز است. (البته اغلب بانک‌ها بازنشستگان، کارمند پیمانی و قراردادی، نیروی نظامی، کاسب معتبر دارای پروانه کسب را به عنوان ضامن قبول می‌کنند.)

اگر خود فرد متقاضی وام ازدواج کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عـمومی (مانند کمیته امداد، شهرداری‌، هلال‌احمر و بنیاد)، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعـتباری باشند نیازی به ضامن ندارد. زیرا فراد با ارائه گواهی کسر از حقوق خود می‌تواند وام را دریافت کند.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد وام ازدواج

مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد است.

اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات یاد شده است.

صالح آبادی، بر لزوم همراهی بانک‌ها با مردم و تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات خرد تاکید کرد و گفت: از جمله در بحث پرداخت وام ازدواج اعلام کرده‌ایم که بانک‌ها باید با یک ضامن پرداخت کنند و هر بانکی که بیش از یک ضامن مطالبه می کند مرتکب تخلف شده و اگر رعایت نشود برخورد انضباطی خواهیم کرد.

وی  افزود: در وام‌های کلانی که پرداخت می‌شود باید دقت داشته باشیم اما در وام‌های خُرد که معمولا هم اقساط آنرا پرداخت می کنند در ابتدای امسال بخشنامه کرده‌ایم که تا ۲۰۰ میلیون تومان که در طبقه وام‌های خرد قرار می‌گیرد در دریافت وثیقه سخت گیری نشود و اگر متقاضی دارای رتبه اعتباری مناسبی با یک قرارداد لازم الاجرا پرداخت شود.

رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی همانند بانک‌های دولتی تحت نظارت بانک مرکزی هستند، افزود: بانک مرکزی همان تسلط و کنترلی که بر بانک دولتی دارد بر بانک خصوصی هم دارد و بانک‌های خصوصی موظفند که عضو شورای هماهنگی بانک‌ها باشند و آمار در اختیار قرار دهند.

خبرآنلاین

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان درهمایش زنان روستایی و عشایری اظهار داشت:  تجرد دختران روستایی بسیار بیشتر از شهری است به همین منظور تسهیلات مالی برای ازدواج زنان روستایی و عشایر از سال گذشته در حال پرداخت است و از  مهر ماه امسال نیز این تسهیلات به ازدواج زنان مناطق شهری نیز اعطا می‌شود.

وی با اشاره به آماری درباره وضعیت ازدواج زنان روستایی و عشایری افزود: میزان ازدواج زنان روستایی از شهری کمتر است به طوری که ۶۵ درصد زنان روستایی دارای همسر هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان ادامه داد: ۹۰ درصد  افرادکشور باسواد هستند اما این آمار در بخش زنان روستایی و عشایر پایین تر است  به همین منظور در دولت سیزدهم اعتبارات ویژه ای برای بازماندگان از تحصیل زنان روستایی در نظر گرفته شده است تا همه افراد  از سواد بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه بیمه زنان روستایی در قالب طرح جوانی جمعیت انجام می‌شود، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، اعتبارات و تسهیلات لازم برای توانمند سازی و کارآفرینی و  بازاررسانی و صادرات  محصولات زنان روستایی در نظر گرفته شده است.

خزعلی درباره خدمات پزشکی در مناطق روستایی گفت:در مناطق روستایی و عشایری با کمبود  پزشکان متخصصین و اورژانس هاوایی مواجه هستیم که برای تامین این نیازمندی های روستا ها اقدام  میشود.

بنابراین گزارش در پایان این مراسم از از زنان برتر کارآفرین در حوزه تولیدات روستایی و عشایری تقدیر به عمل آمد همچنین تفاهم نامه ای میان صندوق کار آفرینی امید و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد.

بر اساس این تفاهم نامه تسهیلات خرد روستایی  برای اشتغال زایی روستایی و حفظ اشتغال زنان روستایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

ازدواج یک امر بسیار مهم است که در آیات و روایات به آن تاکید فراوان شده؛ بنابراین به منظور ترویج فرهنگ این موضوع و تشویق جوانان به این امر مقدس، بانک مرکزی بخشنامه‌ای مبنی بر اعطای تسهیلات وام به زوجین ابلاغ کرد تا جوانان نتوانند به راحتی تشکیل خانواده دهند. اما این روز‌ها که برخی از زوجین برای دریافت وام به بانک‌ها مراجعه می‌کنند به دلیل تقاضای زیاد با در بسته مواجه شدند.این موضوع آنها را گلایه مند کرد.

شهروند خبرنگار ما که دو ماه است برای دریافت وام اقدام کرده است، همچنان چشم انتظار دریافت وام است و با ارسال پیامی گلایه خود را از این موضوع ابراز کرده است.

متن پیام شهروند خبرنگار

سلام لطفا پیگیر وام ازدواج باشید. چرا پرداخت نمی‌کنند؟ ما روی این وام حساب باز کردیم و دو ماه است که اقدام کردیم، ولی همچنان بانک از پرداخت وام خودداری می‌کند. خواهش می‌کنم در این خصوص گزارشی تهیه کنید.

به نقل از بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۸۵ هزار و ۵۱۵ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۶۶۸ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال به زوج‌ها پرداخت شده که این امر بیانگر رشد ۵۵ درصدی در اعطای این تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

همچنین برای حمایت از جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ شیوه نامه مربوطه (۳۱ فروردین‌ماه) تاکنون ۳۸۳ هزار و ۲۳۹ فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به مبلغ ۱۵۳ هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

براساس این گزارش از تاریخ ۶ تیرماه سال جاری با ارسال دستورالعمل تسهیلات ودیعه مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ آن به بانک‌های عامل، برای ۱۲۱ هزار و ۱۶۹ نفر با معرفی وزارت راه و شهرسازی به منظور دریافت این تسهیلات در بانک‌های عامل پرونده تشکیل شد

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

اینجانب در تاریخ ۲۳؍۵؍۱۳۹۹ عقد ازدواج نمودم. در همان زمان برای اخذ وام ازدواج اقدام کردم که طبق بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ آن پنجاه میلیون تومان بود ولی تورم شدیدتر شد و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ جز (۱) بند (الف) تبصره ۱۶ کسانی که تاریخ عقد آنها بعد از مورخه ۱؍۱؍۱۳۹۷ بوده است، تسهیلات ازدواج ۱۲۰ میلیون تومان قرار داده شد و قیدی برای کسانی که سابقا در سال ۱۳۹۷ اقدام به اخذ وام نمودند بیان نداشته است (بر خلاف قانون بودجه سال ۱۴۰۰، افرادی را که سابقا تسهیلات اخذ نموده بودند مستثنی کرده بود.)

با این فرض بانک مرکزی در قسمت اخیر بند ۴ و ۵ دستورالعمل مورد شکایت اعلام داشته وام به زوجینی تعلق می‌گیرد که عقد آنها بعد از ۱؍۱؍۱۳۹۷ بوده و تا کنون وامی دریافت ننموده باشند و مستند را همان قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (جز ۱ بند الف تبصره ۱۶) قرار داده است و این اقدام در حوزه اختیارات مرجع تصویب کننده نبوده است و بر خلاف اطلاق قانون می‌باشد، تقاضای ابطال آنها را دارم.

خلاصه مدافعات طرف شکایت:

به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کلیه زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از تاریخ ۱؍۱؍۹۷ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند. مطابق تبصره ۳ ماده ۷۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ تسهیلات بانکی موضوع مواد ۱۰، ۶۸ و ۶۹ منوط به تصویب آن در بودجه سنواتی خواهد بود. در خصوص شرایط بهره‌مندی از تسهیلات کماکان مفاد ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به عنوان قانون حاکم ملاک عمل می‌باشد. ارائه تسهیلات ازدواج تکلیف فوق‌العاده بر شبکه بانکی کشور بوده و بیش از آنکه جنبه حق داشته باشد صبغه امتیاز دارد و به حکم منطق نباید به ممری جهت سو استفاده تبدیل گردد. رد شکایت شاکی مورد استدعاست.

رای هیات تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری

نظر به اینکه قسمت اخیر بند ۴ و بند ۵ از دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج (موضوع شکایت شاکی) که دلالت بر این دارند که به هر یک از متقاضیان استفاده از این تسهیلات صرفا یک مرتبه، وام تعلق می‌گیرد و به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۱؍۱؍۱۳۹۷ می‌باشد و تاکنون وام دریافت نکردند، پرداخت می‌گردد که این احکام مندرج در مقررات مورد شکایت بر اساس جز (۱) بند الف تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، تدوین یافته است که در متن قوانین بودجه به صراحت قید شده است که وام به کسانی تعلق می‌گیرد که «تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند» که این حکم در قوانین بودجه سنوات ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کل کشور و نیز ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ نیز آمده است و در قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، صرفا سقف اعطای تسهیلات تغییر پیدا نموده است و یک میلیارد و دویست میلیون ریال و یک میلیارد و پانصد میلیون ریال برای کسانی که تاریخ عقد آنها بعد از ۱؍۱؍۱۳۹۷ می‌باشد در راستای ماده ۶۸ قانون مزبور پرداخت می‌شود و هرگز این حکم به معنای پرداخت مابه‌التفاوت و یا پرداخت برای ازدواج دوم به بعد نمی‌باشد بلکه برای کسانی است که تاریخ عقد آنها از ۱؍۱؍۱۳۹۷ به بعد است و تا کنون هم تسهیلات دریافت ننمودند. بنابراین مقررات مورد شکایت در راستای حکم مقنن بوده و مغایرتی با قوانین نداشته به استناد بند ب ماده ۸۴ از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ رای به رد شکایت صادر می‌نماید. که از این تعداد ۸۵ هزار و ۴۳۸ فقره به مبلغ ۴۸ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان