تاثیرات قطعی اینترنت بر زندگی مردم چیست؟

نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات اظهار کرد: فناوری اطلاعات در حال حاضر، از سرگرمی و فرهنگ تا حوزه سلامت را دربر می‌گیرد؛ بنابراین اگر این فضا دستخوش اختلال و یا مسدود شدن شود، جان انسان‌ها نیز به خطر می‌افتد.

تاثیرات قطعی اینترنت بر زندگی مردم چیست؟
کدخبر : 5755
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

در چند روز اخیر، قطعی اینترنت تشدید شده و توزیع قطره‌چکانی دارد. به‌بیان ‌دیگر، قطعی اینترنت مانند داروی تجویز شده، ساعت پیدا کرده و دسترسی به بیشتر شبکه‌های مجازی محدود شده که مهم‌ترین آن، اینستاگرام است.

براساس گزارشات مرکز آمار ایران، حدود ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی، کسب درآمد می‌کنند که از این میزان، حدود ۹ میلیون نفر، یعنی ۸۳ درصد در اینستاگرام فعالیت دارند. هنوز درباره موقتی یا دائمی بودن این محدودیت موضعی گرفته نشده اما بعید نیست که زیر سایه این قطعی موقتی، فیلترینگ دائمی پنهان شده باشد. در این صورت، معیشت افراد بسیاری از بین خواهد رفت. گسترش نیوز در این گزارش به بررسی ابعاد گوناگون اختلالات اینترنت و تاثیر آن بر کسب‌وکارهای فضای مجازی پرداخت.

لازم است از قطعی اینترنت به‌عنوان نخستین اقدامی که پس از هر اتفاق از سوی دولت انجام می‌‌شود، نام برد. در لابه‌لای قطعی‌های ساعتی، فیلتر شدن نیز مطرح است. این روزها مردم دست به دامن فیلترشکن‌هایی شده‌اند که در جوار این اینترنت کم توان قدرت‌نمایی دارد.

فیلترینگ اینستاگرام چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت، ضربه‌های سهمگینی به معاش بیش از ۹ میلیون نفر کاربر آن خواهد زد و با تشدید محدودیت‌های اینترنت در ایران درآمد این گروه به‌شدت کاهش می‌یابد. با فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ و با توجه به ظرفیت محدود پلتفرم‌های داخلی، بسیاری از مردم درگیر استفاده از وی‌پی‌ان و پروکسی هستند. طبق برخی آمار منتشر شده، درخواست برای خرید فیلترشکن با افزایش ۳ هزار برابری روبه‌رو شده است.

به گفته بعضی از کارشناسان، درآمد سالانه حاصل از فروش فیلترشکن در ایران از حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۶۰۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر رسیده است و آخرین گردش مالی این بازار تا هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت اعمال محدودیت در استفاده از پیام‌رسان‌های پرمخاطب، نه‌تنها باعث ریزش کاربران این پلتفرم‌ها نمی‌شود، بلکه به عاملی برای رونق بیشتر تجارت پرسود فروش فیلترشکن در ایران می‌انجامد. گسترش نیوز در این راستا گفت و گویی با کیوان نقره کار کارشناس فناوری اطلاعات انجام داده که درا دامه می‌خوانید.

تاثیر قطعی اینترنت بر کسب و کارها

کیوان نقره‌کار؛ پیرامون قطعی اینترنت و تأثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: درباره قطعی اینترنت، یک موضوع را باید شفاف‌سازی کنم. ما در مورد اینترنت، شاهد مسدود شدن هستیم اما در خصوص اینترنت ملی، با محدودیت دسترسی افراد به اطلاعات سروکار داریم. قطعی اینترنت یا مسدود شدن، تبعات به‌ مراتب بدتری دارد. در شبکه ملی اطلاعات، حتی شاید بتوان فضایی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی و پیام‌رسان‌های جهانی نیز ایجاد کرد اما احتمال اعمال محدودیت بر روی این پلتفرم‌ها وجود دارد.

او ادامه داد: در هر دو صورت، زیان‌های زیادی به بار خواهد آمد. برخی از این ضررها، به شکل مستقیم و برخی دیگر به‌طور غیرمستقیم بر کسب‌وکارها اثرگذار هستند. در صورت ایجاد یک جو بی‌اعتمادی، کاربران تمایلی برای استفاده از فضای جدید نخواهند داشت؛ چون سرمایه‌گذاری انرژی، مالی و کاری در این زمینه، فقط بحران و ضرر برای آن‌ها در پی دارد.

فناوری اطلاعات از سرگرمی و فرهنگ تا سلامت را دربر می‌گیرد

این کارشناس فناوری اطلاعات پیرامون تأثیر قطعی اینترنت بر روند تولید کشور بیان کرد: بسیاری از کسب‌وکارها، صنایع و حتی خدمات دولتی بر مبنای این فضا است. زمانی که زیرساخت‌ها، دچار نوسان و اختلال شود، آثار زیان‌باری ایجاد می‌شود. در ادامه نیز نارضایتی‌های عمومی را شاهد خواهیم بود. اپراتورهای ما، نسل چهارم و پنجم را ارائه می‌کنند و بیلبوردهای آن‌ها را در سطح شهر می‌بینیم. هوشمندی و فناوری در حال تلفیق شدن با صنایع مختلف است. فناوری اطلاعات در حال حاضر، از سرگرمی و فرهنگ تا حوزه سلامت را دربر می‌گیرد؛ بنابراین اگر این فضا دستخوش اختلال و یا مسدود شدن شود، جان انسان‌ها نیز به خطر می‌افتد.

نقره‌کار در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقدند بدون اینترنت و با داشتن یک شبکه داخلی هم می‌شود اقتصاد دیجیتال داشت، توضیح داد: در ابتدا باید در مورد اقتصاد دیجیتال تعریف روشنی ارائه داد. اقتصاد دیجیتال در دنیا، یک اقتصاد بین‌المللی محسوب می‌شود؛ به این معنا که ما باید اجازه شکل‌گیری ارتباطات جهانی را بدهیم. تبادل دانش و مسائل مالی باید وجود داشته باشد. ایجاد یک شبکه داخلی به‌تنهایی کارساز نیست؛ بنابراین در این حوزه، به تعاملات بین‌المللی نیاز است. فقط در این شرایط می‌توان گفت که در مسیر درستی قرار داریم. وگرنه در یک بازه محدود، هر شاخصه و تعریفی گذاشته شود، می‌تواند برای تعریف‌کنندگان آن مؤلفه‌ها، جذاب و درست باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان