سهام عدالت | سود سهام عدالت

دارندگان سهام عدالت بخوانند | خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تشریح کرد.

دارندگان سهام عدالت بخوانند | خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت
کدخبر : 5600
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

سهام عدالت در دولت نهم به برخی از افراد داده شده است. اما باز هم افرادی هستند که مشمول سهام عدالت می شوند، اما هنوز سهامی دریافت نکرده اند. قرار بود در سال جدید جاماندگان سهام عدالت هم بتوانند ثبت نام کنند. در خرداد و تیر 1401 خبری بر مبنی ثبت نام جاماندگان سهام عدالت منتشر شد. این ثبت نام فقط مخصوص افراد تحت پوشش کمیته بود. با این حال هنوز هم خبری برای جاماندگان سهام عدالت منتشر می شود. آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت را ادامه بخوانید.

حسین قربانزاده با اشاره به تصویب تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در هیأت دولت اظهار کرد: بر این اساس افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگرانی که سهام عدالت ندارند فاز نخست جاماندگان سهام عدالت محسوب می‌شوند.

وی درمورد پرتفوی جاماندگان نیز گفت: پرتفوی جاماندگان از قبل در سازمان خصوصی سازی پیش‌بینی شده بود اما یکی از شرکت‌ها در هیات دولت حذف شد و باید جابه‌جایی پرتفو صورت بگیرد تا بتوان امور را پیش برد. البته این طرح بعد از هیات دولت باید به هیات تطبیق مجلس برود و چنانچه ایرادی نداشته باشد، لازم‌الاجرا است.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، تعداد جاماندگانی که در فاز نخست شناسایی شده‌اند حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

بر اساس این گزارش، طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده اند اقدام کند.

محمدرضا پورابراهیمی شنبه شب در گفت وگویی در خصوص روند افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی اظهار کرد: اکنون سود شرکت‌های غیر بورسی درگیر فرایند افزایش سرمایه است که این سود در کل به میزان ۴.۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: تا دو هفته آینده فرایند افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی انجام می‌شود و سپس تا اواسط آبان ماه منابع ناشی از سود سهام شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای اینکه چه زمانی سود شرکت‌های غیر بورسی به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود، گفت: امسال سود سهام شرکت‌های بورسی افزایش قابل توجهی داشته به طوری که از ۲۹ هزار میلیارد تومان به حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که اگر با سود غیربورسی‌ها جمع بزنیم، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته در وزارت اقتصاد پیشنهادی مطرح شده که همزمان با پیگیری پرداخت سود سهام شرکت‌های غیر بورسی، بورسی‌ها هم سریع‌تر کارشان نهایی شود و بعد سود شرکت‌های بورسی و غیربورسی در یک بازه زمانی به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

سهام عدالت

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی ۱۲ مهر ماه معادل یک میلیون و ۳۱۳ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون به سطح یک میلیون و ۳۱۹ هزار واحدی رسید و توانست رشد ۰٫۴۵ درصدی را ثبت کند. امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی مثبت می‌شود.

طبق آمار از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۲۵۲ سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که در مقایسه با دوره ۶ ماهه سال قبل که ۸۶۶ هزار و ۹۳۴ سهامدار در این سامانه ثبت نام کرده بودند، افزایشی ۱۱۰ درصدی داشته است.

بخشی از این افزایش آمار مربوط به ورود سهامداران جدید است که این سهامداران می‌توانند نقدینگی جدید برای رشد، وارد بازار کنند.

محمد عنبری،مدیرکل شرکت های دولتی وزارت اقتصاد بیان کرد: در مجموع ۲۰۰ شرکت باقی مانده که هنوز حسابرسی نشده و آماده انتشار نیست. البته آمار گفته شده آماری است که تا این لحظه شناسایی شده و پیش بینی می شود رقم ۸۵۲ شرکت حتما ظرف یک الی دو ماه آینده به عددی ۴رقمی می رسد و تا انتهای سال جاری از این ارقام فراتر خواهد رفت.

افزایش صورت مالی منتشر شده می‌تواند به شفافیت اقتصاد کمک کند و پس از بررسی زیان شرکت‌های دولتی، میزان اختصاص بودجه و گردش مالی شرکت‌ها نیز بهتر خواهد شد.

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با تشکیل کمیته‌مشترک کمیسیون اقتصادی و وزارت اقتصاد، وضعیت بازار سرمایه در بودجه آتی تقویت شده و به شرکت‌ها کمک کنیم تا ضمن افزایش سودآوری، رشد سرمایه گذاری نیز اتفاق بیافتد.(خانه ملت)

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این کمیته مشترک می‌تواند به روند بازار سرمایه کمک کند. بر همین اساس خروج نقدینگی و قرمزپوشی بازار سرمایه کمی کمتر می‌شود.

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در مراحل پایانی قرار گرفته است و گفته‌های مسئولان حاکی از این است که جاماندگان شناسایی شده‌اند و منابعی که به عنوان سهام عدالت قرار است در اختیار این افراد قرار بگیرد، نیز مشخص شده است.(فارس)

واگذاری سهام عدالت می‌تواند به گردش نقدینگی در اقتصاد کشور و بازار سرمایه کمک شایانی کند. از سوی دیگر میزان اعتماد سهامداران را نیز افزایش می‌دهد.

هر ماه خبری جدید در خصوص پرداخت سود سهام عدالت اعلام می‌شود و براساس آخرین اخبار قرار است تا پایان اسفند ماه به  دارندگان سهام عدالت و سهامداران تحت پوشش کمیته امداد سود سهام عدالت پرداخت شود.

عسگر توکلی، رئیس هیئت مدیریت شرکت تعاونی سهام عدالت کشور به بازار گفت که سود سهام عدالت اسفند ماه پرداخت خواهد شد. همچنین به افراد و سهامداران تحت پوشش کمیته امداد دو میلیون تومان و افراد عادی یک میلیون تومان سود پرداخت می‌شود.

توکلی با اشاره این که تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در دستور کار قرار دارد، درباره دلیل تاخیر سود سهام عدالت اظهار کرد: مقرر بود بخشی از سودها تا شهریورماه انجام شود که عملی نشد و در نهایت سودسهام عدالت غیربورسی‌ها به زودی پرداخت می شود.

چگونه برای سهام عدالت جدید ثبت‌نام کنیم؟

قرار بود تیر ماه امسال روند واگذاری سهام عدالت به جاماندگان آغاز شود تا به امروز خبری از واگذاری نیست و احتمالا تا پایان سال این واگذاری انجام شود. جاماندگان نیازی به ثبت‌نام ندارند و تنها مشمولانی که توسط دولت مشخص شده‌اند می‌توانند آن را دریافت کنند.

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور چندی پیش اعلام کرده بود مشمولان جدید نیازی به ثبت‌نام و ارائه مدارک ندارند. لیست این افراد در سازمان بهزیستی کل کشور وجود دارد. قرار است این سازمان لیست همه افرادی که جزو مشمولان جدید هستند را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهد. به محض اینکه سازمان خصوصی‌سازی کارهای قانونی و اداری را انجام دهد مستقیما برای افراد جامانده سهام عدالت برقرار می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرده که مشمولان جدید به هیچ عنوان برای ثبت‌نام به جایی مراجعه نکنند و هیچ مدارک یا هزینه‌ای برای ثبت‌نام جدید نپردازند. کل این روند از طریق ارتباط بهزیستی با سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود.

بر اساس آمارها،۲۰ میلیون جامانده در این حوزه وجود دارند و تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و مجموعه ایثارگران سها عدالت دریافت خواهند کرد و در خصوص این بقیه این افراد صحبتی نشده است.

دولت اعلام کرده که قصد حمایت از بورس را دارد. وعده‌ای تکراری که این بار وزیر اقتصاد آن را مطرح کرده است. اما با فرض تحقق این وعده، آیا حمایت دولت از بورس، به نفع بازار سرمایه است؟

روز شنبه جلسه‌ای بین رئیس سازمان بورس، وزیر اقتصاد و حقوقی‌های بازار سرمایه برگزار شد و در نهایت قرار شد با مصوبه‌ای بلند مدت از بازار سرمایه حمایت شود. اما در اینجا یک سوال مطرح می‌شود که چرا در یکسال اخیر دولت از بورس حمایت نکرده است؟

یکی از مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی دولت سیزدهم حمایت از بازار سرمایه و سهامداران بود. وعده‌ای که رئیسی بارها آن را در برنامه‌های انتخاباتی خود مطرح کرد. جز رئیسی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم هم وعده‌های متعددی درباره بهبود شرایط بازار سرمایه داده است. وعده‌هایی که یا به آن عمل نشده و یا در صورت اقدام، شرایط بازار سرمایه را سخت‌تر کرده است.

جلسه روز گذشته خاندوزی با فعالان بازار سرمایه این سوال را مطرح می‌کند که اگر حمایت دولت از بورس جواب می‌دهد چرا دولت یکسال تمام بازار سرمایه را به حال خود رها کرده و اگر این حمایت‌ها، به ضرر بازار است، چرا دوباره تکرار شده است؟کارشناسان معتقدند در این یکسال دولت اقداماتی در راستای بهبود شرایط بورس انجام داده اما در مقابل اقدامات دیگری هم بوده که اثر برخی از اقدامات مطلوب را کاملا خنثی کرده است.

اگر هشت ماهه ابتدای کار دولت صرف سنجش و بررسی فضای اقتصادی شده باشد، این دولت حداقل شش ماه زمان داشت که عملکرد مثبتی در خصوص بورس انجام بدهد. اما آمارهای معاملاتی نشان می‌دهد که شاخص در حدود یک درصد افت و تنها ماه‌های ابتدای سال رشد داشت و پس از آن روند اصلاحی شاخص آغاز شد. حتی شاخص کل بورس در شهریور ماه  بازدهی منفی ۴٫۹ درصدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس تهران روز ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ یعنی روز شروع به کار دولت روی عدد یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی بود و امروز ۱۷ مهر ماه این شاخص در میانه معاملات به محدوده یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان