یارانه نقدی | یارانه جدید

یارانه نقدی مهرماه حذف میشود؟ | اخبار جدید از یارانه جدید این ماه

در حالی این شائبه از سوی برخی از کارشناسان مطرح می‌شود که احتمالا اجرای طرح کالابرگ منتفی خواهد بود که وزیر اقتصاد اعلام کرد: این طرح لغو نشده و همچنان در دستورکار قرار دارد.

یارانه نقدی مهرماه حذف میشود؟ | اخبار جدید از یارانه جدید این ماه
کدخبر : 5307
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

دولت هر ماه مبلغی به عنوان یارانه نقدی به حساب قشر خاصی از مردم واریز میکند. یارانه نقدی با 45 هزار تومان آغاز شد و امسال شاهد افزایش مبلغ یارانه نقدی بودیم. یارانه نقدی در دولت دهم کلید خورد و رئیسی در دولت جدید قول افزایش و تغییر مبلغ واریزی یارانه نقدی را داده است. در مورد یارانه نقدی امسال بحث های زیادی وجود دارد. در ادامه به جدیدترین اخبار یارانه نقدی می پردازیم.

در حالی این شائبه از سوی برخی از کارشناسان مطرح می‌شود که احتمالا اجرای طرح کالابرگ منتفی خواهد بود که وزیر اقتصاد اعلام کرد: این طرح لغو نشده و همچنان در دستورکار قرار دارد.

در حالی حدود ۵ ماه از اجرای جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد که قرار بود پس از واریز دو مرحله یارانه معیشتی، طرح کالابرگ الکترونیکی اجرا شود، اما تاکنون ۵ مرحله یارانه نقدی پرداخت شده و این طرح اجرایی نشده است.

بر همین اساس، این شائبه از سوی برخی از کارشناسان مطرح می‌شود که احتمالا اجرای طرح کالابرگ منتفی خواهد بود، اما وزیر اقتصاد در یک نشست خبری در تازه‌ترین اظهارنظر درباره اختصاص کالابرگ به جای یارانه نقدی اعلام کرده است: این طرح لغو نشده و همچنان در دستورکار قرار دارد.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه کالابرگ الکترونیکی گفته است: بنا بود گزارش عملکرد دوره آزمایشی به دولت ارائه شود که خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت.

به گفته او، دوستان حوزه اجرایی و فنی در حوزه وزارت کار که مسوولیت کالابرگ بر دوش آنان قرارداده شده است، پیشنهاد دادند تا در ماه مهر بار دیگر طرحی آزمایشی را در این خصوص داشته باشند که پس از تعمیم آن به کل کشور برای مردم مشکلی پیش نیاید و مردم همچنان مراجعه نکنند و شکایت نکنند که دستگاه‌های خرید همچنان متصل نیست یا در فروشگاه‌ها امکان خدمات‌دهی وجود ندارد.

خاندوزی متذکر شده است: در همین راستا، کار قدری به تاخیر افتاد تا وزارت کار بتواند مرحله جدید آزمایشی را انجام دهد و امیدوارم زودتر از پایان سال عملی شود.

پیش از این، محمدرضا پورابرهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح کالابرگ گفته بود: مجلس خواستار این بود که کالابرگ ارائه شود، اما دولت برای اینکه کار خود را آسان کند، یارانه نقدی پرداخت کرده است؛ ما می‌خواستیم دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به صورت کالابرگ پرداخت کند.

در این میان، براساس نتایج به دست آمده موسسه افکارسنجی ملت، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان نقدی اختصاص یابد.

یوسف رضایی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد روز جهانی سالمند گفت:  در حال حاضر نیز ۱۸۰۰ سالمند مجهول الهویه در مراکز شبانه روزی تهران نگهداری می‌شوند.

وی افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی در جوامع و حرکت جوامع از زندگی سنتی به سبک مدرن و صنعتی شرایط زیست برای سالمندان درخانوارها دچار مشکلاتی شده است و تمایل خانواده‌ها به نگهداری سالمندان در مراکز نگهداری افزایش دارد.

رضایی با بیان اینکه  بر اساس آمار در حال حاضر ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۰ سال  تشکیل می‌دهند گفت: هم اکنون ۱۲۰ هزار نفر از سالمندان کشور تحت پوشش سازمان  بهزیستی هستند  و ۴ هزار و ۸۸۰ سالمند در ۱۲۰ مرکز نگهداری سالمندان بهزیستی نگهداری می‌شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه سالمندی یک مرحله از زیست انسان است و در معیارهای جهانی به افراد بالای ۶۰ سال سالمند اطلاق می‌شود گفت: در این رده بندی جهانی به افرادی که در رده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال قرار دارند سالمند جوان، به افرادی که در رده سنی ۷۶ تا ۹۰ سال قرار دارند سالمند میانسال و به افرادی که در رده سنی ۹۰ سال به بالا قرار دارند سالمند کهنسال گفته می‌شود.

وی  با تاکید بر اینکه شیب سالمندی در کشور و جهان رو به بالا و افزایش است خاطر نشان کرد: رشد  شیب سالمندی در کشور ما 3 برابر متوسط شیب جهانی است.

حمیرا خزایی، مسئول دبیر خانه شورای سالمندان استان تهران بر ضرورت هماهنگی و برنامه ریزی همه ارگان‌های عضو شورای ملی سالمندان بر اساس نیازهای آنها تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سالمندان دغدغه‌ها و مشکلاتی دارند که ضروری است دستگا‌ها در جهت رفع آنها گام بردارند بیان داشت: در حال حاضر پوشش بیمه‌ای سالمندان یکی از مسائل سالمندان است و متاسفانه اغلب سالمندان کشور تحت پوشش بیمه نیستند.

خزایی در ادامه اظهار داشت: ایجاد فضای لازم جهت توانمندسازی سالمندان در راستای  حفظ استقلال فردی، کرامت و منزلت ایشان در خانواده و جامعه، از اهداف دبیرخانه شورای سالمندان است.

وی تصریح کرد: پیگیری تصویب سند ملی برنامه‌های راهبردی سالمندان که از سال 92 آغاز و در سال 98 تدوین شد از فعالیت‌های مهم شورای سالمندان است، که با تصویب این سند چارچوپی برای هدایت سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها در حوزه سالمندان وجود خواهد داشت.

جامعه هدف یارانه دستمزد، فارغ التحصیلان و جوانان بیکار جویای کار در مناطق محروم و کم برخوردار از اشتغال هستند.

نتایج گزارش عملکرد طرح یارانه دستمزد نشان می‌دهد که تاکنون ۳۹ هزار نفر از این طرح استقبال و در آن ثبت نام کرده‌اند و استان خوزستان با داشتن بیشترین آمار جذب شدگان و ثبت نام کنندگان در صدر استانهای متقاضی بوده است.

رح پرداخت یارانه دستمزد با هدف تحرک­ بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه­‌های خرد، کوچک و متوسط و همچنین زمینه­ سازی برای اشتغال دانش­ آموختگان مقاطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقاء مهارت و کسب تجربه توسط جویندگان کار به خصوص گروه شغل ­اولی­‌ها از طریق تعامل با نیروهای متخصـص و با تـجربه، انتـقال یافـته‌­های جـدید دانش و فـناوری به بنگاه اقتصادی با ورود نیروی جوان و ارتقاء سطح تولید و سرمایه‌گذاری در بخش­‌های تعاونی و خصوصی تحت­ عنوان یکی از سیاست­‌های فعال بازار کار تدوین شده ­است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان