وام مسکن | وام ودیعه مسکن

اطلاعیه جدید از پرداخت وام ودیعه مسکن | متقاضیان وام ودیعه مسکن بخوانند

۶ تیرماه امسال وزارت راه و شهرسازی دستورالعمل تسهیلات ودیعه مسکن را به بانک مرکزی ارسال کرد. این بانک نیز دستورالعمل پرداخت وام مذکور را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

اطلاعیه جدید از پرداخت وام ودیعه مسکن | متقاضیان وام ودیعه مسکن بخوانند
کدخبر : 5096
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام ودیعه مسکن از جمله تسهیلاتی است که برای کمک به مستاجران در نظر گرفته شده است. به دلیل افزایش قیمت اجاره خانه، وام ودیعه مسکن می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش برخی از مشکلات اقتصادی مستاجران باشد. وام ودیعه مسکن به افرادی تعلق می‌گیرد که  شرایط خاصی داشته باشند. یکی از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن داشتن اجاره نامه است. افراد بدون مراجعه حضوری به بانک می توانند برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کنند.

 با ارسال دستورالعمل وام ودیعه مسکن توسط وزارت راه و ابلاغ آن به بانک‌های عامل تاکنون ۴۸ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال تسهیلات به مستأجران پرداخت شده است.

از ششم تیر تاکنون برای ۱۲۱ هزار و ۱۶۹ نفر با معرفی وزارت راه و شهرسازی به منظور دریافت این تسهیلات در بانک‌های عامل پرونده تشکیل شده که از این تعداد ۸۵ هزار و ۴۳۸ فقره به مبلغ ۴۸ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

وام اجاره‌نشینی امسال در تهران دو برابر شد و به ۱۰۰ میلیون تومان رسید. متقاضیان ساکن کلان‌شهر‌هایی مثل اصفهان، شیراز، تبریز، قم و مشهد به‌جای ۳۰ میلیون در سال ۱۴۰۰، امسال می‌توانند روی تسهیلات ۵۰ میلیونی حساب کنند و رقم وام ودیعه مسکن در سایر شهر‌ها درقیاس با پارسال از ۱۵ به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. با این حال شرایطی که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ودیعه مسکن درنظر گرفتند تقریبا تفاوتی با پارسال ندارد. در این مطلب شرایط دریافت وام اجاره‌نشینی را مرور می‌کنیم.

 

۱-  وام اجاره‌نشینی به متقاضیان تعلق می‌گیرد که تاریخ اجاره‌نامه آن‌ها بین اول فروردین تا روز درخواست ودیعه تنظیم شده باشد. اجاره‌نامه‌ای که فرد متقاضی ارائه می‌دهد باید باید به صورت رسمی ثبت شده باشد و اگر کسی در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن استفاده کرده باشد، امسال امکان دریافت وام اجاره‌نشینی را ندارد. نکته بعدی این است که فرد متقاضی باید حداقل پنج سال در شهری که درخواست وام ودیعه مسکن کرده، سکونت داشته باشد.

وام ودیعه مسکن

۲- وام اجاره‌نشینی امسال به افرادی داده می‌شود که درحال حاضر هیچ تسهیلات تسویه نشده‌ای در بخش مسکن ندارند. یعنی اگر الان درحال بازپرداخت اقساط وام‌هایی مثل وام مسکن اولی‌ها، وام مسکن جوانان، وام اوراق مسکن و ... هستید، جزو مشمولان دریافت وام اجاره‌نشینی ۱۴۰۱ قرار نمی‌گیرد. ناگفته نماند که وام اجاره‌نشینی به متقاضیانی که الان از تسهیلات مسکن دولتی مثل خانه‌های سازمانی استفاده می‌کنند، داده نمی‌شود. اگر سکونت متقاضی در خانه‌های سازمانی محرز شود یا معلوم شود که فرد متقاضی درحال بازپرداخت وام‌های حوزه مسکن است، متقاضی باید تمام تسهیلات دریافتی و جریمه‌های مربوط به آن را برگرداند.

۳- وام اجاره‌نشینی درصورتی به متقاضی تعلق می‌گیرد که مبلغ رهن خانه‌اش بیشتر یا برابر با تسهیلات ودیعه مسکن باشد. رقم وام اجاره‌نشینی ۱۴۰۱ در تهران ۱۰۰ میلیون تومان است و به این ترتیب آن‌هایی که امسال بابت پول پیش رقم‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون را به صاحبخانه داده‌اند، از بین مشمولان دریافت وام ودیعه ۱۴۰۱ خط می‌خورند. در کلان‌شهر‌هایی مثل اصفهان، تبریز، کرج، شیراز، مشهد، اهواز و قم آن‌هایی که ۷۰ میلیون تومان یا بیشتر پول پیش پرداخت کردند، می‌توانند روی دریافت وام اجاره‌نشینی حساب باز کنند. در سایر شهر‌ها نیز وام اجاره‌نشنی به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که ۴۰ میلیون تومان یا بیشتر بابت پول پیش پرداخت کرده باشند.

۴- وام ودیعه مسکن به متقاضیان متاهل داده می‌شود، اما مجرد‌ها با شرایط خاصی می‌توانند روی دریافت آن حساب باز کنند. شرایط دریافت وام اجاره‌نشینی برای مردان مجرد داشتن طلاق‌نامه رسمی و حداقل یک فرزند است. حالا اگر آقایان مجردی که تا الان ازدواج نکرده‌اند جزو نخبه‌ها – با معرفی بنیاد ملی نخبگان- باشند، مشمول دریافت وام اجاره‌نشینی می‌شوند. آقایان مجرد معلول جسمی با شرط سنی حداقل ۲۰ سال و با معرفی سازمان بهزیستی به جمع مشمولان وام اجاره‌نشینی اضافه می‌شوند. شرایط دریافت وام اجاره‌نشینی برای خانم‌های مجرد، ارائه طلا‌ق‌نامه‌رسمی و داشتن حداقل یک فرزند و سن ۳۵ به بالا اعلام شده است. شرط ارائه وام از سوی بانک‌ها به خانم‌های مجرد معلول جسمی با حداقل ۲۰ سال سن و نخبه‌های معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان مثل آقایان مجرد پابرجاست.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان