دزدی یک زن از بانک با تفنگ پلاستیکی

زنی به همراه چند کنشگر در لبنان با استفاده از آنچه «تفنگ اسباب‌بازی» خوانده شده بخشی از حساب پس‌انداز خود را به زور از یک بانک خارج کرد.

دزدی یک زن از بانک با تفنگ پلاستیکی
کدخبر : 5086
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

 این زن که پیش‌تر درخواستش برای برداشت یکباره مبلغ مورد نیاز از سوی بانک رد شده بود روز چهارشنبه در حالی که یک تپانچه اسباب‌بازی را به همراه داشت وارد یکی از شعبه‌های بانک در بیروت شد و با توسل به زور مبلغ ۱۳ هزار دلار از موجودی پس انداز خود را از بانک خارج کرد.

این زن که سالی حافظ نام دارد به یک شبکه تلویزیونی بیروت گفت که برای تامین هزینه درمان سرطان خواهرش به این پول نیاز داشته است.

او گفت که بارها به بانک مراجعه کرده تا این مبلغ را از حساب پس‌اندازش برداشت کند اما به او گفته شده که فقط می تواند ماهیانه به میزان ۲۰۰ دلار به صورت لیره، واحد پول لبنان، از این حساب بردارد.

وی همچنین در این گفتگوی تلویزیونی یادآور شده که تپانچه اسباب بازی استفاده شده برای انجام عملیات در بانک متعلق به برادرزاده‌اش بوده است.

سالی حافظ سپس می‌گوید: «من قبلاً برای دریافت این پول به مدیر شعبه التماس کرده و گفته بودم که خواهرم در حال مرگ است و زمان زیادی برای نجات او باقی نیست. من در نهایت به جایی رسیدم که فکر می‌کردم دیگر هیچ چیز برای از دست دادن ندارم.»

بانک‌های لبنانی که با بحران نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند از سال ۲۰۱۹ محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای برداشت از حساب‌های ارز وضع کرده‌اند که دسترسی به حساب‌ها برای میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور را مشکل کرده است.

حدود سه چهارم جمعیت لبنان به دلیل وضعیت بغرنج اقتصادی و سیاسی حاکم بر این کشور کوچک حوزه مدیترانه در فقر فرو رفته‌اند.

سالی حافظ و فعالان گروهی موسوم به «خروش سپرده گذاران» روز چهارشنبه وارد شعبه «بلوم بانک» در بیروت شدند و به دفتر مدیر هجوم بردند.

آنها کارمندان بانک را مجبور کردند بیش از ۱۲ هزار دلار از موجودی حساب پس‌انداز خانم حافظ را برداشته و تحویل دهند.

این زن لبنانی می‌گوید که در مجموع حدود ۲۰ هزار دلار پس‌انداز در بلوم بانک داشته است؛ وی یادآور شده که پیش‌تر بسیاری از وسایل شخصی خود را فروخته است و حتی به فکر فروش کلیه خود افتاده تا بتواندهزینه درمان سرطان خواهر ۲۳ ساله‌اش را تأمین کند.

یکی از مشتریان بانک که شاهد عملیات بوده به آسوشیتدپرس گفت که فعالان همراه سالی حافظ « همه جا بنزین ریختند و با بیرون آوردن یک فندک تهدید کردند که آن را روشن خواهند کرد.»

به گفته این شاهد عینی، سالی حافظ نیز همزمان در دفتر مدیر بانک او را با تپانچه تهدید کرده بود که اگر پولش را نگیرد، شلیک خواهد کرد.

وی با انتشار ویدئویی در فیس‌بوک گفته است که قصد آسیب رساندن به کسی را نداشته و صرفا به بانک نفوذ کرده تا حقش را بگیرد.

در پی رسانه‌ای شدن این ماجرا، از سالی حافظ در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک قهرمان یاد شد و کاربران اقدام او را مورد تجلیل قرار دادند.

به گزارش رکنا؛ این واکنش مثبت از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن دلیل صورت گرفت که بسیاری از شهروندان در این کشور بحران زده کوچک برای گذران زندگی و بازیابی پس انداز خود با مشکلات بزرگ روبرو هستند.

در این گزارش آمده است که سالی حافظ دیگران را نیز تشویق کرده است تا اقدامات مشابهی را برای بازپس گیری پس انداز خود انجام دهند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی که بیرون بانک موضع گرفته بودند چند تن از فعالان همراه کننده سالی حافظ از جمله مردی را که شئ‌ شبیه اسلحه دستی به همراه داشت، دستگیر کردند.

رسانه‌های لبنانی هفته پیش نیز از گروگانگیری یک تحویل‌دار غذا در یکی از شعبه‌های بانک بیروت خبر داده بودند. فرد مهاجم برای آنکه ده‌ها هزار دلاز از پس‌انداز خود را دریافت کند حدود ۱۰ نفر از کارمندان بانک را به گروگاه گرفته بود.

لبنان بیش از دو سال است که برای اجرای اصلاحات کلیدی در بخش بانکی و اقتصادی تلاش می‌کند اما تاکنون نتوانسته است با صندوق بین‌المللی پول بر سر اجرای برنامه‌ای اقتصادی که میلیاردها دلار وام و کمک بین‌المللی را راروانه این کشور می‌کند، به توافق برسد.

 

منبع: رکنا
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان