قانون جدید مالیات و بازار طلا

این روزها که بازار فضای مجازی حسابی داغ است و به نوعی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن به فروش می‌رسد نوبت به خرید و روش طلا رسیده است. حال باید دید که این بستر راهی برای کلاهبرداران باز می‌کند یا نانی بر سفره فعالان این حوزه می‌آورد.

کدخبر : 4957
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

محمد کشتی‌ آرای ، کارشناس رسمی طلا و جواهر در رابطه با خرید و فروش طلا در فضای مجازی به صمت گفت: چند سالی است که موضوع خرید و فروش طلا در فضای مجازی با گسترش این بستر اتفاق افتاده است اما متاسفانه در این حوزه افرادی ورود کردند که اطلاعات فنی و جواز کسبی نداشته و شناخته شده نیستند. این افراد دست به اقداماتی زدند که موجب ضرر و زیان افراد زیادی به دلیل فروش طلا تقلبی، طلای عیار کم و قاچاق شد. از سوی دیگر هنگام خرید و فروش طلا در فضای مجازی فاکتور دارای عنوان رسمی واحد فروش رد و بدل نمی‌شود که به واسطه آن آدرس و تلفن قابل پیگیری باشد.

وی با توجه به ممنوعیت فروش طلا و جواهر در فضای مجازی اظهار داشت: موضوعات یاد شده باعث شد که از سوی اتحادیه طلا و جواهر ممنوعیت خرید و فروش طلا در فضای مجازی ایجاد شود. در ادامه این موضوع با اعتراض برخی از فعالان این صنف همراه شد. در نتیجه جلساتی با وزارت صمت، اتاق اصناف ایران و اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی برگزار شد. در نهایت این جلسات مشخص شد که شخصی می‌تواند در فضای مجازی طلا خرید و فروش کند که در مرحله اول از اتحادیه طلا و جواهر جواز کسب داشته باشد، در مرحله دوم از وزارت صنعت، معدن و تجارت اینماد دریافت کند. اینماد (E-Namad) یا نماد اعتماد الکترونیکی یک نماد است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به وب‌سایتی‌ها داده می‌شود که دارای ضوابط مشخص و از پیش تعیین شده‌ای باشند. در واقع وب‌سایتی که دارای اینماد است متعهد است که رضایت کاربر را در خرید اینترنتی جلب نماید و به تعهدات خود عمل کند. مرحله آخر نیز دریافت مجوز از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای فضای مجازی است.

کشتی آرای با بیان چرایی نبود یک متولی برای این کار گفت: صدور اینماد در تخصص اتحادیه‌ها نیست. اتحادیه‌ها چارچوب خاصی برای فعالیت‌های خود دارند. چند سالی است که به موجب تسهیل روند اداری دیگر سیستم حضوری کمرنگ‌تر شده و افراد به صورت الکترونیکی تقاضا خود را به اتحادیه اعلام می‌کنند. اگر یک واحد به عنوان نماینده وزارت صمت در اتحادیه برای صدور اینماد حضور داشته باشد بسیار خوب است. اما این از لحاظ قانونی جزو وظایف اتحادیه‌ها تعریف نشده و تخصصی است.

شرط گرفتن این جوازها چیست؟

کارشناس رسمی طلا و جواهر ضمن تاکید بر اینکه شرط گرفتن این جوازها داشتن یک فضای فیزیکی به عنوان یک واحد تجاری یا اداری است، افزود: تعدادی از واحدهای صنفی که دارای جواز کسب و اینماد، مجوزهای لازم را از اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی گرفتند، مجاز به فعالیت در بستر فضای مجازی هستند اما شرط گرفتن این جوازها داشتن یک فضای فیزیکی به عنوان یک واحد تجاری یا اداری است که مورد بازرسی و رسیدگی به شکایت‌ها باشد.

کشتی‌ آرای با اشاره به اینکه طلا و جواهر کالاهایی خاص و سرمایه‌ای هستند، اظهار داشت: معاملات آنها با معاملات کالاهای مصرفی‌ مثل مواد غذایی یا لباس، کیف و کفش متفاوت است و فروش آن ها در فضای مجازی ممنوع است اما در واحدهایی که مجاز هستند هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. هیچ‌ فردی نمی‌تواند طلایی را که با قیمت بالا خریداری کرده بدون فاکتور معتبر به فروش برساند به این ترتیب درصورت متضرر شدن هیچ راهی برای جبران آن وجود ندارد. این دستورالعمل‌ها به منظور حفظ سرمایه مردم در این فضا است.

وی در رابطه با شرایط رسیدگی به شکایت در صورت تخلف بیان کرد: بارها ممنوعیت خرید و  فروش طلا در فضای مجازی توسط رسانه‌ها اعلام شده است. به همین دلیل اگر اتفاقی رخ دهد تبعات آن بر عهده خود شخص است. مردم باید مراقب هشدارهای داده شده باشند. اگر واحدی دارای مجوزهای یاد شده باشد، اتحادیه طلا و جواهر به این موضوع رسیدگی خواهد کرد زیرا در این صورت اتحادیه به واحد مربوطه دسترسی دارد.

رقابت شدیدتر می‌شود

کشتی آرای با اشاره به تاثیرات فروش طلا و جواهر در فضای مجازی تصریح کرد: خرید و فروش طلا در فضای مجازی رقابت را فشرده تر خواهد کرد اما تاثیری روی میزان تقاضا و قیمت‌های بازار ندارد، زیرا قیمت طلا و سکه تابعی از قیمت ارز و قیمت جهانی است.

قانون جدید مالیات و بازار طلا

کارشناس رسمی طلا و جواهر در رابطه با قانون جدید مالیات ارزش بر افزوده طلا و تاثیر آن در بازار گفت: در گذشته فروش طلا و مصنوعات آن مشمول ۹ درصد مالیات ارزش افزوده می‌شد. یعنی در هر فاکتور فروش، مالیات ارزش افزوده با نرخ استاندارد ۹ درصد به اصل طلا همراه با اجرت ساخت و سود آن تعلق می‌گیرد. هنگامی که کل طلا مشمول مالیات شود، از یک مقدار طلای مشخص، بارها و بارها مالیات اخذ می‌شود که در این صورت معادل ارزش طلای اولیه یا حتی بیش از آن، مالیات ارزش افزوده دریافت شده است. در نهایت با قانون جدید مالیات ارزش بر افزوده از ابتدای سال ۱۴۰۱ این مالیات بر مبنای ۹ درصد از اجرت طلا گرفته می‌شود. در نتیجه این قانون جدید از قیمت تمام شده زیور آلات کاسته شود و مردم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر طلا خریداری می‌کنند. مرحل بعدی این موضوع سامانه مودیان مالیاتی است که همین روزها آغاز به کار می‌کند. سامانه مودیان مالیاتی، سامانه‌ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مالیاتی مشمول، این امکان را داشته تا برای ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه‌های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند. کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی، ملزم به ثبت نام در این سامانه می باشند. بنابراین از ماه‌های آینده کلیه معاملات طلا رصد و ثبت می‌شود. هنگامی که این فرایند در سامانه مودیان مالیاتی ثبت شود مالیات‌های آن نیز بررسی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان