یارانه نقدی | کالابرگ الکترونیک

شوک جدید به یارانه نقدی بگیران | حذف یارانه نقدی این افراد از این ماه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آمار عجیبی از به روز نبودن پایگاه اطلاعات شناسایی یارانه بگیران مطرح کرد

شوک جدید به یارانه نقدی  بگیران | حذف یارانه نقدی این افراد از این ماه
کدخبر : 4887
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

دولت هر ماه مبلغی به عنوان یارانه نقدی به حساب قشر خاصی از مردم واریز میکند. یارانه نقدی با 45 هزار تومان آغاز شد و امسال شاهد افزایش مبلغ یارانه نقدی بودیم. یارانه نقدی در دولت دهم کلید خورد و رئیسی در دولت جدید قول افزایش و تغییر مبلغ واریزی یارانه نقدی را داده است. در مورد یارانه نقدی امسال بحث های زیادی وجود دارد. در ادامه به جدیدترین اخبار یارانه نقدی می پردازیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که بخش عمده اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مربوط به شش ماه تا دو سال قبل است، اعلام کرد که 40 درصد دستگاه ها اطلاعات خود را به این پایگاه نداده اند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با مهر، با اشاره به موانع اجرای کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: دولت تا امروز گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است.

وی متذکر شد: مطابق نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است و برخط نیست. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همان مقطع، گزارش‌هایی به ما ارائه شد که نشان داد بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان بورس و بسیاری از مجموعه‌ها باید اطلاعات خود را به این پایگاه ارائه دهند، اما این کار را انجام ندادند. پورابراهیمی گفت: علاوه بر این، اطلاعات بخش عمده‌ای از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها به پایگاه رفاه جامع ایرانیان به صورت آفلاین یا غیربرخط ارائه شده است، یعنی ارتباط برخط وجود ندارد و داده‌های آنان مربوط به شش ماه تا دو سال قبل است.

فرمول محاسباتی دهک‌بندی خانوارها اشتباه است

وی با اشاره به این که فرمول محاسباتی دهک بندی خانوارها برای دریافت یارانه کاملاً اشتباه است، گفت: فرمول محاسبه دهک‌بندی‌ها باید بازنگری شود. شاخص‌های ارزیابی برای بررسی دهک‌ها باید بر اساس داده‌های واقعی باشد و نباید صرفاً مبنای درآمدی، ملاک عمل قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، فردی به بنده مراجعه کرده است و می‌گوید خودم معلمم و همسرم نیز شاغل است و یارانه ما حذف شده است. وی توضیح داد که درست است من و همسرم هر دو شاغل هستیم، اما دو فرزند معلول داریم و درآمد ما با هزینه‌های مان همخوانی ندارد.

یارانه نقدی

پورابراهیمی ادامه داد: همچنین فردی مراجعه کرده و می‌گوید که من نماینده کشاورزان در پرداخت قبوض آب و برق چاه هستم و به همین دلیل، کل مبالغ کشاورزان دیگر هم در حساب من متمرکز شده است تا قبوض را پرداخت کنم و یارانه مرا حذف کردند. باید محاسبه شود که آیا این مقدار از نقدینگی برای خود کشاورز است یا خیر و سپس درباره اعطا کردن یا اعطا نکردن یارانه وی تصمیم گرفته شود. 

زمان واریز معوقات جاماندگان یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی

 زمان واریز معوقات جاماندگان یارانه اعلام شد.

به نقل از خبرآنلاین، ۷۰ هزار سرپرست خانواری که قبلا درخواست بازبینی داشتند این ماه به جمع یارانه بگیران افزوده شدند.

سیده طیبه حسینی، سخنگوی هدفمندی یارانه ها در این خصوص اظهار کرد: سامانه رفاه وزارت رفاه کماکان پذیرای درخواست بازبینی افراد است و افرادی که ماه گذشته درخواست بازبینی آنها ثبت شده و دهک یک تا ۹ شناخته شده باشند، این ماه همراه سایر افراد، یارانه خود را دریافت کردند.

حسینی گفت: ۷۰ هزار سرپرست خانواری که قبلا درخواست بازبینی داشتند این ماه به جمع یارانه بگیران افزوده شدند. اگر دهک یک تا ۳ باشند، رقم یارانه دریافتی آنها ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد و اگر دهک ۴ تا ۹ باشند رقم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رقمی که مسدود بوده و مبلغی که باید به ازای این چند ماه دریافت می کرده اند، در ماه آتی به حساب آنها واریز می‌شود.

نحوه اصلاح اطلاعات در سامانه اعتراض یارانه نقدی

بر اساس آخرین وضعیت محاسبه مشمولان یارانه در مردادماه ۱۴۰۱ توسط پایگاه رفاه ایرانیان، از بین حدود ۸۶ میلیون نفر جمعیت کل کشور، حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار معادل ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به عنوان مشمول به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی شده‌اند (معادل ۸۹٫۹ درصد جمعیت کشور).

از بین ۷ میلیون جامانده که شامل انصرافی‌های قدیم، محذوفین قدیم و افرادی است که به هر دلیلی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت نمی‌کردند، تعداد کل ثبت‌نامی‌های جدید (پس از اردیبهشت ۱۴۰۱) حدود دومیلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این افراد در جمع مشمولان فعلی حاضر هستند.

همچنین از بین محذوفین جدید یارانه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اقدام به ثبت اعتراض کردند که در وسع سنجی تیر ماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جمع مشمولان تیرماه یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان