حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

کسر از حقوق بازنشستگان تایید شد | مبلغ کسر از حقوق چقدر است؟

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: افرادی که مستمری بازماندگان دریافت می‌کنند، با پرداخت دو درصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی برخوردار خواهند شد.

کسر از حقوق بازنشستگان تایید شد | مبلغ کسر از حقوق چقدر است؟
کدخبر : 4868
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

حقوق بازنشستگان همواره یکی از پر صداترین مباحث مجلس بوده است. حقوق بازنشستگان در سال 1401 با افزایش چشمگیری روبرو شد. حقوق بازنشستگان امسال ده درصد افزایش داشته است و به 5 میلیون تومان رسید. با افزایش حقوق بازنشستگان بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان مطرح شد که اعتراض بازنشستگان را در پی داشت. در ادامه اخبار جدیدی از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

 سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: افرادی که مستمری بازماندگان دریافت می‌کنند، با پرداخت دو درصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی برخوردار خواهند شد.

کسر دو درصد از حقوق ماهیانه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی، برای استفاده آنان و افراد تحت تکفل ایشان از خدمات درمانی این سازمان، براساس ماده ۸۹ قانون تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود و قانون تأمین‌اجتماعی به‌ منظور مساعدت به بازنشستگان، سرانه درمان را که در دوران اشتغال و برای شاغلان بیمه‌پرداز ۹ درصد می‌باشد، در دوران بازنشستگی به ۲ درصد تقلیل داده است.

مجتبی طهماسبی آشتیانی، سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در این مورد گفت: طبق ماده (۸۹) قانون تأمین‌اجتماعی، افرادی که به موجب این قانون، بازنشسته یا ازکارافتاده شده یا می‌شوند، افراد بلافصل خانواده آنها و همچنین افرادی که مستمری بازماندگان دریافت می‌کنند، با پرداخت دو درصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی برخوردار خواهند شد و مابه‌التفاوت مبالغ پرداختی مستمری‌بگیران به موجب این قانون تا هزینه‌های واقعی درمان، از طرف سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

وی افزود: کسر این مبلغ همان‌گونه که گفته شد بابت استفاده بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی است و ارتباطی به هزینه صدور دفترچه‌های کاغذی ندارد. برخی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران با این تصور که کسر دو درصد سرانه درمان، تنها هزینه چاپ دفترچه‌های کاغذی است، در پی استقرار سامانه نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی درمان، تصور می‌کردند که کسر این مبلغ باید متوقف شود، درحالی‌که سرانه درمان ارتباطی به چاپ دفاتر فیزیکی درمان ندارد و براساس نص صریح قانون تأمین‌اجتماعی از حقوق بازنشستگان کسر و صرف هزینه‌های درمانی این عزیزان می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، همچنین لازم به ذکر است به موجب بند ۴ ماده ۱۳ لایحه قانونی راجع به بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب ۱۳۷۳/۸/۳ مجلس شورای اسلامی، وصول حق بیمه درمان از صاحبان حرف و مشاغل آزاد در قالب سرانه درمان مصوب هیات وزیران صورت می‌پذیرد لذا درخصوص گروهی از مستمری‌بگیران که سوابق بیمه‌پردازی آنان در قالب حرف و مشاغل آزاد بوده است، در دوران بازنشستگی هزینه درمان آنان برمبنای سرانه درمان مصوب هیأت‌وزیران محاسبه و از مستمری پرداختی کسر می‌شود.

رداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در این ماه از ۲۰ شهریورماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود. حقوقهای برخی از بازنشستگان در تاریخ‌های بیست و پنجم و بیست و ششم شهریورماه پرداخت نشده است که قاعدتاً پرداخت این حقوق‌ها نیز به روزهای بعد از تعطیلات موکول شده است.

از قرار، بازنشستگانی که قرار بوده حقوق خود را در روزهای تعطیل بگیرند و به دلیل یک اختلال بانکی این اتفاق نیفتاده، امروز (بیست و هفت شهریور) حقوق خود را دریافت خواهند کرد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته به حق بازنشستگان محقق شود.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ضمن تشکر از همراهی و همدلی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در اجرای مصوبه شورای‌عالی کار و افزایش ۳۸ درصدی حقوق سایر سطوح بازنشستگان، معیشت و درمان بازنشستگان را از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری برشمرد.

صادقی با تشریح مساله متناسب‌سازی عنوان کرد: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان محقق شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مهم سازمان پرداخت. وی با یادآوری این موضوع که ضریب پشتیبانی رو به کاهش است و این مسئله باعث کسری بودجه سازمان می‌شود، عنوان کرد: ادامه این روند قطعا به نفع سازمان نیست و باید تدابیر درستی در این خصوص اندیشیده شود.

صادقی در ادامه با پرداختن به مساله درمان، گفت: یکی از مشکلات جدی بازنشستگان همین بیمه‌های تکمیلی درمان است. گاهی بیمه‌گر به تعهدات خود عمل نمی‌کند و پیامدهای منفی آن متوجه بازنشستگان می‌شود.

وی بیان کرد: ما از ابتدا هم با این نوع بیمه مشکل داشتیم و معتقد بودیم که قانون الزام به درستی باید اجرا شود. به عبارت دیگر سازمان تأمین اجتماعی باید به گونه‌ای عمل کند که بازنشستگان دیگر نیازی به بیمه مکمل نداشته باشند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اتحادیه همواره و در همه دولت‌ها به دنبال مطالبات بازنشستگان و بیمه شدگان بوده و برای این اتحادیه فرقی نمی‌کند چه کسی بر مسند مدیریت سازمان باشد. در هر برهه‌ای که مدیریت تأمین اجتماعی به خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان توجه کرده است، ما با او همسو شدیم و اگر اینگونه نبوده، ما مقابلش ایستادیم.

در این جلسه همچنین میرهاشم موسوی ضمن تشکر از پیگیری‌های جدی و به حق اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص مطالبات بازنشستگان به بیان مسائل و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی پرداخت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: سال قبل که این مسئولیت را قبول کردم در جواب خبرنگاری که پرسید مهمترین اولویت شما چیست، پاسخ دادم که اولویت اول من پرداختنِ به موقع به حقوق بازنشستگان و اولویت دوم توجه به درمان بیمه شدگان است.

وی متذکر شد: تقریبا تلاش کردم در این مدت به تعهدات خود عمل کنم. اولین اقداماتی که در سازمان صورت گرفت قطع وابستگی به سیستم بانکی و استقراض از بانک برای پرداخت هزینه‌ها بود که به لطف خدا حداکثر توان خود را معطوف به این موضوع داشتیم.

طبق قانون سه قشر بازنشسته در کشور وجود دارد: بازنشسته تامین اجتماعی، بازنشسته کشوری و بازنشسته لشکری.

بازنشسته تامین اجتماعی،‌ فردی است که بیمه شده سازمان تامین اجتماعی بوده و به مدت ۳۰ سال حق بیمه خود را به این سازمان پرداخت کرده است.

بازنشسته کشوری، فردی است که استخدام رسمی دولت بوده است. بازنشسته لشکری، فردی است که در نیروهای مسلح کار کرده است.

بر اساس همین دسته‌بندی،‌ روش های مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان به صورت اینترنتی متفاوت است.

در این متن نحوه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی توضیح داده شده است.

نحوه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی:

بازنشستگانِ (مستمری‌بگیران) تامین اجتماعی، از طریق سامانه تامین اجتماعی و با استفاده از کدملی می‌توانند فیش حقوقی خودشان را دریافت کنند.

برای مشاهده فیش حقوقی، داشتن نام کاربری و گذر واژه فعال در سامانه تامین اجتماعی الزامی است. پس ابتدا حساب کاربری خود را بسازید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت فیش حقوقی خود باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱: برای این کار ابتدا وارد سایت تامین اجتماعی به آدرس www.tamin.ir شوید.

پس از ورود به سایت تامین اجتماعی، از قسمت میز خدمت که در پایین صفحه قرار دارد گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران را انتخاب کنید.

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

۲: با کلیک بر روی گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران، وارد صفحه «خدمات غیرحضوری مرتبط با مستمری بگیران» شوید.

در این صفحه با کلیک بر روی بخش فیش حقوقی مستمری بگیران، «مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران» را انتخاب کنید.

۳: با انتخاب مشاهده فیش حقوقی، وارد صفحه‌ای می‌شوید که این پیغام برایتان می‌آید: نام کاربری و گذر واژه خود را وارد نمایید.

گزینه تایید را انتخاب کنید تا وارد صفحه ورود به سامانه شوید.

۴:  در این صفحه نام کاربری (کد ملی) و گذرواژه ، خودتان را وارد کنید.

۵: در صورتی که نام کاربری و رمز عبور صحیح باشد وارد صفحه زیر می‌شوید. در این صفحه اطلاعات شناسنامه‌ای شما ثبت شده است.

در ادامه از بخش جستجو، فیلدهای مربوط به «سال، ماه و نوع پرداخت» را باید مشخص کنید.

دقت داشته باشید که فیلد مربوط به شماره مستمری به صورت خودکار در این بخش درج خواهد شد.

فیلد مربوط به نوع پرداخت را نیز، «پرداخت ماهانه» قرار دهید.

۶: با انتخاب گزینه جستجو، فیش حقوقی‌تان نمایش داده می‌شود.

واریز ششمین حقوق ۱۴۰۱ بازنشستگان کارگری که براساس وعده‌ها عددی متفاوت خواهد بود، از دیروز آغاز شده است.

طبق احکام جدید صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

حقوق بازنشستگان

مستمری بازنشستگان براساس حروف الفبا واریز می‌شود و بازنشستگان «الف» مستمری خود را دریافت کردند.

احکام جدید بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از هفته گذشته صادر شد. درحال حاضر بازنشستگان مشمول می‌توانند علاوه بر مشاهده احکام جدید، افزایش اعمال شده بر روی فیش‌ مستمری شهریور ماه مشاهده کنند.

تا ماه گذشته، مستمری بازنشستگان سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی بر مبنای افرایش ۱۰ درصدی پرداخت می‌شد. این شیوه افزایش به دنبال مداخله مجلس باطل اعلام شد. در نتیجه دولت پذیرفت تا برای این گروه از بازنشستگان افزایش سی‌ و هشت درصدی در نظر بگیرد.

سازمان تامین اجتماعی بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته دارد. از این تعداد، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سایر سطوح بگیر هستند.

در همین رابطه، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی دیروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر ایران که با موضوع «بیمه تامین اجتماعی داوطلبان جمعیت هلال احمر» برگزار شد، درباره واریز حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر با احکام جدید اعلام کرد: بر اساس قولی که قبلا داده بودیم و برنامه‌ریزی که برای نرم افزار و پیاده سازی احکام انجام شده بود و احکام را هم بارگذاری کرده بودیم، از دیروز طبق روال هرماه که پرداخت حقوق ها از بیستم آغاز می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد، حقوق‌ها بر اساس احکام جدید و اصلاح شده، واریز می‌شود.

وی افزود: حقوق ها با اصلاح احکام و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه حداقل و حداکثر دریافتی به چقدر می‌رسد؟ گفت: متفاوت است و از یک تا برابر حداقل دستمزد است که تناسب با همان افزایش اتقاق افتاده است.

موسوی درباره زمان واریز معوقات نیز گفت: در حال برنامه ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود.

میرهاشم موسوی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر ایران که با موضوع «بیمه تامین اجتماعی داوطلبان جمعیت هلال احمر» برگزار شد، درباره واریز حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر با احکام جدید گفت: بر اساس قولی که قبلا داده بودیم و برنامه‌ریزی که برای نرم افزار و پیاده سازی احکام انجام شده بود و احکام را هم بارگذاری کرده بودیم، از امروز طبق روال هرماه که پرداخت حقوق ها از بیستم آغاز می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد، حقوق‌ها بر اساس احکام جدید و اصلاح شده، واریز می‌شود.

وی افزود: از امروز حقوق ها با اصلاح احکام و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه حداقل و حداکثر دریافتی به چقدر می‌رسد؟ گفت: متفاوت است و از یک تا برابر حداقل دستمزد است که تناسب با همان افزایش اتقاق افتاده است.

موسوی درباره زمان واریز معوقات نیز گفت: در حال برنامه ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود.

 آن‌گونه که مدیران سازمان تامین‌اجتماعی اعلام کرده‌اند، حقوق شهریورماه بازنشستگان از امروز، بیستم شهریور براساس حروف الفبا آغاز خواهد شد.

در همین خصوص مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته، احکام اصلاح شده جدید ‌حقوق بازنشستگان سایر سطوح اکنون در سایت سازمان تامین‌اجتماعی قابل دریافت است و حقوق این قشر از ۲۰ شهریورماه با حکم اصلاحی پرداخت می‌شود.

بر اساس اظهارات میرهاشم موسوی، این اصلاح در سایر سطوح براساس مصوبه شورای عالی کار انجام گرفته که شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است.

طبق احکام صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

در این میان، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره پرداخت معوقات بازنشستگان گفته، برای معوقات فروردین تا اول شهریور، یعنی پنج ماه، برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام می‌شود.

البته گزارش‌ها حاکی از آن است که در روزهای آینده زمان‌بندی پرداخت معوقات بازنشستگان سایر سطوح تعیین تکلیف می‌شود؛ این معوقات قرار است در ماه‌های آینده و پس از پرداخت بدهی دولت به سازمان به حساب بازنشستگان واریز شود.

حمید نجف طبق وعده داده شده، صدور احکام حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی باید در شهریور ماه اتفاق بیفتد و بحثی در آن نیست. احکام صادره در خصوص حقوق‌ها بر اساس نرخ جدید و از شهریور ماه اعمال خواهد شد منتها در خصوص معوقات، با توجه به آنکه افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح باید از ابتدای سال لحاظ شود، طبعا مبلغ پرداختی را بالا خواهد برد و ممکن است پرداخت آن برای دولت سخت باشد.

وی ادامه داد: از شهریور ماه حقوق بازنشستگان بر اساس احکام جدید پرداخت می‌شود، ولی طبق صحبت‌هایی که شنیده‌ایم قرار نیست بخشی از معوقات شهریور ماه پرداخت شود، بلکه دولت مابه‌التفاوت این افزایش را با توجه به منابع صندوق های بازنشستگی در دو یا سه قسط به حساب بازنشستگان واریز خواهد کرد و کل معوقه یا بخشی از آن در مهر ماه پرداخت خواهد شد.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه اگر افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح از ابتدای سال صورت می‌گرفت، بازنشستگان شیرینی این افزایش را زودتر می چشیدند، اظهار کرد: صرفنظر از تبعاتی که تاخیر تصویب افزایش حقوق بازنشستگان داشت و موجب تشویش و نگرانی خاطر بازنشستگان شد، اگر این افزایش همان ابتدای سال اتفاق می افتاد بخشی از هزینه‌های مازاد بازنشستگان را پوشش می‌داد و می توانستند شش ماهه اول سال را با خیال راحت تری سپری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان