سقوط آزاد قیمت شکر!

عضو هیات مدیره انجمن تامین کنندگان غلات ایران گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار تن شکر از برزیل آماده تخلیه در بنادر ایران هستند. قیمت شکر در بازارهای جهانی در هر تن حدود ۲۵ دلار کاهش قیمت را تجربه کرده است.

سقوط آزاد قیمت شکر!
کدخبر : 4616
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

شکر جزو کالاهایی اساسی است که قیمت آن برای خانوارها اهمیت ویژه دارد؛ اما بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای میزان مصرف این محصول از سوی صنف و صنعت کاهش پیدا کرده است؛ پرسش اصلی اینکه آیا این محصول نیز از سوی خانوارها تغییر کرده است؟

حسن افراشته پور عضو هیات مدیره انجمن تامین کنندگان غلات ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه مشکلی در زمینه تامین شکر نداریم، گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار تن شکر از برزیل آماده تخلیه در بنادر ایران هستند. قیمت شکر در بازارهای جهانی در هر تن حدود ۲۵ دلار کاهش قیمت را تجربه کرده است.

وی تاکید کرد: هند تا پایان مرداد مجوز صادرات یک میلیون تن شکر به سایر کشورها را داده بود و واردکنندگانی که پیش از این ماه اقدام به ثبت سفارش کرده بودند هم اکنون می‌تواند شکر را از این کشور وارد کنند.

به گفته این فعال اقتصادی؛ مصرف سالیانه شکر حدود ۲ میلیون تن است که از این عدد ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود.

همچنین در این رابطه پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت کشاورزی با بیان اینکه قیمت شکر از سوی دولت تعیین نشده است، افزود: حدود ۱میلیون و ۴۵۰ هزار تن چغندرقند در کشت پاییزه برداشت شد که از این عدد حدود ۱۴۷ هزار تن شکر به‌دست آمده است.

وی ادامه داد: کشت پاییزه چغندر در سطح ۷۲۱ هزار هکتار انجام می‌شود.

مجری طرح چغندرقند در پاسخ به این پرسش که در سال جاری چه حجم شکر تولید می‌شود؟ تصریح کرد: در سال جاری بیش از میلیون تن شکر تولید خواهیم کرد؛ بهره‌برداری از شکر کشت بهاره مهر به پایان می‌رسد بعد از آن می‌توان حجم دقیق تولید را برآورد کنیم.

شکر به وفور موجود است

داود فکوری رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به نرخ شکر دولتی و آزاد، تصریح کرد: شکر دولتی کیلویی ۲۳ هزار و ۲۰۰ و شکر با نرخ آزاد کیلویی ۲۵ هزار تومان است که نسبت به ماه گذشته حدود ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شکر زیر نرخ مصوب در بازارعرضه می‌شود، اذعان کرد: تقاضا برای خرید این محصول کاهش پیدا کرده است این در حالیست که شکر به وفور در بازار موجود است و آرامش در این بازار حاکم شده است.

به گفته این فعال صنفی؛ شکر موجود در بازار بخشی داخلی و بحشی از آن وارداتی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان