حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان و معوقات بازنشستگان امشب؟ | خبر ویژه دولت برای حقوق بازنشستگان

نحوه پرداخت معوقات بازنشستگان سایر سطوح کارگری به زودی مشخص می‌شود.

واریز حقوق بازنشستگان و معوقات بازنشستگان امشب؟ | خبر ویژه دولت برای حقوق بازنشستگان
کدخبر : 4611
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

حقوق بازنشستگان همواره یکی از پر صداترین مباحث مجلس بوده است. حقوق بازنشستگان در سال 1401 با افزایش چشمگیری روبرو شد. حقوق بازنشستگان امسال ده درصد افزایش داشته است و به 5 میلیون تومان رسید. با افزایش حقوق بازنشستگان بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان مطرح شد که اعتراض بازنشستگان را در پی داشت. در ادامه اخبار جدیدی از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

پرداخت حقوق بازنشستگان و معوقات پنج ماهه‌

بازنشستگان سایر سطوح کارگری بابت پنج ماه اول سال از سازمان تامین اجتماعی طلبکارند؛ پرداخت مستمری این ماه از بیستم و براساس احکام اصلاحی جدید آغاز می‌شود اما این ماه قرار نیست بخشی از معوقات این گروه از بازنشستگان پرداخت شود.

با این حال، پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که به زودی و احتمالاً قبل از مهرماه، نحوه‌ی پرداخت معوقات بازنشستگان مشخص و اعلام می‌شود.

براساس اعلام مدیرعامل سازمان، «سهامی به منظور تأدیه بدهی سازمان باید از دولت دریافت شود که در بودجه سازمانی نیز گنجانده شده است، بنابراین به محض ایجاد سازوکاری جهت تامین نقدینگی از طریق این سهام برنامه‌ریزی برای پرداخت معوقات نیز انجام می‌شود.»

فعالان صنفی بازنشستگان از برگزاری نشست با حضور کارشناسان بودجه‌ای سازمان و اعضای کانون‌های بازنشستگان خبر می‌دهند و ظاهراً قرار است در اسرع وقت، پرداخت معوقات پنج ماهه‌ی بازنشستگان، تعیین تکلیف شود.

در پی صدور بخشنامه اصلاحیه میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱، احکام حقوقی و فیش شهریور ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر سطوح این سازمان با اعمال افزایش صادر شده و در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir قابل مشاهده است.

گفتنی است پیش از این مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داده بود حقوق شهریور ماه بازنشستگان سایر سطوح، بر مبنای احکام جدید و با در نظر داشتن مصوبه مورد توافق وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و با اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار پرداخت خواهد شد و احکام جدید این گروه از بازنشستگان نیز در همین ماه صادر می‌شود.

دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه گفت: با تأکید ویژه ریاست‌محترم جمهور و همراهی دولت مردمی سیزدهم و مجلس انقلابی، حقوق شهریور ماه بازنشستگان سایر سطوح، بر اساس مصوبه شورای عالی کار پرداخت خواهد شد.

او  افزود: احکام جدید این گروه از بازنشستگان روی سایت خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی بارگزاری شده و انشالله از ۲۰ شهریور ماه پرداخت‌ها بر اساس همین احکام جدید انجام خواهد شد.

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: برای پرداخت معوقات از اول فروردین تا ماه جاری نیز برنامه‌ریزی در تعامل با کانون‌های بازنشستگی در حال انجام است و به‌زودی نحوه پرداخت معوقات نیز به این عزیزان اعلام خواهد شد.

میرهاشم موسوی در آیین گشایش بخش زایمان ال دی آر (بلوک زایمانی تک نفره) بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه، با اشاره به تاکیدهای رییس جمهوری مبنی بر اصلاح افزایش حقوق بازنشستگان گفت: از همین هفته بحث اصلاح ۳۸ درصد حقوق به اضافه ۵۵۰ هزار تومان در احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح لحاظ خواهد شد و پرداخت حقوق شهریور هم با احکام جدید خواهد بود.

وی افزود: اختیار این کار به اعضای هیات امنای تامین اجتماعی داده شد که در ماه گذشته مصوبه قبلی اصلاح و احکام بازنشستگان سایر سطوح براساس مصوبه شورای عالی کار اصلاح خواهد شد.

پیش از این، علی دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته بود: بازنشستگان نگران نباشند؛ پیگیری‌های ما نشان داده احکام جدید مستمری‌بگیران سایر سطوح صادر شده و کار به پایان رسیده است.

دهقان‌کیا به اظهارات مدیرعامل تامین اجتماعی در چهارشنبه هفته قبل اشاره و عنوان کرده بود: مدیرعامل سازمان اظهار داشت که کار صدور احکام در حال انجام است و حقوق شهریور براساس احکام جدید پرداخت خواهد شد؛ بنابراین هیچ جای نگرانی نیست و این ماه بازنشستگان سایر سطوح افزایش ۳۸ درصدی به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان را دریافت خواهند کرد.

حسین عامریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در گفت‌وگوی زنده با بازنشستگان در صفحه اینستاگرام این صندوق اعلام کرد: خدمت به بازنشستگان فولاد را افتخاری بزرگ می‌دانیم و برای جلب رضایتمندی، آسایش و آرامش خاطر این عزیزان همه توان خود را به کار گرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه موضوع درمان دغدغه جدی بازنشستگان فولاد بود و نارضایتی و گلایه‌های زیادی در این خصوص وجود داشت، اظهار داشت: این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کردیم. ضمن اینکه در دیدار با بیماران صعب العلاج مسایل و مشکلات آن‌ها نیز یک به یک احصا شد. در مجموع در سال‌های گذشته هزینه درمان در بیمارستان‌های خصوصی پرداخت نمی‌شد، مبلغ پرداختی برای هزینه پرستاری پایین بود، فرصت تحویل مدارک پزشکی کم بود و سقف پرداخت خسارتهای دارویی بدون تایید پایین بود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با بیان اینکه تصمیم گرفتیم وضعیت درمان بازنشستگان فولاد را متحول کنیم، تصریح کرد: بحمدالله اکنون شرایط مطلوبی در درمان بازنشستگان ایجاد شده به گونه‌ای که بازنشستگان وقتی در بیمارستان‌های خصوصی که طرف قرارداد نباشد بستری شوند با ارائه پیش فاکتور، شرکت بیمه‌گر تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

به گفته عامریان، مبلغ هزینه پرستاری ۵۰ درصد و هزینه نگهداری ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، سقف پرداخت هزینه داروهای عادی بدون تایید از ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافته و ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که افزایش هزینه دارو در سال جاری نسبت به پارسال ۲۴ درصد بوده است. همچنین هزینه داروی بیماران صعب العلاج نیز از یک میلیون به دو میلیون افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین هزینه سمعک از سه میلیون و ۷۵۰ تومان به شش میلیون تومان با بهترین برندها افزایش یافته، هزینه عینک که قبلا ۵۷۳ هزارتومان برای چهار سال بود اکنون به ۹۰۰ هزار تومان برای دو سال افزایش یافته و هزینه شیمی‌درمانی با پیش فاکتور تا ۷۰ درصد پرداخت می‌گردد و برای پرداخت مابقی هزینه شیمی درمانی نیز پنج ماه زمان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با بیان اینکه فرصت تحویل مدارک پزشکی نیز به پنج ماه افزایش یافته خاطرنشان کرد: سرانه درمان بازنشستگان فولاد در سال گذشته ۲۹۷۵۰۰ تومان بود که این عدد در سال جاری به ۵۴۰ هزار تومان (حدود دو برابر) افزایش یافته که در کشور بی‌سابقه است. ضمن اینکه این عدد با احتساب هزینه‌های جانبی و فرانشیز به ۶۰۰ هزار تومان رسیده که نشانگر افزایش ۱۰۰ درصدی سرانه درمان است.

عامریان با اشاره به تشکیل کمیته مشترکی از کانون‌ها و صندوق برای نظارت بر قرارداد شرکت بیمه‌گر ابراز داشت: همه تلاش ما این است تا بازنشسته ما رفاه و عزت بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به معافیت بازنشستگان از پرداخت فرانشیز درمان عنوان کرد: این موضوعی بود که برخی مراجع رسمی هم با آن موافق نبودند اما ما برای رفاه حال بازنشستگان بر آن تاکید داشتیم. ضمن اینکه سرانه مبلغ بیمه عمر و حادثه گروهی را هم افزایش دادیم. ضمن اینکه بیمه عمر و حوادث رو بجای بازنشسته، خودمان تقبل کردیم و هزینه‌اش رو برای بازنشسته صفر کردیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در خصوص افزایش مبلغ وام ضروری از چهار به هشت میلیون تومان و افزایش شمار وام گیرندگان یادآور شد: برنامه‌هایی برای افزایش مجدد مبلغ وام ضروری داریم که پس از قطعی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

عامریان با اشاره به توجه ویژه صندوق به موضوع رفاهیات بیان کرد: تا پیش از این و در ادوار گذشته مدیریتی صندوق، به موضوع رفاهیات بازنشستگان توجهی نشده بود اما در این دوره و برای اولین بار سرفصل جداگانه‌ای برای بودجه رفاهیات تعریف شد.

وی افزود: راه‌اندازی سفرهای زیارتی، راه‌اندازی سامانه مرآت ۲۴، تکریم بازنشستگان و معرفی آنها به جامعه با دو همایش تجلیل از جانبازان و چهره‌های ماندگار و سفرهای استانی و دیدار با بازنشستگان، بیماران صعب‌العلاج و خانواده شهدا را از اهم اقدامات انجام شده در حوزه رفاهیات بازنشستگان است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در تشریح اهمیت سامانه مرآت ۲۴ گفت: هدف ما از راه اندازی سامانه مرآت ۲۴ این بود تا بازنشستگان ما در هر ساعت از شبانه روز اگر سوال و مشکلی داشتند با تماس با سامانه مذکور آن را با همکارن ما در میان بگذارند و در واقع راه اندازی این سامانه با هدف آرامش خاطر بازنشستگان بود.

عامریان با اشاره به اصلاح همسان‌سازی اظهار داشت: یکی از مدیران کانون‌ها اذعان کرد که «هیچ وقت باور نمی‌کردم این کار انجام شود» اما با تمام سختی‌های این کار آن را انجام دادیم البته منابع مالی ما محدود و اجرای کامل آن زمانبر است اما متعهد به اجرای آن هستیم.

وی اضافه کرد: همه تلاش خود را برای افزایش مجدد حقوق این عزیزان انجام می‌دهیم و در این خصوص رایزنی‌های زیادی نیز با دولت و مجلس محترم داشتیم و این رایزنی‌ها ادامه دارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در تشریح وضعیت نابسامان شرکت‌ها در شروع کار تیم مدیریتی جدید صندوق تصریح کرد: متاسفانه در آن زمان به غیر از شرکت سنگ آهن مرکزی، سایر شرکت‌های صندوق زیان ده بودند. گام اول ما برای تحول و ساماندهی شرکت‌ها انتصاب مدیران جوان و متخصص بود. اکنون با تلاش‌های همکارانم، روند زیان دهی شرکت‌ها متوقف و سودآوری برخی نیز آغاز شده است و روند فعالیت شرکت‌ها و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید امیدوارکننده است.

به گفته عامریان، همانگونه که مقام معظم رهبری بر لزوم دادن وعده قابل تحقق به مردم تاکید کرده‌اند ما نیز در صندوق فولاد وعده‌هایی می‌دهیم که بتوانیم آن را عملی کنیم.

وی با بیان اینکه به آینده صندوق فولاد بسیار امیدوارم و آینده صندوق را درخشان می‌دانم، خاطرنشان کرد: ان‌شالله با دعای خیر بازنشستگان عزیز صندوق فولاد وضعیت مطلوب‌تری پیدا خواهد کرد. البته همان گونه که با صبوری و همراهی بازنشستگان عزیز در نه ماه اخیر توفیقات خوبی حاصل شد امیدوارم با صبوری و همراهی بازنشستگان فهیم فولاد بتوانیم در جهت مطلوب نمودن هر چه بیشتر خدمات به ایشان گام برداریم.

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان