تاثیر تورم بر خوراک مردم | گوشت و لبنیات از سفره مردم حذف شد

مرکز آمار تورم سالانه در مردادماه را اعلام کرد. بر این اساس نرخ تورم سالانه مرداد ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴١,۵ درصد رسید که نسبت به همین بازه در ماه قبل، یک درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما تورم خوراکی‌ها چه نغییری داشت؟

تاثیر تورم بر خوراک مردم | گوشت و لبنیات از سفره مردم حذف شد
کدخبر : 4308
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم سالانه مرداد ماه در گروه خوراکی‌ها افزایش داشته است. این در حالی است که بارها کارشناسان تغذیه نسبت به کاهش سرانه مصرف کالاهای اساسی در ایران و به خطر افتادن امنیت غذایی ایرانیان هشدار داده‌اند.

مرکز آمار تورم سالانه در مردادماه را اعلام کرد. بر این اساس نرخ تورم سالانه مرداد ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴١,۵ درصد رسید که نسبت به همین بازه در  ماه قبل، یک درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما تورم خوراکی‌ها چه نغییری داشت؟

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، شاخص قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ها در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۵۷٫۴ درصد بود. بر این اساس تورم سالانه ۲٫۳ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین تورم سالانه در گروه روغن‌ها و چربی‌ها بود که با شاخص قیمت ۱۱۰ درصد ثبت شد. بعد از این گروه، شیر، پنیر و تخم‌مرغ، غلات و سبزیجات بیشترین درصد تورم سالانه مرداد را داشتند.

خطر امنیت غذایی در ایران بیشتر شد؟

در حالی تورم خوراکی‌ها رو به افزایش است که تاکنون بارها کارشناسان تغذیه نسبت به خطر افتادن امنیت غذایی ایرانیان هشدار داده‌اند.

سال گذشته اسماعیل حاتمی، کارشناس صنعت لبنیات گفت: « سرانه مصرف شیر در دنیا ۱۱۳کیلوگرم برای هر نفر در سال است. در حالی که این سرانه در کشور ما به عددی کمتر از ۸۰ کیلوگرم می‌رسد.» (ایسنا)

تورم سالانه مرداد ماه خوراکی در بخش لبنیات حدود ۷۰ درصد بود. این در حالی است که سال گذشته این شاخص ۶۶٫۵ درصد بود. به عبارتی حالا احتمال کاهش مصرف لبنیات در ایران بیشتر قوت می‌گیرد.

در گروه کالاهای خوراکی اساسی، تورم سالانه مرداد در گروه نان و غلات هم رقم قابل توجهی است؛ حدود ۶۳ درصد. در حالی که در بازه مشابه سال گذشته این شاخص ۵۵ درصد بود. به عبارتی هشت درصد افزایش.

کاهش مصرف کالاهای خوراکی با افزایش تورم

پیش از این جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران به تجارت‌نیوز گفت: «بارها با مسئولان برای امنیت غذایی در ایران مکاتبه داشتیم. در این اوضاع اقتصادی کشور، یکی از حوزه‌هایی که به شدت آسیب‌دید، امنیت غذایی است.»

رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: «مصرف سرانه گوشت، لبنیات و این دست اقلامی که بسیار گران شدند، آسیب جدی دید.»

این گفته‌های رئیس انجمن تغذیه ایران مربوط به سال گذشته است. حالا باید دید در سال جدید و با افزایش قیمت کالاهای خوراکی، مصرف سرانه کالاهای اساسی چقدر کاهش می‌یابد. کالاهایی که گاهی تا ۳۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشتند؛ مانند روغن.

البته راهکار دولت برای تامین برخی از کالاهای اساسی توزیع کالابرگ است. پیش‌تر محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه رادیویی گفت: «یکی از طرح‌های دولت این است که به جای پول نقد، یارانه را در قالب کالای ارزان عرضه کند تا مطمئن شویم میزان گوشت، شیر و… که بر اساس استانداردهای بهداشتی، یک خانواده باید دریافت کند، دریافت کرده‌اند.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان