حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان به فردا موکول شد | چرا حقوق بازنشستگان زیاد نمی شود؟

- احتمالا بازهم امروز(۲۶ مردادماه ۱۴۰۱) نظر دولت درباره افزایش مستمری بازنشستگان اعلام نمی‌شود.

افزایش حقوق بازنشستگان به فردا موکول شد | چرا حقوق بازنشستگان زیاد نمی شود؟
کدخبر : 4055
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

افزایش حقوق بازنشستگان یکی از موضوعات پر تنشی است که مدت ها به آن پرداخته شده است. ماجرا از این قرار بود که حقوق بازنشستگان 57 درصد افزایش داشته باشد. بعد از تصویب این مصوبه، تنها 10 درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شد. ماجرای افزایش حقوق بازنشستگان هنوز هم بعد از گذشت چند ماه از سال جدید تعیین تکلیف نشده است.  انتظار می‌رود مسئولین هرچه سریع‌تر نسبت به مسئله حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف کند.

 یک منبع آگاه گفت: قرار بود امروز (بیست و شش مرداد) سرپرست وزارت کار در نشست انتخابات کانون عالی بازنشستگان در بندر انزلی حاضر شود و رای دولت در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان کارگری را اعلام کند، اما ظاهراً این مساله به فردا موکول شده است.

به گفته‌ی وی، سرپرست وزارت کار امروز در جمع بازنشستگان در بندر انزلی حاضر نمی‌شود.

روز گذشته (۲۵ مرداد) سرپرست وزارت کار در نشست با خبرنگاران اعلام کرد نظر دولت در مورد افزایش مستمری بازنشستگان کارگری فردا چهارشنبه در جمع بازنشستگان اعلام می‌شود؛ او چهارشنبه هفته قبل در حاشیه هیات دولت قول داد که هفته آینده نظر نهایی ابلاغ می‌شود.

امروز بازنشستگان منتظر بودند که سرپرست وزارت کار اصلاح مستمری بازنشستگان براساس مصوبه وزارت کار و نحوه پرداخت معوقات این پنج ماه را اعلام کند، اما آخرین اخبار حاکی از آن است که این امر دوباره به فردا موکول شده است.

، سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از اتخاذ تصمیم برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: جزئیات و نحوه اجرا فردا اعلام می‌شود. 

محمدهادی زاهدی وفا در نشستی با خبرنگاران گفت: قشر بازنشسته در گذشته جایگاه و منزلت خود را از دست داده و مورد کم توجهی در برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌ها قرار گرفته است. 

 

 

وی افزود: تلاش کردیم اتفاقات بهتری رخ دهد اما وارث وضعیت گذشته هستیم و ناترازی‌هایی وجود دارد. ناترازی صندوق‌های بازنشستگی از جمله چالش‌های ماست. تصمیمات حرفه‌ای در گذشته اتخاذ نشده و دو صندوق بازنشستگی ما به بودجه دولت متکی شده‌اند در حالی که باید تعادل در منابع و مصارف وجودداشته باشد و خودشان را بر اساس یک فرمول اقتصادی اداره کنند. تصمیمات درباره بازنشستگان در سطح قوانین دولت و مجلس است. 

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ۱۷ صندوق دیگر هم داریم و آنها نیز مشکلاتی دارند. طبق قانون ساختار جامع رفاه اینها باید یکپارچه و ذیل وزارت رفاه ادغام شوند. 

زاهدی وفا درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی غیرحداقلی بگیر گفت: اختیارات هیئت وزیران به وزرای عضو تفویض شد. ما هم درچارچوب مصوبه شورای عالی کار و طبق قوانین باید تصمیم می‌گرفتیم اما محدودیت های منابع وجود داشت و دارد. 

وی اضافه کرد: با نمایندگان بازنشستگان جلساتی داشتیم؛ تصمیم گرفتیم قانون اجرا و برنحوه اجرا توافق کردیم و جلسه‌ای فردا با نمایندگان بازنشسته ها داریم که خودشان نحوه افزایش را اعلام و اطلاع رسانی می‌کنند. 

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: پیشنهادهایی در زمینه واگذاری برخی سهام‌ها به بازنشستگان مطرح شده است. یکی از پیشنهادها این است که صندوق زمین و ساختمان در هر استان برای بازنشستگان تاسیس کنیم. در مجموع تصمیمات خوبی گرفته شده و فردا در جلسه کانون‌های بازنشستگی اعلام می‌شود.

حقوق بازنشستگان افزایش می یابد؟

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: اینکه دولت مدام می‌خواهد زمان بخرد، حق و حقوق بازنشستگان را محقق نخواهد کرد. سرپرست وزارت کار هفته گذشته زمان خرید تا بحث افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری را در مجلس مطرح کند.

 محمد حمزه‌ای در گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰تومانی اظهار داشت: ارزش حقوق کارگران و بازنشستگان امسال نصف شده است. براساس کتابی که ما ترجمه کرده‌ایم و در سال ۲۰۱۴ میلادی در این کتاب بیان شده است که اقتصاد پایدار در گروی اشتغال پایدار است و افزایش اشتغال پایدار در حفظ ارزش دستمزد کارگران است.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این مراسم با اشاره به مساله افزایش حقوق بازنشستگان تصریح کرد: ما امروز به مناسبت روز خبرنگار هم از خبرنگاران و صاحبان قلم تقدیر می‌کنیم و نشان می‌دهیم که جامعه کارگری و بازنشستگی از کسانی که صدای آن‌ها هستند، حمایت می‌کنند.

صادقی با اشاره به پنج ماه تلاش کارگران و بازنشستگان ابراز داشت: ما مانند مغنی تلاش کردیم تا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منطبق با حکم هیات مدیره تامین اجتماعی بالا رود اما امروز شاهد این هستیم که نتیجه مبارزات و اعتراضات ما را در ارایه پیشنهاد افزایش حقوق کشوری‌ها و لشگری‌ها برداشت کرده‌اند و ما راه را برای این پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه باز کردیم.

وی بیان کرد: دولت در بودجه خود برای افزایش حقوق کشوری و لشگری ردیف قرار داده اما برای ما در تامین اجتماعی ردیف قرار نداده است. دولت تصور نکند با تلف کردن وقت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی می‌تواند برای افزایش حقوق کارکنان خود زمان بخرد.

معاون دبیرکل خانه کارگر یادآور شد: اینکه دولت مدام می‌خواهد زمان بخرد، حق و حقوق بازنشستگان را محقق نخواهد کرد. سرپرست وزارت کار هفته گذشته زمان خرید تا بحث افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری را در مجلس مطرح کند.

صادقی با اشاره به ورشکستگی صندوق‌های کشوری و دولتی به دلیل ضریب پشتیبانی پایین عنوان کرد: دولت از جیب مردم و کارگران و مالیات پیدا و پنهان این صندوق‌ها را اداره می‌کند و حالا صندوق تامین اجتماعی را که مشمولان آن از جیب خود می‌خورند را از حق خود محروم کردند.

وی با تاکید بر مشکلات عمده‌ای که در زمان احمدی نژاد برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده است، گفت: اگر دولت برای پایداری صندوق تامین اجتماعی ارزش قائل است نباید این پایداری را به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گره بزند و مسئولان نباید آدرس غلط بدهند. مشکل ناپایداری صندوق تامین اجتماعی در ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی کارفرمایان و ۴۰۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی است.

حقوق بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه پایداری صندوق تامین اجتماعی با اجرای افزایش حقوق صحیح متناسب با ماده ۹۶ قانون تامیم اجتماعی رخ می‌دهد و موجب کاهش فرار بیمه‌ای می‌شود، اظهار داشت: سو مدیریت و نگاه کمیته امدادی به صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای ما را با مشکلات عظیم دچار کرده است و تا روزی که این نگاه تغییر نکند، مشکلات جامعه بازنشستگی حل نخواهد شد.

صادقی با توصیه به دولت درباره تن دادن به پرداخت ۳۸ درصد افزایش و ۵۱۵ هزارتومان مبلغ ثابت تصریح کرد: ما در مذاکرات مطرح کردیم که اگر دولت جیب خالی دارد می‌تواند بجای معوقات، سهام بانک رفاه کارگران که متعلق به خود ما است را بین بازنشستگان توزیع کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ روز بعد از ابطال رای دولت توسط رییس مجلس بنابر قانون اساسی دولت موظف است به قانون عمل کند اما هنوز چنین اقدامی از سوی دولت رخ نداده و در این شرایط بازنشستگان نمی‌توانند سکوت خود را ادامه دهد و توصیه می‌کنیم طی این سه روز دولت موضع نهایی خود را درباره حقوق بازنشستگان اعلام کند.

محمدهادی زاهدی‌وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان گفت: با تاکید رئیس‌جمهور اختیارات هیات دولت به وزرای عضو هیات امنای تامین اجتماعی تفویض شد.

براساس چارچوب اختیارات و منابع سازمان تامین اجتماعی وزرای عضو هیات امنای تامین اجتماعی نسبت به بازنگری و پذیرش اصلاح مستمری سایر سطوح بازنشستگان موافقت کردند.

وی گفت: در این خصوص نشست‌هایی با نمایندگان بازنشستگان برگزار شده که این اصلاحیه بر مستمری آنان در کوتاه ترین زمان اعمال شود.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تصمیم نهایی شده و اجرایی شدن آن نیازمند جلسات کارشناسی است که کلیات آن هفته آینده به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرد:‌ اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی در شهریور ماه انجام می‌شود.

حقوق بازنشستگان

همچنین نمایندگان در نشست علنی روز (یکشنبه ۲۳ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با الحاق یک تبصره به ماده ۶ طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوقهای بازنشستگی، موافقت کردند که براساس آن در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه فرد بازنشسته بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال باشد، بیمه شده می تواند با پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی استفاده نمایند.

موضع های مختلف درباره حقوق بازنشستگان

در این میان، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان در جلسات  گذشته مجلس نیز مطرح شد، تا جایی که عضو کمیسیون آموزش مجلس در نشست علنی مجلس اعلام کرد که بازنشستگان در شرایط کنونی سختی می‌کشند و با توجه به زحماتی که کشیدند، تداوم این وضع مطلوب نیست.

محمد وحیدی عنوان کرد: مجلس افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به هیات تطبیق مقررات فرستاده و از این طریق پای احقاق حقوق این قشر ایستاده است.

به گفته او، هم‌اکنون بازنشستگان از نظر معیشتی در وضعیت سختی به سر می‌برند، بنابراین با رویکرد عدالت‌محور باید توجه به وضعیت این جمعیت گسترده مورد توجه قرار گیرد و مسوولان توجه به این بخش را باید در اولویت قرار دهند.

علی بابایی‌کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس نیز دیروز در صحن علنی مجلس طی یک تذکر شفاهی خطاب به دولت گفت: بعد از ابطال مصوبه دولت در مورد تصمیم‌گیری شورای عالی کار و تسری آن به حقوق بازنشستگان کشور در حوزه تامین اجتماعی، این اختیار به وزرای کار، اقتصاد و هیات امنای تامین اجتماعی داده شد تا به سرعت در این زمینه تصمیم‌گیری کنند، بنابراین نباید بیش از این جامعه را ملتهب کنند.

وی تصریح کرد: امروز جامعه مدنی بازنشستگان منتظر تصمیمات آنی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند و دولت به آن این اختیار را داده است.

سازمان‌های "امور اداری و استخدامی" و "برنامه و بودجه" در پیشنهادی مشترک، الگوی جدیدی از افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارائه کرده‌اند.  این پیشنهاد با هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری و ارتقای قدرت خرید آنها به دولت ارائه شده است و در روزهای آینده روال قانونی تأیید آن طی خواهد شد.

بازنشستگی به معنی کناره‌گیری از ادامه شغل در اثر بالا بودن سن و گاه در پی بیماری و ازکارافتادگی است. شخص بازنشسته تا زمانی که زنده است شخصاً از حقوق بازنشستگی استفاده می‌کند و پس از مرگش بازماندگانش واجد شرایط دریافت این مستمری هستند. پایان دوره خدمت برحسب سختی و زیان‌آور بودن کار سال‌ها فرق می‌کند. همچنین پایان دوره خدمت درکشورهای مختلف متفاوت است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان