شیوع گسترده آبله میمون در جهان

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شیوع آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور، یک وضعیت فوق‌العاده است. اما علائم این بیماری چیست؟ آیا این بیماری به ایران هم رسیده است؟

شیوع گسترده آبله میمون در جهان
کدخبر : 3265
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

شیوع آبله میمون در جهان جدی‌تر شد. بیش از ۱۶ هزار نفر از ماه مه به آبله میمون مبتلا شدند. این آخرین آماری است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرده است.

حالا هم سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که شیوع آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور، یک وضعیت فوق‌العاده است. تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما با شیوعی روبرو هستیم که به‌سرعت در سراسر جهان از طریق روش‌های انتقال جدید، گسترش یافت.» (تسنیم)

آنطور که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گزارش داد، از حدود ماه مه بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در ۷۴ کشور گزارش شد.

اما وضعیت این بیماری در ایران چگونه است؟ آیا در ایران هم آبله میمون شناسایی شد؟ ابتدای خرداد بود که رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی ۶ مورد ابتلا به آبله میمون خبر داد. البته بعد از آن گفتند که نتایج تست آنها منفی است. به طور کلی تاکنون شناسایی این بیماری در ایران تائید نشده است.

پیش از این هم عکس یکی از بیمارستان‌های خوزستان منتشر شد که بالای سر یک بیمار نوشته بود: «آبله میمون». بعد از آن البته محمد علوی، رئیس شبکه بهداشت خوزستان مشاهده آبله میمون در یکی از بیمارستان‌های اهواز را تکذیب کرد.

علائم آبله میمون را بشناسید

دوره کمون آبله میمون (فاصله از عفونت تا شروع علائم) از شش تا ۱۳ روز است. علائم ابتدایی شامل کمردرد، تب و لرز، درد عضلات، تورم غدد لنفاوی و خستگی است.

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست به ایسنا گفت: « افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، بثورات پوستی و تاول‌هایی روی برخی نقاط پوست‌شان ایجاد می‌شود.»

همچنین تماس با افراد آلوده می‌تواند منجر به انتقال و سرایت این بیماری شود.

راه‌های انتقال بیماری

با شیوع آبله میمون در ۷۴ کشور حالا برخی درباره افزایش مبتلایان و راه‌های انتقال آن نگران هستند. اما افراد چگونه می‌توانند خود را از این بیماری مصون نگه دارند؟ این ویروس می‌تواند از گاز گرفتن حیوان آلوده یا یا تماس با خون، مایعات بدن یا زخم و ضایعات آن منتقل شود.

افراد ممکن است با خوردن گوشت حیوان آلوده که به درستی نپخته است، هم به این بیماری مبتلا شوند.

چه کسانی در اولویت واکسن آبله میمون هستند؟

پیش از این علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشور درباره این بیماری و درمان آن توضیحاتی داد.

آنطور که ناجی گفت: «واکسیناسیون آبله تا سال ۱۳۶۰ در ایران انجام شد. بنابراین افراد زیر ۴۰ سال واکسن آبله دریافت نکرده‌اند. همچنین از آنجا که سال‌ها از واکسیناسیون آنها می‌گذرد، میزان ایمنی آنها در برابر این بیماری کم است.»

او گفت: «کودکان، زنان باردار، کودکان، افرادی که با حیون آلوده در تماس هستند، کادر درمان و اعضای خانواده‌ای که با افراد مبتلا به این بیمای تماس دارند، باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.»

حالا باید دید بعد از شیوع آبله میمونی و هشدار سازمان جهانی بهداشت، برنامه ایران برای واکسیناسیون در برابر این بینماری چیست. آن هم در شرایطی که شمار مبتلایان به کرونا بار دیگر در ایران افزایشی و فوتی‌های کرونا هم دو رفمی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان