یارانه نقدی جدید | اعلام یارانه نقدی جدید

زمان دقیق واریز یارانه نقدی جاماندگان اعلام شد | یارانه نقدی جاماندگان کی قابل برداشت می شود؟

سومین مرحله یارانه نقدی جدید هفته گذشته به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز شد. اما یارانه جاماندگان هنوز واریز و قابل برداشت نشده است. زمان دقیق واریز یارانه جاماندگان معلوم است؟

زمان دقیق واریز یارانه نقدی جاماندگان اعلام شد | یارانه نقدی جاماندگان کی قابل برداشت می شود؟
کدخبر : 3051
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

یارانه نقدی از ابتدای دولت یازدهم با هدف کمک هزینه مالی به خانوارها داده شد. یارانه نقدی که الان پرداخت می شود مبلغ 45500 تومان می باشد که هر ماه به حساب خانوار ها واریز می گردد. چندی پیش تصمیم بر این شد که افرادی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. چرا که منابع کافی برای پرداخت یارانه نقدی به افراد غیرنیازمند وجود ندارد. اخرین اخبار در مورد یارانه نقدی را در ادامه بخوانید.

بر اساس دستور رئیس جمهور قرار بود یارانه جاماندگان ۲۱ تیر ماه و همزمان با دیگران واریز شود. اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد یارانه این گروه ۲۴ تیرماه واریز می‌شود. وعده‌ای که محقق نشد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی بیانگر این است که این مبلغ باید امروز یا نهایتا فردا (۲۷ تیرماه) واریز شود. یعنی همزمان با عید غدیر. اما باید منتظر ماند و دید آیا این یارانه امشب برای جاماندگان واریز می‌شود و یا دوباره به زمان دیگری موکول می‌شود.

یارانه‌ها واریز شد اما قابل برداشت نیست؟

بر اساس آمار سازمان هدفمندی، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جاماندگان مشمول کمک معیشتی جدید دولت هستند. اگرچه یارانه این عده هنوز واریز نشده اما برخی از این افراد می‌گویند همزمان با واریز کمک معیشتی دهک‌های یک تا ۹، یارانه آنها هم واریز شده اما هنوز قابل برداشت نیست.

عده دیگری هم اعلام کرده‌اند که یارانه خرداد برای آنها واریز شده و قابل برداشت است اما یارانه اردیبهشت هنوز واریز نشده است. با این همه انتظار می‌رود که امروز ۲۷ تیر ماه و همزمان با عید غدیر یارانه جاماندگان واریز و قابل برداشت شود. چراکه بیش از یک ماه است که یارانه خرداد برای این گروه واریز شده اما همچنان مسدود است.

تاخیر چند روزه در واریز این مبلغ در حالی است که ابراهیم رئیسی دستور داده بود یارانه این گروه باید قبل از واریز یارانه تیرماه تعیین تکلیف شود. دستوری که اجرایی نشده است.

ثبت‌نام جدید برای جاماندگان یارانه

گروه دیگری از افراد همچنان هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و دهک دهم هستند. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها از امکان ثبت‌نام مجدد این گروه خبر داد و گفت: مرداد ماه از سامانه‌ای رونمایی می‌شود که افرادی که امکان ثبت نام برای دریافت یارانه نداشتند، بتوانند در سامانه جدید ثبت نام کنند.

از طرف دیگر، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که فهرست یارانه‌بگیران شناور شده است. به عبارتی قرار است وزارت رفاه هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روز رسانی کند. این سبب می‌شود که فهرست یارانه‌بگیران شناور شود و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی، دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

با این حساب می‌توان گفت بر خلاف یارانه‌های قبل که لیست ثابتی داشت، این بار لیست ثابتی وجود ندارد و امکان تغییر دهک‌ها وجود دارد و یا به عبارتی، دهک‌های درآمدی خانوار شناور است.

افراد می‌توانند با کد ملی دهک درآمدی خانوار خود را مشخص کنند. 

تمامی سرپرستان خانواری که تا تاریخ ۱۵ خردادماه جهت دریافت یارانه کمک معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشمول دریافت یارانه شناخته شده‌اند، تا پایان هفته یارانه و معوقات خود را دریافت می‌کنند.

ایرنا نوشت: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیرو اطلاعیه‌های قبلی مبنی بر امکان ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی یا متقاضیان جدید دریافت یارانه، اطلاعات سرپرستان خانواری که تا تاریخ ۱۵ خردادماه در سامانه https://my.gov.irثبت‌نام کرده‌اند، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پس از انجام آزمون وسع و تعیین دهک‌بندی توسط آن وزارتخانه، فهرست سرپرستان خانوار جدید مشمول دریافت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

در صورتیکه بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم شناخته شده باشند، ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم معرفی گردیده باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان ماهانه به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

یارانه‌های نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز تحت عنوان معوقات همزمان با یارانه تیرماه به حساب این سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. درصورتیکه در زمان پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۷( تیرماه سال جاری)، مبلغ یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز نشد، به این معنا است که این افراد در ارزیابی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دهک ۱۰ قرار گرفته و مشمول دریافت یارانه شناخته نشده‌اند.

معترضان به دهک‌بندی اعلام شده یا افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری اعتراض و درخواست بازبینی دهک‌بندی خود به سامانه اعلامی وزارت مذکور به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل نمایند.

خاطر نشان می‌شود، سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه‌های نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز تحت عنوان معوقات تا پایان هفته به حساب آنان واریز خواهد شد.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی نشان می‌دهد که بیستم این ماه یعنی دوشنبه شب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب ۹ دهک درآمدی اول جامعه واریز می‌شود.

علاوه بر این گروه، لیست جاماندگان یارانه هم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایی شده و یارانه این گروه از جاماندگان هم در تاریخ بیستم تیرماه قابل برداشت می‌شود.

بر این اساس باید گفت نهایتا بعد از یک ماه که از واریز یارانه این گروه می‌گذرد، آنها می‌توانند در بیستم این ماه یارانه خود را برداشت کنند.

به گفته سازمان هدفمندی یارانه‌ها دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاماندگان به عدم دریافت کمک معیشتی دولت اعتراض کرده بودند که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد دریافت یارانه شناخته شده‌اند و ۳۰۰ نفر از این لیست خط خورده و جزو دهک دهم محسوب شده‌اند.

یارانه نقدی جدید از بیستم اردیبهشت ماه سال جاری به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز شد. سه دهک اول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت کردند و دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان دریافت کردند.

اما یارانه معترضان چه می‌شود؟

علاوه بر افرادی که کمک معیشتی نقدی دولت را دریافت نکرده‌اند، بخشی از مردم هم به دهک درآمدی که در آن قرار دارند اعتراض کرده‌اند. یعنی افرادی که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی گرفته و جزو دهک چهارم تا نهم محسوب شده‌اند اعتراض کرده‌اند که دهک درآمدی آنها بین دهک اول تا سوم است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد هنوز نتیجه اعتراض این گروه مشخص نشده است.

ماجرای یارانه عید قربان چیست؟

واریز یارانه تیرماه با عید قربان همزمان شده است و برخی گمان کرده‌اند دولت قرار است یارانه عید قربان پرداخت کند. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد واریز یارانه مناسبتی متوقف شده و یارانه عید قربان همان یارانه تیر ماه است.

براساس رویه ماه‌های اخیر ۲۰ تیر ماه یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی مربوط به دهک‌ها اول تا ۹ درآمدی به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز خواهد شد. در این بین برخی افراد که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت می‌کردند اما پس از اصلاح شیوه پرداخت، تجمیع یارانه‌ها و اضافه شدن یارانه حذف ارز ترجیحی یارانه آنها حذف شد، نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و اعتراضات خود را در سایت وزارت رفاه ثبت کردند.

با توجه به این اظهار نظر رییس جمهور انتظار می‌رود تا پیش از تاریخ واریز سومین مرحله یارانه‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی نتیجه اعتراضات ثبت شده مشخص شود. همچنین برخی افراد نیز که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت نمی‌کردند نیز در سایت www.gov.ir ثبت‌نام کردند تا در جمع مشمولان یارانه قرار بگیرند.

حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه پیش از این و در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت اعلام نتایج مربوط به اعتراضات حذف یارانه‌ها گفته بود: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که مسئول بررسی اعتراضات است، نتیجه‌ای در این خصوص اعلام نکرده است. به این دلیل که متولی بررسی اعتراضات وزارت کار است، در این باره نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

وی افزود: ممکن است طی روزهای آینده نتیجه اعتراضات را اعلام کنند و به این ترتیب بتوانیم مسدودی یارانه افرادی که اعتراض آنها مورد قبول واقع شده را رفع، و پرداختی مربوط به ماه‌های خرداد و تیر را نیز انجام دهیم. ضمن اینکه این احتمال نیز وجود دارد که تا ۲۰ تیرماه نتیجه اعتراضات به ما ابلاغ نشود.

حسینی با بیان اینکه نتیجه بررسی اولین گروه ثبت‌نامی‌های یارانه‌های که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت نمی‌کردند، مشخص شده است، گفت: وزارت رفاه آزمون وسع را در خصوص این افراد انجام داده و دهک‌بندی شده‌اند. براین اساس افرادی که در دهک‌های اول تا ۹ قرار داشته‌اند، تعیین شده‌ و اطلاعات آنها جهت پرداخت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

یارانه تیر ماه به همراه یارانه معوق خرداد و تیر برای این افراد واریز خواهد شد. در صورتی که افراد ثبت‌نام کرده‌اند اما یارانه‌ای به آنها پرداخت نشده باید به سامانه حمایت وزارت رفاه مراجعه کنند و درخواست بازبینی خود را ثبت کنند چرا که در دهک دهم قرار گرفته‌اند.

اولین گروه ثبت‌نامی‌ها شامل حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌شده که از این تعداد نزدیک به ۳۰۹ هزار نفر در دهک دهم قرار گرفته و مشمول دریافت مالیات نشده‌اند. براساس لیست افرادی که مشمول شناخته شده‌اند، در تاریخ ۲۰ تیر ماه یارانه به همراه معوقات دو ماه گذشته واریز خواهد شد.

وی در مورد کلاهبرداری‌هایی که در حال حاضر از طریق پیامک انجام می‌شود، گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هیچ پیامکی برای هم‌وطنان ارسال نمی‌کند. در نتیجه هر پیامکی که به اسم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای افراد ارسال شود قطعا کلاهبرداری است. افراد به هیچ عنوان نباید وارد لینک‌های ارسال شده شوند. متاسفانه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد با این مشکل مواجه شدند.

یارانه مرحله ۱۳۷ که قرار است در تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، تفاوتی به مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ ندارد؛ بنابراین منتظر افزایش یا کاهش میزان یارانه نقدی تان نباشید. به زبان ساده تر، اگر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستید و در اردیبهشت و خرداد ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده اید، در تیرماه نیز به همین میزان دریافت خواهید کرد.

در واقع افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند؛ بنابراین اگر به فرض مثال خانواده شما ۵ نفره باشد و در این دهک قرار بگیرید، مبلغ ۲ میلیون تومان در این ماه به حساب سرپرست خانوارتان واریز می‌شود.

برای دهک چهارم تا نهم نیز مطابق معمول، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود. یعنی اگر خانواده‌ای ۵ نفره در این دهک‌ها قرار بگیرند، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوارشان واریز خواهد شد.

در مورد دهک دهم نیز دولت گفته که یارانه‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، چرا که در گروه درامدی بالا قرار دارند.

یارانه تیرماه ۱۴۰۱ چندم واریز می‌شود؟

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که حدود سه هفته دیگر دولت برای واریز یارانه مرحله ۱۳۷ دست به کار خواهد شد

آخرین خبر در مورد یارانه نقدی

مبالغ یارانه مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۱ که در ماه گذشته و همزمان با مرحله ۱۳۵ به حساب یارانه‌بگیران واریز شده بود از ساعت ۲۴ شنبه قابل برداشت شد.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و همزمان با مرحله ۱۳۵، مبالغ مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ۱۴۰۱ را به حساب سرپرستان خانوارهایی که مشمول یارانه بودند واریز و امکان برداشت مبالغ واریزی را منوط به رسیدن زمان مقرر و طی اطلاعیه‌ای بعدی اعلام کرد.

​مرحله ۱۳۶ نیز مانند اردیبهشت ماه و براساس دهک‌بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای سرپرستان خانوارهای دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم به‌ازای هر نفر، ۳۰۰ هزار تومان است.

همچنین برحسب اطلاع‌رسانی‌های قبلی صورت‌گرفته، اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کمک‌معیشت نقدی و کرونا از سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر گردیده است.

تأکید می‌شود سرپرستانی که نسبت به دهک‌بندی و قطع یارانه خود در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ درخواست بازبینی داده‌اند همچنان جهت پیگیری و نتیجه به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است که اطلاعات ثبت‌نامی‌های جدید به منظور انجام آزمون وسع و تعیین دهک خانوارها اطلاعات برای وزارت رفاه ارسال می‌شود. پس از طی این مراحل است که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نسبت به پرداخت یارانه‌های این افراد اقدام خواهد کرد.

افرادی که هم‌اکنون مراحل ثبت‌نام خود را در سایت my.gov.ir  انجام داده‌اند براساس زمان ثبت‌نام به گروه‌های مختلفی تقسیم خواهند شد و اطلاعات آنها جهت طی فرآیندهای لازم به وزارت رفاه ارسال می‌شود. در صورتی که این افراد مشمول دریافت یارانه شناخته شوند، یارانه مربوط به ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز به حساب آنها واریز خواهد شد.

همچنین برحسب اطلاع رسانی های قبلی انجام شده، اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کمک معیشت نقدی و کرونا از سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر شده است.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و همزمان با مرحله ۱۳۵، مبالغ مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ۱۴۰۱ را به حساب سرپرستان خانوارهای که مشمول یارانه بودند، واریز و امکان برداشت مبالغ واریزی را منوط به رسیدن زمان مقرر و در اطلاعیه ای بعدی اعلام کرده بود.

این سازمان تاکید کرد:‌ سرپرستانی که نسبت به دهک بندی و قطع یارانه خود در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ درخواست بازبینی داده‌اند همچنان جهت پیگیری و نتیجه به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.

بررسی یارانه ثبت نام کنندگان و متقاضیان جدید یارانه تا اتمام فرایند ثبت نام و انجام دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه دارد و متقاضیان جدیدی که هنوز موفق به ثبت نام نشده‌اند می‌توانند به ادرس الکترونیکی my.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام خانوار خود اقدام کنند.

براساس دستور رئیس جمهور متقاضیانی که به هر دلیلی از یارانه دوره های قبل محروم و یا از ثبت نام یارانه جامانده اند بعد از طی مراحل ثبت نام و بررسی شرایط متقاضی در صورت واجد شرایط بودن مانند سایر مشمولین یارانه جدید نیز از این دو نوبت از یارانه بهرمند خواهند شد.

داریوش ابوحمزه با بیان اینکه هرتعداد اعتراض ثبت شده باشد مبلغ یارانه در اردیبهشت ماه طی دو مرحله برایشان واریز شده است؛ درباره زمان اعلام نتایج اعتراضات ثبت شده پیرامون دهک‌بندی گفت: احتمالا نتایج نهایی اعتراضات تا پایان ماه و طی یکی دو هفته دیگر از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه بررسی‌ها را مشاهده کنند.

او  ادامه داد: اگر از طریق سازمان هدفمندی، خانوارشان را تفکیک کرده باشند، اطلاعات خانوار جدید بررسی می‌شود و اگر تفکیک نکرده باشند و به برخی آیتم‌ها اعتراض داشته باشند، همان موارد دوباره بر اساس آخرین اطلاعات بررسی می‌شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نتایج همه اعتراضات یک جا و احتمالا تا پایان ماه خرداد اعلام می‌شود. اطلاعات در حال به‌روز رسانی‌های لازم است.

ابوحمزه درباره زمان عملیاتی شدن امکان جدید ارسال پیامک به معترضان  برای مشاهده شناسنامه اقتصادی‌شان که پیش از این از سوی وزیر رفاه اعلام شده بود نیز اظهار کرد: این امکان هنوز فعال نشده و در دست بررسی است. بر این اساس اطلاعات اقتصادی خانوار به صورت دقیق‌تری قابل مشاهده است. سعی می‌کنیم در مدت کوتاهی این امکان را ایجاد کنیم تا ثبت اعتراض در موارد خاص راحت‌تر انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اطلاعات مربوط به "ملک" جزو معیارهای موجود دهک‌بندی نیست و چه زمانی این اطلاعات وارد پایگاه اطلاعاتی رفاهی ایرانیان می‌شود؟ گفت: اطلاعات املاک ناقص است و باعث بی عدالتی می‌شد به همین علت ملک را به صورت کلی مبنا قرار ندادیم اما در حال پیگیری از نهادهای مربوط هستیم تا بتوانیم اطلاعات املاک را نیز اضافه کنیم و  به محض اینکه افزوده شود اطلاعات املاک را هم مبنای دهک‌بندی قرار می‌دهیم. ولی فعلا اطلاعات مربوط به املاک ناقص است و نمی‌توان آن را اعمال کرد.

«طیبه حسینی»، اظهارداشت: هم اکنون دو دسته از افراد هستند که یارانه اردیبهشت و خرداد ماه آنها مسدود است، نخست افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند اما پس از طرح اصلاح ارز ترجیحی و بررسی‌های انجام شده از لیست دریافت کنندگان یارانه خارج شدند.

وی افزود: دسته دیگری از افراد در سال‌های گذشته یارانه دریافت نمی‌کردند و با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی خواستار دریافت یارانه نقدی شدند و در سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست خود را ثبت کردند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند و پس از آن از لیست خارج شدند بنا به دستور رییس جمهور یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد اما مبلغ واریزی مسدود است که باید این دسته از افراد همچنان منتظر بمانند تا وزارت تعاون سامانه‌ای را که برای بررسی وضعیت این افراد در نظر گرفته معرفی کند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان