ارث | ارث و میراث | قوانین جدید ارث

قوانین جدید ارث و میراث در سال جدید | این قانون به نفع دختران شد

ارث یک مفهوم حقوقی و مالی است که به اموال و حقوقی اشاره دارد که پس از مرگ یک فرد (مورث یا متوفی) به بازماندگان او منتقل می‌شود. این اموال ممکن است شامل دارایی‌های مالی، ملکی، یا حقوق دیگر باشد که متوفی در زندگی خود به آنها دارای حق بوده است.

قوانین جدید ارث و میراث در سال جدید | این قانون به نفع دختران شد
کدخبر : 18622
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

تقسیم ارث فرزند فوت شده در حالت وجود فقط پدر و مادر.

۱-یکی از والدین در قید حیات باشد =تمام ترکه

۲-اگر هر دو والدین در قید حیات باشند =مادر یک سوم و پدر دو سوم

تقسیم ارث فرزند فوت شده در حالت وجود فقط فرزند.

۱-اگر یک فرزند خواه دختر یا پسر باشد =تمام ترکه

۲-اگر متعدد باشند تمام پسر یا تمام دختر=ترکه بین آنها بالسویه تقسیم میشود.

۳-اگر بعضی پسر و بعضی دختر باشند=پسر دو برابر دختر می برد.

تقسیم ارث فرزند فوت شده در حالت وجود پدر و مادر و فرزندان.

۱-اگر پدر و مادر و یک دختر باشد=هر یک از پدر و مادر یک ششم ،دختر یک دوم و ما بقی میان وراث به نسبت سهامشان تقسیم میشود.

۲-اگر پدر و مادر و چند دختر باشند=سهم ارث پدر و مادر یک ششم ترکه،سهم ارث دختران دو سوم ترکه و مابقی میان وراث به نسبت سهامشان تقسیم می شود.

۳- پدر و مادر و فرزندان پسر=پدر و مادر یک ششم و بقیه به فرزندان می رسد.

تقسیم ارث فرزند فوت شده در حالت وجود همسر (زوج یا زوجه)

۱-سهم ارث زوج =یک دوم ترکه در صورت نبود فرزند و یک چهارم ترکه در صورت وجود فرزند برای متوفی

۲-سهم ارث زوجه= یک چهارم ترکه در صورت نبود فرزند و یک هشتم ترکه در صورت وجود فرزند.

اگر مردی فوت کند و تنها وارث او زوجه باشد=زوجه یک چهارم ترکه شوهر و مابقی به حکومت منتقل می گردد.

تعریف و ماهیت ارث

فرآیند انتقال این اموال به بازماندگان به وسیلهٔ یک مجموعه از قوانین و مقررات حقوقی که به ارث‌بردن یا انتقال اموال از فرد فوت‌کرده به افراد دیگر می‌پردازد، کنترل می‌شود.در این سیاق، متوفی یا مورث فردی است که دیگر درگذشته و ارث خود را به بازماندگان خود ترک کرده است. بازماندگان که از متوفی ارث می‌برند، وارث نامیده می‌شوند. مفهوم ترکه یا ارث به اموال و حقوقی اطلاق می‌شود که از سوی متوفی به وارثان خود منتقل می‌شود و ممکن است توسط مقررات قانونی یا وصیت‌نامه‌های ایشان مشخص شود.

طبقات ارث در قانون مدنی

در قانون مدنی، طبقات ارث به دسته‌بندی افراد و حقوق وارثان بر اساس موارد مختلف می‌پردازد. طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی ایران، طبقات ارث به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱.سهم الإرث طبقه اول: در طبقه اول ارث، سهم الارث به افرادی که مستقیماً وارث متوفی هستند تعلق می‌گیرد. این افراد عبارتند از:

پدر: پدر متوفی، در صورت عدم وجود فرزندان مستقیم، حق بهره‌مندی از سهم الارث را دارد.

مادر: مادر نیز به عنوان وارث در طبقه اول حساب می‌شود و در صورتی که فرزندان مستقیم متوفی وجود نداشته باشند، حق سهم ارث را دارد.

فرزندان: اگر فرزندانی وجود داشته باشند، آنها نیز به عنوان وارثان در طبقه اول محسوب می‌شوند.

در صورتی که فرزندان فوت کرده باشند، نوه‌های متوفی نیز جایگزین فرزندان محسوب می‌شوند و سهم الارث به آنها تعلق می‌گیرد.

مقدار سهم الارث در هر دسته از این وارثان بر اساس مفاهیم حقوقی و شرایط مختلف تعیین می‌شود. قانون مدنی جزئیات دقیقی در مورد تقسیم این سهم‌ها و ارث‌بری در هر طبقه از وارثان فراهم کرده است.

۲.سهم الإرث طبقه دوم: در طبقه دوم ارث، وارثان نسبی و افرادی که به دورتر از طبقه اول نسبت به متوفی هستند، حق بهره‌مندی از سهم الارث را دارند. این افراد عبارتند از:

پدربزرگ: در صورتی که پدر متوفی و فرزندان مستقیم و نسبی وجود نداشته باشند، پدربزرگ حق سهم الارث را دارد.

مادربزرگ: مادربزرگ نیز اگر فرزندان مستقیم و نسبی متوفی وجود نداشته باشند، حق سهم الارث را دارد.

برادران و خواهران: اگر پدر و مادر متوفی نباشند و فرزندان مستقیم نیز وجود نداشته باشند، برادران و خواهران متوفی حق بهره‌مندی از سهم الارث را دارند.

در صورت فوت همهٔ برادران و خواهران، فرزندان آنها نیز جزء این طبقه قرار می‌گیرند و سهم الارث به آن‌ها منتقل می‌شود.

مانند طبقه اول، مفاهیم حقوقی و شرایط دقیقی تعیین کننده مقدار سهم الارث در هر دسته از این وارثان هستند و قانون مدنی مفصلی در مورد تقسیم این سهم‌ها فراهم کرده است.

۳.سهم الإرث طبقه سوم: در طبقه سوم ارث، افرادی که به دورتر از طبقه دوم نسبت به متوفی هستند، حق بهره‌مندی از سهم الارث را دارند. این افراد عبارتند از:

دایی‌ها و عمه‌ها: در صورتی که پدر و مادر متوفی و فرزندان مستقیم و نسبی وجود نداشته باشند، دایی‌ها و عمه‌ها حق سهم الارث را دارند.

خاله‌ها و عموها: همچنین خاله‌ها و عموها نیز اگر فرزندان مستقیم و نسبی متوفی وجود نداشته باشند، حق بهره‌مندی از سهم الارث را دارند.

فرزندان دایی‌ها، خاله‌ها، عمه‌ها و عموها: در صورت فوت همهٔ اعضای این طبقه (دایی‌ها، خاله‌ها، عمه‌ها، عموها)، فرزندان آن‌ها نیز جزء این طبقه قرار می‌گیرند و سهم الارث به آن‌ها منتقل می‌شود.

نکته مهمی که به آن اشاره کردید، درست است. اگر حداقل یک نفر از اعضای طبقه قبل (طبقه دوم یا طبقه اول) زنده باشد، افراد طبقه‌های بعدی از ارث محروم می‌شوند.

ارث بردن زوجین از یک دیگر

در قانون مدنی، سهم الارث همسر متوفی تحت هر شرایطی حق بهره‌مندی از ارث متوفی را دارد. این سهم الارث به عنوان یکی از طبقات ارث به همسر تعلق می‌گیرد. در حقیقت، همسر متوفی در ترتیب اولین طبقه ارث‌بری (طبقه اول) قرار می‌گیرد و حتی اگر وارثان دیگری نیز وجود داشته باشند، همسر متوفی همچنان به عنوان یک وارث در این طبقه محسوب می‌شود.

میزان سهم الارث همسر متوفی به وابستگی به وجود وارثان دیگر و شرایط حاکم بر موضوع متفاوت است. برای درک دقیق‌تر وضعیت خاص، بهتر است با یک وکیل ارث مشوره کنید. وکیل ارث می‌تواند شما را در مورد حقوق و تقسیم ارث همسر متوفیتان راهنمایی کند و به شما کمک کند تا مسائل مرتبط با این زمینه را به درستی درک کنید.

۱.سهم الإرث شوهر:در قانون مدنی ایران، سهم الارث شوهر از اموال به جا مانده همسرش تاکید بر وجود یا عدم وجود فرزندان مشترک دارد. بر اساس این قانون:

در صورت وجود فرزند یا فرزندان:اگر همسر متوفی فرزند یا فرزندان داشته باشد، سهم الارث شوهر به اندازه یک چهارم از اموال باقی‌مانده خواهد بود.

در صورت عدم وجود فرزند:اگر همسر متوفی فرزندی نداشته باشد، سهم الارث شوهر به اندازه یک دوم از اموال باقی‌مانده خواهد بود.

در صورت عدم وجود وارث دیگری به جز همسر: اگر زن متوفی هیچ وارثی به جز همسر خود نداشته باشد، تمام اموال به شوهر او می‌رسد.

۲.سهم الإرث زن: در قانون مدنی ایران، سهم الارث زن از اموال شوهر خود به وابستگی به وجود یا عدم وجود فرزندان مشترک است. بر اساس این قانون:

در صورت وجود فرزند یا فرزندان: اگر زن متوفی فرزند یا فرزندان با شوهر خود داشته باشد، سهم الارث زن به اندازه یک هشتم از اموال باقی‌مانده خواهد بود.

در صورت عدم وجود فرزند: اگر زن متوفی فرزندی نداشته باشد، سهم الارث زن به اندازه یک چهارم از اموال باقی‌مانده خواهد بود.

در صورت عدم وجود وارث دیگری به جز همسر: اگر شوهر به جز همسر خود وارث دیگری نداشته باشد، زن تنها سهم الارث خود را که به اندازه یک چهارم است ارث می‌برد.

در صورت داشتن چند همسر:اگر مرد چند همسر داشته باشد، اموال او به صورت مساوی بین همسران تقسیم می‌شود. هر همسر به نسبت به تعداد همسران، سهم الارث خود را از اموال مرد می‌برد، که ممکن است یک چهارم یا یک هشتم باشد.

ارث بردن از فرزند

در شرایطی که تنها بازمانگان متوفی شامل پدر و مادر باشند و فرزندی (اولاد یا نوه) وجود نداشته باشد، تقسیم ارث به شیوه خاصی انجام می‌شود. در این صورت، ارث فرزند (اولاد) متوفی بر سه قسمت تقسیم می‌شود، که دو سوم به پدر و یک سوم به مادر می‌رسد.

این تقسیم ارث به این معناست که دو سوم از اموال فرزند متوفی به پدر متوفی تعلق می‌گیرد و یک سوم باقی‌مانده به مادر متوفی می‌رسد. این نسبت تقسیم بر اساس قوانین مربوط به ارث‌بری در موارد خاص تعیین شده و به این ترتیب است که در صورت نبود فرزند یا نوه، اولویت ارث‌بری به پدر و مادر می‌رسد و تقسیم اموال بین آنها به نسبت معینی انجام می‌شود.

رزرو وقت مشاوره

همین الان مشاوره بگیر

ارث بردن خواهر و برادر از یکدیگر

تقسیم ارث بین خواهر و برادر در شرایط مختلف به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. در زیر، توضیحات بیشتری در مورد تقسیم ارث بین خواهر و برادر در موارد مختلف آورده شده است:

تنها یک برادر یا یک خواهر:اگر متوفی تنها یک برادر یا یک خواهر داشته باشد، تمام اموال به او می‌رسد.

دو یا چند برادر:اگر دو یا چند برادر داشته باشد، تمامی اموال به مقدار یکسان بین آنها تقسیم می‌شود.

دو یا چند خواهر:اگر دو یا چند خواهر داشته باشد، تمام اموال به مقدار یکسان بین آنها تقسیم می‌شود.

برادر و خواهر:اگر همزمان خواهر و برادر داشته باشد، برادر دو برابر خواهرش ارث می‌برد.

خواهر یا برادر هم‌خون مادری:اگر متوفی خواهر یا برادری داشته باشد که از مادر فقط نسبت خونی داشته باشند (و خواهر و برادر هم‌خون پدری نداشته باشد)، اموال به تساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

خواهر و برادر هم‌خون مادری و پدری: اگر متوفی چند خواهر یا برادر هم‌خون پدری و چند خواهر و برادر هم‌خون مادری داشته باشد، یک سوم اموال به خواهر و برادر هم‌خون مادری می‌رسد که به تساوی بین آنان تقسیم می‌شود و بقیه به نسبت دو به یک بین برادر و خواهر هم‌خون پدری تقسیم خواهد شد.

خواهر یا برادر هم‌خون مادری و ترکیب با هم‌خون پدری: اگر متوفی چند خواهر یا برادر هم‌خون پدری و یک خواهر یا یک برادر هم‌خون مادری داشته باشد، یک ششم اموال به خواهر یا برادر هم‌خون مادری می‌رسد و بقیه به نسبت دو به یک بین برادر و خواهر هم‌خون پدری تقسیم خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان