قیمت سکه | قیمت سکه بازار

قیمت سکه ترمز برید | حراج شمش طلا به نفع این افراد شد

نادر بذرافشان بیان کرد: در جریان حراج سکه، یکی از دلایلی که این سکه‌ها در مرکز مبادلات کمتر فروخته شد این بود که میانگین قیمت آن ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که با بازار داخلی خیلی تفاوتی نداشت. شانزدهمین دوره حراج سکه نیز امروز آغاز می شود.

 قیمت سکه ترمز برید | حراج شمش طلا به نفع این افراد شد
کدخبر : 18289
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

خبرنگار: عرفان پارسا

در بازار جهانی، قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تقاضا و عرضه، نرخ ارز، وضعیت اقتصادی جهانی، و حتی عوامل سیاسی قرار دارد. طلا به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های محبوب و پنجره‌ای به سرمایه‌گذاری امن، معمولاً ارزش ثابت خود را حفظ می‌کند و به عنوان یک سرمایه‌ای با ارزش و پایدار شناخته می‌شود. در دوره‌های نوسانات شدید اقتصادی یا جهانی، طلا به عنوان یک کالای امن تلقی می‌شود و به ازای آن به قیمت بالاتری معامله می‌شود.

 قیمت طلا و سکه از ابتدای هفته صعود چشمگیری داشته است. همچنین قیمت انس جهانی طلا نیز با افزایش بی سابقه ای رو به رو بوده است. در همین راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص آخرین وضعیت بازار طلا و سکه گفت: از ابتدای هفته تاکنون شاهد ۹۱ دلار افزایش انس جهانی طلا بودیم که طی چند ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در بازار داخلی هم با توجه به نوسانات و افزایش انس جهانی و همینطور نوسانات ارزی در داخل کشور، افزایش قیمت داشتیم. هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار امروز خرید و فروش می‌شود و سکه تمام طرح جدید نیز قیمتی معادل ۳۶ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان دارد.

وی در رابطه با روند حراج شمش طلا در مرکز مبادلات توضیح داد: روند مرکز مبادلات به این شکل است که حدود یک سال است که برخی شرکت‌ها در جریان صادرات در قبال ارزی وارداتی، اجازه واردات شمش طلا را دارند. پیش از این شمش‌های طلا توسط خود شرکت‌های وارد‌کننده در بازار فروخته می‌شدند، اما درحال‌حاضر به مدت دو ماه است که رویکرد بانک مرکزی نسبت به اینکه شمش طلا به مصرف‌کننده نهایی برسد اعلام کرده است که باید از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شود. علت این مسئله این است که شمش طلا به مصرف‌کننده واقعی برسد و واحدهای تولید و فروش طلای آب شده فقط حق خرید داشته که دو روز در هفته فرآیند حراج شمش انجام می‌شود و قیمت‌گذاری از طریق بانک مرکزی نیست، بلکه قیمت‌ها از طریق شرکت‌های واردکننده شمش طلا در روز حراج اعلام شده و بعد از آن اگر مشتریان تقاضای قیمت بالاتر داشته باشند، در حراج شرکت کرده و تمامی پول هایی که نسبت به شرایط می‌بایست برای مرکز مبادله واریز کنند. تعداد افراد زیادی در این حراج‌ها شرکت می‌کنند و نسبت به مظنه روز، قیمت‌های پیشنهادی از طریق شرکت‌های واردکننده اعلام می‌شود که هر کس بالاترین قیمت اعلام شده را خریداری کند، برنده می‌شود. بنابراین بانک مرکزی و ارگان‌های مختلف فقط نقش نظارت بر کلیه فعالیت ها را دارند.

بذرافشان در پاسخ به سوال تیتر کوتاه مبنی بر جریان حراج سکه از طریق مرکز مبادلات بیان کرد: نخستین دوره حراج سکه هم از طریق مرکز مبادلات در روز یکشنبه انجام شد که حدود ۸۰ هزار نفر در این حراج شرکت کردند. روند ثبت نام در سامانه مقداری با کندی همراه بود. تقریبا ۲۰ هزار نفر تایید هویت شدند و ۱۳ هزار نفر با پرداخت مبالغ مشخص در حراج شرکت کردند که از این تعداد حدود ۱۱۱۸ نفر قیمتی را که اعلام کردند با قیمت مشخص شده از سوی بانک مرکزی نزدیک بود. قیمت‌های پیشنهادی باقی ۱۳ هزار نفر از قیمت اعلام شده بانک مرکزی پایین تر بود. نکته‌ای که وجود داشت این بود که ربع سکه عرضه شد و متاسفانه قیمت‌ها نزدیک به بازار داخلی بود. یکی از دلایلی که این سکه‌ها در مرکز مبادلات کمتر فروخته شد این بود که میانگین قیمت آن ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که با بازار داخلی خیلی تفاوتی نداشت. حراج سکه نیز قرار است امروز مجدد انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان