افزایش حقوق | افزایش حقوق کارمندان

افزایش حقوق 20 میلیونی کارگران از سال بعد/ شایعه یا وقعیت؟!

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار و فعال کارگری، به این صورت بیان کرد: بر اساس خط فقر، حداقل دستمزد در کلان‌شهرها مانند تهران باید ۲۵ میلیون تومان باشد. اما باید توجه داشت که خط فقر مطلق منظوری است که صرفاً برای تامین ارزاق مبتلا به فقر و نیازمندی‌های اساسی تعریف می‌شود. در خط فقر نسبی، حداقل دستمزد در کلان‌شهرها باید حداقل ۲۵ میلیون تومان و در شهرستان‌ها نباید کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد.

افزایش حقوق 20 میلیونی کارگران از سال بعد/ شایعه یا وقعیت؟!
کدخبر : 17139
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

خبرنگار: عرفان پارسا

باید به نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه این کشور توجه کنیم. بدانیم اگر دستمزد کافی به کارگران و نیروی کار خود پرداخت نکنیم روند توسعه در کشور دچار مشکل می‌شود و همچنین هزینه بیشتری در بزهکاری اجتماعی باید بپردازیم؛ ضمن اینکه اگر میزان دستمزد مطابق با نرخ تورم باشد دیگر نیاز به پرداخت یارانه نیست و فقط اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید یارانه دریافت کنند​

حاج‌اسماعیلی در مقایسه میزان دریافتی کارگران در ایران و سایر کشورها، گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکایی متوسط دستمزد ساعتی بین ۲۳ تا ۲۶ یوروست، در ایران این عدد به‌سختی در ماه بابت ۱۹۲ ساعت کار کارگر، به ۱۶۰ تا ۱۷۰ دلار می‌رسد. اگر کسی ۱۰۰ دلار دریافتی داشته باشد حدود ۵ میلیون تومان می‌شود؛ بنابراین حداقل حقوق که در ایران حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار است به ۱۵۰ دلار هم نمی‌رسد، این عدد در ترکیه حداقل حقوق ماهیانه ۳۰ میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: میزان دستمزد در ایران نسبت به جهان در سطح پایینی قرار دارد و اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم بین ۱۸۰ کشور رتبه‌ای بهتر از ۱۵۰ نداریم، این موضوع برای کشوری که منابع خدادادی بسیار دارد و کشوری غنی با جمعیت پایین مطلوب نیست، چنین برخوردهایی در حرکت توسعه‌ای کشور تأثیرگذار است، منابع موجود باید صرف امور رفاهی جامعه شود.

به اعتقاد حاج‌اسماعیلی، مسئولان علاقه‌ای به افزایش دستمزد ندارند. در یکی دو سال اخیر که دستمزد دچار تنش و چالش جدی شده است هنگامی که اظهارنظر مسئولان را می‌شنویم، می‌بینیم علاقه‌مند نیستند دستمزدها افزایش پیدا کند، این موضوع را با بهانه‌های مختلف مثل اینکه تورم ایجاد می‌کند و می‌تواند کسری بودجه را بیشتر کند، توجیه می‌کنند.

وی افزود: وظایف اصلی دولت‌ها در تمام دنیا ایجاد رفاه برای مردم است، رفع نیازمندی مردم اولویت است. برنامه‌ریزی مدیران بالادست باید به‌گونه‌ای باشد که درآمد کافی برای نیروی کار ایجاد کند و نیروی کار با آرامش بتواند کار کند و زندگی کند؛ ضمن اینکه در چرخه محرکه توسعه کشور بتواند نقش‌آفرین باشد.

رابطه میزان حقوق با خط فقر

میزان حقوق و خط فقر افراد در یک جامعه دارای رابطه مستقیمی هستند. خط فقر به عنوان یک معیار اجتماعی برای تعیین سطح حداقل درآمدی است که یک خانوار برای تأمین نیازهای اساسی خود به آن نیاز دارد. اگر حقوق و دستمزد افراد به حداقل خط فقر نزدیک یا کمتر از آن باشد، این می‌تواند نشانگر وجود فقر و ناکفایی برخی از افراد در تأمین نیازهای اساسی زندگی شان باشد.

بنابراین، برای کاهش فقر و بهبود شرایط اقتصادی افراد، میزان حقوق و دستمزد باید به اندازه‌ای تعیین شود که افراد بتوانند نیازهای اساسی خود را تأمین کنند و از فقر جبران ناپذیر در زندگی خود جلوگیری کنند. افزایش حقوق و دستمزد به سطحی که بالاتر از حداقل خط فقر باشد، می‌تواند به تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فقر کمک کند. همچنین، افزایش حقوق و دستمزد می‌تواند توان خرید افراد را افزایش داده و بر اقتصاد جامعه تأثیر مثبتی داشته باشد.

در عین حال، باید توجه داشت که تنها افزایش حقوق و دستمزد به تنهایی نمی‌تواند مشکلات فقر را حل کند. عوامل دیگری مانند توزیع عادلانه منابع و ایجاد فرصت‌های اشتغال نیز باید مد نظر قرار گیرند. به عبارت دیگر، تعیین حقوق و دستمزد مناسب و کفایت‌بخش برای افراد، همراه با سیاست‌ها و تدابیر جهت کاهش فقر، می‌تواند به تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فقر در جامعه کمک کند.

منبع:گسترش نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان