حقوق بازنشستگان | کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

سورپرایز زمستانی دولت برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان در دی ماه زیاد شد

سازمان تامین اجتماعی از واریزی جدید بحساب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد.

سورپرایز زمستانی دولت برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان در دی ماه زیاد شد
کدخبر : 16642
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

خبرنگار شکیبا بقال زاده:این ماه حقوق بازنشستگان با افزایش مبلغ شگفت انگیزی همراه است.حقوق بازنشستگان ممکن است بسته به قوانین و مقررات هر کشور و نظام بازنشستگی متفاوت باشد اما در ایران حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پر حاشیه و پر بحث هر دولت است .در ادامه به آخرین اخبار از حقوق بازنشستگان می پردازیم.

خبر مهم درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

حق بیمه تکمیلی هر بازنشسته تامین اجتماعی ۱۵۲هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

سرانجام سهم ۵۰ درصدی  سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی بازنشستگان  تامین اجتماعی قطعی شد. در قرارداد جدید با پیگیری کانون عالی کارگران بازنشسته کشور مقرر شد سازمان تامین اجتماعی ۵۰درصد مبلغ فوق یعنی ۱۵۲هزار و ۵۰۰تومان را پرداخت نماید.

 مبلغ بیمه تکمیلی درقرارداد جدید برای بازنشستگان تأمین اجتماعی با بیمه آتیه‌سازان حافظ در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به ازای هر نفر ۳۰۵ هزارتومان است.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند تا پایان بهمن ماه سال جاری با مراجعه به کانونهای بازنشستگی برای ثبت نام بیمه تکمیلی و یا حذف و اضافه افراد تحت تکفل خود اقدام کنند.

پیش بینی میزان افزایش حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام موافقت این کمیسیون با کلیات لایحه بودجه گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان طی سه سال در بودجه پیش‌بینی شده است.

ایرنا: در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت و محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گزارش این کمیسیون را درباره موافقت با تصویب کلیات لایحه بودجه قرائت کرد.

وی در تشریح جزییات این گزارش اظهارکرد: دولت در لایحه درخصوص پیش‌بینی درآمد براساس اصول پایه درآمدی سنوات قبل و منطبق با فروضات متداول بودجه نویسی و با رعایت سیاست‌های برنامه هفتم توسعه ارقام قابل وصولی را پیش‌بینی کرده است که از پایداری بیشتری برخوردار است.

مفتح در ادامه اضافه کرد: احکام پیش‌بینی شده اکثرا دارای رویکرد بودجه‌ای است و از اصلاح قوانین دائمی پرهیز شده است.

وی بیان کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ رشد حقوق و مزایای کارکنان دولت و حقوق بازنشستگان به میزان ۱۸ درصد از فروضات بودجه پیشنهاد شده است که به صورت متوسط (نزولی پلکانی) جهت رعایت عدالت پیش‌بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآورشد: باتوجه به افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف ۹۰ درصد شاغلان طی سه سال و در سال اول ۴۰ درصد منابع الزام برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در اصلاحیه پیش‌بینی شده است.

حقوق بازنشستگان

حذف بازنشستگان تامین اجتماعی از حکم متناسب سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ١۴٠٣

علی حیدری (کارشناس رفاه و تامین اجتماعی و عضو سابق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی) در یادداشتی به موضوع مشکلات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در زمینه اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از اندیشه معاصر،در جلسه صحن علنی مجلس که کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در مجلس رد شد که پدیده‌ای نادر در کشور بود، رئیس مجلس و نمایندگان مانور زیادی دادند که یکی از علت‌های اصلی رد کلیات لایحه بودجه‌عدم لحاظ منابع لازم برای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان بوده است و این تلقی در میان بازنشستگان مشمول تامین اجتماعی ایجاد شد که مجلسیان آن‌ها را نیز مد نظر داشته‌اند.

اکنون که متن اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور منتشر و امروز در صحن علنی مجلس کلیات آن به تصویب رسید، مشخص شد که مجددا و مثل همیشه دولت و مجلس فقط بازنشستگان صندوق‌های کارمندی را مد نظر داشته و در بند «س» تبصره ۶ اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور با افزایش یک درصد به مالیات ارزش افزوده، دولت مقرر داشته است: منابع حاصله که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری صرف شود. به این معنا که مقرر است بیمه شدگان و مستمری بگیران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی از ابتدای سال جدید در موقع خرید مایحتاج و لوازم مورد نیاز خود یک درصد مالیات ارزش افزوده بیشتر بپردازند ولی منابع حاصله به جیب دولت برود و برای متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری و لشگری و.. هزینه شود.

یک نگاه اجمالی به اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و احکام، تبصره‌ها و جداول منابع و مصارف آن حاکی است که نه تنها دولت اعتباری بایت متناسب‌سازی مستمری مشمولین قانون تامین اجتماعی در نظر نگرفته است بلکه حتی هیچ حکم و ردیف اختصاصی و مشخصی هم برای پرداخت و تادیه مطالبات بیمه‌ای جاری و معوقه سازمان تامین اجتماعی از دولت در بودجه ملحوظ نظر قرار نگرفته است. این درحالی است که عدالت در بهره مندی از منابع عمومی ایجاب می‌کرد که مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هم همانند مابقی بازنشستگان کارمندی بطور سرانه برابر از اعتبارات و کمک‌های دولتی و عمومی بهره‌مند گردند و در حداقل شرایط انتظار میرفت اگر دولت اعتباری از منابع عمومی برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نمی‌دهد حداقل بخشی از بدهی‌های معوقه و سنواتی خود به سازمان تامین اجتماعی را نقدا بپردازد تا سازمان مزبور بتواند از محل منابع خود متناسب‌سازی را به انجام برساند.

اگرچه سازوکار تهیه وتنظیم و بررسی و تصویب بودجه کل کشور دو مرحله‌ای شده است و مقرر شده در این مرحله احکام، منابع و جداول کلان قید شود و پس از تصویب آن، متعاقبا ریز مصارف ارائه شود، ولی جالب است در اصلاحیه لایحه بودجه برای بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها، به پیمانکاران بخش خصوصی، بازپرداخت وام‌ها و تسهیلات بانکی، بازپرداخت وام‌های خارجی، بازپرداخت و تسویه ودایع و اوراق و نیز سهم مصارف وزارت بهداشت از مالیات، حکم و تبصره و ردیف جدول تعبیه شده است، ولی برای بازپرداخت مطالبات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی از دولت که در واقع طلب بازنشستگان و بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی است هیچ رد و نشانه‌ای دیده نمی‌شود. یعنی در متنی و جداول بخشی که قرار بوده فقط منایع قید شود مصارف خاصه دیده شده است، ولی برای سازمان تامین اجتماعی و ذینفعان آن رقم و یا حکم مشخصی لحاظ نشده است.

جالب توجه اینکه دولت در جدول شماره ۴ منابع بودجه، ردیف «منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی» را ۴۳ درصد کاهش داده و از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسانده و پر واضح است که بدین‌ترتیب، دولت قصد ندارد حتی بدهی بیمه خود به سازمان تامین اجتماعی را از طریق تهاتر سهام تادیه کند.

نتیجه آنکه علیرغم تبلیغات وسیع نمایندگان مجلس در میان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه لایحه بودجه را بخاطر آن‌ها و برای درج منابع مالی لازم جهت متناسب‌سازی مستمری آن‌ها، رد کرده‌اند، متن اصلاحیه بودجه که کلیات آن امروز به سرعت در مجلس به تصویب رسید بیانگر اینست که نه تنها چیزی بر سر سفره بازنشستگان گذاشته نشده بلکه قرار است یک درصد مازاد مالیات ارزش افزوده هم از جیب آن‌ها برداشته شده و صرف تامین منابع مورد نیاز دولت شود.

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان