وام مسکن | وام مسکن ملی

خبر خوش برای مستاجران؛ وام مسکن 2 برابر شد | وام پرطرفدار مسکن با اقساط 10 ساله فقط و فقط با یک ضامن

البته افزایش وام به ۲۰۰ میلیون تومان مستلزم آن است که طرح کنترل بازار زمین، مسکن و اجاره بهای املاک مسکونی که به تصویب مجلس رسیده توسط شورای نگهبان تایید شود. در حال حاضر شورای نگهبان ایرداتی را به این طرح وارد کرده که مجلس شورای اسلامی ۲۲ مرداد امسال موارد ایراد را اصلاح کرد.

خبر خوش برای مستاجران؛ وام مسکن 2 برابر شد | وام پرطرفدار مسکن با اقساط 10 ساله فقط و فقط با یک ضامن
کدخبر : 14191
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام مسکن برای جوانان و زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند کمک بزرگی است. وام مسکن یکی از تسهیلات پرطرفدار بانک ها به شمار می آید، زیرا وام مسکن به منظور کمک هزینه برای خرید خانه به جوانان اعطا میشود. وام مسکن امسال تا  سقف 200 میلیون تومان هم از سمت بانک ها ارائه شده است.وام مسکن در سال 1401 با سود 4 درصد تصویب و به متقاضیان داده میشود. در ادامه به جزئیات وام مسکن می پردازیم.

البته افزایش وام به ۲۰۰ میلیون تومان مستلزم آن است که طرح کنترل بازار زمین، مسکن و اجاره بهای املاک مسکونی که به تصویب مجلس رسیده توسط شورای نگهبان تایید شود. در حال حاضر شورای نگهبان ایرداتی را به این طرح وارد کرده که مجلس شورای اسلامی ۲۲ مرداد امسال موارد ایراد را اصلاح کرد.

در صورت تایید شورای نگهبان نیز بانکها باید با توجه به منابع خود درخصوص پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی اجاره تصمیم‌گیری کنند. در حال حاضر رایزینی‌هایی از طریق شورای عالی مسکن با استانداران و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها برای توجیه شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن در جریان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی بانک ها در پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی اجاره نیز همکاری لازم را با متقاضیان ندارند. از طرف دیگر هنوز طرح کنترل بازار زمین، مسکن و اجاره بهای املاک مسکونی به تایید شورای نگهبان نرسیده و دو برابر شدن وام اجاره مستلزم تایید این طرح توسط شورای نگهبان است.

در حال حاضر سقف وام اجاره (ودیعه مسکن) در تهران ۱۰۰، مراکز استان‌ها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است که مهلت اعطای این تسهیلات تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تمدید شده است. اعتبار در نظر گرفته شده برای این نوع وام در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که بر اساس قانون جدید  احتمالا این میزان افزایش خواهد  داشت.

افزایش وام ودیعه مسکن در آستانه تابستان امسال مطرح شد و موجی از امیدواری میان مستاجران به راه انداخت. به‌هرحال مستاجران باید کم‌کم به تمدید قرارداد خود فکر می‌کردند. وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی در تهران، وام ۱۵۰ میلیون تومانی در کلانشهر‌ها و وام ۱۰۰ میلیون تومانی در شهرستان‌ها مشکل خیلی از آن‌ها را حل می‌کرد.

وام ودیعه مسکن تنها دلخوشی مستاجران نیست، چون دولت با استفاده از تجربیات گذشته، امسال یک‌سری تمهیدات اندیشیده تا تعداد بیشتری از مستاجران امکان استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن را داشته باشند. به همین منظور ابتدا دریافت کدرهگیری روی سامانه دولتی به‌شکل رایگان در دسترس قرار گرفت تا لازم نباشد مردم منت مشاوران املاک را بکشند. سهمیه‌بندی پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها دومین ایده مطرح شده در این زمینه به حساب می‌آید و هدفش این است که نظم و انضباط بیشتری بر کل فرآیند حاکم باشد.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲، روی کاغذ تنها یک نقطه ضعف دارد. در خبر اولیه آمده بازپرداخت وام ودیعه مسکن با سود ۲۳ درصد انجام می‌شود که این یعنی متقاضی ناچار است بابت بازپرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی، تا پنج سال ماهی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قسط بدهد.

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۱۴۰۲، در کلانشهر‌ها و سایر شهر‌های کشور با همین میزان سود، به‌ترتیب شامل چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قسط ماهیانه می‌شود. رقم اقساط سنگین است. به‌خصوص اینکه مستاجران علاوه بر پرداخت اقساط وام ودیعه مسکن، احتمالا باید از عهده اجاره ماهیانه هم بربیایند. با این حال میزان مراجعات به سامانه ثبت‌نام وام ودیعه مسکن نشان داد، مستاجران برای تامین خواسته‌های ریز و درشت صاحبخانه‌ها حاضر هستند خودشان را به زحمت بیندازند.

بیشتر بدانید | وام ودیعه مسکن به متاهل‌ها پرداخت می‌شود، اما زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال می‌توانند براساس شرط و شروطی مشخص روی دریافت آن حساب باز کنند. ارائه اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری مهمترین شرط دریافت وام ودیعه مسکن است

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن در آدرس اینترنتی saman.mrud.ir انجام می‌شود. پس از تایید مدارک و تعیین شعبه، متقاضی تازه باید به بانک مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهد. داشتن اجاره‌نامه رسمی و کدرهگیری برای دریافت وام ودیعه مسکن اجباری است.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲، قرار است به آن‌دسته متقاضیان و مستاجران که در سال‌های قبل موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و در حال حاضر آن را تسویه کرده‌اند، نیز تعلق بگیرد. ضمن اینکه با رونمایی از سایت جدید صدور کدرهگیری رایگان، شانس دریافت وام ودیعه مسکن تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

وام ودیعه مسکن امسال توسط بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل پرداخت می‌شود. همه این بانک‌ها نیز موظف شده‌اند براساس سهمیه‌بندی استانی نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند تا برخلاف سال‌های گذشته، مشخص شود هر بانک چه میزان از منابع خود را به پرداخت وام ودیعه مسکن اختصاص داده است و آیا کل فرآیند وام مستاجران روی حساب و کتاب پیش می‌رود یا نه.

بیشتر بدانید | ثبت‌نام وام ودیعه مسکن، اینترنتی است و پس از تایید مدارک و تعیین شعبه، متقاضی برای تشکیل پرونده به شعبه مراجعه می‌کند. وام ودیعه مسکن به مستاجر پرداخت می‌شود، اما صاحبخانه هم موظف است، اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان