واریز 16 میلیون بحساب بازنشستگان | رقم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر کرد ؟ | بازنشستگان حسابشان را چک کنند

اگرچه واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از بیستم هر ماه آغاز می‌شود اما با وجود ورود به شهریور، برخی از بازنشستگان اعلام کرده‌اند که هنوز حقوق مرداد ماه خود را دریافت نکرده‌اند. اما چرا حقوق مستمری‌بگیران واریز نشده است؟

واریز 16 میلیون بحساب بازنشستگان | رقم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر کرد ؟ | بازنشستگان حسابشان را چک کنند
کدخبر : 14186
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

حقوق بازنشستگان در سال 1401 با افزایش چشمگیری روبرو شد. حقوق بازنشستگان امسال ده درصد افزایش داشته است و به 5 میلیون تومان رسید. حقوق بازنشستگان همواره یکی از پر صداترین مباحث مجلس بوده است.با افزایش حقوق بازنشستگان بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان مطرح شد که اعتراض بازنشستگان را در پی داشت. در ادامه اخبار جدیدی از حقوق بازنشستگان را میخوانید. حقوق بازنشستگان همسان سازی می‌شود.

اگرچه واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از بیستم هر ماه آغاز می‌شود اما با وجود ورود به شهریور، برخی از بازنشستگان اعلام کرده‌اند که هنوز حقوق مرداد ماه خود را دریافت نکرده‌اند. اما چرا حقوق مستمری‌بگیران واریز نشده است؟

واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هر ماه از بیستم آغاز و تا آخرین روز ماه ادامه دارد. حقوق‌ها بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود و این سازمان تا پیش از اتمام ماه، موظف است که حقوق همه بازنشستگان تامین اجتماعی را پرداخت کند.

اما این چندمین ماهی است که واریز حقوق‌ها با تاخیر مواجه شده است. از آخرین روز مرداد تاکنون برخی از این افراد اعلام کرده‌اند که حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی آنها واریز نشده است و نهاد و سازمانی هم پاسخگوی عدم واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیست.

البته چند روز قبل کانون بازنشستگان تهران اعلام کرد: در حال پیگیری مساله هستیم. هنوز سازمان تامین اجتماعی پاسخ نداده است که چرا این ماه حقوق‌ها با تاخیر چند روزه پرداخت می‌شود.

برخی از منابع اعلام کرده‌اند که کمبود اعتبار دلیل تاخیر در واریز حقوق‌هاست. به عبارتی به نظر می‌رسد که تامین اجتماعی با مشکل اعتبار برای واریزی‌ها مواجه شده و به همین دلیل واریز‌ حقوق‌ها به مشکل خورده است.

تاخیر در واریزی‌ها از این جهت قابل توجه است که پیش از این برخی از صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی فولاد ورشکست شده و حقوق کارمندان خود را با تاخیر واریز می‌کردند. ورشکستگی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی هم مساله‌ای است که در چند سال اخیر مطرح بوده و این نگرانی را ایجاد کرده که اگر این صندوق ورشکسته شود، مشکلات معیشتی بسیاری ایجاد می‌کند. نگرانی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی هم از این جهت است که مبادا این تاخیر در واریزی‌ها مقدمه ورشکستگی این صندوق باشد و تاخیر در واریزی‌ها به روال معمول و عادی تبدیل شود.

این در حالیست که شاهد حذف بند دیگری از لایحه بودجه در مورد «محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی» از برنامه هفتم بودیم تا بدین ترتیب با تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس، همان قانون فعلی یعنی میانگین دریافتی دو سال حقوق، ملاک دریافتی بازنشستگی باشد. دلیل نمایندگان برای این حذف نیز کاهش حقوق بازنشستگان در صورت تصویب این بند بود؛ مثلا اگر حقوق یک بازنشسته ۱۶ میلیون تومان باشد با ملاک دریافتی پنج سال آخر خدمت، حقوقش به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ تومان کاهش می‌یابد.

برخی مواد برنامه هفتم اگر اصلاح نشود به منابع و درآمد سازمان تامین‌اجتماعی لطمه می‌زند

در بررسی و تحلیل بیشتر لایحه با مرتضی لطفی، عضو هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی برای بررسی برخی مواد و بندهای مربوط به کارفرمایان و بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی و پیشنهادات دولت در این رابطه به گفت‌وگو نشستیم که در این خبر، موضوع «بازنشستگی» مورد بررسی قرار گرفته است.

لطفی در ابتدا ضمن اشاره به جمعیت بیش از ۴۶ میلیونی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌هند، برنامه هفتم توسعه را چهارمین برش از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست که برای تحقق عدالت و با رویکرد مسئله محوری بر موضوعات انسانی و مهم کشور تمرکز کرده است.

به اعتقاد وی این برنامه با اتکا به اسناد بالادستی از جمله سند تحول دولت مردمی، برنامه‌های اولویت دار مشخصی را بر اساس پیشران‌های توسعه محور انتخاب و مبنای حرکت توسعه مستمر و باثبات در جامعه تنظیم و تدوین کرده است.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی هدفگذاری برنامه هفتم توسعه را علاوه بر رشد اقتصادی، رشد در حوزه‌های اشتغال، نقدینگی، صادرات نفتی و غیر نفتی، اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای و … عنوان کرد و در عین حال گفت: با امعان نظر از مباحث پیشگفت، مواد ۱۵-۱۶-۱۷-۲۰-۶۰-۶۷-۶۹-۷۰ و …. لایحه برنامه هفتم، بر منابع و مصارف سازمان اثرگذار است و بعضاً به موضوع رفاه و تامین اجتماعی از منظرهای یک جانبه گرایی توجه شده و در برخی موارد نیز مواد مرتبط با رفاه و تامین اجتماعی با سیاستهای کلان لایحه برنامه هفتم توسعه منجمله افزایش اشتغال و رونق اقتصادی که نکته محوری برنامه فوق الذکر است، هم‌راستایی لازم را ندارد.

تغییر سن بازنشستگی نباید عطف به‌ماسبق شود

لطفی در ادامه این گفت‌وگو به تشریح اهم موضوعات قابل ذکر این برنامه مرتبط با حوزه رفاه و تامین اجتماعی پرداخت و گفت: برنامه مذکور در حوزه اجتماعی بدلیل عدم مشارکت شرکای اجتماعی در حوزه تدوین، در موارد متعددی در تعارض با خواستگاه ذی نفعان است و به طور جدی برخی مواردش به منابع سازمان بسیار لطمه می‌زند. از جمله ماده ۶۶ و ۵۰ و … ؛ مثلا آمده‌اند، سن بازنشستگی را ۳ سال اضافه و مبنای پرداخت مستمری را بر اساس ۵ سال آخر در نظر گرفته‌اند؛ هرچند خود سازمان به اصلاحات پارامتریک معتقد است اما این موارد عطف به ماسبق نباید شود چون معتقدم برخورداری از مستمری، ارتباط مستقیمی با میزان مشارکت افراد در بیمه پردازی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان