همسان سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

واریز دور اول همسان سازی حقوق بازنشستگان از امروز | واریز 10 درصد از همسان سازی حقوق بازنشستگان

۳ سال پیش مطرح شدن اختصاص بودجه قابل توجه برای همسان سازی در صندوق بازنشستگی کشوری با اعتراض فعالین صنفی کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی مواجه شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران صورت گرفته است. این تلاش‌ها به منظوراهش تفاوت‌ها و ایجاد عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان انجام شده است. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. در ادامه به آخرین اخبار همسان سازی حقوق بازنشستگان می پردازیم.

اوایل سال ۱۳۹۹ بود که سازمان برنامه و بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد و در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی اعتراض کرده و خواستار همسان سازی حقوق خود شدند، به طوری که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این موضوع اعتراض و تأکید کردند که پیگیر حقوق‌شان هستند.

در همان سال کمپین‌های متعددی از سوی بازنشستگان راه اندازی شد که به روند جاری شدن همسان سازی و متناسب سازی اعتراض داشتند، در همین حال برخی از این پویش‌ها بر مسأله اجرای عادلانه قانون همسان‌سازی بازنشستگان با شاغلین همتراز تأکید کردند. در یکی از پویش‌ها تأکید شده که:«متاسفانه قانون همسان‌سازی در سال‌های اخیر به جای همسان کردن حقوق ۹۰ درصدی بازنشستگان نسبت به شاغلین همتراز، به شیوه ای ناعادلانه متناسب‌سازی شده است. به گونه‌ای که حقوق بازنشستگانی که دریافتی کمتری داشته‌اند به طور قطره چکانی افزایش داده شد و از سویی دیگر بازنشستگانی را که به دلیل داشتن مدارک علمی بالاتر و یا پست‌های مدیریتی، دریافتی بالاتری داشته‌اند از همسان‌سازی بی‌بهره کرده‌اند.»

در این پویش، بازنشستگان به نمایندگان دولت در سازمان برنامه و بودجه تاختند و گفتند: نمایندگان محترم و دلسوز و انقلابی لازم به ذکر است در جلسه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ در مذاکره ای که دکتر نوبخت با برخی نمایندگان صنفی بازنشستگان داشته‌اند بار دیگر از لفظ همسان سازی و ارتقا و افزایش حقوق بازنشستگان با توجه به ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌اند و همچنین دوباره گزارشی از اعداد و ارقام درشت، جهت دفاع و توجیه همسان سازی ناعادلانه‌ی اخیر دولت ارائه داده‌اند لذا از مسئولین سازمان برنامه و بودجه خواسته می‌شود به جای اعلام اعداد و ارقام بزرگ ۱۰ یا ۲۰ هزار میلیاردی در اذهان عمومی، این ارقام ریز شود تا سهم هر بازنشسته از آن معلوم شود چنانکه در اعلام ۲۰ هزار میلیاردی فروردین ۹۹ خروجی این ارقام در حکم حقوقی بازنشستگان رقمی بسیار ناچیز و حتی صفر بود.

سخن دیگر این بازنشستگان در این پویش این است که: «همچنان خواهان اجرای قانون عادلانه همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز هستیم و باید نتیجه‌ اجرای این قانون در حکم و فیش حقوقی ما بازنشستگان برابر با۹۰ درصد حکم شاغلین همتراز باشد.»

پس از اعتراض جدی بازنشستگان، در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، پیشنهادی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی تصویب شد و قرار است این لایحه در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده شود و در مورد آن تصمیم گیری شود که این امر خبر خوبی برای بازنشستگان خواهد بود.

نماینده علی آباد کتول خواستار تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی و همسان سازی حقوق بازنشستگان شد و افزایش حقوق کارمندان شد.

رحمت الله نوروزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر نفت گفت که برای وضعیت بنزین در علی آباد کتول فکر اساسی شود.

وی همچنین خواستار تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی و همسان سازی حقوق بازنشستگان شد و گفت: افزایش حقوق کارمندان به خصوص کارمندان وزارتخانه‌های کشور و جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها اعمال شود.

نوروزی درباره کالابرگ الکترونیکی گفت: کالابرگ باعث افزایش قدرت خرید کارگران، کارمندان، بازنشستگان، اقشار آسیب پذیر و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی می شود؛ دولت و مجلس گام به گام در جهت تحقق این امر حرکت کنند.

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان نیز با اشاره به اینکه متاسفانه بازنشستگان در برخی امور معیشتی شرمنده خانواده خود هستند، می‌گوید: «این وضعیت نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد؛ این بازنشستگان زمانی از بهترین نیروهای انسانی کشور بوده‌اند و باید به آنها به درستی رسیدگی شود. ما باید بازنشستگان را به عنوان بزرگان جامعه قلمداد کنیم و آنان را مورد تکریم قرار دهیم.»

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری صراحتا اعلام کرد تمام فضاسازی ها و شعارها درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان، شامل مستمری بگیران تامین اجتماعی نمی شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در یادداشتی نوشت: صراحتاً به جامعه‌ی هدف، کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام می‌کنم که هرجا صحبت از همسان‌سازی شد، آگاه باشید که منظور شما بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیستید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان