یارانه نان | یارانه نان توزیع

افزایش یارانه نان دولت رییسی در مردادماه تصویب شد | خبر داغ برای یارانه بگیران از این لحظه

برنامه افزایش قیمت نان به مرور در تمام کشور اجرا می‌شود.


افزایش یارانه نان دولت رییسی در مردادماه تصویب شد | خبر داغ برای یارانه بگیران از این لحظه
کدخبر : 13469
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

یارانه نان یارانه جدیدی است که دولت در لیست پرداختی های خود قرار داده است اما هنوز جزئیات دقیقی در مورد یارانه نان و مبلغی که برای آن به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است، منتشر نشده است.  با توجه به بودجه سال جاری می توان حدس هایی در مورد مبلغ یارانه نان اعلام کرد. بودجه ای که در سال جاری برای مبلغ یارانه نان در نظر گرفته شده حدود  چهار هزار میلیارد است که به ازای هر فرد در ماه حدود 4 هزار تومان خواهد بود. برخی از منبع ها می گویند که یارانه نان شامل دهک های پایین جامعه خواهد شد.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نان یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نان منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نان تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت:خبری از تغییر یارانه نان وجود ندارد. یارانه نان  حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نان حل خواهد شد..

فارس نوشت: برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

جدول منتشرشده از نرخنامه جدید نان در استان خراسان رضوی حاکی از افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت انواع نان است. به عنوان مثال، نان بربری سنتی یارانه ای که تا روز گذشته با قیمت ۸۵۰ تومان فروخته میشد اکنون ۱۲۰۰ تومان به دست خانوارها می رسد.

تافتون سنتی یارانه ای از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان، سنگک یارانه ای از ۱۴۰۰ به ۲ هزارتومان و بربری خراسانی نیمه یارانه ای از ۱۳۰۰ به ۱۸۰۰ تومان رسیده است.

افزایش کمک هزینه دولت به نانوایان

وی ادامه داد: در فاز دوم، کمک هزینه پرداختی دولت به نانوایان که از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ معادل ۱۵ درصد بود، از ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۰ درصد و از تیرماه ۱۴۰۲ به ۴۰ درصد افزایش یافت. همچنین سهمیه آرد نانوایان که تا بهمن ۱۴۰۱ میزانی ثابت بود، شناور شد. به این معنی که هر نانوایی، هر میزان پخت و عرضه نان به مردم داشته باشد (مبتنی بر عملکرد ثبت شده بر روی کارتخوان های هوشمند)، به همان میزان به علاوه چند درصد بیشتر می تواند برای دوره بعدی آرد یارانه‌ای دریافت کند. به عبارت دیگر عملکرد خود نانواست که تعیین می‌کند این نانوایی در دوره بعدی، به چه میزان آرد یارانه‌ای دسترسی پیدا کند؛ هر دوره نیز می‌تواند درصدی بیشتر از عملکرد ثبت شده روی کارتخوان، آرد تحویل بگیرد.

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد با بیان اینکه پیش از اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، سهمیه آرد تخصیص یافته به هر نانوایی ثابت اما از یک نانوایی به نانوایی دیگر، متغیر بود، توضیح داد: درواقع روند به این صورت نبود که همه نانوایی‌ها میزان یکسانی آرد یارانه‌ای دریافت کنند. کمیت و کیفیت عملکرد نانوا هم هیچ تاثیری بر کاهش یا افزایش سهمیه آرد نداشت. این تفاوت در سهمیه آرد، موجب شده بود اولا، تفاوتی بین نانوایایی که متعهدانه در حال تولید نان با کیفیت برای مردم هستند با اندک نانوایایی که به دنبال کسب سود از راهی جز پخت نان هستند یا نان بی کیفیت به دست مردم می‌دهند، وجود نداشته باشد. دوم اینکه موجب شده بود برخی نانوایی‌ها که تمایل داشتند ساعات بیشتری از روز اقدام به پخت نان کنند یا به دلیل کیفیت بالای نان مشتریان بیشتری داشتند، به دلیل محدودیت سهمیه نتوانند ساعات پخت را افزایش دهند. هیچ امکانی هم برای افزایش سهمیه آن‌ها وجود نداشت.

نظافتی با تاکید بر اینکه در اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، قیمت آرد مشابه گذشته بوده و تغییر نکرد، گفت: در واقع، محدودیت سهمیه آرد نانوایان برای فروش نان به مردم برداشته شد. یعنی باز هم سهمیه نانوایی‌ها با هم متفاوت هستند اما مبنا و علت این تفاوت، میزان عملکرد نانوایی قرار گرفت. یعنی هر نانوایی به میزان پخت و فروش نان در دوره قبل، به علاوه تا ۱۰ درصد بیشتر، برای دوره جدید آرد یارانه‌ای دریافت می کند. بنابراین نانوایان می‌توانند تولید نان را افزایش دهند.  در مقابل، اگر یک نانوایی همه آردی که در دوره قبل دریافت کرده را تبدیل به نان نکند و به مردم نفروشد، در دوره بعد، به همان میزان آرد کمتری دریافت می کند.

کاهش قیمت‌های حباب‌گونه مجوزهای نانوایی

وی با اشاره به اینکه فاز دوم طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱آغاز شده است و به در پایان مردادماه ۱۴۰۲ به بلوغ کامل خود می‌رسد، اظهار کرد:  در آن برهه زمانی آمار و ارقام قطعی کاهش انحرافات در مصارف آرد یارانه‌ای اطلاع رسانی خواهد شد. با این وجود مدتی است نشانه‌های مثبتی پدیدار شده که نشان می‌دهد طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در حال به ثمرنشستن است.   از جمله این نشانه‌ها کاهش قیمت‌های حباب‌گونه مجوزهای نانوایی است. تا پیش از شناورشدن سهمیه آرد نانوایی‌ها، وجود سهمیه ثابت آرد یارانه‌ای  روی مجوزهای نانوایی ها موجب شده بود قیمت مجوزهای نانوایی متناسب با میزان سهمیه آرد، تا چند میلیارد تومان معامله شود. بررسی هایی که سال گذشته انجام شد نشان می داد مجوز نانوایی در هر شهر کشور، معادل قیمت یک آپارتمان ۱۰۰ متری در همان شهر خرید و فروش میشد.

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد ادامه داد: اما از اواخر اسفند ماه سال گذشته و مدتی پس از آغاز شناورشدن سهمیه آرد، عملا رانت موجود بر روی مجوزهای نانوایی موضوعیت خود را از دست داد و این موجب شد قیمت این مجوزها از اواخر اسفند ۱۴۰۱ تا امروز در یک روند کاهشی قرار بگیرد و د شهرهای مختلف تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

افزایش قیمت آرد در بازار دلالی

نظافتی افزود: نشانه دیگر افزایش قیمت آرد در بازار دلالی است.  همانطور که اشاره شد، اختلاف قیمت بین آرد یارانه ای و آرد صنف و صنعت (آرد صنوفی مانند شیرینی پزها و صنایع) حدود ۱۶ برابر بود؛ یعنی دولت هر کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد یارانه ای را به نانوایی‌ها حدود۴۰ هزار تومان می‌فروشد در حالی قیمت تمام شده این کیسه آرد برای دولت و قیمتی که آرد را به صنایع و صنوف می‌فروخت، ۶۰۰ هزار تومان بود. اما این کیسه ۴۰ هزار تومانی تا قبل از اسفند ۱۴۰۱ به قیمت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در بازار دلالی خریدو فروش می‌شد. در این راستا با شناورسازی سهمیه آرد نانوایان و کاهش عرضه آرد  یارانه‌ای به بازار دلالی، قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد در بازار دلالی به حدود ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته و  به قیمت آرد آزاد نزدیک شده است. همچنین از دیگر نشانه‌های اثرگذاری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان افزایش حجم خرید آرد با قیمت تمام شده از سامانه خرید آرد (سامانه سیما) به منظور مصارف صنف و صنعت است. چرا که با شناورسازی سهمیه آرد نانوایان و کاهش انحراف آرد یارانه‌ای به سمت صنف و صنعت، صنوف و صنایع مصرف کننده آرد برای تامین نیاز خود به ناچار، رجوع بیشتری به خرید از سامانه سیما دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان