بهترین راهکار برای وقتی که زبان خود را سوزانده اید | راه حل عالی برای درمان سریع سوختگی دهان

بهترین راه برای جلوگیری از سوختگی زبان این است که قبل از میل کردن یک لقمه بزرگ، غذای خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، قبل از نوشیدن یک نوشیدنی گرم، جرعه ای کوچک بنوشید.

بهترین راهکار برای وقتی که زبان خود را سوزانده اید | راه حل عالی برای درمان سریع سوختگی دهان
کدخبر : 12253
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

 بهترین راه برای جلوگیری از سوختگی زبان این است که قبل از میل کردن یک لقمه بزرگ، غذای خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، قبل از نوشیدن یک نوشیدنی گرم، جرعه ای کوچک بنوشید.

در سوختگی درجه یک زبان، لایه سطحی دچار آسیب شده و درد، قرمزی و تورم را تجربه خواهید کرد. در صورتیکه سوختگی شدیدتر باشد و لایه‌های عمقی‌تر را درگیر کند سوختگی درجه ۲ باعث تشکیل تاول، تورم و قرمزی خواهد شد. در سوختگی درجه ۳ تغییر رنگ سفید یا سیاه، درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد.

چگونه سوختگی زبان را به سرعت درمان کنیم؟

اکثر سوختگی ها به سرعت خود به خود و در عرض یک یا دو هفته بهبود می یابند. در این بین، می توانید از چندین درمان خانگی برای بهبود سریعتر استفاده کنید:

1- یک نوشیدنی خنک بخورید: بیشتر مردم بعد از سوختگی زبان به سراغ نوشیدنی سرد می روند. همچنین بهتر است چند دقیقه بعد از آن به نوشیدن یک نوشیدنی سرد ادامه دهید. با سوختگی های جدی تر، سرما می تواند از سوزش به لایه های عمیق تر زبان شما جلوگیری کند.

2- غذاهای نرم سرد (یا خنک) بخورید: تا چند روز پس از سوختن زبان، غذاهایی مانند ماست، بستنی و سس سیب خنک بخورید.

3- چیپس یخ یا بستنی را بمکید: یک نوشیدنی سرد بنوشید یا اگر باعث کاهش سوزش و احساس آرامش می شود، چیپس یخ و بستنی بمکید. مراقب باشید که زبانتان به یخ نچسبد.

4- شیر بنوشید: بسیاری از افرادی که از غذاهای تند لذت می برند از شیر برای کاهش حرارت استفاده می کنند. شیر همچنین می تواند سوختگی زبان را تسکین دهد.

5- از شکر یا عسل استفاده کنید: مانند شیر، می توانید زبان خود را با عسل بپوشانید. عسل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند از عفونت جلوگیری کند. گزینه دیگر این است که روی زبان خود شکر بپاشید. شکر می تواند درد را کاهش دهد.

6- زبان خود را با آب نمک بشویید: آب نمک می تواند دهان شما را از هر گونه باکتری که ممکن است پس از سوختگی زبان باعث عفونت شود، پاک کند. هر چند مراقب باشید که زیاده روی نکنید. نمک بیش از حد می تواند تحریک کننده سوختگی بشود. حدود ۱/۸ قاشق چای خوری را در هشت اونس آب حل کنید، زبان خود را بشویید و سپس مخلوط آب نمک را تف کنید.

داروهای ضد درد مصرف کنید: استامینوفن (Tylenol®) یا ایبوپروفن (Advil®) یا سایر NSAIDهای بدون نسخه می توانند درد و التهاب سوختگی زبان را کاهش دهند.

ویتامین E مصرف کنید: ویتامین E می تواند به سرعت بخشیدن به زمان بهبودی ناشی از سوختگی، از جمله سوختگی زبان کمک کند. یک کپسول مایع ۱۰۰۰ IU را مستقیماً روی زبان خود فشار دهید تا بهبودی را بهبود بخشد.

مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید: به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تا زمانی که زبان در حال بهبودی است، ادامه دهید و مراقب باشید که زبان خود را لمس نکنید. عاری نگه داشتن دهان از باکتری می تواند از عفونت در زمانی که زبان شما در حال بهبود است جلوگیری کند.

چه کارهایی نباید انجام دهید:

نوشیدنی های گرم ننوشید: گرما می تواند سوختگی و درد را تشدید کند.

غذاهایی نخورید که می توانند زبان شما را تحریک کنند: از غذاهای اسیدی مانند مرکبات و غذاهای تند، شور یا ترد که می‌توانند زبان حساس شما را تشدید کنند دوری کنید.

اگر بعد از یک هفته زبان شما روند بهبودی را طی نمی کند یا همچنان درد می کند، به یک پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توانم از سوختگی زبان جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از سوختگی زبان این است که قبل از میل کردن یک لقمه بزرگ، غذای خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، قبل از نوشیدن یک نوشیدنی گرم، جرعه ای کوچک بنوشید. علاوه بر محافظت از زبان در برابر سوختگی، تمرکز بر روی غذا و نوشیدنی می تواند به شما کمک کند تا با هوشیاری بیشتر غذا بخورید. خوردن آگاهانه می تواند به شما کمک کند تا انتخاب های غذایی سالم تری داشته باشید و به شما امکان می دهد غذای خود را بدون سوختگی زبان میل کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان