حقوق بازنشستگان | معوقات بازنشستگان

خبر مهم برای حقوق بازنشستگان کارگری | آخرین وضعیت احکام جدید حقوق بازنشستگان

بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران گفت: احکام حقوقی بازنشستگان قابل دریافت است.

خبر مهم برای حقوق بازنشستگان کارگری | آخرین وضعیت احکام جدید حقوق بازنشستگان
کدخبر : 16899
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

تعدادی از بازنشستگان کارگری در تماس با ایلنا، اظهار داشتند: «احکام حقوقی جدید قابل دریافت نیست و نمی‌توانیم آن را از سامانه مربوطه دانلود کنیم».

حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در این رابطه می‌گوید: احکام حقوقی جدید بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه بارگذاری شده و هم قابل رویت است و هم قابل دریافت، منتها دریافت آن کمی دشوار است.

او اضافه می‌کند: بازنشستگان با گوشی همراه نمی‌توانند احکام را دریافت کنند باید با کامپیوتر یا لب تاب این کار را انجام دهند؛ ضمن اینکه اگر اپلیکشنِ «تامین من» را روی گوشی‌های همراه خود نصب کنند، دانلود امکان‌پذیر می‌شود.

به گفته بازرس کانون بازنشستگان، چندین روز است که احکام در سامانه بارگذاری شده و پرداخت‌ها براساس احکام حقوقی جدید آغاز شده است.

حقوق بازنشستگان

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در توئیتی به جلسه ویژه کمیسیون اصل نود با وزیر ارتباطات در رابطه با حقوق بازنشستگان این وزارتخانه اشاره کرد.

نصراله پژمان فر (رئیس کمیسیون اصل نود) در مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود نوشت:

«امروز در جلسه ویژه کمیسیون اصل نود با وزیر ارتباطات، طبق وعده مدیران مخابرات مصوب شد، از ماه آینده، ماهیانه رفاهیات معوق بازنشستگان مخابرات پرداخت شود. همچنین از محل فروش اموال مازاد نیز مطالبات بازنشستگان عزیز مخابرات پرداخت شود.»

صولت مرتضوی در گفت‌‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌ دولت به صندوق تأمین اجتماعی گفت: خوشبختانه در طول مدتی که دولت سیزدهم مسئولیت را تقبل کرده بخش عمده‌ای از مطالبات صندوق تأمین اجتماعی از دولت وصول شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال قبل در ۲ مرحله یکبار ۸۸ هزار میلیارد تومان و یکبار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم که می‌شود گفت تقریبا در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است. نمی‌خواهم بگویم کم نظیر؛ بلکه بی‌نظیر بوده است.

وی یادآور شد: اما مطالبات انباشته از سنوات قبل به لحاظ تکالیف بدون پشتوانه‌ای که ایجاد شده موجب شده که صندوق‌ها هنوز مطالبه دارند؛ آقای رئیس‌جمهور هم دستور داده است حتی در جلسه اخیر اقتصادی دولت تاکید کردند که حتما برنامه‌ریزی زمان‌بندی برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی طراحی شود و ما هم سمعا و طاعتا پیگیر هستیم. هم ما، وزارت اقتصاد، هم سازمان برنامه و سایر دستگا‌ه‌ها پیگیر این دستور هستیم.

وی با بیان این‌که خوشبختانه در این دولت مطالبات به شدت کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: برای دریافت باقی مطالبات هم ما در بودجه سال ۱۴۰۲ یک ۷۰ هزار میلیارد تومان حداقلی داریم حالا تمهیدات دیگری به عمل می‌آید که بتوانیم انشاالله در یک برنامه زمانی مشخص مطالبات سازمان تامین اجتماعی را از دولت به شدت کاهش دهیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، در خصوص ایرادات به مصوبه ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال 1402 توضیحاتی ارائه کرد.

در این نامه آمده است:

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران به شماره 3607/ت 61124 هـ مورخ 15/1/1402 موضوع تعیین ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی در سال 1402 متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مستندا به صدر ماده واحده و تبصره 4 الحاقی به قانون نحوه اجرا اصول هشتاد و پنجم و یکصد و سی هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی و ماده 10 آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

از آنجا که طبق جزء 1 بند الف تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1402 به افزایش ضرب حقوق کارکنان اشاره شده است، بند 3 مصوبه که در خصوص تعدادی از کارکنان به افزایش حقوق تصریح کرده از حیث تغییر عنوان و مترتب بودن آثار و تبعات متفاوت هر یک با دیگری، مغایر قانون می‌باشد.

نظر به اینکه جزء یک بند الف تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور با علم و آگاهی قانونگذار از وجود ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 به تصویب رسیده و به رغم ترتیبات مقرر در این ماده، لکن جزء یک بند الف تبصره مذکور راجع به حداقل حقوق کارکنان دولت در سال جاری دارای حکم خاص می‌باشد علیهذا بند 5 مصوبه و تبصره‌های آن مبنی بر تعیین حداقل حقوق کارکنان دولت و تعیین حداکثر حقوق به میزان 7 برابر آن، مغایر قانون است. همچنین سایر بندهای مصوبه که تصریحا یا تلویحا مبتنی بر این بند به تصویب رسیده، به تبع مغایرت مذکور، مغایر قانون است.

نظر به اینکه بر اساس جزء 1 بند الف تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور حداقل حقوق کارکنان دولت در این سال تعیین شده، ذیل بند 6 مصوبه مبنی بر تعیین مبلغی کمتر از رقم مذکور برای آن دسته از کارکنان دولت که در سال جاری به استخدام در می‌آیند و ... مغایر قانون است.

بر اساس بند 1 ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب 1401 مبالغ موضوع این قانون مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد و چنانکه در تبصره جزء 1-2 آن قانون تصریح شده است، در محاسبه مستمری بازنشستگی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. بنابراین تبصره یک بند 6 مصوبه مبتنی بر اینکه کسر کسور بازنشستگی از مبلغ موضوع قانون مذکور صرفا در تعیین پاداش بازنشستگی و ذخیره مرخصی محاسبه می‌شود، علاوه بر اینکه انحصار دادن موضوع به موارد مذکور از امور تقنینی بوده و نیاز به حکم قانون دارد، ضمنا از حیث تضییق احکام قانونی،‌ مغایر قانون است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – محمدباقر قالیباف

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • اعتراض
    0

    ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    جناب آقای اژه‌ای رئیس قوه قضائیه
    جناب آقای سید صولت مرتضوی درخصوص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
    جناب آقای میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی
    امروز چهارشنبه 1402/02/27هست متاسفانه هنوز معومات تیر و مرداد ماه سال 1401 به برخی بازنشستگان تامین اجتماعی سبزدشت بهارستان جاده تهران ساوه را واریز نکردن چرا؟ و هیچ کس هم متاسفانه پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟ دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس هم سکوت کرده اند چرا؟


  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه