حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

واریز دوباره حقوق بازنشستگان امشب؟ | خبر خوش برای بازنشستگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همکاران ما در سازمان تأمین اجتماعی معتقدند این افزایش حقوق به صورت کامل اجرایی شده است؛ اما بعضی از بازنشستگان معتقدند افزایش حقوق‌ها محقق نشده است.

واریز دوباره حقوق بازنشستگان امشب؟ | خبر خوش برای بازنشستگان
کدخبر : 11928
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

حقوق بازنشستگان در سال 1401 با افزایش چشمگیری روبرو شد. حقوق بازنشستگان امسال ده درصد افزایش داشته است و به 5 میلیون تومان رسید. حقوق بازنشستگان همواره یکی از پر صداترین مباحث مجلس بوده است.با افزایش حقوق بازنشستگان بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان مطرح شد که اعتراض بازنشستگان را در پی داشت. در ادامه اخبار جدیدی از حقوق بازنشستگان را میخوانید. حقوق بازنشستگان همسان سازی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همکاران ما در سازمان تأمین اجتماعی معتقدند این افزایش حقوق به صورت کامل اجرایی شده است؛ اما بعضی از بازنشستگان معتقدند افزایش حقوق‌ها محقق نشده است.

به نقل از مهر، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز (چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم پرداخت حقوق افزایش یافته گروهی از بازنشستگان گفت: همکاران ما در سازمان تأمین اجتماعی معتقدند این افزایش حقوق به صورت کامل اجرایی شده است؛ اما بعضی از بازنشستگان معتقدند افزایش حقوق‌ها محقق نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین کارگروهی در این رابطه تشکیل شده است و چنانچه حق با بازنشستگان باشد حقوق آنها پرداخت خواهد شد.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که بازنشستگان چگونه باید اعتراضات خود را اعلام یا ثبت کنند؟ عنوان کرد: این موضوع راه و چارچوب خود را دارد؛ همین که اصحاب رسانه شکایت آنها را منتقل می‌کنند، به منزله مطالبه این گروه از جامعه است. شما اصحاب رسانه زبان مردم و آحاد مختلف هستید.

وی عنوان کرد: در جلسات قبل نیز این مطالبه از سوی اصحاب رسانه مطرح شد که مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: مهر

معاون بازنشستگی اداره کل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی درباره نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی در تامین اجتماعی برای بیمه‌شدگانی با سنوات بالاتر از ۳۵ سال توضیح داد.

به نقل از ایسنا، حسینعلی میرزایی در پاسخ به این سوال که «چرا مستمری بازنشستگی افرادی که بیش از ۳۵ سال خدمت می‌کنند تنها تا ۳۵ روز حقوق محاسبه و پرداخت می‌شود؟» اظهار کرد: ما هیچ‌کس را اجبارا و به زور بازنشسته نخواهیم کرد، بلکه پس از ارائه درخواست شخص بیمه‌شده اقدامات لازم برای بازنشستگی صورت می‌پذیرد.

وی افزود: طبق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی اگر فردی شرط سن و سابقه را احراز کند، می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید حتما باید در این تاریخ بازنشسته شوی.

معاون بازنشستگی اداره کل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ و برای زنان ۵۵ سال است گفت: در ماده ۷۸ قانون تامین اجتماعی آمده است که اگر بیمه شده پنج سال بالاتر از سن قانونی داشته باشد، از این تاریخ به بعد، اگر شرط سابقه را هم داشته باشد کارفرما می‌تواند برای وی درخواست بازنشستگی کند.

میرزایی ادامه داد: در غیر این‌صورت، نمی‌توانند به فرد بگویند که اجبارا بازنشسته شو. ما اکنون در مناطق نفتی افرادی را داریم که در زمان بازنشستگی تا ۴۵ سال هم سابقه خدمت داشته‌اند. درست است که تا ۳۵ روز حقوق بیشتر برای افراد محاسبه نمی‌شود، اما دستمزد و میانگین دوسال پایانی خدمت افراد در هرسال متفاوت است و در نهایت حقوق بیشتری دریافت می‌کند.  

منبع: ایسنا

سازمان تأمین‌اجتماعی، از آغاز فرایند پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی از امروز خبر داد.

طبق اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، فرایند پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی، مطابق روال معمول و اعلام قبلی، از امروز بیستم اردیبهشت ماه با اعمال افزایش حقوق آغاز شده است.

همچنین مابه‌التفاوت فروردین‌ماه نیز بر اساس جدول زمان‌بندی و در همان روز، با فاصله چند ساعته واریز خواهد شد. 

ضمنا بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان می‌توانند فیش‌های حقوق خود را در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir مشاهده کنند.

آغاز پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق‌ها/واریز مابه‌التفاوت فروردین

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان

هفته گذشته موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در باره افزایش حقوق‌ها توضیحاتی ارائه کرده بود که به شرح ذیل است:

- سازمان تأمین‌اجتماعی باعنایت به مصوبه هیئت وزیران و در راستای اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی کلیه مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان ۲۷ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

- همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

- در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد. مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است.

- کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

- پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است. بازنشستگان و مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

فیش‌های حقوقی بازنشستگان کارگری از سامانه مربوطه حذف شده است.

بازنشستگان کارگری ، از حذف فیش‌های حقوقی اردیبهشت در سامانه خبر دادند. این بازنشستگان می‌گویند با شماره ۱۴۲۰ تماس گرفته‌ایم اما پاسخ روشنی به ما در ارتباط با حذف فیش‌های حقوقی ندادند.

عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین) در این رابطه می‌گوید: فیش‌های حقوقی اردیبهشت بازنشستگان کارگری شانزدهم اردیبهشت در سامانه قابل رویت بود اما بعد از ساعتی حذف شد؛ مشخص نیست چرا این فیش‌ها حذف شده است؛ امیدواریم تامین اجتماعی در این رابطه توضیح بدهد.

به گفته وی، در این فیش‌ها اشکالاتی در مورد باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ وجود داشت به گونه‌ای که برخی بازنشستگان از نحوه‌ی محاسبه انتقاد داشتند و خواستار توضیح مسئولان هستند.

کریمی تاکید می‌کند: باید از بیستم این ماه پرداخت‌ها آغاز شود و براساس قول مدیرعامل سازمان و وزیر کار، افزایش سال جدید و معوقات متناسب‌سازی در این ماه پرداخت شود؛ بنابراین انتظار داریم فیش‌ها قبل بیستم اردیبهشت رویت شود؛ ضمن اینکه در انتظار صدور احکام حقوقی جدید هستیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: بازنشستگان در تماس‌های مکرر می‌پرسند اشکالات چه بوده که منجر به حذف فیش‌ها شده و چه زمانی قرار است این اشکالات برطرف شود.  

ایلنا

بازنشستگان کارگری از صدور فیش‌های حقوقی اردیبهشت خبر دادند؛ به گفته‌ی آنها فیش‌های حقوقی اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه‌ی مربوطه قابل رویت است. بازنشستگان می‌گویند هنوز احکام حقوقی جدید قابل رویت نیست.

به گفته بازنشستگان، افزایش حقوق سال جدید و باقیمانده متناسب‌سازی (برای مشمولان) در فیش‌های اردیبهشت اعمال شده است.

پرداخت حقوق بازنشستگان به ترتیب الفبا از بیستم آغاز می‌شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی جزئیاتی از افزایش حقوق بازنشستگان را اعلام کرد. وی با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از اردیبهشت ماه اجرایی و پرداخت می‌شود، گفت: مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین نیز همزمان با حقوق اردیبهشت به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل تامین اجتماعی گفت: مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است.

سید هاشم موسوی از پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع خبر داد و گفت: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود.

وی گفت: به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طیق سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در اختیار بازنشستگان عزیز قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

موسوی پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان را از دیگر اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرد و گفت: از سال گذشته ۳۵ هزار نفر متقاضی وام قرض‌الحسنه باقی مانده بودند که طی چند روز گذشته وام این عزیزان پرداخت شد و برای سال ۱۴۰۲ نیز فرآیند پرداخت وام طی روزهای آینده تکمیل می‌شود و پیشنهاد افزایش مبلغ وام در سال جاری نیز به هیأت‌مدیره و هیأت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های تابعه ارائه شده که در صورت تصویب این پیشنهاد، مبلغ وام قرض الحسنه پرداختی به بازنشستگان از ۱۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران، کمک هزینه مسکن و عائله‌مندی و صدور احکام جدید بازنشستگان توضیح داد.

به نقل از تسنیم، میرهاشم موسوی با اشاره به اجرایی شدن و پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: سازمان تأمین‌ اجتماعی باعنایت به مصوبه هیئت محترم وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌ اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی تمام مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان بیست و هفت درصد (۲۷%) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

وی افزود: همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان بیست و یک درصد (۲۱%) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه به توصیه ریاست جمهوری برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد، گفت: مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷  هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی همچنین از پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع خبر داد و گفت: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طیق سایت سازمان تأمین‌ اجتماعی به نشانیes.tamin.ir  در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

وی همچنین در مورد شرایط فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات صندوق را به صورت کامل و به‌موقع انجام دادیم و ماهیانه به طور متوسط ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایفای تعهدات سازمان تأمین‌ اجتماعی پرداخت شد که شامل تعهدات بلندمدت، تعهدات کوتاه‌مدت، تعهدات حوزه درمان و هزینه‌های پشتیبانی صندوق بوده است. سال گذشته را به‌رغم برخی چالش‌ها با موفقیت و با اجرای کامل همه تعهدات به پایان رساندیم و در سال جاری نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و تعهدات سازمان تأمین‌ اجتماعی بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

موسوی آینده سازمان تأمین‌ اجتماعی را امیدوارانه توصیف کرد و گفت: در سازمان تأمین‌ اجتماعی طی دو سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی با حمایت دولت مردمی سیزدهم در زمینه تأدیه بدهی به سازمان رقم خورده است و بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی این سازمان که از سنوات قبل از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ ایجاد و تأمین‌ اجتماعی به‌عنوان اَبَربدهکار بانکی مطرح شده بود را تسویه کردیم. بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی دولت به تأمین‌ اجتماعی نیز در همین مدت اتفاق افتاد و بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین‌ اجتماعی که مربوط به بدهی‌های انباشته سنوات قبل بود، پرداخت شد. در بودجه سال جاری نیز جمعاً ۸۰ هزار میلیارد تومان بابت تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پایان گفت: تجربه سال گذشته نشان داد که با جهت‌گیری درست تحولی و همراهی و همگرایی حداکثری بین دولت محترم و سازمان تأمین‌ اجتماعی و مجلس نه تنها چالش‌های روزمره قابل رفع است، بلکه می‌توانیم با رویکرد تحولی و مدیریت مطلوب صندوق، به آینده امیدوارانه‌ای که پیش‌بینی می‌کنیم، برسیم.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان