یارانه نقدی | کالابرگ الکترونیک

حساب سرپرستان خانوار پر شد | واریز یارانه نقدی به همراه مبلغ کالابرگ الکترونیکی

چنانچه سرپرستان خانوار در ماه گذشته از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

حساب سرپرستان خانوار پر شد | واریز یارانه نقدی به همراه مبلغ کالابرگ الکترونیکی
کدخبر : 11727
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

دولت هر ماه مبلغی به عنوان یارانه نقدی به حساب قشر خاصی از مردم واریز میکند. یارانه نقدی با 45 هزار تومان آغاز شد و امسال شاهد افزایش مبلغ یارانه نقدی بودیم. یارانه نقدی در دولت دهم کلید خورد و رئیسی در دولت جدید قول افزایش و تغییر مبلغ واریزی یارانه نقدی را داده است. در مورد یارانه نقدی امسال بحث های زیادی وجود دارد. در ادامه به جدیدترین اخبار یارانه نقدی می پردازیم.

چنانچه سرپرستان خانوار در ماه گذشته از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

هادی کاشف گفت: یارانه بگیران از امروز می‌توانند از اعتبار یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی اقلام اساسی خود را خرید کنند.

طبق گزارش ایلنا، با واریز یارانه خردادماه به حساب سرپرستان خانوار، امکان خرید اعتباری ماه بعد نیز برای یارانه بگیران فراهم شد.

هادی کاشف (مجری طرح کالابرگ الکترونیک) با اعلام واریز یارانه خرداد ماه به حساب سرپرستان خانوار و شارژ اعتبار خرید کالابرگ الکترونیکی، گفت: یارانه بگیران از امروز می‌توانند از اعتبار یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی اقلام اساسی خود را خرید کنند.

او افزود: همچنین چنانچه سرپرستان خانوار در ماه گذشته از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. 

وی همچنین اظهار کرد: در قالب این طرح بالغ بر ۵۰ هزار فروشگاه در سرتاسر کشور به این سامانه متصل شده‌اند که برنامه ما رساندن تعداد فروشگاه‌های ارائه دهنده خرید اعتباری به بیش از ۶۰ هزار فروشگاه تا پایان خرداد ماه سال جاری است. 

مجری طرح کالابرگ الکترونیک تصریح کرد: سرپرستان خانوار از طریق اپلیکیشن «شما» می‌توانند ریز تراکنش‌های خرید خود از طریق کالابرگ را مشاهده کنند. 

کاشف افزود: طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملّی و در سراسر کشور اجرا می‌شود. در این طرح، اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. 

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری این رویداد در پاسخ به این پرسش از درنظر گرفتن ارز مبادله‌ای برای بخش خارجی نمایشگاه خبر داد گفت: بانک ملی و وزارت کار برای خرید معلمان و کارگران از نمایشگان تسهیلات ارائه خواهند کرد.

نشست خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب تهران،‌ علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب در مصلی‌امام خمینی برگزار شد.

آمار کتابخوانی سریع‌تر از رشد اقتصادی پیشرفت می‌کند

احمدوند در این نشست در سخنانی با اشاره به شعار «آینده خواندنی است» گفت: این شعار به این معنا است که آینده پیشرفت کشور در گرو بیشتر و بهتر خواندن است، تاریخ جوامع مختلف هم نشان می‌دهد که پیشرفت در هر کشوری مرهون بیشتر و بهتر خواندن است. آمار کتابخوانی سریع‌تر از رشد اقتصادی پیشرفت می‌کند و نمایشگاه کتاب تهران زمینه‌ای برای تشویق مردم و جلب توجه آن‌ها به عادت مهم کتابخوانی، همچنین توجه دادن خانواده‌ها به این موضوع مهم است.

وی  با اظهار امیدواری از پررونقی نمایشگاه پیش رو گفت: این نمایشگاه برای رسیدن به هدف پیشرفت فرهنگی و اقتصادی موثر، تفاوت‌‌هایی با دوره‌های قبل خواهد داشت، در بخش‌های مختلف،‌ رویکرد اصلی توجه به محتوای فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی است.

احمدوند با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش روی نشر گفت:‌ از ناشران سپاسگذارم که با انگیزه و اشتیاق به صورت حداکثری در بخش‌های مختلف نمایشگاه حاضر هستند و امیدوارم این نمایشگاه با همراهی ناشران، نویسندگان، اهالی قلم و مردم خاطره شیرین فرهنگی برای همه بجا بگذارد.

علی رمضانی قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به حضور کتابفروشان در نمایشگاه این دوره گفت: همواره این انتقاد بود که برگزاری نمایشگاه کتاب احتمالاً به کسب و کار کتابفروشان نقصان  وارد می‌کند. امسال کتابفروشان هم در نمایشگاه فعال هستند و برنامه‌های فرهنگی نیز به بخش‌های اصلی اضافه شده است.

وی ادامه داد: کارافزار نمایشگاه در کافه بازار، اناردونی و ای اپز در دسترس است و مراکز توزیع نقشه نیز در محیط مصلی برپا خواهند شد. در کمیته اطلاع رسانی امسال هم مرکز پاسخگویی را مجزا داریم و علاوه بر آن؛‌ در ۲۰ نقطه جایگاه‌های پاسخگی به سوالات مردم تعبیه شده‌اند.

۱۰۰ ناشر خارجی ۴۵ هزار کتاب عرضه می‌کنند

مدیرعامل خانه کتاب اضافه کرد: کمیته ناشران خارجی امسال میزبان ۱۰۰ ناشر خارجی است که ۴۵ هزار عنوان کتاب از سال‌های ۱۰۱۵ تا ۲۰۲۳ را عرضه می‌کنند. در این بخش ۲۰ درصد در تعداد غرفه‌ها و ۴۰ درصد در تعداد عناوین افزایش داشتیم.

مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به حضور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه نیز گفت:‌ تاجیکستان مهمان ویژه این دوره نمایشگاه است. برخی از شخصیت‌های تأثیرگذار جهان اسلام،‌ رؤسای نمایشگاه‌های دهلی نو،‌ مسقط و دوحه‌، وزرای فرهنگ ونزوئلا و تاجیکستان در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهند داشت و از کتاب ترجمه شده وزیر ونزوئلا رونمایی می‌شود.

به گفته سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران؛ در مجموع ۳۰ مهمان از کشورهای مختلف و ۲۷ کشور در بخش خارجی ما حضور دارند که اگر با ناشران خارجی این عدد را تجمیع کنیم ما از ۴۰ کشور خارجی در نمایشگاه نمایندگانی خواهیم داشت.

رمضانی به یارانه خرید کتاب طلاب‌، دانشجویان و اساتید اشاره کرد و در این‌باره توضیحاتی ارائه داد و گفت: سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب  ۶۰۰ هزار تومان است که از این مبلغ  ۳۶۰ هزار تومان آورده دانشجویان وطلاب است و  ۲۴۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد:‌ سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۷۰۰ هزار تومان است که از این مبلغ  ۳۵۰ هزار تومان آورده عضو هیئت علمی و  ۳۵۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

یارانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی اهالی قلم

رمضانی گفت: هم‌چنین برای اهالی قلم نیز یارانه‌ای در نظر گرفته شده است، برای اهل قلم بر اساس گروه‌های مختلف از  ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است که بیشتری دریافت‌کننده یارانه کتاب هستند. نمایشگاه کتاب تهران امسال تلاش کرد که نمایشگاه را به خارجی‌ها بیشتر بشناساند، در روزهای گذشته دیدیم که اندیشمندان بزرگ دنیا درباره نمایشگاه اظهار نظر کردند.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت. رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره حضور آژانس‌های ادبی در این دوره و بخش بازار جهانی گفت:‌ چندین آژانس ادبی در این دوره نمایشگاه حضور دارند و البته ما نیاز به تقویت این حوزه داریم،‌ امسال  مجموعاً‌ دو کمیته ناشران بین‌المللی و خارجی در یک محل حاضرند، فاصله سال‌های گذشته بین این دو،‌ موجب می‌شد فعالان حوزه بین‌المللی نتوانند از فضا استفاده درست کنند،  بنابراین در این دوره هر دو بخش با وجود افزایش با چینش مناسبی توانستند در کنار هم جای بگیرند. علاوه بر این باید گفت که بازار جهانی باید در گفت‌وگو ها شکل گیرد، نه در اختصاص یک مکان.

احمدوند نیز در پاسخ به پرسشی درباره حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران و انتقادات ناشران گفت: در موضوع کتابفروشان یک گزاره تکرار شونده نادرست وجود دارد، مبنی بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران یک فروشگاه است خلاف بقیه نمایشگاه‌های کتاب دنیا،‌ اما تقریبا همه نمایشگاه‌های کتاب دنیا کتاب می‌فروشند به جز یکی دو مورد نادر.

وی افزود:‌ نمایشگاه کتاب تهران باید به همه حلقه‌های زنجیره تولید، توزیع و مصرف کتاب کمک کند. یکی از این حلقه‌ها کتابفروشان هستند که احتیاج به حمایت بیشتر دارند. سرمایه‌گذاری در کتابفروشی‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجهی است و بازدهی اقتصادی در آن نسبت به بقیه مشاغل کمتر است. بنابراین دولت باید حمایت بیشتری کند، زمینه حضور کتابفروشی‌ها به گونه‌ای فراهم شده که ناشران هم آسیب نبینند، سال اول است و حتما باید نواقص را شناسایی و برطرف کرد.

یارانه نمایشگاه کتاب در حال افزایش است

در ادامه این نشست رمضانی در پاسخ به این پرسش مبنی بر میزان یارانه درنظر گرفته شده برای این دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما در حال تلاش برای افزایش مجموع رقم حمایتی هستیم،‌ این افزایش را در افزایش تعداد دریافت‌کنندگان یارانه برای اهالی قلم،‌ دانشجویان،‌ طلاب،‌ اساتید و ... در نظر خواهیم گرفت،‌ اعلام میزان یارانه فعلی ممکن است در افزایش این رقم خدشه‌ای وارد کند.

نرخ ارز مبادله‌ای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر سرانجام مذاکرات برای در نظر گرفتن مابه‌التفاوت نرخ ارز برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت:‌ دولت حمایت خود را از مصرف‌کنندکان کتاب‌های خارجی خواهد داشت،‌ برای این دوره قرار شده است، نرخ ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شود.

رمضانی گفت:‌ ارز مبادله‌ای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است.

احمدوند: امیدواریم حداکثر تسهیلات برای بخش خارجی فراهم شود

اما یاسر احمدوند در پاسخ به این پرسش درباره نرخ ارز در بخش خارجی نمایشگاه اضافه کرد:‌ نرخ ارز در نمایشگاه کتاب تهران جزئیاتی دارد که در مذاکره با بخش‌های مختلف در حال بررسی است،‌ نرخ ارز تامین کالاهای مختلف متفاوت است. امیدواریم حداکثر تسهیلات را برای این بخش فراهم کنیم.

رمضانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آمار ناشران شرکت کننده گفت:‌ سه هزار عرضه کننده در این دوره حضور دارند، ۲۰۰ کتابفروش،‌ ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی حضور دارند. هم‌چنین مراسم افتتاحیه روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ در صحن عمومی مصلی با حضور مردم برگزار خواهد شد و مادران شهدای امنیت مهمانان ویژه این رویداد هستند.

وی با اشاره به ناشران محروم از حضور در این دوره نیز گفت: امسال یک یا دو ناشر هستند که به علت تخلف در دوره گذشته امکان حضور ندارند،‌ اگرچه اصرار به حضور داشتند،‌ اما موافقت نشده است.

احمدوند نیز با اشاره به حضور افغانستان در این دوره نمایشگاه کتاب از پیگیری برای رفع مشکلات ویزای فعالان فرهنگی این کشور برای ورود به ایران خبر داد و درباره عدم حضور برخی ناشران از جمله چشمه‌، مرکز و ... در نمایشگاه کتاب گفت:  حضور ناشران در سال‌های مختلف نمایشگاه متفاوت بوده است،‌ برخی از ناشران در دوره‌هایی حضور نداشتند. در سال‌های گذشته نیز برخی ناشران حضور نیافتند یا تنها در بخش مجازی حضور پیدا کردند،‌ اما اکثریت جامعه نشر در نمایشگاه چه در بخش حضوری و چه مجازی حضور دارند. بیش از ۹۵ درصد ناشران حاضر هستند؛ البته باید قدردانی کرد از ناشرانی که زحمت حضور را کشیدند و برای احترام به مخاطب و بهره‌مندی مخاطب از همه کتاب‌ها در نمایشگاه حاضر شدند.

یاری طلبیدن وزیر فرهنگ از وزاری بهداشت و علوم برای مشارکت در یارانه نمایشگاه کتاب

وی همچنین با اشاره به توقع اهالی فرهنگ از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه‌ها برای مشارکت در خرید از نمایشگاه کتاب گفت: طبیعتاً عددهای یارانه با توجه به افزایش قیمت کتاب کافی نیست،‌ اما اعتبارات وزارت فرهنگ نیز بیش از این نیست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و صحن دولت  وزرای بهداشت،‌ درمان و اموزش پزشکی و علوم را به مشارکت طلبیدند،‌ امیدواریم که مقدمات لازم برای بهره‌مندی کتابخانه‌های این دو وزارتخانه و دانشجویان از بستری که نمایشگاه کتاب فراهم می‌کند،‌ فراهم شود.

تسهیلات بانک ملی برای خرید معلمان از نمایشگاه کتاب

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین از تسهیلات بانک ملی برای خرید معلمان از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌ به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. همچنین وزیر کار،‌ رفاه و امور اجتماعی در توافق و مذاکره با وزیر ارشاد اعلام کرده‌اند که کارگران هم از یارانه خرید از نمایشگاه کتاب تهران بهره‌مند خواهد شد که ما پیگیر تحقق آن هستیم.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان