روانشناسی | تست شخصیت شناسی

روانشناسی | ببین عشقت چطوری سلفی میگیره تا تمام شخصیتشو واست لو بدم

کمتر از چند سال است که سلفی و سلفی گرفتن در رسانه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده‌است، تا جایی که اخیرا واژه‌ی «Selfie» به فرهنگ لغت آکسفورد اضافه شده است.

روانشناسی | ببین عشقت چطوری سلفی میگیره تا تمام شخصیتشو واست لو بدم
کدخبر : 11069
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

سلفی گروهی

 دو مطالعه‌ درخصوص شخصیت شناسی از روی عکس سلفی  برای بررسی ارتباط این سه ویژگی شخصیتی در افراد با سلفی‌هایشان انجام شد. در مطالعه اول ۷۴۸ بزرگسال لهستانی، و دیگری ۵۴۸ نفر را تحت بررسی قرار داد. در اولی، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که تعداد سلفی‌های خود در هر دسته‌ (تکی، همراه با معشوق و گروهی) که در ماه گذشته در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند را بشمارند. در مطالعه دوم، محققان به صفحات فیس‌بوک شرکت‌کنندگان دسترسی داشتند و تعداد سلفی‌های آن‌ها را شمارش می‌کردند.

هر دوی  نتایج در خصوص شخصیت شناسی از روی عکس سلفی  نشان داد که زنان بیش از مردان به اشتراک‌گذاری سلفی تمایل دارند. نتایج حاصل از مطالعه‌ اول نشان داد که در زنان و مردان، برونگرایی و خودنمایی اجتماعی، هر دو با پست کردن سلفی‌، از هر نوع، رابطه‌ی مثبت دارند. با این حال، عزت نفس هیچ ارتباطی با پست کردن سلفی نداشت.

مطالعه دوم که منحصرا بر فیس‌بوک متمرکز بود، نتایج ملموس‌تری داشت. در مورد زنان، خودنماییِ بیشتر، با به اشتراک گذاری سلفی از هر نوع و برونگراییِ زیاد، تنها با به اشتراک‌ گذاری سلفی با معشوق در ارتباط مستقیم بود، در حالی که هیج ارتباطی میان عزت‌نفس و ارسال سلفی در فیس‌بوک وجود نداشت.

 در شخصیت شناسی از روی عکس سلفی در مورد مردان، خودنماییِ بیشتر، با به اشتراک گذاری سلفی از نوع تکی یا گروهی در ارتباط بود،‌ و سلفی با شریک زندگی ارتباطی با این ویژگی شخصیتی نشان نداد. مردان برونگراتر در این تحقیق، بیشتر سلفی‌های گروهی و سلفی با معشوق را به اشتراک می‌گذاشتند و عزت نفس بیشتر با پست کردن سلفی‌های گروهی و تکی مرتبط بود.

سلفی جفتی

در این نوع شخصیت شناسی از روی عکس سلفی چندین دلیل می‌توان برای تفاوت‌های جزئی میان نتایج این دو مطالعه برشمرد. این مغایرت‌ها ممکن است به علت تفاوت میان سایت‌های رسانه‌های اجتماعی باشد؛ چون در مطالعه اول در رابطه با فعالیت شرکت‌کنندگان در تمامی رسانه‌های اجتماعی سوال شد، درحالیکه مطالعه‌ی دوم تنها بر فیس‌بوک تمرکز داشت.

یک احتمال دیگر این است که شرکت کنندگان در مطالعه‌ی اول، خودشان سلفی‌هایشان را شمارش و طبقه‌بندی کرده‌اند و این ممکن است به اندازه‌ی مطالعه‌ی دوم، که محققان خود این کار را انجام می‌دادند، معتبر نباشد. افزون بر این، ممکن است محققان در مطالعه‌ی دوم گاهی اوقات در تشخیص برخی سلفی‌ها دچار مشکل شوند و این می‌تواند منجر به کاهش دقت این مطالعات گردد.

سخن پایانی

در نهایت در تحلیل شخصیت شناسی از روی عکس سلفی، از آنجا که این پدیده نوظهور است و دانشمندان به تازگی شروع به مطالعه‌ی آن و یافتن ارتباط میان سلفی و شخصیت افراد کرده‌اند، ممکن است نتوان با اطمینان بر این شواهد تکیه کرد. بنابراین اگرچه شخصیت شناسی از روی سلفی به احتمال زیاد امکان پذیر است، اما شاید بهتر باشد که فعلا روی آن حساب نکنید، چراکه هنوز به مطالعات بیشتری در این رابطه نیاز است.

منبع: angize

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان