طرح صیانت، نفس صنعت نرم‌‌‌‎افزار را می‌گیرد

یک برنامه‌نویس معتقد است:در حال حاضر تحریم‌ها و فشارهای خارجی به اندازه کافی جلوی پیشرفت فعالان نرم‌افزاری ایران را گرفته است. نباید بیش از این نفس این صنعت با اعمال محدودیت‌ها گرفته شود.

طرح صیانت، نفس صنعت نرم‌‌‌‎افزار را می‌گیرد
کدخبر : 1985
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

صنعت نرم‌ افزار در جهان امروزه به یکی از بزرگترین صنایع پول‌ساز جهان تبدیل شده است. رشد این صنعت با همه‌گیری کرونا بیش از پیش سرعت گرفت.

با گسترش روزافزون تلفن‌های‌هوشمند، اپلیکیشن‌های موبایلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. برنامه‌های موبایلی با توجه به برنامه‌نویسی و طراحی ساده‌تر نسبت به نرم‌افزارهای کامپیوتری، رشد بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند.

نرم‌افزارهای کامپیوتری اغلب توسط شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری طراحی می‌شوند. اپلیکیشن‌ها اما توسط یک یا چند نفر نوشته و راهی بازار می‌شوند. به همین دلیل ارزان‌تر بوده و کار با آن‌ها ساده تر است. براساس آمارهای اعلامی، در سال گذشته میلادی کاربران سراسر جهان در هر دقیقه ۳۲۰ هزار دلار برای استفاده از اپلیکیشن‌ها پرداخته‌اند. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

طی چند سال اخیر برنامه‌نویسان ایرانی‌ هم توانسته‌اند در این بازار خوش بدرخشند و بسیاری از محصولات آن‌ها به بازار جهانی راه پیدا کند. اما به نظر می‌رسد تحریم‌ها و سایر محدودیت‌ها توانست تا حدودی سرعت توسعه صنعت نرم‌افزار در ایران را کند کند.

تحریم‌ها نتوانست صنعت نرم‌‌ افزار را متوقف کند

امیر دانش‌دوست، برنامه‌نویس و طراح برنامه‌های موبایلی دراینباره با خبرنگار تجارت‌نیوز گفتگو می‌کند. او می‌گوید: تحریم‌ها یکسری مشکلات را پیش روی اپلیکیشن‌سازان قرار داد که به روش‌های مختلف آن‌ها را دور می‌زنند.

او ادامه می‌دهد: به طور کلی تحریم‌ها سرعت رشد صنعت نرم‌افزاری ایران را گرفته است؛ اما نتوانسته آن را متوقف کند.

دانش‌دوست با اشاره به اینکه استقبال از نرم‌افزار‌های ایرانی روزبه‌روز در حال افزایش است، اظهار می‌کند: برخلاف بیشتر صنایع، مردم از نرم‌افزارهای ایرانی بیش از خارجی استقبال می‌کنند. البته اگر تولیدات داخلی کیفیت مطلوبی داشته باشند.

او می‌گوید: بومی‌سازی نرم‌افزاری در ایران به نسبت جواب داده است. کاربران با نرم‌افزارها به ویژه اپلیکیشن‌های موبایلی بومی خو گرفته‌اند.

این برنامه‌نویس در پاسخ به این پرسش که چرا این سناریو در مورد پیام‌رسان‌های داخلی صدق نکرد، می‌گوید: به نظرم در مبحث پیام‌رسان‌ها، مردم به نوعی با مسئولان برسر فیلتر تلگرام لجبازی کردند. به‌همین دلیل جمعیت کاربران به سمت نمونه‌های داخلی سوق پیدا نکرد.

او ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر تلگرام فیلتر نمی‌شد و به مردم در استفاده از نمونه‌های داخلی فشار نمی‌آوردند، استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر بود.

محدودیت‌ها مانع رشد برنامه‌های بومی

این طراح اپلیکیشن درباره اجرای طرح صیانت از فضای مجازی نیز می‌گوید: قطعا چنین طرح‌هایی باعث افت کیفیت نرم‌افزارهای داخلی می‌شود و محدودیت در این صنعت مانعی برای پیشرفت آن است.

دانش‌دوست در پاسخ به پرسشی مبنی بر مهارجت گسترده برنامه‌نویسان و طراحان نرم‌افزار می‌گوید: یکی از دلایل همین محدودیت‌هایی است که هر ازچندگاهی در کشور اجرا می‌شود و دست‌و‌پای برنامه‌نویسان را می‌بندد.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر تحریم‌ها و فشارهای خارجی به اندازه کافی جلوی پیشرفت فعالان نرم‌افزاری ایران را گرفته است. نباید بیش از این نفس این صنعت با اعمال محدودیت‌ها گرفته شود.

این برنامه‌نویس اضافه می‌کند: البته نحوه فعالیت در حوزه نرم‌افزار تقریبا در همه‌جای دنیا یکسان است. به عنوان مثال همه‌جای دنیا برای تولید اپلیکیشن از چند زبان برنامه‌نویسی خاص استفاده می‌کنند و به همین دلیل برنامه‌نویسان ایرانی برای مهاجرت نیاز به آموزش زیادی ندارند و به راحتی می‌توانند در خارج از کشور کاریابی کنند. به همین دلیل برنامه‌نویسی یکی از مشاغل است که مهاجرت در آن بالا است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان