حقوق بازنشستگان| حداقل حقوق بازنشستگان

خبر جدید در مورد افزایش حقوق بازنشستگان | ماجرای افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از بروز شدن فرآیند‌ها و شاخصه‌های مرحله دوم طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشور خبر داد.

خبر جدید در مورد افزایش حقوق بازنشستگان |  ماجرای افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید
کدخبر : 970
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

افزایش حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پربحث در روزهای پایانی سال 1400 بود. با جود گذشت یک ماه از سال جدید افزایش حقوق بازنشستگان هنوز به نتیجه ای نرسیده است و مستمری بگیران همچنان منتظر نتیجه این خبر هستند. اخرین اخباری که در مورد افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شده، نشان از این دارد که افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان از ابتدای اردیبهشت انجام خواهد شد. هم چنین قرار بر این است که دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان صورت گیرد، که در ادامه اخبار مهم آن را می توانید در ادامه بخوانید.

سید کریم حسینی گفت: در راستای حذف شکاف بین دریافتی وظیفه بگیران صندوق‎‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و همچنین مستمری بگیران این سازمان، علاوه بر حفظ شاخصه‌های پرداختی مرحله اول طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان، بخشی از فرآیندهای مربوط به مرحله دوم آن نیز بروز رسانی شد.

وی با اشاره به اینکه آیتم‌های جدیدی به مرحله دوم طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان اضافه شده است، گفت: این آیتم‌ها در حقوق فروردین و اردیبهشت امسال مستمری بگیران اعمال شده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مستمری بگیران تامین اجتماعی با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان (تامین اجتماعی) می‌توانند، تغییرات اعمال شده در احکام خود را مشاهده کنند.

کمک هزینه مسکن بازنشستگان تغییر کرد

حسینی تصریح کرد: اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بر مجموع مبالغ مستمری و آیتم‌های متناسب سازی، جبران ۷۵ درصدی میزان افت مستمری سال برقراری به نسبت حداقل مستمری همان سال، یکسان سازی مبالغ کمک هزینه‌های عائله مندی و اولاد همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی، تعمیم پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی به تمامی همسران بازمانده همانند مستمری بگیران بازنشسته و از کار افتاده، افزایش مجموع میزان مستمری و سایر مزایای جانبی (حداقل به میزان ۵۰ درصد مجموع پرداختی ناخالص اسفند ماه سال ۱۳۹۹) افزایش مبلغ پرداختی بابت کمک هزینه مسکن و کمک به تامین معیشت به ترتیب به میزان ۱۱۴ و ۶۶ درصد از جمله نتایج بروز رسانی مرحله دوم طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، برابر با اجرای این مرحله از طرح، کمک هزینه مسکن بازنشستگان از مبلغ ۷۰۰ هزار ریال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و کمک به تامین معیشت از مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به ۲ میلیون ریال افزایش یافت.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان را گام بزرگی به منظور ارتقاء سطح رفاه و رضایتمندی این قشمر و مستمری بگیران عنوان کرد و گفت: این اقدام تاثیر قابل توجهی در بهبود معیشت بازنشستگان کشور خواهد داشت.

مطابق اطلاع‌رسانی گذشته؛ پیشنهاد مربوط به افزایش حقوق مستمری بگیران در سال ۱۴۰۱ بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی جهت طرح و تصویب در هیأت وزیران ارسال شده است که به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود.

 از آن جایی که طبق روال و بر اساس حروف الفبا حقوق مستمری‌بگیران از بیستم هر ماه شروع و واریز می‌شود؛ لذا در راستای پرداخت به‌موقع، به اطلاع می‌رساند در ماه جاری نیز طبق ماه‌های قبل اقدام شد و مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه برای کلیه گروه‌های بازنشستگی با وصول مصوبه هیأت وزیران، طی دو روز پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود. همچنین مابه‌التفاوت فروردین ماه نیز همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه انجام خواهد شد.

 حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان کارگری گفت: افزایش حقوق این اقشار متناسب با افزایش حقوق کارگران به دولت پیشنهاد شده است.

این صحبت وزیر رفاه تایید تلویحی خبری است که هفته گذشته نهادهای صنفی کارگران بازنشسته در مورد میزان افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی دادند.

افزایش مستمری سازمان تامین اجتماعی ساختار مستقل از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری دارد. مطابق عرف و قانون ملاک افزایش حقوق کارگران بازنشسته  مصوبه دستمزدهای شواری عالی کار است.

این شورا در پایان سال گذشته، موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد و افزایش پلکانی دستمزد سایر سطوح به اندازه ۳۸ درصد را اعلام کرد.

به موجب این مصوبه حداقل مزد ماهانه سال ۱۴۰۱ مبلغ چهار میلیون و ۱۷۹ تومان است. انتظار می‌رود با موافقت هیات دولت، حقوق کارگران بازنشسته نیز از ۳۸ تا ۵۷ درصد زیاد شود.

به استناد مواد ۹۶ و ۱۱۱ از قانون تامین اجتماعی، مبلغ حداقل مستمری نباید نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد و از سوی دیگر میزان مستمری بازنشستگی باید متناسب با هزینه زندگی باشد.

با این حال حقوق کارگران بازنشسته در فرودین‌ماه ۱۴۰۱ به صورت علی الحساب پرداخت شد.‌‌ با توجه به اینکه پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری‌ها به هیات دولت ارسال شده است انتظار می‌رود کارگران بازنشسته از انتهای اردیبهشت ماه شاهد افزایش حقوقشان باشند.

افزایش مستمری بازنشستگان، توسط سازمان تامین اجتماعی مصوب و برای تصویب نهایی و ابلاغ به هیات دولت ارسال شده است.

بازنشستگان کارگری با اشاره به اظهارات وزیر کار به مناسبت هفته کارگر می‌گویند: وزیر وعده داده به احتمال زیاد، افزایش حقوق تا پایان اردیبهشت ابلاغ و اجرایی می‌شود؛ از هیات دولت انتظار داریم، مساله تصویب افزایش مستمری بازنشستگان کارگری را در اولویت کارهای خود قرار دهند؛ دولت در همین یکی دو هفته، مصوبه سازمان تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داده و برای اجرا ابلاغ کند.

مروتی (بازنشسته کارگری) در این رابطه می‌گوید: دولت باید برای طی شدن مراحل اداری کار، تعجیل کند؛ بعد از بیستم اردیبهشت، پرداخت مستمری بازنشستگان کارگری براساس حروف الفبا آغاز می‌شود؛ بنابراین بهتر است قبل بیستم اردیبهشت افزایش مستمری در هیات دولت به تصویب و ابلاغ شود.

به گفته وی، اگر کار بیش از بیستم به درازا بکشد، پرداخت به موقع مستمری و افزایش‌های سال جدید به تاخیر می‌کشد؛ باید مستمری افزایش یافته به اضافه مابه‌التفاوت ماه اول به موقع واریز شود تا بازنشستگان از نگرانی نجات یابند.

افزایش مستمری بازنشستگان با رای مثبت هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسید.

حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اعلام این خبر از ارسال مصوبه یادشده به هیات دولت جهت تصویب نهایی آن خبر داد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش یاد شده مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

صادقی در پایان ابراز امیدواری کرد: احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود.

افزایش حقوق بازنشستگان در راه است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: افزایش مستمری بازنشستگان در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مصوب شد.

به نظر می‌رسد انتظار طولانی بازنشستگان کارگری بالاخره به سرانجام رسیده است.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: خوشبختانه افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در هیات مدیره سازمان مصوب و به هیات دولت ارسال شد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

صادقی اضافه کرد: امیدواریم هیات دولت کار تصویب افزایش مستمری بازنشستگان را به سرعت به انجام برساند و احکام جدید صادر شود.

وی تاکید کرد: حسب قولی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیشتر داده بود، انتظار داریم احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود. خوشبختانه تا اینجای کار پیش رفته و اکنون مصوبه‌ی هیات مدیره‌ی سازمان در اختیار دولت است؛ امیدواریم کار زودتر به سرانجام برسد و احکام صادر شود.

علیرضا محجوب در مراسم ضیافت افطاری خانه کارگر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان، امیر المومنین (ع) گفت: علی(ع) شخصیتی است که در تاریخ اسلام، چه درصدر آن و حال، عدالت به معنی وسیع کلمه است و درباره عدالت خواهی ایشان بسیار نوشته‌اند و بر همین اساس، او به مسلخ عدالت رفت. برگزاری شبهای احیا بخصوص شب ۲۱ ماه مبارک رمضان برای این است که ما به خود رجوع کنیم و به یاد ضعیف‌تر از خودمان باشیم.

او در ادامه با قدردانی از تلاش کانون بازنشستگان و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در تحقق مطالبات بازنشستگان به بیان گزارش کوتاهی از روند پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: تاکنون سه جلسه برای افزایش مستمری بازنشستگان با حضور مدیرعامل تامین اجتماعی، کانون بازنشستگان و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری انجام شده است که حاصل این جلسات ابهاماتی بوده که اول مطرح فرموده‌اند.

او درباره تعیین مزد بازنشستگان و مشکلی که به استناد بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش آمده، بیان کرد: در این بند نام تامین اجتماعی به اشتباه همراه با یک ویرگول آورده شده و نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ این موضوع باعث شده ذهنیتی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود که حقوق متوسط بگیران تنها ده درصد باید افزایش پیدا کند، این موضوع به هیچ وجه قابل قبول واقع نشد. برای ما ملاک مر قانون و مر مصوبه شورای عالی کار است و ماده ۹۶ هم بر مبنای همین باید انجام شود.

محجوب تصریح کرد: معاون حقوقی مجلس هم موضوع پیش آمده را تعقیب مثبت کرد که در نتیجه آن مجلس هفته پیش یک جواب قانع کننده‌ای داد که بر مبنای قانون ۱۱۱ و۹۶ باید عمل شود و ۱۰ درصد مشمول مستمری بگیران تامین اجتماعی نیست.

محجوب با بیان اینکه ویرگول سهوا و به اشتباه وارد شده بود، در ادامه افزود: این ابهامات مطرح شده باعث شد چند روزی برخی کارفرمایان موضوع بازنگری در دستمزد سایر سطوح ۱۴۰۱ مطرح کنند، که البته جلسات ولو غیر رسمی برگزار شده، تاکنون منجر به هیچ نتیجه‌ای نشده است. لازم به ذکر است که در این میان آقای وزیرکار هم ملاقاتی را با رئیس جمهور در این خصوص داشته‌اند که ایشان تاکید کرده‌اند بدون نظر نمایندگان کارگری هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندهند.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه اضافه کرد: پافشاری و تهدید برخی کارفرمایان که در راس آن‌ها اتاق بازرگانی است به جایی نخواهد رسید. آنچه گفته و گزارش شد نتیجه تلاش نمایندگان کارگری در شورای عالی کاروسازمان تامین اجتماعی بوده است و در حال حاضر یک ماه گذشت و شاغلین نیز یک ماه حقوق فروردین ماه سال ۱۴۰۱ را دریافت کرده‌اند و ابهامات برطرف شده است.

محجوب با بیان اینکه اگر کسی بخواهد افزایش حداقل دستمزد را لغو کند با برخورد جدی جامعه کارگری مواجه خواهد شد، افزود: گزارش‌های داده شده برای پیش بینی احتمالی است تا جامعه کارگری و بازنشسته در جریان اقدامات انجام شده قرار بگیرند.

او با بیان اینکه با رفع ابهامات صورت گرفته تامین اجتماعی سریعا باید میزان مستمری بازنشستگان را اعلام کند، گفت: مطابق ماده ۹۶ بایستی میزان افزایش مستمری بازنشستگان در ابتدا در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مطرح و با مصوب شدن رقم آن به دولت ارسال شود و ما منتظر ابلاغ آن هستیم و امیدواریم مطابق میل بازنشستگان باشد.

حقوق بازنشستگان پارسال چطور بود؟

این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال گذشته ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر ۲۵ درصد بر اساس آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۳۹۹ تعیین شد، مشروط به اینکه میزان افزایش حقوق هیچ فردی نباید کمتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود.

همچنین حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان سه میلیون و ۵۰۰ تعیین شد و معافیت مالیاتی سالانه ۴۸ میلیون تومان بود که برای هر ماه به چهار میلیون تومان می‌رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان