افزایش حقوق | افزایش حقوق خانواده شهدا

افزایش حقوق برای خانواده های شهدا | خبر خوش برای خانواده شهدا

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: به دنبال این هستیم که میزان پرداخت مستمری خانواده‌های شهدا افزایش دهیم.

افزایش حقوق برای خانواده های شهدا | خبر خوش برای خانواده شهدا
کدخبر : 941
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

افزایش حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پربحث در روزهای پایانی سال 1400 بود. با جود گذشت یک ماه از سال جدید افزایش حقوق بازنشستگان هنوز به نتیجه ای نرسیده است و مستمری بگیران همچنان منتظر نتیجه این خبر هستند. اخرین اخباری که در مورد افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شده، نشان از این دارد که افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان از ابتدای اردیبهشت انجام خواهد شد. افزایش حقوق خانواده های شهدا یکی از مواردی است که در سال جدید قرار است انجام گیرد.

جزئیات افزایش حقوق خانواده‌‌ی شهدا چیست؟

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون به والدین شهدا مستمری پرداخت می‌شود.

خانواده شهدا به دو شکل، حقوق دریافت می‌کنند. برخی بر اساس حکم فرزندانشان که از قبل شاغل بودند، مطابق حقوق وی به آنها پول پرداخت می‌شود و برخی‌ها مستمری‌بگیر هستند.

وی ادامه داد: در رابطه با حقوق سایر ایثارگران و جانبازانی که از ما حقوق دریافت می کردند، همان ضرایب افزایشی که برای کارکنان دولت در نظر گرفته شده برای آنها هم اعمال می‌شود ولی ما نمی‌توانیم عددی را به عنوان میزان افزایش پرداختی برای کمک معیشت بگیران اعلام کنیم.

چون تاکنون تکلیف جداول بودجه و ضرایب مشخص نشده است.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا مستمری جانبازان زیر ۲۵ درصد افزایش می‌یابد نیز اذعان داشت: جانبازان زیر ۲۵ درصد سال گذشته ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان دریافت می‌کردند اما میزان افزایش آن برای امسال تاکنون مشخص نشده است.

قول مساعد سازمان حج و زیارت برای افزایش سهمیه ایثارگران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص میزان سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران به حج تمتع نیز گفت: سهمیه جامعه ایثارگران نسبت به قبل کمتر شده ما در حال مذاکره هستیم و قول هایی از سازمان حج و زیارت برای افزایش سهمیه گرفته ایم و امیدواریم بتوانیم سهمیه را افزایش دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان سازمان حج و زیارت برنامه ریزی کرده که افرادی که در گذشته پرداخت منابع مالی داشتند را به این سفر معنوی اعزام کنند، افزود: عربستان یک شرط گذاشته که افراد بالای ۶۵ سال را نمی‌پذیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه خدمات و مزایایی برای جامعه ایثارگرِ عازم حج در نظر گرفته شده، بیان کرد:  مزیت خاصی برای این افراد وجود ندارد چون هزینه‌های سفر به عهده خود افراد است.

وی ادامه داد: مگر بخشودگی عوارض و خروج از کشور که برای آنها در نظر گرفته می‌شود اما برای برخی از جانبازان به دلیل سالمندی، وضعیت جسمی و جانبازی که نیاز به کمک دارند و نمی‌توانند با افراد عادی در یک هتل باشند.

او افزود: مکان های خاصی در نظر گرفته می‌شود و در قالب کاروان های دیگر به مکه اعزام می‌شوند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مقررات سازمان حج برای زائران خانه خدا گفت: اگر افراد، از قبل سپرده‌گذاری داشته باشند، بنیاد شهید به نسبت آن برای همه یک تخفیف در نظر گرفته و جانبازان هم مانند دیگران مشمول همان تخفیف می شوند.

افزایش حقوق بازنشستگان از کی اجرا می شود

 با گذشت ۲۱ روز از دومین ماه سال، حقوق بازنشستگان بدون هیچ افزایشی واریز می‌شود. این وضعیت قرار است تا کی ادامه داشته باشد؟

به نقل از روزنامه خراسان، حقوق‌های اردیبهشت ۱۴۰۱، مشابه حقوق ۱۴۰۰ از روز گذشته پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شد.

و آن‌طور که سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، این پرداخت‌ها طبق حروف الفبا تا ۳۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

با این حال آن‌چه موجب دلخوری بازنشستگان شده، اعمال نشدن میزان افزایش حقوق سال جدید در فیش حقوقی فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ است و دریافتی آن‌ها همچنان مشابه سال گذشته است.

تامین اجتماعی اعلام کرد: با تصویب دولت مابه‌ التفاوت را فورا پرداخت می کنیم.

این سازمان در اطلاعیه دیروز خود در این باره اعلام کرد: «پیشنهاد میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱ جهت طرح و تصویب در هیئت محترم وزیران ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود».

پرداخت مابه‌ التفاوت فروردین ماه در خرداد و تیر البته در این اطلاعیه زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه کمی دیرتر اعلام شده است و طبق آن، این مبلغ همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه پرداخت خواهد شد.

میزان افزایش حقوق قطعی نیست

وزیر کار چه می گوید؟ با این اوصاف، اگرچه شورای عالی کار میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در سال جدید را ۵۷ درصد اعلام کرده، اما گویا هنوز میزان افزایش آن برای بازنشستگان قطعی نشده است.

البته آن‌طور که وزیر کار در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اعلام کرد، میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین شده است.

عضو کانون عالی کارگران بازنشسته می‌گوید: با جلسات و پیگیری‌هایی که برای تعیین‌تکلیف شدن افزایش حقوق بازنشستگان داشتیم، مقرر شده بود این موضوع در اردیبهشت نهایی و مبلغ آن محاسبه و پرداخت شود.

او ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه تا به امروز هنوز این موضوع در هیئت وزیران تصویب نشده است.

مطابق اطلاع‌رسانی گذشته؛ پیشنهاد مربوط به افزایش حقوق مستمری بگیران در سال ۱۴۰۱ بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی جهت طرح و تصویب در هیأت وزیران ارسال شده است که به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود.

 از آن جایی که طبق روال و بر اساس حروف الفبا حقوق مستمری‌بگیران از بیستم هر ماه شروع و واریز می‌شود؛ لذا در راستای پرداخت به‌موقع، به اطلاع می‌رساند در ماه جاری نیز طبق ماه‌های قبل اقدام شد و مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه برای کلیه گروه‌های بازنشستگی با وصول مصوبه هیأت وزیران، طی دو روز پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود. همچنین مابه‌التفاوت فروردین ماه نیز همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه انجام خواهد شد.

 حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان کارگری گفت: افزایش حقوق این اقشار متناسب با افزایش حقوق کارگران به دولت پیشنهاد شده است.

این صحبت وزیر رفاه تایید تلویحی خبری است که هفته گذشته نهادهای صنفی کارگران بازنشسته در مورد میزان افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی دادند.

افزایش مستمری سازمان تامین اجتماعی ساختار مستقل از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری دارد. مطابق عرف و قانون ملاک افزایش حقوق کارگران بازنشسته  مصوبه دستمزدهای شواری عالی کار است.

این شورا در پایان سال گذشته، موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد و افزایش پلکانی دستمزد سایر سطوح به اندازه ۳۸ درصد را اعلام کرد.

به موجب این مصوبه حداقل مزد ماهانه سال ۱۴۰۱ مبلغ چهار میلیون و ۱۷۹ تومان است. انتظار می‌رود با موافقت هیات دولت، حقوق کارگران بازنشسته نیز از ۳۸ تا ۵۷ درصد زیاد شود.

به استناد مواد ۹۶ و ۱۱۱ از قانون تامین اجتماعی، مبلغ حداقل مستمری نباید نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد و از سوی دیگر میزان مستمری بازنشستگی باید متناسب با هزینه زندگی باشد.

با این حال حقوق کارگران بازنشسته در فرودین‌ماه ۱۴۰۱ به صورت علی الحساب پرداخت شد.‌‌ با توجه به اینکه پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری‌ها به هیات دولت ارسال شده است انتظار می‌رود کارگران بازنشسته از انتهای اردیبهشت ماه شاهد افزایش حقوقشان باشند.

افزایش مستمری بازنشستگان، توسط سازمان تامین اجتماعی مصوب و برای تصویب نهایی و ابلاغ به هیات دولت ارسال شده است.

بازنشستگان کارگری با اشاره به اظهارات وزیر کار به مناسبت هفته کارگر می‌گویند: وزیر وعده داده به احتمال زیاد، افزایش حقوق تا پایان اردیبهشت ابلاغ و اجرایی می‌شود؛ از هیات دولت انتظار داریم، مساله تصویب افزایش مستمری بازنشستگان کارگری را در اولویت کارهای خود قرار دهند؛ دولت در همین یکی دو هفته، مصوبه سازمان تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داده و برای اجرا ابلاغ کند.

مروتی (بازنشسته کارگری) در این رابطه می‌گوید: دولت باید برای طی شدن مراحل اداری کار، تعجیل کند؛ بعد از بیستم اردیبهشت، پرداخت مستمری بازنشستگان کارگری براساس حروف الفبا آغاز می‌شود؛ بنابراین بهتر است قبل بیستم اردیبهشت افزایش مستمری در هیات دولت به تصویب و ابلاغ شود.

به گفته وی، اگر کار بیش از بیستم به درازا بکشد، پرداخت به موقع مستمری و افزایش‌های سال جدید به تاخیر می‌کشد؛ باید مستمری افزایش یافته به اضافه مابه‌التفاوت ماه اول به موقع واریز شود تا بازنشستگان از نگرانی نجات یابند.

افزایش مستمری بازنشستگان با رای مثبت هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسید.

حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اعلام این خبر از ارسال مصوبه یادشده به هیات دولت جهت تصویب نهایی آن خبر داد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش یاد شده مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

صادقی در پایان ابراز امیدواری کرد: احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان