قیمت خودرو | قیمت خودرو کاهش

قیمت خودرو محبوب داخلی نیم میلیاردی شد | نوسانات قیمت خودرو ادامه دارد

نوسان قیمتی در بازار خودرو کشور همچنان ادامه دارد. کارشناسان معتقدند واردات خودرو به کشور باید آزاد شود تا از افزایش قیمت جلوگیری شود.

قیمت خودرو محبوب داخلی نیم میلیاردی شد | نوسانات قیمت خودرو ادامه دارد
کدخبر : 791
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت خودرو در سال جدید با افزایش شدیدی روبرو شده است. مسئولان نتوانستند راهکاری برای کاهش قیمت خودرو ارائه دهند. به گفته مسئول مربوطه افزایش قیمت خودرو به دلیل ناتوانی در حجم تولید بوده و به تناسب آن تعداد متقاضیان نیز بالا بوده است. قیمت خودرو در روزهای پایانی فروردین همچنان روند صعودی خود را در پیش گرفته تا جایی که منجر به افزایش قیمت خودرو کارکرده نیز شده است. قیمت خودروهای وارداتی نیز بی نصیب از این گرانی نبودند و با افزایش قیمت زیاد مواجه شدند.

قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت دیوار با تغیراتی همراه است.

قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:

خودروی پراید ۱۱۱ به ۲۰۵ میلیون تومان رسید.

پراید ۱۳۱ نیز به قیمت ۱۷۶ میلیون تومان رسید.

خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هم‌اکنون در قیمت ۵۰۳ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. اما دنا معمولی ۱۴۰۱ به ۳۸۶ میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار

نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به ۲۱۴ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۳۱۲ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج در بازار کشور به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

خودرو پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۵ میلیون تومان رسید.

اما خودروی تارا اتوماتیک به قیمت ۵۸۷ میلیون تومان رسید

قیمت خودرو

نوسانات قیمت خودرو ادامه دار است

خودرو در ایران به دلیل تولید و عرضه کم، از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و کوچک‌ترین خبری چه مثبت و چه منفی، روی این بازار تأثیر می‌گذارد؛ در همین رابطه نیز از ابتدای سال جاری بازار خودرو متأثر از انتشار اخباری از جمله تداوم ممنوعیت واردات خودرو، عدم حذف قرعه کشی، کاهش عرضه، طولانی شدن روند مذاکرات و … دچار نوسان قیمتی شد.

آنطور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی چه نو و چه کارکرده طی یک ماه گذشته بین ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت خورده‌اند و مصرف کنندگان نیز به امید کاهش قیمت و البته کاهش قدرت خرید، از بازار خارج شده‌اند.

این وضعیت تا جایی جلو رفته که فاصله قیمت کارخانه و بازار در اغلب دستگاه‌ها صد میلیون تومان را نیز رد کرده است؛ به عنوان نمونه اگرچه پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است اما در بازار نزدیک به ۳۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین دنا معمولی در کارخانه ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار ۳۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. برخی خودروهای مونتاژی هم مثل هایما S7 اکنون در مرز 1 میلیارد تومان هستند.

فعالان بازار می‌گویند که در حال حاضر مشتری در بازار نیست اما قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بالاست زیرا می‌دانند که شرکت‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و واردات هم معلوم نیست چه زمانی آزاد شود؛ بنابراین توصیه آنها برای بهبود فرایند بازار افزایش عرضه است.

این وضعیت در حالیست که آبان ماه سال گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را تا پایان سال ۱۴۰۰ داده و نهم آبان ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.»

 قرعه کشی دردی از گرانی قیمت خودرو دوا نکرد!

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران خودرو تهران، به ثبات قیمت‌ها و عدم وجود تقاضای کاذب در چند هفته اخیر اشاره کرد و افزود که اگر خودروسازان نیز خودرو‌های بیش‌تری را به بازار عرضه می‌کردند، قیمت‌ها تا حدودی کاهش می‌یافت. وی نوسانات ارزی ناچیز در ماه‌های اخیر را نیز دلیلی بر ثبات قیمت خودرو دانست؛ اما قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و یا ستاد تنظیم بازار را بی‌تاثیر شمرد.

موتمنی دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها را، عدم تامین نیاز بازار دانست و افزود که ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو کافی نیست و تنها باعث سود‌های گزاف دلالان می‌شود.

او می گوید که دلالان با ثبت‌نام، خودرو را به قیمت کارخانه می‌خرند و سپس با قیمت بازار به فروش می‌رسانند و بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سود می‌کنند. در نتیجه مصرف‌کنندگان واقعی مجبورند با قیمتی بسیار بیش‌تر از کارخانه خرید کنند.

هم اکنون اگر بخواهیم یک پراید دست دوم خریداری کنیم باید برای سال ۹۹ بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان هزینه کنیم؛ یا اگر بخواهیم یک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بخریم برای مدل ۹۹ باید حدود ۲۵۰ میلیون هزینه کنیم که مدل صفر کیلومتر آن با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آنطور که نمایشگاه داران خودرو می گویند تنها یک درصد از متقاضیان قرعه‌کشی خودرو، مصرف‌کننده واقعی هستند.کارشناسان صنعت خودرو از خودروسازان بابت عرضه نکردن خودرو‌ها گله دارند که با وجود افزایش قیمت، میزان عرضه خودرو افزایش نیافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان