قیمت نان | قیمت نان افزایش

قیمت نان باگت چقدر شد | نگرانی ها در مورد افزایش قیمت نان ادامه دارد

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: با حذف ارز یارانه‌ای انواع نان‌های فانتزی، از این به بعد نرخ این محصولات به صورت عرضه و تقاضا و رقابتی است و نرخنامه منتشر شده، صحت ندارد.

قیمت نان باگت چقدر شد | نگرانی ها در مورد افزایش قیمت نان ادامه دارد
کدخبر : 750
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت نان یکی از معضلاتی است که در حال حاضر مردم و دولت با آن درگیر هستند. افزایش ناگهانی قیمت آرد و گندم موجب شد که قیمت نان و سایر اقلام مانند ماکارانی و ... در پی آن افزایش پیدا کند. قیمت نان افزایش بی سابقه ای را داشته و این افزایش قیمت ناگهانی علی الخصوص در نان های فانتزی دیده می شود. افزایش قیمت نان از سوی مسئولین رد شده بود اما اخرین اخباری که به گوش می رسد خبر از افزایش قیمت نان به صورت ناگهانی را می دهد که این خبر نیز بعد از چند ساعت تکذیب شد.

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم اظهارکرد: آرد واحد‌های نان فانتزی به یکباره از هر کیسه ۶۷ هزار تومان به ۶۳۰ هزار تومان (نزدیک به ۱۰ برابر) در کنار سایر هزینه‌های تولید مانند دستمزد افزایش یافته است، بر این اساس نرخ محصول نهایی نیز افزایش می‌یابد، اما نرخنامه‌ای که در فضای مجازی در حال دست به‌دست شدن است درست نیست.

وی افزود: لیست قیمت‌های انواع نان فانتزی یاد شده مربوط به نرخ‌های پیشنهادی است که برای بررسی بیشتر تهیه شد و در نهایت تصویب نشد؛ همانطور که در تصویر جدول نامه نیز مشخص است مهر، امضا و شماره‌ای ندارد.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم ادامه داد: با آزادسازی نرخ آرد مصرفی صنف و صنعت، نرخ انواع محصولات فانتزی نیز به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دیگر نرخ مصوبی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: وقتی که عرضه نان فانتزی به صورت عرضه و تقاضا و فضای رقابتی میان واحد‌ها باشد با وجود افزایش هزینه‌های تولید، محصولات با قیمت‌های کمتری از نرخنامه منتشره به فروش خواهد رسید.

کرمی با اشاره به بهبود کیفیت نان بعد از حذف یارانه آرد اظهارکرد: اجرای طرح حذف آرد صنف و صنعت اصلاح بزرگ اقتصادی به حساب می‌آید، اما برای رفع مشکلات واحد‌های صنفی نیز باید اقدام شود، زیرا رقم سرمایه در گردش آنها نیز افزایش می‌یابد و نیازمند نقدینگی بیشتری هستند.

وی گفت: در حال مذاکره با دولت هستیم تا با ارائه تسهیلات به واحد‌های صنفی نقدینگی مورد نیاز واحد‌های صنفی تأمین شود.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: برای ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان واحد‌های سنتی و فانتزی لازم است که آرد واحد‌های سنتی نیز آزاد شود در غیر این صورت امکان اینکه آرد از آنجا به سمت واحد‌های فانتزی بیاید، دور از انتظار نیست.

سیامک جعفری رئیس اتحادیه نان سفید، فانتزی، قناد، بستنی و کافی‌شاپ‌های اهواز پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با علت افزایش نرخ نان فانتزی(باگت) از ۶۰۰ تومان به ۳ هزارتومان، اظهار کرد: این قیمت موقتی است و مربوط به کسانی است که آرد از قبل داشتند که نان فانتزی خود را به این قیمت می‌دهند از چند روز آینده قیمت نان فانتزی تا ۷ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: یک روز مانده به عید فطر سایت آرد را قطع کردند و  فردای آن روز  یک ظهر اعلام شد قیمت آرد دولتی با کیسه‌ای ۵۷ هزارتومان بود تمام شده و به صورت آزاد به قیمت کیسه‌ای ۶۰۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه نان سفید، فانتزی، قناد، بستنی و کافی‌شاپ‌های اهواز با بیان اینکه قیمت هر کیسه آرد ۱۲ برابر شده است، گفت: این تصمیم بدون هماهمگی با اتحادیه‌ها، سازمان صمت و بازرسی صورت گرفته است.

 

جعفری بیان کرد: روز گذشته رئیس بازرسی کل کشور در مصاحبه تلوزیونی گفت: یارانه نان فانتزی برداشته شده و قیمت آرد آن‌ها آزاد شده است و قیمت نان رقابتی و به عهده فروشندگان است.

وی عنوان کرد: طبق اعلام مسئولان نوسانات قیمت آرد متاثر از قیمت‌های جهانی است و ممکن است در ماه دیگر به جای کیسه‌ای ۶۰۰ هزارتومان ۷۰۰ و یا حتی ۸۰۰ هزارتومان شود.

جعفری با بیان اینکه ۶۰ درصد آرد ما از کشور اکراین وارد می‌شود، افزود: دانه‌های روغنی مایع ما نیز از اکراین و روسیه وارد می‌شد و جنگ مابین این دو کشور واردات این اقلام به کشور را دچار مشکل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت آرد روی قیمت تمام شده ساندویچ، کیک، کلوچه، شیرینی و... تاثیر خواهد گذاشت، گفت: وقتی نان فلافلی‌ها ۴ تا ۵ هزارتومان افزایش پیدا کرده است قطعاً قیمت هر فلافل تا ۱۵ هزارتومان گرانتر می‌شود.

حشمت‌اله عسگری درباره برخی افزایش‌های خودسرانه نرخ نان در سطح استان تهران گفت: نرخ نان در امسال همان مصوبه سال گذشته است و هیچ گونه افزایش قیمتی نداریم بر همین اساس هرگونه افزایش نرخ نان مبنای قانونی ندارد و قطعا با متخلفین برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم بازرسی و نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی و همکاری اتحادیه نانوایان برای مقابله با تخلفات احتمالی افزود: بی‌تردید نظارت‌ها نباید مختص روزهای خاصی باشد چرا که این شکل از نظارت باعث کم فروشی و سوء استفاده متخلفین به ویژه در ایام تعطیل می‌شود. از سوی دیگر بازرسی‌های بهداشتی در سطح خبازی‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرخه بازدید بهداشتی باید از سیلوی ذخایر گندم، کارخانجات آرد و خبازی‌ها به صورت مستمر و زنجیره‌ای با شدت بیشتر استمرار داشته باشد.

وی تاکید کرد: از فرمانداران خواسته‌ایم ضمن تقویت اکیپ‌های گشت و بازرسی در حوزه آرد و نان نسبت به مدیریت این حوزه حساسیت دوچندانی داشته باشند و اداره غله نیز با همکاری و تعامل بیشتر با فرمانداران نسبت به افزایش اختیارات و تصمیم گیری‌های این حوزه نهایت همکاری را داشته باشد.

حشمت الله عسگری ظهر چهارشنبه در جلسه کارگروه آرد و نان استان تهران اظهارکرد: نرخ نان در امسال همان مصوبه سال گذشته است و هیچ گونه افزایش قیمتی در این زمینه نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت بازرسی و نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی و اجرایی ذی‌ربط و همکاری اتحادیه نانوایان افزود: هرگونه افزایش نرخ نان مبنای قانونی ندارد و قطعاً با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

معاون اقتصادی استاندار تهران عنوان کرد: گستره نظارت‌ها نباید مختص به روزهای خاصی باشد؛ چراکه این موضوع باعث تعطیلی، کم فروشی و سو استفاده متخلفین به ویژه در ایام تعطیل خواهد گردید.

عسگری از فرمانداران شهرستان‌ها خواست ضمن تقویت اکیپ‌های گشت و بازرسی در حوزه آرد و نان نسبت به مدیریت این حوزه حساسیت دوچندانی داشته و اداره غله نیز با همکاری و تعامل بیشتر با فرمانداران نسبت به افزایش اختیارات و تصمیم گیری‌های این حوزه نهایت همکاری را به عمل آورند.

معاون استاندار تهران با تاکید بر ضرورت بازرسی‌های بهداشتی در سطح خبازی‌ها گفت: چرخه بازدید بهداشتی باید از سیلوی ذخایر گندم، کارخانجات آرد و خبازی‌ها به صورت مستمر و زنجیره‌ای با شدت بیشتر استمرار یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان