یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

یارانه نقدی برای این افراد پرداخت نمی شود | خبر بد برای یارانه بگیران

رسانه‌های منتقد در حالی مدعی برنامه دولت برای حذف ۶۳ درصدی یارانه بگیران شده‌اند که این موضوع برخلاف قانون بودجه امسال است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را تکذیب کرد.

یارانه نقدی برای این افراد پرداخت نمی شود | خبر بد برای یارانه بگیران
کدخبر : 575
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

یارانه نقدی از ابتدای دولت یازدهم با هدف کمک هزینه مالی به خانوارها داده شد. یارانه نقدی که الان پرداخت می شود مبلغ 45500 تومان می باشد که هر ماه به حساب خانوار ها واریز می گردد. چندی پیش تصمیم بر این شد که افرادی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. چرا که منابع کافی برای پرداخت یارانه نقدی به افراد غیرنیازمند وجود ندارد. اخرین اخبار در مورد یارانه نقدی را در ادامه بخوانید.

برخی رسانه‌های منتقد دولت مدعی شده‌اند که دولت به دنبال حذف ۶۳ درصد از یارانه‌ بگیران است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این خبر و آمار و ارقام آن را تکذیب کرد. براساس بند «ب« تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ با عنوان «هدفمندسازی یارانه ها» بر حذف یارانه خانوارهای پردرآمد تاکید دارد.

بر اساس این بند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون (پایان خرداد ماه امسال)، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام، تا منابع حاصل صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر با اولویت خانوارهای تحت پو شش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

همچنین طبق قانون بودجه امسال، سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه، می توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها بر اساس اطلاعات و داده های موجود و میدانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بررسی، در صورت وارد بودن اعتراض، یارانه ها آنها مجددا برقرار شود.

کلیه دستگاه های اجرایی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به وزارتخانه مذکور هستند. طبق قانون بودجه، دولت موظف به شناسایی سه دهک پردرآمد جامعه و حذف یارانه نقدی آنها است، بنابراین حذف ۶۳ درصد یارانه‌بگیران خیال‌پردازی رسانه منتقد دولت است.

۴۵ هزارتومان پول یک پیتزا نیست

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد طرح دیتاسنتر اظهار کرد: طرح دیتا سنتر یکی از مسائل بسیار مهمی است که آنچنان مردم به آن توجه نمی کنند. بطور مثال دولت می خواهد به بخشی از دهک‌ها یارانه بیشتر بدهد، در حال حاضر دولت به ۷۰ درصد دهک‌های جامعه یارانه ۴۵ هزار تومانی می دهد. در حالی که ۴۵ هزارتومان پول یک پیتزا نیست. یعنی اگر این ۴۵ هزار تومان را به کارمندی که اصلا نیاز ندارد نباید بدهند. آن را می‌توانند جمع کنند و به کسی بدهند که از نظر مالی تامین نیست. تا مبلغ چشمگیری شود. بطور مثال می توان به آنها ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه داد که آن هم اکنون مبلغ بسیارکمی است.

نوباوه در پایان اظهار کرد: چون اطلاعاتی نیست تصمیم گیری سخت است اما با طرح دیتاسنتر می‌توان اطلاعات دقیقی کسب کرد. در حال حاضر ما به جایی رسیده ایم که دیتا سنتر تشکیل شود تا اطلاعات دقیق از جامعه ارائه دهد. آنچه که در مجلس تصویب شد یکی از پیشرفته ترین کارهایی که در این خصوص انجام شده است.

بررسی آماری معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد جمعیت کل خانوارهای یارانه‌بگیر ۷۷.۴میلیون نفر بوده که از این میزان ۲۷میلیون و ۱۰۳هزار نفر در فقر به‌سرمی‌برند. البته ساختار و مناسبات ۷درصد از کل خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند، در نقطه کور این پایگاه اطلاعاتی قرار دارد و عملا وارد فرآیند دهک‌بندی نمی‌شود.

دهک‌بندی با اطلاعات اقتصادی

در گزارش معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، تمام خانوارهای یارانه‌بگیر ایرانی براساس اطلاعات اقتصادی، درآمدی و شغلی به ۳دسته کلی شامل خانوارهای فقیر، متوسط و برخوردار تقسیم شده‌اند و در هر دسته نیز به فراخور وضعیت شغلی و درآمدی خانوارها، زیردسته‌های دیگری اضافه شده است.

براساس معیارهای دهک‌بندی خانوارها، ۹.۳میلیون خانوار فقیر شناسایی شده‌اند که ۲.۸میلیون خانوار معادل ۳۰درصد کل خانوارهای فقیر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و ۶.۶میلیون خانوار معادل ۷۰درصد کل خانوارهای فقیر فاقد پوشش حمایتی محسوب می‌شوند و باید به‌عنوان اولویت در طرح پوشش بیمه همگانی، حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه، طرح اشتغال عمومی و حمایت نقدی و اعتباری قرار گیرند.

دهک برخوردار و صدک میلیاردر

در دسته‌بندی‌های معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، خانوارهای یارانه‌بگیر برخوردار که اغلب در دهک دهم درآمدی قرار می‌گیرند، در ۲دسته کارمند دولت و غیرکارمند دولت مشخص شده‌اند. این دو دسته با جمعیت ۵.۸میلیون نفری، ۸درصد خانوارهای کشور را شامل می‌شوند و بیش از ۹۸درصد آنها دارای خودرو هستند. نکته جالب اینکه در این دسته‌بندی، ۹۱درصد خانوارهای برخوردار کارمند دولت سهام عدالت دارند درحالی‌که فقط ۶۱درصد از خانوارهای برخوردار غیرکارمند سهام عدالت گرفته‌اند.

نکته دیگر اینکه خانوارهای برخوردار کارمند و غیرکارمند، گرچه از منظر معیارهای اقتصادی به‌عنوان ۱۰درصد جمعیتی که بیشترین برخورداری را دارند، در دهک دهم قرار گرفته‌اند؛ اما فقط بخش کمی از آنها در جرگه خانوارهای پولدار و به ‌اصطلاح میلیاردر قرار می‌گیرند که به تعبیر احمد میدری، معاون پیشین وزیر کار، باید آنها را صدک ثروتمند لقب داد.

البته طبق اعلام معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان با وجود اینکه اطلاعات همه افراد دارای کدملی ثبت شده، همچنان به لحاظ ساختار خانواده، فقط اطلاعات ساختار خانوارهایی که یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی را دریافت می‌کنند، مشخص است و عملا ساختار و مناسبات ۷درصد از کل خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند در نقطه کور این پایگاه اطلاعاتی قرار دارد و بدون وارد کردن این افراد به محاسبات دهک‌بندی، نمی‌توان ساختار درست و کارشناسی برای اجرای سیاست‌های حوزه رفاه ایجاد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان