رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان امروز

خبر جدید در مورد رتبه بندی معلمان | انتقاد نماینده مجلس از رتبه بندی معلمان

نماینده مردم رشت در مجلس از نحوه تدوین آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان انتقاد کرد.

خبر جدید در مورد رتبه بندی معلمان | انتقاد نماینده مجلس از رتبه بندی معلمان
کدخبر : 2979
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و البته افزایش حقوق نیز یکی از اهداف این طرح می باشد. تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته و  لایحه‌ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد. بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در طرح رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین اخبار مربوط به طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

جبار کوچکی نژاد در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۲ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: رتبه بندی فرهنگیان کار خوب دولت، مجلس و کل نظام بود و همه پای آن ایستادیم، اما در نوشتن آیین نامه و شیوه نامه آن کل قانون را زیر سوال بردند و روشی به کار گرفتند که فرهنگیان را عصبانی کرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم با بیان اینکه در بندهایی سنگ جلوی پای برخی فرهنگیان انداخته شده است، اظهار داشت: شرط شناسنامه داشتن برای فردی که ۱۵ سال است کار معلمی انجام می دهد و سنگ اندازی برای آنکه بازنشستگان از رتبه بندی بهره مند شوند و یا تبدیل کادر اداری به آموزشی برای آنکه از رتبه بندی استفاده کنند اما دیگر نمی توانند مدیر شوند، مواردی است که در بندهای آیین نامه قانون مشکلاتی ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم بیان کرد: اصل قانون شفاف است و به نفع فرهنگیان بوده، اما با تدوین آیین نامه این شفافیت زیر سوال رفته، از مجلس و کمیسیون آموزش می خواهم بحث را به صورت جدی دنبال کنند و از وزیر موضوع پیگیری شود تا شفافیت قانون زیر سوال نرود.

صادق ستاری فرد، در پاسخ به این سوال که حداقل حقوق معلمان با قانون رتبه بندی چقدر خواهد بود، افزود: بسته به اینکه معلمان در کدام رتبه قرار بگیرند، حداقل‌ها متفاوت است. اما در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت ۴۵ درصد حقوق و مزایای معلمان یعنی حق شغل، حق شاغل و حق فوق العاده آنان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حقوق معلمان رتبه ۱ ۴۵ درصد، معلمان رتبه ۲ ۵۵ درصد، معلمان رتبه ۳ ۶۵ درصد، معلمان رتبه ۴ ۷۵ درصد و معلمان رتبه ۵ ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. حق شغل حق شاغل و حق فوق العاده سه بخش حقوقی است که برای معلمین در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هر کدام از معلمان بسته به اینکه در چه شرایطی فعالیت می‌کنند و در کدام رتبه قرار می‌گیرند حداقل حقوق شان متفاوت است؛ نمی‌توان عددی دقیق را به عنوان حداقل حقوق اعلام کرد. بسته به اینکه در احکام معلمین رقمش به چه نحوه است و در کدام رتبه قرار می‌گیرند؛ حداقل حقوق معلمان متفاوت خواهد بود.

صادق ستاری‌فرد با حضور در شبکه افق به سوالاتی درباره رتبه بندی معلمان پاسخ داد و گفت: رتبه بندی از سال ۸۳ در قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شده بود اما عملیاتی نشد. در سال ۹۰ نیز در سند تحول بنیادین تکلیف شد و اجرا نشد همچنین در برنامه ششم توسعه الزام شد اما در نهایت بعد از ۱۰ سال کش و قوس لایحه‌اش در اسفند ۱۳۹۹ به مجلس تقدیم شد.

وی افزود: آن لایحه ایرادات بسیاری داشت و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال پیش‌بینی شده بود.

ستاری فرد اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت جدید موضوع رتبه بندی به عنوان مطالبه جدی فرهنگیان که هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت را به دنبال دارد، مطرح شد و در نهایت در شکل فعلی‌اش در مجلس به تصویب رسید و از سوی دولت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی در بودجه سنواتی پیش بینی شده است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم شمولیت نومعلمان با زیر دو سال سابقه استخدامی در رتبه بندی گفت: هم در قانون و هم مفاد آیین‌نامه به نحوی پیش‌بینی شده است که همه معلمان فارغ از اینکه سنوات خدمتی‌شان چقدر است، شامل رتبه بندی می‌شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در هفته گذشته در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود که معلمان زیر دوسال خدمت مشمول رتبه بندی نمی‌شوند اما خوشبختانه ما هم مفاد آیین نامه را بررسی کردیم و هم در گفت‌وگویی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، تلقی و برداشت این شد که با توجه به صراحت متن قانون، همه معلمان فارغ از سنوات خدمتی‌شان مشمول رتبه بندی شوند.

ستاری‌فرد با بیان اینکه البته در متن قانون محدودیت‌هایی برای شمولیت در رتبه بندی ذکر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مامورشدگان به دیگر دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد، گفت: اما خوشبختانه هیچ محدودیتی از حیث سنوات خدمتی مدنظر نیست.

وی همچنین در پاسخ به این موضوع که گفته می‌شود آیین نامه اجرایی به گونه‌ای طراحی شده که معلمان هرچه قدر کار کنند نمی‌توانند به درجه بالا برسند، اظهار کرد: خیر!‍ اینطور نیست. هرچند تمام اساتید دانشگاه هم به درجه استاد تمامی نمی‌رسند و همه نیروهای نظامی  به رتبه سرلشکری نمی‌رسند. در رتبه بندی فرایند، رقابتی است. همه معلمان در قالب شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه می‌توانند به نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه بندی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صرفاً معلمانی می‌توانند ارتقای رتبه ۴ و ۵ را درخواست کنند که به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال سابقه خدمت به بالا داشته باشند. سقف امتیازات ۱۰۰۰ است. برای رتبه ۵ کسب ۹۰۰ امتیاز و برای رتبه ۴، کسب ۷۵۰ امتیاز لازم است و مولفه‌ها و شاخص‌های مختلفی دارد که در آیین نامه ذکر شده است.

ستاری‌فرد در پایان اظهارکرد: از نظر کارشناسی، اشکالاتی به آیین نامه اجرایی مطرح شده که قابل بررسی و تأمل است که در هیئت تطبیق مجلس به آن توجه می‌شود.

یوسف نوری روز جمعه در نشست صمیمی با جمعی از فرهنگیان شهرستان دیواندره اظهار داشت: با تصویب آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان از سوی هیات دولت، شیوه نامه اجرایی آن در حال تدوین است و با راه اندازی سامانه، رتبه بندی در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رتبه بندی باید به کیفیت نظام تعلیم و تربیت بیانجامد؛ گفت: اگر با اجرایی شدن رتبه بندی معلمان، کیفیت نظام تعلیم و تربیت رشد کند، ما به نتیجه خواهیم رسید.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه اجرایی شدن رتبه بندی از منویات رهبر معظم انقلاب و همه مسوولان نظام بوده است؛ گفت: تاریخ اجرای رتبه بندی از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی با اشاره به اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آموزش و پرورش استان کردستان در این سفر افزود: این اعتبار علاوه بر اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی اختصاص داده شده دولت برای نوسازی و تکمیل مدارس به آموزش و پرورش کردستان خواهد بود.

نوری همچنین به اختصاص ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به آموزش و پرورش استان ها در بیست و هفت سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان ها، اضافه کرد: این بودجه علاوه بر بودجه سالانه  ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی آموزش و پرورش استان ها است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان، اظهار داشت: دولت بودجه آموزش و پرورش را از ۹.۶ درصد به ۱۳ درصد از بودجه عمومی دولت افزایش داده است و در طول تاریخ آموزش و پرورش چنین اتفاقی نیفتاده است .

وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمون ویژه طرح مهر آفرین خبر داد و گفت: این نیروها فاقد کد کارمندی و استخدامی هستند، لذا با این آزمون تعیین تکلیف خواهندشد .

عضو کابینه دولت مردمی بیان اینکه دولت به دنبال شفافیت است؛ گفت: فعالیت های تابستانی آموزش و پرورش مخصوصا برای دانش آموزانی که در دوران کرونا نتوانسته بودن آموزش های خود را تکمیل کنند، ادامه دارد .

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش به حرکت بیفتد اقدامات خوبی انجام خواهد شد و به اهداف بیانیه گام دوم خواهیم رسید و اگر این کار انجام نشود دچار بیکاری، طلاق و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد.

میانگین سرانه فضاهای ورزشی کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به خدمات دولت سیزدهم و اقدامات برجسته وزیرآموزش و پرورش اشاره کرد و پیگیری عملیاتی شدن رتبه بندی معلمان، توجه به مسائل آموزشی، تربیتی و ورزشی از جمله توسعه فضاهای ورزشی درون مدرسه ای در قالب طرح شهید سلیمانی را از جمله این اقدامات برشمرد .

هاشم ناظمی جلال بابیان اینکه میانگین سرانه فضاهای ورزشی استان حدود ۲۰سانتی متر مربع و کمتر از میانگین کشوری است، گفت: با احداث ۴۲فضای ورزشی طرح شهید سلیمانی، شامل هفت باب سالن ورزشی و ۳۵ زمین چمن مصنوعی، تحولی عظیم در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

وی اجرای بیمه تکمیلی و اجرای مسابقات ورزشی ویژه فرهنگیان با شرکت هزار نفر از معلمان در مرحله استان را از دیگر اقدامات شاخص آموزش و پرورش اعلام کرد.

در این نشست چند نفر از معلمان دیواندره به نمایندگی از سایر فرهنگیان به طرح نظرات، پیشنهادت، درخواست ها و سوالات خود در حوزه های مختلف پرداختند و وزیر آموزش و پرورش به پرسش های آنان پاسخ داد .   

استان کردستان امروز جمعه میزبان سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و هیات همراه است.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس دفتر رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  و مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

اخبار مربوط به بیست و هفتمین سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان کردستان را می توان در پرونده خبری به آدرس این پیوند پیگیری کرد:سفر رییس جمهور به استان کردستان؛ دیار فرهنگ و هنر

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت گفت: برای اجرایی شدن لایحه رتبه‌ بندی معلمان نیازمند تصویب آیین‌نامه بودیم که چون رتبه‌بندی برای اولین بار انجام می‌شد، حساسیت‌هایی داشت که از جمله دولت تاکید داشت دخالت‌هایی از بیرون آموزش و پرورش در آن انجام نشود و این فرایند رتبه‌بندی معلمان در خود آموزش و پرورش و با مدیریت خود این مجموعه انجام شود.

در زمینه ارزیابی‌های تخصصی دولت بر انجام این امر توسط خود مجموعه آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان اصرار دارد. همچنین دولت در نظر گرفت که اگر برخی از جامعه محترم فرهنگیان امکان کسب امتیازهای لازم برای رتبه‌های قانونی را نداشته باشند، به صورت موقت آن مبلغ فوق‌العاده رتبه‌بندی کمترین سطح، برای یک بازه موقت یکساله به آنان تخصیص یابد تا به نوعی یک سال به این عزیزان فرصت داده شود تا با افزایش توان علمی، دانشی و مهارتی یا سوابق عملکردی خود، مجدداً در معرض ارزیابی قرار گیرند و امکان کسب این امتیازات قانونی برای آنان هم فراهم شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه خبر در خصوص قانون رتبه بندی معلمان گفت: نسخه اولیه شیوه‌نامه رتبه بندی تا فردا اعلام شده و با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی مذاکره خواهیم کرد؛ فکر نمی‌کنم بیشتر از یک هفته این هماهنگی‌ها زمان لازم داشته باشد.

وی با بیان اینکه تکالیف دیگر آئین نامه آماده سازی شده است؛ گفت: ان شاالله این رتبه‌بندی به زودی وارد مرحله اجرا شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان مدارس استثنایی و مناطق محروم هر سال سه ماه ارفاق می‌گیرند؛ یعنی هر دوره یک سال کوتاه خواهد شد و از ۵ به ۴ سال می‌رسد، اما به طور کلی برای کارمندان شاغل است.

وی با بیان اینکه همکاران رسمی و پیمانی مشمول رتبه‌بندی خواهند شد؛ گفت: رتبه بندی از زمان تأسیس تحول سند بنیادین یکی از ارکان کیفیت‌بخشی و ارتقای صلاحیت‌های معلم بود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ رتبه بندی دچار اشکال واقع شد گفت. رتبه بندی گذشته فقط به معنای افزایش حقوق بود، اما رتبه بندی اخیر اجرا نشد؛ با آمدن دولت دکتر رئیسی در شعار‌های انتخاباتی ایشان در جمع فرهنگیان با صراحت فرمودند که ما اجرای نظام رتبه بندی را تسریع خواهیم کرد که خوشبختانه این موضوع اتفاق افتاد و دولت بودجه پایداری برای اجرای رتبه بندی در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در نظر گرفت گفت: در مجلس هم این بودجه به ۳۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و سال گذشته برای در نظر گرفتن این بودجه اعتبارات ناپایداری در نظر گرفته بودند و اعتبارات آن ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای سه ساله بود، ولی در حال حاضر دولت ۳۸ هزار میلیارد تومان (همت) برای ۱۸ ماه در نظر گرفت.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اراده دولت و مجلس با همکاری شورای نگهبان بر این بود که رتبه بندی اجرایی شود؛ شیوه نامه در زمان کوتاه طراحی خواهد شد تا به ماده یک رتبه بندی آمده است عمل بشود و کمکی به معیشت فرهنگیان شود.

آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و به استناد ماده ۹ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰، آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد.

 خبر روز  اخبار بورس  قیمت دلار امروز

 توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره شیوه نامه نهایی رتبه بندی معلمان

 رتبه بندی معلمان شامل این فرهنگیان نمی شود!

 خبر ویژه پورابراهیمی درباره قیمت بنزین

ماده ۱ - رتبه‌بندی معلمان مطابق قانون نظام رتبه‌بندی معلمان و این آیین‌نامه به منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها و بر اساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

بر اساس ماده ۲، ارزیابان حرفه‌ای، افراد صاحب نظری که به پیشنهاد و معرفی وزارت از بین اعضای هیأت علمی شاغل یا بازنشسته دانشگاه‌های کشور یا وابسته به وزارت و یا معلمان شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر که از سوی مرکز آموزش مدیریت دولتی بر اساس الگوی ارزیابی حرفه‌ای آموزش داده شده و گواهینامه ارزیابی دریافت می‌کنند. 

بر اساس تبصره ۳ ماده ۳، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی(با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی(به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، تمام افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آیین‌نامه‌ نمی‌شوند.

بر اساس ماده ۵، مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند، از تاریخ عدم احراز رتبه، برای مدت یک سال به آنها فوق العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد. این دسته از مشمولان می توانند در فرصت یک ساله با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه‌ها قرار گیرند.

 در تبصره ۲ این ماده نیز آمده است: تمام افراد جدید الاستخدام به استثنای متعهدین خدمت و سایر مشمولین دارای قانون خاص به صورت پیمانی به کارگیری خواهند شد و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب امتیازات رتبه مربی معلم و با رعایت سایر قوانین مربوطه خواهد بود و ارزیابی آنها صرفاً پس از دو دوره ارزیابی سالانه صورت می پذیرد.

 روز گذشته علیرضا منادی در گفتگو با خبرنگاران گفت: آیین‌نامه منطبق با نظر مجلس و آموزش‌وپرورش تدوین و جهت ابلاغ به دفتر معاونت اول رییس جمهور ارسال شده است و امیدواریم معاون اول رئیس‌جمهور ظرف ۴۸ ساعت آتی آن را ابلاغ کنند.

وی اظهار داشت: با اینکه قرار بود آیین‌نامه توسط آموزش‌وپرورش تدوین شود، در کمیسیون هیات دولت خلاف آن عمل کردند و از صاحب نظران وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان قانونی ناظر در کمیسیون دعوت نکردند و در آیین‌نامه نیز با اقداماتی همچون محدودسازی مشمولین، برگزاری آزمون و ارزیابی رتبه‌بندی توسط کارشناسان خارج از آموزش‌ و پرورش، آن را به بیراهه بردند، اما با ایستادگی مجلس و وزارت، این ایرادات رفع شد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس وضع قانون رتبه‌ بندی معلمان را حاصل تلاش‌های بی‌وقفه مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری خواند و اظهار امیدواری کرد قانون رتبه‌بندی معلمان، عامل رقابت برای ارتقاء کیفیت تدریس و ارتقاء شأن و منزلت معلمان باشد و رضایت قشر فرهیخته را که نقش اصلی را در تربیت نسل آینده دارند جلب کند.

وی اظهار کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی ما برای اجرای این قانون بود که برای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان آن در مجلس تصویب شد و مابقی مسایل مالی‌اش نیز پیش بینی شده است و در ادامه اجرا می‌شود.

منادی افزود: ما در برابر اقدامات ناصواب ایستادیم و گفتیم اگر آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان مغایر با خواست مجلس و مصوبه‌اش باشد در کمیسیون تطبیق آن را رد می‌کنیم و همین امر در اصلاح ایرادت نقش اساسی داشت.

وی گفت: خدمات فراموش نشدنی معلمان در ایام کرونا هیچ وقت از اذهان عموم ایرانیان زایل نخواهدشد و ما آبادی معلم را عنصر اصلی آبادی ایران میدانیم.

لایحه «نظام رتبه‌بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود.

بر اساس این لایحه آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در ترازی که سند تحول بنیادین بیان کرده، نیست لذا توجه بیش از پیش به این موضوع جزو نیازهای آموزش و پرورش است و به حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز دارد.

وی با تشکر از فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان، گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای نگهبان کمک کردند تا قانون رتبه‌بندی معلمان تصویب شود و وزارت آموزش و پرورش بر اساس تکلیف قانونی که بر عهده داشت، پیش از اتمام زمان قانونی، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را آماده کرد و به هیأت دولت فرستاد.

نوری افزود: در همراهی با سایر دستگاه‌های مشارکت‌کننده در آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و تأمین نظرات آنها، این آیین‌نامه تا زمان آماده شدن به دولت، ۲۶ بار ویرایش شد و در کمیسیون اجتماعی دولت هم به آن بندهایی اضافه شد که با دستور رئیس‌جمهور و در جلسه هیأت دولت آن بندها لغو شد که می‌توان به حذف آزمون از شرایط نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و تاکنون اقدامات در این زمینه صورت گرفته است که تغییر بیمه فرهنگیان از روش صندوقی به بیمه‌گری یکی از این موارد است.

در این نشست موضوعاتی مانند اجرای سند تحول، نحوه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های اجرای سند تحول، کسری نیروی انسانی، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و ...، طرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صادق ستاری فرد در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: ‌دیروز آخرین نشست بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی با حضور ‎وزیر و برخی از اعضای محترم ‎هیئت دولت برای رفع ابهامات و اتخاذ تدابیر اجرایی برگزار شد و آیین‌نامه در مسیر ابلاغ قرار گرفت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه نوشت:‌ وزارت‌خانه و سازمان برنامه‌ و بودجه همراهی لازم و آمادگی کامل برای اجرای نظام ‌رتبه‌بندی را دارند. قدردانیم.

رتبه بندی معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران گفت: قانونی که در مجلس شورای اسلامی درروزهای  پایانی سال ۱۴۰۰ مصوب شد به آموزش وپرورش مهلت دادن تا ۲۳ فروردین آیین نانه اجرایی قانون را تدوین و در اختیار دولت قرارداده شود.

مسعود بهرامی افزود: وزارت آموزش و پرورش با مشارکت نهادهای مختلف از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان امور استخدامی آیین نامه رتبه بندی معلمان را تدوین و تحویل دولت داده است .

وی دراینباره گفت : طرح رتبه بندی معلمان توسط دولت به کمیسیون‌های تخصصی ارسال شده و از امروز در کمیسیون های تخصصی دولت در حال بررسی و در آینده بسیار نزدیک ابلاغ و اجرایی می‌شود .

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان