قیمت تخم مرغ | قیمت تخم مرغ روز

قیمت تخم مرغ 100 هزار تومان شد | افزایش سرسام آور قیمت تخم مرغ

تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد.

قیمت تخم مرغ 100 هزار تومان شد | افزایش سرسام آور قیمت تخم مرغ
کدخبر : 2631
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت تخم مرغ یکی از مواردی بود که در گرانی های اخیر افزایش داشت. از آنجایی که تخم مرغ یک کالای پرمصرف است و تقریبا تمامی اقشار به آن نیازمند هستند، متعادل بودن قیمت تخم مرغ اهمیت زیادی دارد. قیمت تخم مرغ نیز به صورت روزانه اعلام می شود. افزایش قیمت تخم مرغ یکی دیگر از نگرانی های مردم بود و به همین دلیل بعد از گرانی میزان خرید آن بالا رفت. اما بعد از آن قیمت تخم مرغ نیز مانند سایر کالاها پایین آمد. اخرین قیمت تخم مرغ را می توانید در ادامه بخوانید.

تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد

به نقل از ایلنا، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: حدود ۱۲۰۰ تن تخم مرغ به افغانستان صادر شد اما هنوز مرزهای عراق بر روی تخم‌مرغ‌های ایرانی باز نشده است. خبر فشار ترکیه بر عراق برای وارد نکردن تخم‌مرغ از ایران از سوی مسئولان وزارت کشاورزی تکذیب شد اما این سخن از سوی صادرکنندگان تخم‌مرغ تایید شده و واقعیت دارد.

ناصر نبی‌پور با بیان اینکه میانگین قیمت فروش تخم‌مرغ درب کارخانه کیلویی ۳۱ تا ۳۴ هزار تومان است، افزود: قیمت بار ۱۱ کیلویی، هر کیلو ۳۱ هزار تومان و بار ۱۳ کیلویی ۳۴ هزار تومان است.

وی ۹۰ هزار تومان را نرخ منطقی برای یک شانه تخم‌مرغ درب واحدهای صنفی دانست و افزود: قیمت یک شانه تخم‌مرغ ۲ کیلویی درب کارخانه حدود ۶۴ هزار تومان تمام می‌شود پس با احتساب کرایه حمل و نقل و سود قانونی یک شانه تخم‌مرغ ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: دولت نرخ مصوب یک کیلو تخم‌مرغ را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد این در حالیست که قیمت تمام شده یک کیلو تخم‌مرغ ۴۸ هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود. اینجا این پرسش مطرح است که دولت با توجه به کدام آنالیز به این قیمت رسیده است؟

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت یک شانه تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد؟ گفت: تولیدکننده درباره کاهش قدرت خرید مردم نمی‌تواند اقدامی کند زمانی‌که دولت یارانه‌ها را حذف کرد باید به این موضوعات هم فکر می‌کرد.

تخم‌مرغ در حال حاضر ارزان‌ترین محصول در سبد پروتئین خانوارها هست از این‌رو مردم اقدام به خرید آن می‌کنند.

نبی‌پور با اشاره به صادرات تخم‌مرغ به افغانستان، اذعان کرد: حدود ۱۲۰۰ تن تخم مرغ به افغانستان صادر شد اما هنوز مرزهای عراق بر روی تخم‌مرغ‌های ایرانی باز نشده است. خبر فشار ترکیه بر عراق برای وارد نکردن تخم‌مرغ از ایران از سوی مسئولان وزارت کشاورزی تکذیب شد اما این سخن از سوی صادرکنندگان تخم‌مرغ تایید شده و واقعیت دارد.

به گفته وی؛ روزانه ۲ هزار و ۹۰۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که از این حجم حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن تخم‌مرغ صادر می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار تخم‌مرغ را تاثیرگذار ندانست و افزود: شرکت پشتیبانی اعلام کرد که تخم مرغ مازاد را کیلویی ۳۲ هزار تومان خریداری می‌کند؛ اما پولی برای خرید این محصول ندارد و به تولیدکنندگان گفته است که ۴۵ روز دیگر هزینه را پرداخت می‌کند پس اگر مرغدار آن را ارزان‌تر بفروشد بهتر از این است که پولش را یک ماه بعد وصول کند.

نبی‌پور با اشاره به قیمت نهاده‌ها در سامانه بازارگاه، بیان کرد: نهاده‌ها در سامانه بازارگاه نقدی عرضه می‌شود ذرت کیلویی ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در سامانه بازارگاه بارگذاری و مرغداران اقدام به خریداری می‌کنند.

وی در پایان بیان کرد: مرغداران با هدف کاهش تولید تخم‌مرغ خردادماه حدود ۹ میلیون مرغ تخم‌گذار را به کشتارگاه فرستادند؛ در حالی که در شرایط عادی حدود ۲ میلیون مرغ به کشتارگاه‌ها فرستاده می‌شد.

بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته دوم تیر حاکی از افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ و صیفی‌جات است ضمن اینکه کماکان عرضه رب گوجه‌فرنگی با اختلال همراه است.

مهر گزارش داد، قیمت مرغ که تا سه هفته قبل حدود ۴۲ هزار تومان بود همچنان روند افزایشی خود را طی می‌کند و در حال حاضر در برخی نقاط شهر قیمت این کالا به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت تخم‌مرغ روند افزایشی را طی کرده و در برخی مناطق تا شانه‌ای ۹۰ هزار تومان نیز رسیده است. از طرفی قیمت صیفی‌جات از جمله سیب‌زمینی و گوجه فرنگی و پیاز با افزایش نسبت به هفته گذشته مواجه بوده ضمن اینکه رب گوجه‌فرنگی همچنان کمیاب است.

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی در بازار همچنان حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان و کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد، این در حالی است که برخی رسانه‌های خاص قیمت تخم‌مرغ را شانه‌ای ۹۷ هزار تومان اعلام می‌کنند.

 رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۲۷ هزار تومان است که براین اساس ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرخ مصوب و ۵۰ درصد قیمت واقعی است.

حمیدرضا کاشانی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دیروز از دفتر معاون اول رئیس جمهور نامه حذف تعرفه صادرات تخم مرغ به گمرک ابلاغ شد.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۲۷ هزار تومان است که براین اساس ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرخ مصوب و ۵۰ درصد قیمت واقعی است.

آقای کاشانی می گوید: روزانه ۶۰ میلیارد تومان صنعت تخم گذار به دلیل فروش کمتر از نرخ مصوب و افزایش هزینه های تولید زیان می دهد که با استمرار این روند، تداوم تولید به خطر می افتد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به افزایش هزینه ها و زیان ناشی از شرایط بازار، مرغداران مجبور به حذف گله یا استفاده از مواد اولیه نامرغوب در واحدها هستند که این امر تداوم تولید را به خطر می اندازد.

براساس تصمیم قرارگاه امنیت غذایی تعرفه صادرات تخم مرغ برداشته و به گمرک ابلاغ شده، بنابر آخرین آمار اعلامی اتحادیه میهن تاکنون هزار تن تخم مرغ صادر شده است.

ناصر نبی پور با بیان اینکه متوسط نرخ تخم‌مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است، گفت: نرخ تمام شده تولید این کالا حدود ۴٣ هزار تومان است.

وی درباره اینکه آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم‌مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟، افزود: دولت اعلام کرده هر کیلوگرم تخم‌مرغ را درب سردخانه ٣١ هزار تومان خریداری می‌کند، در حالی که با احتساب هزینه حمل و کارتن نرخ تخم‌مرغ ٣١ هزار تومان تمام می‌شود بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧ هزار تومان بفروشد ضمن اینکه دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم‌مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.

نبی پور همچنین با اشاره به نرخ بالای نهاده‌های دامی گفت: مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و اکثراً از ذخایر موجود در مرغداری‌ها استفاده می‌کنند.

وی پیش‌بینی کرد که در تیر و مرداد این ذخایر به اتمام برسد و تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده جدید شوند.

نبی پور با اشاره به اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی زمانی اتفاق افتاد که میزان تولید بسیار زیاد بود، گفت: شاید بتوان گفت تولید در بالاترین سطح خود در تاریخ صنعت مرغ تخم‌گذار و روزانه حدود ٣٣٠٠ تن بود و البته در کنار این مسئله با کاهش تقاضا از سوی مردم مواجه هستیم که همه این عوامل منجر به کاهش نرخ شده است.

صادرات تخم‌مرغ محدود شد

همچنین بر اساس نامه‌ معاون وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان دامپزشکی کشور صادرات تخم مرغ خوراکی تا سقفی مشخص آزاد شد، متن این نامه به شرح زیر است.

بر اساس بند چهار مصوبه قرارگاه امنیت غذایی وزارت متبوع به نامه شماره ۰۲۰/۳۵۱۸ مورخ ۱۴۰۱/۲/۴ و همچنین با عنایت به درخواست اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به نامه شماره ۱۴۰۱/۲۹۸۸ مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۹ با صادرات تخم‌مرغ خوراکی تا سقف مطرح شده در مصوبه مذکور موافقت می‌گردد.

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز  اظهارکرد: برای کالاهای اساسی حد نوسان در نظر گرفته شده است و در صورتی تا حد در نظر گرفته شده از نرخ مصوب کاهش یا افزایش نداشته باشیم در بازار دخالت نمی‌کنیم تا اینکه بازار خود را تنظیم کند.

سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نیز اخیرا اعلام کرده است که نرخ هر شانه تخم‌مرغ که در هفته گذشته با ۱۲۰۰ تومان کاهش از ۴۳ هزار تومان به ۴۱۸۰۰ تومان رسیده بود به تازگی نیز با ۲۸۰۰ تومان کاهش دیگر، از ۴۱۸۰۰ تومان به ۳۹ هزار تومان رسیده است.

گفتنی است، هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ داری وزن حداقل یک کیلو و ۸۰۰ گرم است.

۲۲ اردیبهشت خبر افزایش نرخ ۴ کالای اساسی مرغ، تخم مرع، لبنیات و روغن منتشر شد. پس از پرداخت یارانه جدید دولت، بلافاصله گرانی‌ها راهی بازار شد. از همان روز بازار خالی از مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و روغن شد و بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هجوم مردم مواجه شدند. نرخ مرغ از هر کیلو ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان به ۵۹۸۰۰ تومان رسید. در تمام استان‌های کشور صف و انتظاری چند ساعته برای دریافت دو عدد مرغ ایجاد شد.لازم به ذکر است که مرغداران درخواست افزایش نرخ مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های شیرینگ پک، انجماد و بسته‌بندی، پشتیبانی امور دام را داشتند.حال با توجه به این افزایش نرخ باید دید رضایت مرغداران جلب شده است یا خیر؟

مشکل مرغداران حل شد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان پیرامون مشکلاتی که مرغداران به دلیل نرخ قبلی مرغ داشتند، تصریح کرد: با نرخ جدید نرخ درب مرغداری ۳۸ هزار تومان است که نرخ ایده آلی برای مرغداران محسوب می‌شود.

در یکی دو روز اخیر در پی اصلاح نرخ ارز بازار با افزایش تقاضا خرید گوشت مرغ با نرخ‌های قبلی روبه‌رو شد تارجایی که برخی فروشندگان گوشت مرغ را با کیلویی ۳۸ هزار تومان می‌فروختند و اعلام شده بود که از روز شنبه این محصول با نرخ جدید عرضه می‌شود.

همچنین به‌تازگی دولت نهاده‌های بخش طیور را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و در سامانه بازارگاه بارگذاری و تحویل تولیدکنندگان داده است.

«حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفته، تولید مرغ به وفور در حال انجام است و هیچ کمبودی در بازار گوشت مرغ نداریم که باعث نگرانی و سردرگمی مردم شود.

به گفته وی، مرغ زنده و گوشت مرغ مورد نیاز تهران از استان‌های شمالی طبق روال گذشته تامین شده و در ارسال مرغ مشکلی نیست، اما افزایش تقاضا و انحراف در توزیع در برخی فروشگاه‌ها و مراکز عرضه ممکن است اتفاق افتاده باشد.

قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده نیز نزدیک ۴۱ هزار تومان برآورد شده است.

مهدی یوسف خانی گفت: امروز با افزایش عرضه قیمت مرغ در عمده فروشی به کمتر از نرخ مصوب رسیده که در روزهای آتی با افزایش عرضه احتمال کاهش مجدد قیمت در عمده و خرده فروشی‌ها وجود دارد.

به نقل از خبرنگاران‌جوان، به گفته او، قیمت مرغ تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست که با اصلاح نظام یارانه و اعلام‌ قیمت های جدید که برای تولیدکننده مناسب است، پیش بینی می شود که میزان تولید و عرضه افزایش یابد.

یوسف خانی حداقل مصرف روزانه تهران را ۱۵۰۰ تن و حداکثر ۱۸۰۰ تن اعلام کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی می‌گوید، با اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب مرغ در خرده فروشی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است که با این وجود در عمده فروشی ها قیمت ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان است و هم اکنون به سبب مازاد عرضه با نرخ ۵۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

با توجه به شرایط مساعد تولید کمبودی در تامین و عرضه مرغ وجود ندارد، لذا مسئولان اتحادیه و تشکل‌های تولیدی به مردم توصیه می‌کنند که به میزان نیاز روزانه خریداری کنند چرا که هجوم افراد برای خرید و تقاضای کاذب زمینه را برای سودجویی افراد فراهم می کند.

قبل از اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی ها ۳۱ هزار تومان بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان