قیمت بنزین | افزایش قیمت بنزین

قیمت بنزین تغییری می کند؟ | پایان ابهامات در مورد قیمت بنزین

رئیس صنف جایگاهداران سوخت گفت: برخی از طریق تولید خبر با موضوع سوخت در جامعه التهاب آفرینی می‌کنند و در این شرایط، اظهارات شفاف و به موقع مسئولان می‌تواند راهگشا باشد.

قیمت بنزین تغییری می کند؟ | پایان ابهامات در مورد قیمت بنزین
کدخبر : 2487
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت بنزین از سال 1357 تا کنون، هر بار که با تغییر مواجه شده، واکنش زیادی را از سمت مردم داشته است. حتی در مواردی تغییر قیمت بنزین و البته افزایش قیمت بنزین منجر به اعتراضات خیابانی شده است. آبان ماه سال 98 بود که قیمت بنزین زیاد شد و اعتراضات مردمی صورت گرفت. این روزها نیز با افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش چند درصدی تمامی کالا و خدمات، زمزمه افزایش قیمت بنزین به گوش مردم رسیده و مردم را نگران کرده است.

اسدالله قلیزاده رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور به سوالات زیر درباره وضعیت عرضه بنزین و گازوئیل پاسخ داد.

 

محدودیت‌های موجود درباره عرضه بنزین و گازوئیل در استان‌های مرزی و پرتردد نزدیک به مرز، کار را سخت کرده است. در بحث عرضه گازوئیل با مشکلاتی مواجهیم و اخبار و شایعات اخیر، دردسر‌های جایگاهداران را در این حوزه دوچندان می‌کند. شاهد اجرای برخی طرح‌های مشکل ساز در این زمینه هستیم که با هدف تسهیل انجام می‌شود، ولی نگاه میدانی در تدوین آن‌ها وجود ندارد.

در شرایط فعلی، جایگاهداران، رانندگان خودرو‌های سنگین و مجموعه صنفی هر دو گروه، ناراضی هستند و بهبود وضعیت را از مسئولان تصمیم ساز دستگاه‌هایی مثل وزارت نفت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطالبه می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای رفع این مشکلات چه اقداماتی انجام شده است؟

بار‌ها راهکار‌های صحیح را به مسئولان اعلام کرده‌ایم و خواهان تعیین تکلیف مسائل به جای پاک کردن صورت مسئله شده‌ایم. آمادگی هر نوع همکاری را داریم و دولت باید طبق مواد قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، از اصناف مشورت گیرد.

بی تصمیمی یا عدم قاطعیت در اتخاذ تصمیمات درست از سوی مسئولان را مشاهده می‌کنیم؛ معجزه‌ای در کار نیست و اگر از کارشناسان و متخصصان مشورت گرفته نشود، بعد از چند ماه، مشکلات و آسیب‌های طرح‌ها، به جایگاهداران و مردم می‌رسد. برای این حوزه نمی‌توان صرفاً از راه دور تصمیم گرفت؛ البته در دولت سیزدهم این مشورت‌ها بیشتر شده، ولی کافی نیست.

مباحثی که درباره قیمت و نحوه عرضه بنزین و گازوئیل در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح می‌شود و سپس مسئولان تکذیب می‌کنند، ناشی از چیست؟

طی ماه‌های اخیر تقریبا هر هفته اخباری در مورد نحوه عرضه سوخت و قیمت آن در فضای مجازی و حتی خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شود که نشان‌دهنده اقدامات حرفه ایست، اما هدف دقیق آن را نمی‌دانیم.

شدت شایعات به قدری است که حتی توقف ۱۵ دقیقه‌ای شبانه فعالیت جایگاه‌ها جهت تغییر شیفت را که سال‌هاست رخ می‌دهد، به عنوان تعطیلی کامل عنوان می‌کنند و سعی در تولید اخبار منفی و تحریک اذهان دارند.

برخی‌ با نیت‌های گوناگون از طریق تولید خبر با موضوع سوخت در جامعه التهاب آفرینی می‌کنند و در این شرایط، اظهارات شفاف و به موقع مسئولان می‌تواند راهگشا باشد.

قاطعانه اعلام می‌کنم هر نوع خبری که تاکنون مبنی بر جمع‌آوری کارت‌های آزاد بنزین به صورت گسترده از جایگاه‌ها منتشر شده، کذب است. هرچند تعداد کارت‌های آزاد مربوط به گازوئیل در جایگاه‌ها زیاد نیست، اما فعال هستند و کارکنان جایگاه‌ها، با ثبت مشخصات وسائل نقلیه، اقدام به توزیع سوخت می‌کنند.

صنف جایگاهداران در مواجهه با این اخبار چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

صنف جایگاهداران مشاهدات میدانی خود را صریح و شفاف در اختیار رسانه‌ها و مردم می‌گذارد و انتظار داریم، صحت اخبار را از منابع معتبر سوال کنند.

عملکرد مسئولان پس از انتشار این اخبار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نخستین مواجهه مردم در این شرایط، با جایگاهداران است؛ نه مدیری که در دفتر کارش حضور دارد، اما باید بدانند که جایگاهداران به عنوان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، فقط توانایی انتقال نظرات آن‌ها از طریق مجموعه صنفی به دولت را دارند و نمی‌توانند در تعیین قیمت سوخت و میزان عرضه آن یا واریز سهمیه به کارت‌ها، دخالتی کنند.

هرکدام از این خبر‌ها برای جایگاهداران دردسر ایجاد می‌کند و هر محدودیتی مساوی با کاهش درآمد جایگاه‌هاست؛ در حالی که جایگاهداران علی رغم گذشت سه ماه از سال، حق العمل خود را بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰ دریافت می‌کنند و دولت باید به مطالبات آن‌ها پاسخ دهد.

مطالبات مردم باید از مسئولان تصمیم ساز صورت گیرد و آن‌ها نیز باید در همه موارد، صریح و شفاف با مردم سخن بگویند تا اصلا شایعه‌ای ساخته نشود که بعداً تکذیب کنند.

تجربه نشان داده که بررسی هر طرحی در مورد سوخت، محرمانه باقی نمی‌ماند و به جامعه منتقل می‌شود؛ پس باید با مردم شفاف و صادق بود و چه بهتر که قبل از خبرپراکنان، مسئولان آن طرح را با مردم در میان بگذارند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان