حقوق بازنشستگان| حداقل حقوق بازنشستگان

دستور جدید رئیس جمهور صادر شد | دستور رئیسی برای افزایش حقوق بازنشستگان

نارضایتی عمومی کارگران شاغل و بازنشسته از نحوه افزایش دستمزد و حقوق بازنشستگی، دولت را به عقب‌نشینی از مواضع اخیر واداشت. آیا احتمال تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد؟

حجم ویدیو: 13.53M | مدت زمان ویدیو: 00:03:12 دانلود ویدیو
کدخبر : 2024
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

افزایش حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پربحث در روزهای پایانی سال 1400 بود. با جود گذشت یک ماه از سال جدید افزایش حقوق بازنشستگان هنوز به نتیجه ای نرسیده است و مستمری بگیران همچنان منتظر نتیجه این خبر هستند. اخرین اخباری که در مورد افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شده، نشان از این دارد که افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان از ابتدای اردیبهشت انجام خواهد شد. هم چنین قرار بر این است که دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان صورت گیرد، که در ادامه اخبار مهم آن را می توانید در ادامه بخوانید.

روز گذشته هیات دولت پذیرفت که دستمزد کارگران شاغل در بخش دولتی باید مطابق مصوبه شورای عالی کار و نه قانون بودجه افزایش یابد. به فاصله کمتر از یک روز از این اتفاق، خبر دیگری در رابطه با افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی منتشر شد که از احتمال تجدید نظر دولت در مواضع پیشین حکایت می‌کند. خبر جدید به دستور شخص رئیس‌جمهور برای حل مشکلات کارگران بازنشسته مربوط می‌شود.

در این رابطه علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت در حساب توییتری خود نوشت: «در پی درخواست‌های گروه‌هایی از بازنشستگان محترم درخصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری، رئیس‌جمهور به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه نمایند.»

دلیل صدور این دستور به نارضایتی شدید و عمیق کارگران بازنشسته از نحوه افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی بازمی‌گردد. در جریان تعطیلات رسمی نیمه خرداد امسال، هیات دولت بالاخره نحوه افزایش مستمری‌های جدید سازمان تامین اجتماعی را تصویب و ابلاغ کرد.

این اقدام دولت با واکنش منفی کارگران بازنشسته روبرو شد، دلیل این واکنش نادیده گرفتن منافع عموم بازنشستگان و به ویژه سایر سطوح‌بگیران بود.

مخاطب دستور رئیس‌جمهور کیست؟

در ادامه همین واکنش‌ها بود که عاقبت سیدابراهیم رئیسی دستور رسیدگی به مطالبات کارگران بازنشسته را صادر کرد. این اقدام رئیس‌جمهور تا به این لحظه با واکنش مثبت نهادهای صنفی رسمی کارگران بازنشسته روبرو شده است.

لی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران و حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگویی جداگانه با تجارت‌نیوز اعلام کردند که امیدوارند نتیجه این دستور به تامین مطالبات کارگران بازنشسته منجر شود.

خواسته کارگران بازنشسته افزایش حداقل مستمری سال ۱۴۰۱ براساس مصوبه افزایش دستمزد کارگران شاغل است. این گروه از بازنشستگان در عین حال خواهان اجرای مطالبات خود از محل متناسب‌سازی هستند.

جلسه برای بررسی عملکرد وزارت کار

از قرار معلوم، همزمان با انتشار خبر دستور رئیسی برای جلب نظر بازنشستگان، در مجلس و دولت نیز جلساتی در رابطه با عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی پیرامون مطالبات بازنشستگان برگزار شده است.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: امیدواریم این جلسات به نتیجه مطلوب برسد. توقع کارگران بازنشسته چیزی غیر از اجرای قانون در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان نیست.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران نیز با رویکردی مشابه به تجارت نیوز گفت: توقع بازنشستگان بازگشت دولت به اجرای قانون است. در هفته‌های گذشته به صورت جدی پیگیر این مطلب بودیم. انتظار داریم خروجی این جلسات رضایت بخش باشد.

 حقوق بازنشستگان پس از تاخیری ۳ ماهه با افزایش ۵۷ درصدی روبرو بود.

به نقل از خبرآنلاین، براساس‌این دولت اعلام کرده که حداقل حقوق بازنشستگان، ازکارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی افزایش ۵۷٫۴ درصدی داشته است.

رقمی که در ظاهر بزرگ است؛ اما وقتی به حقوق دومیلیون‌و ۶۵۰ هزار تومانی این حداقلی‌بگیران اضافه می‌شود، تازه می‌شود پنج‌میلیون‌و ۵۸۰ هزار تومان. عددی بسیار کمتر از هزینه‌های سبد معیشت در سال ۱۴۰۱٫

یوسف مرتضایی، عضو شورای هماهنگی کانون‌های بازنشستگی، در پاسخ به این سؤال که چند درصد از بازنشستگان مستأجر هستند و وضعیت نامطلوب معیشتی دارند، می‌گوید: «آمارهای معیشتی بازنشستگان به طور دقیق در دست ما نیست.

در واقع آمار به‌دست‌آوردن در کشور ما آسان نیست. اگر برای آمار هم اقدام کنیم، با مشکلات خاصی روبه‌رو می‌شویم؛ چون نیاز به بودجه و پژوهش دارد؛ اما آنچه روشن است، حذف طبقه متوسط در میان جامعه بازنشستگان است، درست مانند بقیه اقشار».

او ادامه می‌دهد: «وقتی ارز دولتی حذف می‌شود، تورمی حدود ۴۰ درصد فقط با همین اقدام به جامعه تحمیل می‌شود.

با این حال افزایش حقوق بازنشستگان ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه انتظار این بود که اگر این ارز حذف می‌شود و فشاری از این جانب به مردم وارد می‌شود، در مقابل برای مثال بازار ارز ما آرام بگیرد، نه اینکه وضعیت آنجا هم بدتر شود.

بازنشسته‌ای که در فکر تأمین جهیزیه یا اسباب زندگی فرزندانش است، انتظار داشت با حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰‌تومانی دست‌کم مثلا تلویزیون ۱۰ میلیون تومانی را بتواند ۹ میلیون تومان بخرد، نه اینکه با حذف ارز کالاهای اساسی هم اقلام مهم معیشتش گران شود، هم همان تلویزیون را مجبور باشد ۲۰ میلیون تومان بخرد!

او ادامه می‌دهد: این وضعیت موجب شده پس‌اندازی که یک بازنشسته برای مسائل خانگی و درمانی‌اش کنار گذاشته بود، هم بی‌ارزش و هم مصرف شود. وقتی دولت افزایش حقوق بازنشستگان را فقط ۱۰ درصد در نظر گرفته، آنها مجبور می‌شوند بخشی از پس‌اندازهای‌شان را خرج کنند.».

سازمان تامین اجتماعی واریز مستمری خرداد را آغاز کرد. اما با وجود به تصویب رسیدن افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ در هیأت دولت، تا به این لحظه پرداختی‌های این سازمان به همان نرخ سال گذشته است.

اما افزایش مستمری تامین اجتماعی از چه زمان اعمال می‌شود؟ با مصوبه هیات دولت قرار است افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از خرداد ماه با نرخ جدید اعمال شود.

مابه‌التفاوت فرودین و اردیبهشت نیز به ترتیب در ماه‌های تیر و مرداد پرداخت می‌شود. با توجه به رو به اتمام بودن ماه خرداد، انتظار می‌رفت که احکام جدید مستمری‌های کارگران بازنشسته مطابق افزایش‌های سال ۱۴۰۱ هرچه سریع‌تر صادر شود.

با این حال اطلاعات بدست آمده از بازنشستگان تامین اجتماعی و مخاطبان تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که از روز بیستم خرداد سازمان تامین اجتماعی پرداخت مستمری این ماه را آغاز کرده است اما مبالغ واریزی به حساب مستمری‌بگیران شامل افزایش جدید نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان