قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز

قیمت مرغ کیلویی چند | کاهش چشم گیر قیمت مرغ

قیمت مرغ گرم امروز (یکشنبه) اول خرداد ۱۴۰۱ نسبت به روز قبل تغییر زیادی نداشته است.

قیمت مرغ کیلویی چند | کاهش چشم گیر قیمت مرغ
کدخبر : 1339
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ در روزهای اولیه سال نوسانات زیادی را تجربه کرده است. دولت راهکار های خوبی برای کاهش قیمت مرغ ارائه نداده است. عوامل مختلفی می توانند بر روی قیمت مرغ تاثیر بگذارند. از جمله مواردی که بر روی قیمت مرغ اثر گذار است حذف ارز ترجیحی و عدم اعمال سیاست‌های حمایتی است که موجب می شود قیمت مرغ گوشتی حداقل دو ونیم برابر افزایش یابد. 

قیمت مرغ

قیمت مرغ گرم امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه بود.

بر اساس گزارش بازار، قیمت انواع مرغ در اول خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۶۳,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۶۸,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۷۶,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۷۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۷۶,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۷۰,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۵۷,۰۰۰

 

yektanet.com

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۱,۰۰۰

فیله مرغ

۹۹,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیسل بدون آرد

۹۱,۲۰۰

جوجه چینی

جوجه کباب بی‌استخوان و بدون بازو ساده

۹۱,۲۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

پاچینی ۱۰ عددی مرغ

مرغ کنتاکی

دل مرغ پاک کرده

۱۷,۰۰۰

جگر مرغ

۱۳,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۸,۰۰۰

پای مرغ

۷,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۷۸,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه (بسته ۱۰۰۰گرمی)

۸۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

۵۵,۵۰۰

ریزش قیمت مرغ در بازار

یوسف خانی با اشاره به کاهش نرخ مرغ به کمتر از نرخ مصوب اظهار کرد: با توجه به افزایش عرضه و نبود تقاضا، نرخ هر کیلو مرغ به کمتر از نرخ مصوب که ۵۹۸۰۰ است رسیده و با ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان در خرده فروشی و در عمده فروشی میدان بهمن ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مردم نمیخرند و مرغ ارزان تر می شود

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی همچنین گفت: روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تن مرغ در تهران و ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ مصوب بیشتر از توان و قدرت خرید مردم است، افزود: همین امر موجب شده نیمی از بار مرغ در میدان بهمن بماند و پیش‌بینی ما این است که نرخ مرغ امروز نیز با کاهش همراه باشد. این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا در نهایت روی یک نرخ ثابت بماند.

یوسف خانی با بیان اینکه اگر در فروشگاه‌های اینترنتی مرغ موجود نیست دلیل بر کمبود بازار نیست، افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید و عدم کمبود در تامین و عرضه مرغ، این محصول در تمام واحدهای صنفی سطح شهر موجود و مقدار آن به حدی زیاد است که روی دست واحدهای صنفی مانده است.

مشکل مرغداران حل شد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان پیرامون مشکلاتی که مرغداران به دلیل نرخ قبلی مرغ داشتند، تصریح کرد: با نرخ جدید نرخ درب مرغداری ۳۸ هزار تومان است که نرخ ایده آلی برای مرغداران محسوب می‌شود.

در یکی دو روز اخیر در پی اصلاح نرخ ارز بازار با افزایش تقاضا خرید گوشت مرغ با نرخ‌های قبلی روبه‌رو شد تارجایی که برخی فروشندگان گوشت مرغ را با کیلویی ۳۸ هزار تومان می‌فروختند و اعلام شده بود که از روز شنبه این محصول با نرخ جدید عرضه می‌شود.

همچنین به‌تازگی دولت نهاده‌های بخش طیور را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و در سامانه بازارگاه بارگذاری و تحویل تولیدکنندگان داده است.

«حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفته، تولید مرغ به وفور در حال انجام است و هیچ کمبودی در بازار گوشت مرغ نداریم که باعث نگرانی و سردرگمی مردم شود.

به گفته وی، مرغ زنده و گوشت مرغ مورد نیاز تهران از استان‌های شمالی طبق روال گذشته تامین شده و در ارسال مرغ مشکلی نیست، اما افزایش تقاضا و انحراف در توزیع در برخی فروشگاه‌ها و مراکز عرضه ممکن است اتفاق افتاده باشد.

قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده نیز نزدیک ۴۱ هزار تومان برآورد شده است.

مهدی یوسف خانی گفت: امروز با افزایش عرضه قیمت مرغ در عمده فروشی به کمتر از نرخ مصوب رسیده که در روزهای آتی با افزایش عرضه احتمال کاهش مجدد قیمت در عمده و خرده فروشی‌ها وجود دارد.

به نقل از خبرنگاران‌جوان، به گفته او، قیمت مرغ تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست که با اصلاح نظام یارانه و اعلام‌ قیمت های جدید که برای تولیدکننده مناسب است، پیش بینی می شود که میزان تولید و عرضه افزایش یابد.

یوسف خانی حداقل مصرف روزانه تهران را ۱۵۰۰ تن و حداکثر ۱۸۰۰ تن اعلام کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی می‌گوید، با اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب مرغ در خرده فروشی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است که با این وجود در عمده فروشی ها قیمت ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان است و هم اکنون به سبب مازاد عرضه با نرخ ۵۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

با توجه به شرایط مساعد تولید کمبودی در تامین و عرضه مرغ وجود ندارد، لذا مسئولان اتحادیه و تشکل‌های تولیدی به مردم توصیه می‌کنند که به میزان نیاز روزانه خریداری کنند چرا که هجوم افراد برای خرید و تقاضای کاذب زمینه را برای سودجویی افراد فراهم می کند.

قبل از اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی ها ۳۱ هزار تومان بود.

کاهش تقاضا و افزایش تولید، عامل پایین بودن قیمت مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، کاهش تقاضا و افزایش تولید را از علل پایین بودن نرخ مرغ زنده وگوشت مرغ دانست و اظهارکرد: ادامه این روند ضرر مرغداران را در پی خواهد داشت، زیرا اکنون براساس مولفه‌های تولید و نرخ تورم نرخ تمام شده مرغ زنده در هر کیلوگرم ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه‌کرد: از مصوبه قیمت‌گذاری سال گذشته دولت تاکنون نرخ مولفه‌های تولید از جمله نهاده‌های ذرت و سویا، جوجه یکروزه گوشتی، دارو، واکسن و دستمزد کارگری افزایش یافته است؛ به طور مثال نرخ مصوب جوجه یکروزه ۶ هزار تومان است اما تولیدکنندگان آن را بالای ۱۰ هزارتومان خریداری می‌کنند.

نامه اصلاح نرخ مرغ برای سال ۱۴۰۱ به قرارگاه امنیت غذایی ارسال شد

اسدالله نژاد گفت: هفته گذشته نامه آنالیز قیمتی مرغ زنده و گوشت مرغ برای اصلاح و تغییر نرخ به قرارگاه امنیت غذایی ارسال شد.

گران فروشی مرغ ناشی از تخلف واحدهای عرضه

وی افزود: اکنون نرخ مرغ زنده و گوشت مرغ زیر نرخ مصوب دولت است و هرگونه گرانفروشی در واحدهای عرضه به معنای تخلف است، همان‌گونه که در ایام نوروز نرخ مرغ زنده درب واحدهای تولیدی طبق نرخ مصوب به فروش می‌رسید اما در سطح بازار نرخ به ۴۰ هزار تومان نیز رسیده بود.

وی از واحدهای نظارتی خواست تا علاوه بر نظارت واحدهای تولیدی تا کشتارگاه ها، فرآیند عرضه گوشت مرغ را از کشتارگاه‌ها تا زمانی که به‌دست مصرف‌کنندگان برسد مورد کنترل جدی قرار دهند تا برخی سودجویان و متخلفان از وضعیت بازار سوء استفاده نکنند.

بررسی میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ در مراکز عمده فروشی و میادین میوه تره بین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزار تومان است، اما در سطح بازار و خرده فروشی‌ها از ۲۹ تا ۳۵ هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی سالیانه حدود ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و عرضه می‌شود.

رضا سالمی گفت: با توجه به مازاد تولید مرغ در واحدهای مرغداری، پشتیبانی امور دام در راستای‌حمایت از مرغداران اقدام به خرید مرغ با نرخ ۳۰ هزار تومان و نژادآرین ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان کرده است.

سالمی می‌گوید: خرید حمایتی مرغ تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. طبق برنامه وزارتخانه، صادرات مرغ بعد از تکمیل ذخایر پشتیبانی امکان‌پذیر خواهد بود.

بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های مرغداران روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود که با وجود کاهش تقاضا و مازاد عرضه، نرخ مرغ به کمتر از نرخ مصوب در بازار رسیده است.

بسیاری از کارشناسان صنعت طیور اذعان می‌کنند که با وجود افزایش هزینه‌های تولید و کاهش نرخ مرغ طی هفته‌های اخیر به کمتر از نرخ مصوب، خرید حمایتی پشتیبانی امور دام روزانه به ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن باید برسد یا صادرات مرغ در دستور کار قرار گیرد.

بازار قیمت مرغ در روزهای ابتدایی سال

بررسی های میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار تهران ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است.

عرضه مرغ در بازار از ابتدای امسال با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است؛ در فروردین ماه ۱۴۰۰ همزمان با ورود دلالان به بازار مرغ و فروش مرغ قطعه‌بندی با نرخ های نجومی توسط فروشندگان و کمبود عرضه مرغ در بازار قیمت این کالای اساسی در بازار سر به فلک کشید و این اتفاق در حالی افتاد که مرغداران روز به روز ضررهای بیشتری را متحمل شده و خواستار افزایش قیمت مرغ به کیلویی ۲۴ هزار تومان شدند.

در راستای این اتفاق توزیع مرغ دولتی آغاز شد؛ در این ایام به صورت محدود مرغ دولتی در تهران و سایر روستاها توزیع شد، اما با صف‌های طولانی و چند ساعته همراه بود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان