ثبت شرکت در ترکیه و انواع شرکت ها

راه اندازی کسب و کار در ترکیه بر خلاف ایران تبعات حقوقی زیادی دارد. البته ثبت کسب و کار به راحتی و در کمتر از یک هفته انجام می شود اما اگر قصد یک خارجی از ثبت کسب و کار فقط اخذ اقامت ترکیه باشد روش مقرون به صرفه و پرریسکی نیست.

کدخبر : 8233
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

ثبت شرکت در ترکیه و انواع شرکت ها

ترکیه یکی از کشورهای فعال منطقه در زمینه تجارت و سرمایه گذاری است که توانسته سرمایه گذاران خارجی زیادی را به خود جذب کند. دسترسی به اقتصاد بین المللی و همچنین مسیرهای مختلف دریایی، هوایی، ریلی و زمینی برای صادرات کالا می تواند از ویژگی های مهم ترکیه در زمینه صادرات کالا به اقصی نقاط جهان باشد. انجام هر نوع فعالیت تجاری، از جمله فعالیت های تجاری بزرگ یا دکه های روزنامه فروشی، باید در ترکیه ثبت شود. بسته به نوع و دامنه فعالیت تجاری، نوع کسب و کار نیز متفاوت خواهد بود.

راه اندازی کسب و کار در ترکیه بر خلاف ایران تبعات حقوقی زیادی دارد. البته ثبت کسب و کار به راحتی و در کمتر از یک هفته انجام می شود اما اگر قصد یک خارجی از ثبت کسب و کار فقط اخذ اقامت ترکیه باشد روش مقرون به صرفه و پرریسکی نیست.

ثبت شرکت ها در ترکیه به 5 دسته اصلی تقسیم می شوند:

https://iran2turkey.com/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87/

شرکت سهامی (ANONIM)

 

در این نوع شرکت، مسئولیت و سود شرکا با توجه به درصد سرمایه آنها در شرکت تعیین می شود. حداقل سرمایه لازم برای راه اندازی این شرکت 50000 لیر می باشد که حداقل یک چهارم آن باید در زمان ثبت شرکت به حساب شرکت واریز شود. مابقی سرمایه شرکت باید ظرف 24 ماه پس از ثبت شرکت به حساب واریز شود.

این شرکت می تواند به صورت سهامی خاص توسط یک نفر راه اندازی شود. حدود 13 درصد از شرکت های ثبت شده در ترکیه از این نوع هستند.

 

در صورتی که تعداد سهامداران از 250 نفر بیشتر شود سهامی عام بوده و فعالیت اقتصادی شرکت می تواند برای انواع مقاصد اقتصادی که منع قانونی ندارد مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت با مسئولیت محدود (LIMITED)

این شرکت مانند شرکت های سهامی دارای سرمایه ثابت می باشد. مسئولیت بدهی شرکت فقط به دارایی های شرکت محدود می شود و سهامداران در قبال بدهی شرکت مسئولیتی ندارند. این نوع شرکت می تواند متشکل از یک نفر باشد اما دارای شرکای محدود می باشد. در حالی که تعداد شرکا نمی تواند بیش از 50 نفر باشد. سرمایه اصلی این شرکت حداقل 10000 لیر می باشد که باید ظرف 2 سال پس از ثبت به صورت نقدی پرداخت شود. این نوع شرکت محبوب ترین نوع شرکت است، به طوری که حدود 82 درصد از شرکت های ثبت شده از این نوع هستند.

شرکت مدیریت مشترک (PAYLI KOMANDIT)

این شرکت به دو صورت می باشد. یکی خصوصی و دیگری سرمایه ای. برخی از شرکا در شرکت مدیریت تضامنی دارای مسئولیت نامحدود هستند در حالی که سایر شرکا دارای مسئولیت محدود هستند.

شریکی که شرکت تضامنی دارد می تواند شرکت تضامنی را مدیریت کند. همچنین موسسین شرکت مدیریت مشترک نباید کمتر از 5 نفر باشند.

شرکت سهامی (ANONIM)

این شرکت برای راه اندازی کسب و کار با برند تشکیل شده و موسسین آن اشخاص حقیقی هستند که شرکای آنها به طور نامحدود در قبال بدهی های شرکت مسئولیت دارند. سرمایه گذاری مشترک معمولا توسط افرادی ایجاد می شود که یکدیگر را می شناسند و به یکدیگر اعتماد دارند. ورود عضو جدید، خروج شرکا، اصلاح قرارداد و غیره. نیز به اتفاق آرا خواهد بود.

این شرکت برخلاف سایر شرکت ها فاقد حداقل سرمایه اولیه بوده و حتی امکان ثبت شرکت با سرمایه اولیه 1 لیر نیز وجود دارد. عنوان شرکت تضامنی نیز باید شامل نام یک یا همه شرکا و نوع مشارکت باشد. تعداد همکاران در این شرکت محدود نیست، اما عملاً از 3-4 نفر بیشتر نمی شود.

شرکت تعاونی (KOOPERATIF)

شرکت تعاونی عموماً به عنوان یک شرکت خصوصی شناخته می شود نه به عنوان شرکت سرمایه. شرکای این شرکت تعاونی هایی را برای حمایت از یکدیگر با تأمین منافع اقتصادی خود از طریق کمک های متقابل ایجاد می کنند. سرمایه و تعداد شرکا در این نوع شرکت همیشه می تواند تغییر کند.

تعاونی هایی با حداقل 7 شریک تشکیل می شود که هیئت مدیره آن متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی ترکیه ای است که دارای شرایط خاصی بوده و حداقل 3 نفر می باشند.

شرکت های خصوصی

شرکت های خصوصی اغلب برای مشاغل کوچک یا متوسط ​​ایجاد می شوند که به عنوان مالکیت انحصاری شناخته نمی شوند. نخبگان در این جوامع نامحدود هستند و حداقل سرمایه وجود ندارد. این نوع شرکت می تواند توسط یک یا چند نفر تشکیل شود که همه شرکا مودیان مالیاتی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان