لنگرکاربرد تیرآهن IPE و معایب و مزایای آن

لنگرکاربرد تیرآهن IPE و معایب و مزایای آن
کدخبر : 14537
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

کاربرد تیرآهن IPE و معایب و مزایای آن

تیرآهن‌ ها از مهم‌ ترین محصولاتی هستند که در ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این محصولات انواع مختلفی دارند که بر اساس استانداردهای متفاوتی تولید شده و در صنایع مختلفی به کار می‌ روند. از لحاظ ظاهری تیرآهن‌ ها به دو دسته تیرآهن H و I تقسیم‌ بندی می‌ شوند. تیرآهن‌ های I یا همان IPE یا معمولی مطابق با استاندارد اروپا تولید می‌ شوند و از پرمصرف‌ ترین تیرها در بازار ایران به شمار می‌ روند. این محصول طرفداران بسیاری دارد و عمدتا در صنعت ساختمان‌ سازی استفاده می‌ شود. آنالیز و رصد آنلاین قیمت تیرآهن IPE بسته به این که در کدام کارخانه تولید شود، مطابق با کدام استاندارد باشد و در چه سایزی تولید شود، متغیر است. اگر می‌ خواهید با کاربرد تیرآهن IPE و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

 

تیرآهن IPE چه ویژگی‌ هایی دارد؟

پیش از آنکه به کاربرد تیرآهن IPE بپردازیم بهتر است با ویژگی‌ های این محصول بیشتر آشنا شوید تا بتوانید کاربردها، مزایا و معایب آن را به خوبی درک کنید. این تیرآهن‌ ها که به تیرآهن نیم پهن نیز معروف هستند از جمله تیرآهن‌ های معمولی می‌ باشند که سطح مقطعی به شکل I انگلیسی دارند. در واقع اگر به دو سر آن‌ ها توجه کنید در ابتدا و انتها ضخامت بال‌ ها یکسان است. همچنین مرکز آن نیز که به آن جان تیرآهن می‌ گویند به شکل I است. این طراحی موجب شده که محصول از مقاومت بالایی در برابر نیروهای برشی برخوردار باشد. این تیرآهن‌ ها بر اساس استاندارد اروپا تولید می‌ شوند و در ایران کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند.

تیرهای IPE از این نظر منحصر به فرد هستند که عملکرد باربری همه جانبه خوبی را ارائه می دهند. تنها استثنای واقعی در این مورد ظرفیت ساختاری جانبی آنها است (یعنی مقاومت پیچشی آن ها).

خوشبختانه در کشورمان ایران کارخانه های زیادی به تولید تیرآهن در سایزهای فوق مشغول هستند. مهم ترین موضوعی که در هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه نمایید که تیرآهن درخواستی شما قرار است چه کاربرد و استفاده ای در سازه داشته باشد و مطابق با آن تیرآهن مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

مشخصات ظاهری تیرآهن IPE

همان‌ طور که اشاره شد این محصولات از نظر شکل ظاهری شبیه I انگلیسی هستند و ابعاد و اندازه‌ های آن‌ ها با توجه به المان‌ های زیر تعیین می‌ شود.

  • H: ارتفاع بال
  • G: وزن هر متر
  • A: سطح مقطع
  • B: عرض بال‌ ها
  • Ts: ضخامت جان
  • Tg: ضخامت بال‌ ها

 

کاربردهای تیرآهن IPE

شکل ساختاری و ویژگی‌های منحصربه‌ فرد این مقاطع فولادی موجب شده که در ساخت سازه‌ ها و صنایع مختلف کاربردهای گسترده‌ ای داشته باشند. از جمله کاربرد تیرآهن IPE می‌ توان به استفاده به عنوان ستون، خرپا، تیر، نعل درگاه در انواع سازه‌ های ساختمانی و صنعتی اشاره نمود.

سایزهای 14،16 و 18 این تیرآهن‌ ها از پرمصرف‌ترین آن‌ ها محسوب می‌ شوند که عمدتا در ساختمان‌ سازی کاربرد دارند.

نوعی دیگر از این تیرآهن‌ ها، تیرهای IPE ضد زنگ هستند که نه تنها در صنعت و تجارت بلکه در ساخت ماشین‌ آلات و تجهیزات نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در واقع انعطاف‌ پذیری بالا و هزینه ساخت پایین این محصولات موجب شده که کاربرد تیرآهن   IPE ضد زنگ خیلی افزایش یابد.

 

3

کاربرد انواع سایز تیرآهن

همانطور که می دانید تیرآهن ها در سایزهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردد. از جمله پرکاربردترین سایزهای تیرآهن سایز 12، 14، 16 که در انواع سازه ها به کار گرفته می شود. هر کدام از این سایزها می توانند بسته به استقامت، وزن، ابعاد؛ در قسمتی از سازه به کار گرفته شود. به عنوان مثال از سایز 12 تیر آهن، برای ساخت ستون، تیرهای اصلی و فرعی، خرپا استفاده می شود.

کاربرد انواع سایز تیرآهن در سازه های مختلف

انواع تیرآهن IPE

در میان انواع تیرآهن‌ هایی که در جهان تولید می‌ شوند تیرآهن‌های IPE  دارای بالاترین میزان تقاضا هستند و این مقاطع فولادی کاربردهای فراوانی نسبت به سایر مدل‌ های موجود دارند. عمدتا این محصول را از کشورهایی مانند اسپانیا، آلمان، لهستان و کره که بر اساس استاندارد اروپا آن را تولید می‌ کنند وارد کشور می‌ شود.

البته تیرآهن IPE توسط کشورهای چین و روسیه نیز تولید می‌ شود اما مطابق با استاندارد چین و روسیه که در مقایسه با تیرهای تولید شده با استاندارد اروپا دارای کیفیت ‌پایین‌ تری هستند. این مسئله موجب کاهش قیمت تیرآهن‌ های این کشورها می‌ شود. بنابراین در هنگام خرید لازم است که حتما به این نکته توجه داشته باشید. البته در کشور خودمان نیز این محصول تولید می گردد و کارخانه های بسیاری مسئولیت تولید آن را به عهده دارند.

انواع تیرآهن IPE به شرح زیر هستند.

  • تیرآهن IPE  نوع   St 37
  • تیرآهن IPE نوع    St 44
  • تیرآهن IPE نوع   St 52

 

استفاده از تیرآهن IPE چه مزایایی دارد؟

 مزایای تیرآهن IPE موجب شده که این مقاطع فولادی کاربردهای گسترده‌ ای داشته باشند. در واقع قدرت و استحکام بالای آن‌ ها موجب شده که سازه دیگر  نیازی به المان‌ های تکیه‌ گاهی دیگری نداشته باشد. این مزیت موجب صرفه‌ جویی در وقت و هزینه می‌ شود. همچنین با استفاده از این تیرآهن‌ ها حتی می‌ توان پس از اتمام سازه نیز آن را توسعه بخشید.

ویژگی‌ های منحصربه‌ فرد این نوع تیرها و تنوع بالایی که دارند موجب شده کاملا قابل اطمینان باشند و به یکی از نخستین انتخاب‌ های هر سازنده‌ ای در ساخت و ساز پروژه‌ های مختلف تبدیل شوند.

یکی دیگر از مزایای تیرآهن IPE کمتر اشغال نمودن فضا نسبت به بتن است. همچنین نصب و اجرای آن نیز خیلی ساده است.

تفاوتی ندارد که این تیرآهن‌ ها به صورت افقی در تیرهای سقف مورد استفاده قرار بگیرند  یا عمودی در ستون‌ ها، در هر دو صورت دارای ظرفیت باربری بسیار بالایی هستند.

تیرآهن‌ های I از سبک‌ ترین انواع تیرآهن‌ های موجود در بازار محسوب می‌ شوند، به همین دلیل در ساخت سازه‌ هایی با ارتفاع زیاد خیلی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

معایب تیرآهن IPE

این محصول نیز همانند سایر مقاطع فولادی در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای نقاط ضعف و معایبی می‌ باشد که در مقایسه با نقاط مثبت آن خیلی اندک هستند. از جمله معایب تیرآهن IPE می‌ توان به ضعیف بودن مقاومت آن در شرایط دمایی بالا اشاره نمود. به نحوی که اگر در ساختمان‌ ها تحت حرارت 500-600 درجه سانتی‌ گراد قرار بگیرند  موجب می‌ شوند که مقاومت ساختمان کاهش پیدا کند و اسکلت سازه توان و استحکام خود را از دست دهد و فروریزد.

همچنین در شرایط جوی نامناسب نیز دچار فرسودگی و خوردگی می‌ شوند. از دیگر معایب تیرآهن IPE می‌ توان به مشکل اتصال در هنگام جوشکاری اشاره نمود.

البته با توجه به تمام معایب ذکر شده این محصول همچنان مزایای بسیاری نسبت به سایر مدل‌ ها دارد که موجب شده متقاضیان بیشتری داشته باشد. از این‌ رو بخش قابل توجهی از واردات تیرآهن به نوع I اختصاص داده شده است.

2

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن IPE نیز همانند سایر محصولات موجود در بازار آهن کشور یکسان نیست و دارای نوساناتی می‌ باشد. ازاین‌رو نرخ ثابتی توسط شرکت‌ های تولید کننده این محصول برای تیرآهن IPE اعلام نمی‌ گردد. از طرفی نرخ تورم و ارز و همچنین نوسانات قیمت جهانی فولاد نیز قیمت تیرآهن‌ ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

از این‌ رو مشتریانی که برای پروژه‌ های ساخت و ساز خود به این نوع تیرها نیاز دارند باید پیش از خرید از قیمت روز تیرآهن را با جستجو در اینترنت مطلع شوند تا بتوانند با توجه به قیمت و یافتن بهترین قیمت بازار میزان تیرآهن مورد نیاز خود را سفارش دهند.

یکی از نکاتی که در زمان خرید تیرآهن باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که عرضه تیرآهن، به صورت کیلویی و شاخه ای می باشد. پس به هنگام خرید، به راهنمای خرید تیرآهن خیلی دقت کنید. مورد دیگری که باعث می شود قیمت بار شما به طور محسوسی تغییر کند، کارخانه تولید کننده تیرآهن است.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کاربرد تیرآهن IPE و مزایا و معایب آن پرداختیم. زیرا این مقطع فولادی در اکثر ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در نتیجه مهندسین عمران کشور باید اطلاعات جامعی در مورد این نوع محصول داشته باشند تا بتوانند با استفاده از آن در پروژه‌های خود کیفیت و استحکام سازه را افزایش دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان