راهنمایی جامع برای مواد مغذی اساسی در پرورش نهال بادام

راهنمایی جامع برای مواد مغذی اساسی در پرورش نهال بادام
کدخبر : 12260
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

راهنمایی جامع برای مواد مغذی اساسی در پرورش نهال بادام

برای پرورش بادام و برداشت موفق، باید نیازهای غذایی درخت را در نظر داشت. کاشت بادام می‌تواند صرفه اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای باغداران و کشاورزان به همراه داشته باشد. طبق اعلام کارشناسان نهالستان پالیز، کاشت نهال بادام در هر هکتار در صورت رعایت اصول تغذیه و نگهداری مناسب، می‌تواند تا 4 تن محصول بدهد. این مجموعه به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان ایران، وظیفه تامین نهال برای بسیاری از نهالستان‌های کشور را به عهده دارد. از طریق پالیز نهال می‌توانید برای گرفتن استعلام قیمت نهال بادام و همچنین خرید نهال بادام اقدام کنید.

4

مواد غذایی لازم برای درخت بادام

روش‌های تجاری معاصر کشاورزی بادام نشان می‌دهند که سالی یک‌بار (در تابستان) باید حداقل 100 برگ درخت بادام خود را جمع‌آوری کنیم و برای تجزیه و تحلیل دقیق مواد مغذی به آزمایشگاه بفرستیم. اگر متوجه شویم که برگ‌ها کمبود مواد مغذی دارند، یعنی برخی عناصر شیمیایی مهم زیر استانداردهای قابل قبول هستند، می‌توانیم با یک متخصص کشاورزی در مورد چگونگی مداخله و اصلاح مشکلات غذایی با افزودن عنصر مناسب، به‌عنوان مثال یک مکمل کلسیم، صحبت کنیم.

حداقل سطوح عناصر مفید در برگ بادام عبارت‌اند از:

  • N 2٪
  • K 1.2٪
  • Ca 2.2٪
  • Mg 0.3٪

3

در مورد درختان بادام جوان (1 تا 3 ساله) باید بسیار مراقب باشیم؛ زیرا اگر کود را در نقطه خاصی از خاک بدون آبیاری هم‌زمان اضافه کنیم، ممکن است مشکلات مختلفی برای درخت ایجاد شوند. این کار ممکن است برای برخی از درختان بالغ نیز مشکل‌ساز باشد. اکثر کشاورزان 150 گرم نیتروژن به ازای هر درخت جوان در طول سال دوم و سوم پس از کاشت آن‌ها، استفاده می‌کنند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه نهال بادام می‌توانید به منابع آنلاین مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال، برتر نهال و ... رجوع کنید. از سایت پالیزنهال می‌توانید برای استعلام قیمت نهال بادام و همچنین خرید نهال بادام، اقدام کنید

اگر سرمای زیر صفر دارید، این نهال بادام را انتخاب کنید!

کود دهی به درختان بالغ بادام و اهمیت نیتروژن

طرح معمول کود دهی به درختان بادام بالغ شامل اضافه کردن 4.5 تا 6 کیلوگرم کود حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و منیزیوم است. درخت بادام نیاز زیادی به نیتروژن دارد. بسیاری از کشاورزان (از طریق سم‌پاشی یا کود دهی) در مجموع به هر درخت بالغ یک کیلوگرم نیتروژن در سال می‌دهند. ا گزارش شده است که افزودن مقدار بسیار بیشتر از آن منجر به کاهش عملکرد درخت می‌شود.  

نیتروژن برای تجدید و تقویت چوب و همچنین رشد و نمو میوه در درختان بادام موردنیاز است. بیشترین نیاز به نیتروژن زمانی رخ می‌دهد که درختان بادام شروع به تولید میوه می‌کنند. در این زمان، نیاز برای نیتروژن به دلیل رشد میوه، تشکیل شاخ و برگ و ذخیره در ریشه و شاخه بالا می‌رود.

بیشتر نیتروژن مورد استفاده در یک باغ بادام جذب بخشی از مغز و پوسته میوه می‌شود. بنابراین می‌توان از میزان محصول باغ، مقدار نیتروژن لازم را پیش‌بینی کرد. تقریبا 33 گرم نیتروژن به ازای هر 326 گرم مغز بادام برای باغ در نظر بگیرید.

 

پتاسیم، فسفر و روی در درخت بادام

به غیر از نیتروژن عناصر مغذی دیگری نیز برای رشد نهال بادام حیاتی هستند.

  • پتاسیم: این عنصر به غلظت مواد جذب شده در میوه کمک می‌کند؛ از این رو، کمبود پتاسیم اندازه میوه را کوچک خواهد کرد. این عنصر، ضروری برای رشد درختان است؛ زیرا تعداد زیادی آنزیم را فعال می‌کند و همچنین مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری‌ها بهبود می‌بخشد. مغز بادام 0.75٪ و پوست خشک بادام بیش از 2% پتاسیم دارد. کشاورزان در صورت مشاهده کمبود پتاسیم، 6.8 تا 9 کیلوگرم سولفات پتاسیم را برای هر درخت بالغ در نظر می‌گیرند. 
  • فسفر: فسفر یک عنصر کلیدی در انتقال انرژی است، بخشی از نوکلئوپروتئین ها را تشکیل می‌دهد و در عملکردهای حیاتی مانند فتوسنتز و تقسیم سلولی، نقش دارد.
  • بور: اگرچه اهمیت بور برای درختان بادام به اندازه نیتروژن و پتاسیم نیست، اما کمبود آن تاثیر زیادی بر گل‌دهی درخت بادام می‌گذارد.
  • روی: روی، عنصر مهمی در شکوفه‌های بادام است و بدون آن، عملکرد میوه‌دهی درختان بادام دچار اختلال می‌شود.

2

نکات طلایی برای کود دهی درخت بادام

در پرورش نهال بادام نکات زیر را در زمینه کود دهی در نظر داشته باشید:

  • اگر رشد درختان اندکی کاهش یافته، بهتر است سرعت کود دهی را کاهش دهید و به جای آن، دفعات آن را بیشتر کنید و برای تشویق رشد از نیتروژن حاصل از نیترات بهره بگیرید. کند شدن رشد درخت به معنی در معرض خطر قرار گرفتن ریشه است.
  • در درختان بادام (و همچنین دیگر درختان) بهتر است کود دهی در دوزهای کمتر و به دفعات بیشتر انجام شود. این کار باعث افزایش درصد جذب کود و در عین حال کاهش خطر شستشوی مواد مغذی می‌شود.
  • هنگام استفاده از دوز زیاد کود که قرار است پس از آن به‌سرعت آبیاری انجام شود، مراقب باشید. اگرچه این عمل برای افزایش کارایی مصرف کود توصیه می‌شود، اما در هوای گرم می‌تواند به درختان آسیب برساند.
  • کود دهی بیش از حد می‌تواند منجر به رشد بیش از حد و همچنین سایه افتادن روی شاخه‌ها شود. علاوه بر این، کود دهی بیش از حد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد و منجر به آلودگی آب می‌شود.

روش تهیه نهال بادام مرغوب

یکی از نکات بسیاری مهم برای پرورش بادام، کیفیت نهال خریداری شده است. خرید نهال بادام از مراکز نامطمئن، ممکن است ضرر مالی زیادی در آینده به شما وارد کند. عدم دستیابی به محصول باکیفیت می‌تواند کل زحمات چند ساله شما را بر باد بدهد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم نهال بادام را نهالستان پالیز تهیه کنید. وجود کارشناسان و متخصصان باتجربه در این مجموعه باعث می‌شود کیفیت محصولات بالا باشد. شما علاوه بر استعلام قیمت نهال بادام از وب‌سایت پالیز نهال می‌توانید دانش خود را در زمینه کاشت بادام نیز افزایش دهید.  

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان