روش کار شرکت ترخیص کالا

کدخبر : 10059
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

 

ترخیص کالا از گمرک شامل مسیرهای مختلف و چندین مرحله است. فرآیند ترخیص کالا از گمرک برای برخی از شرکت های با تجربه ساده و آسان است. در عین حال، برای دیگران، ترخیص کالا از گمرک می تواند یکی از سخت ترین بخش های یک تجارت باشد.

خدمات خرید

درخواست خرید توسط واحد طراحی و توسعه به واحد سفارشات خارجی سازنده یا فروشنده خارجی منتقل می شود. این روش خرید یا واردات کالا توسط شخصی با سرمایه مناسب قابل انجام است.

پیدا کردن تامین کننده یا منبع

برای اطمینان از نوع خرید باید به دنبال فروشندگان یا تولیدکنندگانی باشید که محصول مورد نظر را در بالاترین سطح کیفی داشته باشند. راه های مختلفی برای منبع و یافتن تامین کننده مورد نظر شما وجود دارد.

روش هایی مانند تجارب خرید قبلی که خریدار بر اساس خریدهای قبلی خود و سایر بازرگانان از فروشندگان و تولیدکنندگان عمده کسب می کند. به لطف موتور جستجوی گوگل، می توانید فروشندگان و تولیدکنندگان را با جستجو در گوگل پیدا کنید.

اتاق‌های بازرگانی مستقر در هر استان، منابع خوبی برای یافتن فروشنده‌ها و تولیدکنندگان کالاهای مورد نظر شما هستند.

درخواست کالا از فروشندگان کالا

از طریق فضای مجازی می توانید آدرس سایت فروشنده و تولید کننده مورد نظر را پیدا کنید و از مدیریت بازرگانی تولید کننده بخواهید تا با توجه به نوع، مقدار، نحوه حمل و نقل، وزن و نحوه بسته بندی، محصول مورد نظر را انتخاب کند و جزئیات را برای شما ارسال کند.

رسید فاکتور

پس از درخواست شما، فروشنده طبق درخواست شما یک پیش فاکتور برای شما ارسال می کند که تمامی مشخصات درخواستی شما در آن درج شده است. در این مرحله می توانید تمامی موارد را بررسی و صحت نوع کالا را با واحد مربوطه شرکت و یا شخص مورد درخواست تایید نمایید.

واحد فنی متقاضی

در این مرحله پس از تطبیق اقلام درخواستی با پیش فاکتور، واحد مربوطه باید تاییدیه لازم را ارائه کند.

پرداخت برای کالا

کل مبلغ فاکتور باید قبل از ساخت یا ارسال کالا توسط فروشنده به شماره حساب درج شده در پیش فاکتور واریز شود. در این مرحله واحد تامین مالی کل مبلغ را به حساب تعیین شده ارسال می کند و فروشنده کالای مورد نظر را برای شما ارسال می کند. این نوع خرید را روش خرید نقدی می نامند.

 

اما در روش خرید اعتبار اسنادی، بخشی از مبلغ بر اساس درخواست فروشنده به عنوان پیش پرداخت به حساب مورد نظر واریز می شود. علاوه بر این، تا زمانی که پرداخت کامل توسط خریدار، فروشنده یا سازنده انجام نشود، محصول در مرحله ساخت یا ارسال قرار می گیرد. مبلغی که به عنوان سپرده به فروشنده پرداخت می شود عموماً 10، 20 یا 30 درصد است.

مرحله ثبت نمایش کالا در کشور خریدار

کالاهایی که پس از طی مراحل فوق وارد کشور می شوند ابتدا باید دارای مجوز ورود باشند. این مجوز توسط وزارت بازرگانی برای بازرگانان و واردکنندگان صادر می شود. برای اخذ مجوز باید مراحل زیر را طی کرد.

ابتدا فرم را آماده کرده و اطلاعات کامل را وارد سیستم کنید

ثبت اطلاعات و اخذ مجوزهای مورد نیاز مانند مجوزهای بهداشتی، تجهیزات پرستاری. و ثبت فرم

پرداخت هزینه ثبت سفارش و تایید توسط کارشناس

مراجعه به سامانه جامع معاملات www.NTSW.ir جهت دریافت مجوز ورود الزامی است.

اخذ بیمه نامه حمل و نقل کالا

در شرایط خرید مانند Enicoterms (قوانین اتاق بازرگانی بین المللی برای استفاده از شرایط تجاری ملی و بین المللی)، انعقاد قرارداد بیمه حمل و نقل و هزینه های مربوط به آن به عهده خریدار است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال تحویل کالا به محل کار با نام محل تحویل تعیین شده یکی از بیمه نامه هایی است که بسیار مهم است و خریدار باید با یکی از شرکت های بیمه قرارداد داشته باشد بیمه بر اساس پیش فاکتور در چنین حالتی.

انجام امور بانکی

پس از تعیین نوع پرداخت به فروشنده، خریدار به بانک اعلام می کند وجه درخواستی را از حساب ارزی یا ریالی برداشت و به بانک درج شده در پیش فاکتور ارسال کند.

انواع پرداخت خریدار به دو صورت انجام می شود: صرافی (از وب سایت ثبت ارزش و ارز که بانک مرکزی در اختیار معامله گران قرار می دهد) و دیگری توسط درخواست کننده (ارز آزاد که از طریق صرافی منتقل می شود) می گیرد.

قرارداد با شرکت کنترل کالا

بر اساس شرایط خرید، اگر خرید از طریق سیستم بانکی یعنی به صورت اعتبار اسنادی انجام شود، کالا به دو صورت بررسی می شود.

یکی بازرسی کالا از نظر تعداد و کمیت و دیگری بازرسی از نظر ماهیت و انطباق کالا به درخواست خریدار که تمامی این موارد باید به تایید سازمان استاندارد برسد. اسامی شرکت های بازرسی دارای مجوز در سایت بانک مرکزی موجود است که دارای کد ویژه مورد تایید بانک بوده و مجاز به انعقاد قرارداد با خریدار می باشند.

ساخت سفارش

پس از انجام مراحل بانکی و ارسال مبلغ توسط خریدار برای فروشنده، در صورتی که بانک مقصد مبلغ را از طریق سوئیفت دریافت کند، آن را برای فروشنده ارسال می کند. SWIFT نشان می دهد که مبلغ توافق شده به حساب مقصد ارسال شده است.

ساخت و تحویل کالا توسط فروشنده

فروشنده می تواند در سوئیفت منتظر بماند تا مبلغ به حساب شرکت واریز شود و سپس شروع به ساخت کالا کند. یا فروشنده می تواند قبل از واریز مبلغ به حساب تجاری با حسن نیت، شروع به تولید کالا کند یا کالاهای قابل فروش را به بندر بفرستد.

ارسال و تحویل کالا به انبار حمل و نقل

پس از تحویل کالا، فروشنده بارنامه ای را از شرکت حمل و نقل دریافت می کند تا نشان دهد کالا بر اساس شرایط فروش ارسال شده است. این بارنامه مشتمل بر سه نسخه و شامل مواردی از قبیل وزن ناخالص، تعرفه، شرح کالا، تعداد پالت و کارت ملی خریدار می باشد.

وزن ناخالص در سوابق بانکی بسیار مهم است و تا پنج درصد در سیستم معاملات قابل قبول است. اگر مبلغ بیش از پنج درصد باشد، باید دستور اصلاح شود.

اسناد حمل و نقل را بررسی کنید

دو سند، یک کپی از انبار حمل و نقل فروشنده و دیگری پیش فاکتور خریدار، باید مطابقت داشته باشند. خریدار در صورت مشاهده عدم انطباق یا ایرادات و ایرادات احتمالی در اسناد، باید مراتب را به متصدی حمل و نقل و فروشنده اطلاع دهد تا تذکرات لازم صورت گیرد.

در ابتدا حمل و نقل تجهیزات را بهبود بخشیده و می تواند با کمترین زمان و مناسب ترین هزینه کالا را بهبود و به بندر مربوطه ارسال کند.

تحویل کالا به گمرک مورد نظر

زمانی که کالا توسط شرکت حمل و نقل به بندر مورد نظر ارسال و رسید دریافت شد. شرکت حمل و نقل پس از تحویل کالا به گمرک، قبض انبار را از انبار دریافت می کند. قبض انبار تا زمان تسویه حساب خریدار با شرکت مربوطه در اختیار شرکت حمل و نقل می باشد.

ضمناً شرکت حمل و نقل به محض دریافت فاکتور انبار، اخطار را به صورت تلفنی برای خریدار ارسال می کند. خریدار و گیرنده کالا نیز پس از تسویه حساب با شرکت حمل بار، بارنامه و رسید انبار را دریافت می کنند.

مجوز

وقت آن است که خریدار کالای خود را ترخیص کند. ترخیص کالا از گمرک زمانی صورت می گیرد که تمامی تسویه حساب های لازم با شرکت حمل و نقل انجام شده و فاکتور انبار و سایر مدارک از انبار گمرک دریافت شود. ضمناً خریدار باید مجوزها و مراحل ترخیص کالا را در گمرک طی کند.

https://kamyartarkhis.ir/

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان