ویروس کشنده در راه است | هشدار فوری

بسیاری از کشورها به خیال ضعیف‌شدن ویروس کرونا در جهش‌های متناوبی که صورت گرفته است، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را لغو و خود را پیروز میدان نبرد با بیماری قلمداد کرده‌ و از پاندمی خارج‌ شده‌اند اما نتیجه یک مطالعه جامع و فراگیر و منحصربه‌فرد و قوی در ایالات‌ متحده نشان می‌دهد اُمیکرون به‌ اندازه دیگر واریانت‌های کووید شدید است.

ویروس کشنده در راه است | هشدار فوری
کدخبر : 837
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

کشف سویه‌هایی از کرونا که دستگاه ایمنی بدن را فریب می‌دهند باعث شده است که عنوان شود تحول ویروس کرونا به سویه‌های اُمیکرون، بی‌ ای یک و بی ‌ای دو محدود نخواهد شد، بلکه دو گونه فرعی بی ‌ای چهار و بی ‌ای پنج نیز شناسایی شدند. این دو گونه فرعی از سویه اُمیکرون توانایی فریب دستگاه ایمنی بدن و افزایش مبتلایان به کرونا را دارند. طرح این موضوع که دو زیرواریانت جدید اُمیکرون می‌توانند ایمنی ناشی از عفونت قبلی را دور بزنند بسیاری دانشمندان را نگران کرده است.

ماجرای چند ماه اخیر نشان می‌دهد که سویه‌ای خطرناک‌تر و وحشتناک‌تر بیماری بروز و ظهور یافته است که می‌توان واریانت‌های قبلی کروناویروس‌ها مانند دلتا و اُمیکرون را شوخی تلقی کرد. شیوع بیماری جدید که احتمالاً بیماری سال ۲۰۲۲ لقب گیرد، احتمالاً با علائم مشابه بیماری در چین در شهرهایی از اروپا و آمریکا دیده‌ شده است. گزارش‌هایی که در خصوص بیماری جدید منتشر می‌شود البته تائیدنشده هستند اما این بیم می‌رود که اگر ویروس به‌زودی کنترل نشود بار دیگر بیماری جهانی شود.

ویروس نوظهور شدت انتشار کم و نرخ مرگ‌ومیر بالایی دارد. در زمان شیوع ویروس کووید-۱۹ در سال ۲۰۱۹ میلادی، شهرهای بزرگ چین قرنطینه نشدند اما این بار این عمل انجام گرفت. بنابراین کرونا تمام نشده و اکنون افزایش موارد ابتلا در سایر کشورها اتفاق افتاده است.

حداقل در ۱۴ کشور جهان، مبتلایان به کرونا در هفته گذشته دو برابر شده و این‌ هشداری برای ایران است. این که وانمود کرد در ایران مبتلایان کرونا کاهش‌ یافته و پاندمی تمام‌ شده و بیماری در کشورهای دیگر در حال افزایش است، خیال باطلی است که می‌تواند مشوقی برای عادی‌انگاری ویروس در جامعه و در نتیجه رهاسازی شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد. نباید فراموش کرد که این روزها از تهران پایتخت گرفته تا دیگر استان‌های ایران، شاخص آلودگی هوا و کیفیت هوای شهرها از شرایط قرمز هم فراتر رفته و وارد وضعیت بنفش شده است و چون شرایط برای بروز بیماری‌های تنفسی فراهم است و اثر واکسن‌ها نیز بعد از چند ماه کاهش‌ یافته است، وقوع موج جدید بیماری دور از انتظار نخواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان