شمارش معکوس برای فعال شدن بمب ساعتی در تهران

سیدمحمد آقامیری در ارتباط با فرونشست زمین گفت: نیاز داریم که همه دستگاه های مسئول وارد عمل شوند تا بتوانیم از بروز حادثه های احتمالی پیشگیری کنیم.

شمارش معکوس برای فعال شدن بمب ساعتی در تهران
کدخبر : 2275
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

این روزها شاهد پدیده‌ای خطرناک به نام فرونشست زمین در برخی از مناطق تهران هستیم. موضوعی که شهروندان را به وحشت انداخته  و بسیار خطرناک است. این پدیده مانند یک بمب ساعتی در زیر پای پایتخت عمل می‌کند که هر لحظه آماده انفجار است و این امکان وجود دارد که خسارات جبران ناپذیر به همراه داشته باشد. حال برای برطرف کردن و پیشگیری از بروز حادثه‌ای خطرناک در تهران چه اقداماتی باید انجام شود؟چندی پیش فرونشست زمین در بزرگراه شهید آبشناسان رعب و وحشت رانندگان را برانگیخت. به دنبال این قضیه گفت و گویی با عضو شورای شهر تهران داشته ایم که در ادامه می خوانید.

سید محمد آقا میری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز در ارتباط با این پدیده اظهار کرد: فرونشست زمین یکی از پدیده‌های مخاطره آمیز زیست محیطی است که بیشتر استان‌های کشور و به ویژه کلانشهر‌ها مدتی است که درگیر آن شده‌اند. استفاده غلط و نادرست از آب‌های زیر زمینی یکی از دلایل ایجاد فرونشست زمین به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: مخاطره فرونشست زمین از حدود ۵دهه قبل در حال شدت گرفتن است و همه مناطق ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

این عضو شورای شهر در ادامه اظهار کرد: استان هایی مانند اصفهان، کرمان و تهران بیشترین خطر را در این زمینه دارند و ما در این استان‌ها به یک حالت فوق بحرانی رسیده‌ایم.

آقامیری در ارتباط با افزایش روز افزون فرونشست‌ها عنوان کرد: گسترش فرونشست می‌تواند بر وضعیت اجتماعی، کشاورزی و امنیت غذایی کشور تاثیر مستقیم و منفی داشته باشد. بنابراین ضرورت برسی این مخاطره و پیامد‌های آن بسیار دارای اهمیت است.

همه دستگاه ها وارد عمل شوند

وی با بیان این که حداقل یک دهه کار مستمر و جدی برای کنترل فرونشست در کشور نیاز است افزود: ما نیاز داریم که همه دستگاه‌های مسئول وارد عمل شوند و همگی به وظایف محوله در سطح تهران عمل کنند. به عبارت دیگر باید کلیه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا این مشکل برطرف شود. جلسات متعددی با بیشتر سازمان‌ها و کارشناسان در این زمینه داشتیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مجموع نتایج و برسی‌های کمیته عمران در مورد فرونشست، از طریق شورای‌عالی استان‌ها در لایحه‌ای تقدیم مجلس شد تا تصمیم گیری‌های نهایی انجام شود و شرح وظایف دستگاه‌ها و نهاد‌ها مشخص شود تا مسئله فرونشست در ردیف بودجه و تشکیلات قرار گیرد تا بتوانیم در یک دهه کشور را از این معظل نجات دهیم.

آقامیری افزود: فرونشست‌ها از جنوب و جنوب غرب در حال پیشرفت به سمت تهران است که در این مدت نیز با برخی سازمان‌ها مانند آب و فاضلاب رایزنی های بسیاری  برای مهار این پدیده انجام داده‌ایم،اما برای مهار آن  نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم و نیاز است یک سازمان، متولی این کار باشد و وظیفه‌ای هر دستگاه دارد به آنها ابلاغ کند، چرا که نمی‌شود هر دستگاهی طبق میل خودش وارد عمل شود.

این عضو شورایعالی استان‌ها ادامه داد: سعی داریم تا در شش ماه اول امسال لایحه مذکور را آماده و برای برسی از طریق شورای‌عالی استان‌ها به مجلس ارسال کنیم و در این مدت نیز با نمایندگان دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت تا کار با سرعت بیشتری پیش برود.

او ادامه داد: فرونشست بحث دیروز و امروز نیست بلکه بیش از یک دهه است که تهران و حومه درگیر آن هستند که ابتدا در دشت‌های اطراف تهران مشاهده شد، اما کم کم به سمت تهران آمد. سعی ما بر این است که از تمام توان در راستای جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده کنیم تا شاهد حادثه‌های خطرناک در سطح شهر نباشیم.

روش های پیشگیری از فرونشست

آقامیری در پایان صحبت هایش به روش‌های پیشگیری از بروز فرونشست اشاره کرد و گفت: ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضچه‌های آب‌های زیر زمینی، کنترل قانونی منابع آبی، تزریق آب‌های مازاد روی سطح زمین به سفره‌های زیر زمینی می‌تواند از بروز این فرونشست‌ها پیشگیری کند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان