این استان ها در معرض تب کریمه کنگو

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: «در سال جاری تا ظهر روز دوشنبه، ۱۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند.» اما کدام استان‌ها بیشتر در خطرند؟

این استان ها در معرض تب کریمه  کنگو
کدخبر : 1620
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

همزمان با شناسایی آبله میمون در برخی از کشورها، در ایران تب کریمه کنگو مطرح است. تاکنون در کشور موردی از آبله میمون شناسایی نشده است اما ۱۳ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شد.

این بیماری مسری است و به راحتی می‌تواند از یک فرد به فرد دیگه منتقل شود. البته تب کریمه کنگو می‌تواند به فوت بیمار نیز ختم شود. اما احتمال کشندگی این بیماری چقدر است؟

افزایش شمار مبتلایان به تب کریمه کنگو

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در سال جاری نیز تا ظهر روز دوشنبه (۹خرداد) ۱۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند.

آنطور که بهزاد امیری به ایسنا گفت یک نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلای به این بیماری از دست داد. او همچنین گفت: «در فاز حاد بیماری، ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال فوت بیمار وجود دارد. بنابراین تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است.»

تعداد مبتلایان بیشتر از آمار اعلامی است

البته پیش‌تر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی به تجارت‌نیوز گفت تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر از آمار اعلامی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: «به این دلیل که افراد با داشتن علائمی مانند بدن درد و تب، فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شدند.»

کدام استان بیشتر در خطر است؟

کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در مرحله اولیه علائمی مانند تب و لرز، بدن درد، حالت تهوع، استفراغ و تب عضلانی شکم و و کمر دارند. البته در مراحل بعدی علائم آن تغییر می‌کند و ممکن است فرد مبتلا، از مجاری بدن خونریزی هم کند.

اما کدام استان‌ها بیشترین ابتلا و مرگ‌ومیر از این بیماری را دارند؟ مردانی در این مورد گفت: «از ابتدای تشخیص این بیماری که در سال ۷۸ بود تاکنون، استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و اصفهان بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را داشتند.»

هشدار برای مصرف گوشت خام

تب کریمه کنگو هر سال در فصل بهار و تباستان با فعالیت کنه‌ها به اوج می‌رسد. البته داروی این بیماری در کشور موجود است.

متخصصان این روزها برای پیشگیری از این بیماری درباره استفاده از گوشت هشدار می‌دهند. افراد برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری از خوردن گوشت خام و آبدار خودداری کنند.

همچنین افراد بهتر است گوشت تازه‌ای را که در مراکز خارج از کشتارگاه‌های رسمی کشتار می‌شود تهیه نکنند و در صورت خریداری حتما تا ۲۴ ساعت و جگر را تا ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان