شیوع بیماری کشنده در ایران؛ هشدار جدی

دکتر سید محمد آقامیری در رابطه با دیده شدن نشانه‌هایی از تب کریمه در کشور گفت: تب خون ریزی دهنده کریمه بیماری مشترک میان انسان و دام است و در حال حاضر سه نفر به این بیماری مبتلا شده و مداوا شدند.

شیوع بیماری کشنده در ایران؛ هشدار جدی
کدخبر : 1077
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وی همچنین به راهکار‌های پیشگیرانه اشاره کرد و افزود: مردم به گوشت تازه و گوسفندی که به تازگی سر بریده می‌شود، دست نزنند و حتما قبل از مصرف ۲۴ ساعت گوشت را در یخچال نگهداری کنند.

آقامیری لزوم نگهداری جگر گوسفند را ۴۸ ساعت در یخچال متذکر شد و افزود: این بیماری از راه گزش کنه منتقل می‌شود و در دامداری‌ها به کنه دست نزنند و یا ترشحات و خون دام کشتار شده را شستشو دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور استفاده از دستکش هنگام جا به جا کردن لاشه را ضروری دانست و گفت: مردم باید اطلاع داشته باشند برای استفاده بهتر از گوشت حتما ۲۴ ساعت آن را در یخچال نگه دارند تا جمود نعشی آن سپری شود. با این کار با یک تیر دو نشان زده می‌شود؛ نخست این که از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌گردد و دیگر آن که گوشت لذیذتری در اختیار خواهند داشت.

آقامیری با بیان این که حساسیت‌های فوق مختص گوشتی است که خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود، ادامه داد: این گوشت‌ها ممکن است از مراکز غیر مجاز خریداری شود یا تصور شود این گوسفند، چون جلوی چشمشان سر بریده شده، با کیفیت است.

آقامیری به علائم بیماری نیز اشاره کرد و گفت: کریمه تبی ناگهانی داشته و با بدن درد همراه است و باعث کوفتگی و سر درد می‌شود. بی اشتهایی و درد پشت حدقه چشم و ترس از نور و تهوع و گلو درد و دل درد از دیگر علائم است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: این بیماری می‌تواند منتج به مرگ شود، ولی خوشبختانه چنین گزارشی تاکنون نداشته‌ایم.

آقامیری با اشاره به حدیثی از حضرت امیر (ع) تاکید کرد که دفع کردن بهتر از رفع کردن است و افزود: مردم پیشگیری کنند که هزینه کمتری دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه  گفت: سازمان دامپزشکی متولی مبارزه با کالای قاچاق نیست، ولی اگر اخباری مبنی بر قاچاق دریافت کند، از طریق ضابطین غذایی ورود می‌کند.

آقامیری افزود: ما برای واردات محصولات پروتئینی –آلوده- مصلحت اندیشی نداریم و سلامت مردم خط قرمز ماست و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آییم. ولو این که وارد کننده دولت باشد و حتی در چنین مواردی محصول وارد شده را معدوم کرده یا عودت داده‌ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان