نهضت ملی مسکن | ثبت نام نهضت ملی مسکن

تمدید مهلت ثبتنام در نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن بشتابند

وزارت راه و شهرسازی امروز چهارشنبه در خصوص تمدید یا عدم تمدید مهلت ثبت‌نام هفتمین مرحله از فراخوان نهضت ملی مسکن اعلام نظر خواهد کرد.

تمدید مهلت ثبتنام در نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن بشتابند
کدخبر : 3155
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

 نهضت ملی مسکن طرحی است که از سوی دولت برای بی‌خانه ها تنظیم شده است. قبلا طرح نهضت ملی مسکن یک سری از متقاضیان را ثبت نام کرده بود. ظرفیت سازی برای ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن در کشور ایجاد شده است. ظرفیت سازی طرح نهضت ملی مسکن برای شهرهای جدید تهران هم ایجاد شده است. در ادامه می توانید آخرین خبر از در مورد نهضت ملی مسکن را بخوانید.   

 روز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ فرصت ثبت نام در هفتمین مرحله‌ی فراخوان نهضت ملی مسکن در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر که از اواسط ماه جاری آغاز شده بود به پایان می‌رسد.

پیگیری‌ها درخصوص تمدید فرصت ثبت نام حاکی از آن است که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱  نتیجه تصمیم در این زمینه را اعلام خواهد کرد.

قاعده‌ی کلی که در مراحل ثبت نام نهضت ملی مسکن وجود دارد این است که پس از پایان هر مرحله از نام‌نویسی و پالایش متقاضیان در صورت وجود ظرفیت‌های خالی، امکان ثبت نام در مراحل بعدی وجود دارد. بنابراین اگر فرصت ثبت نام در این مرحله نیز به اتمام برسد احتمال نام‌نویسی در بعضی مناطق طی ماه‌های آینده وجود دارد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده‌اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی عملیات ساخت یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد آغاز شده است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت و ساز قرار دارند. تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد نیز کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است ... از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مرحله‌ی هفتم آغاز شده است. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۵۹ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده که میزان آورده آنان ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده  و از محل تسهیلات نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان پرداخت شده است. تعداد ۳۰۷ هزار و ۱۹۸ واحد نهضت ملی مسکن به بانک برای انعقاد قرارداد معرفی شده‌اند که از این تعداد  ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد و مبلغ تسهیلات منعقد شده ۳۵ هزار میلیارد تومان است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

 هفتمین مرحله از فراخوان ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن که در چهار استان آغاز شده بود، با تأمین زمین و ظرفیت‌های جدید که از نبود متقاضی مؤثر ایجاد شده به ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر افزایش پیدا کرده است.

ثبت نام این مرحله در استان‌های ایلام، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و هرمزگان انجام می‌شود.

در اطلاعیه اول معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که پانزدهم تیرماه ارائه شده بود ثبت نام در چهار استان بود که تا روز سی‌ویکم تیرماه ادامه دارد.

در اطلاعیه دوم نیز که امروز صادر شده در خصوص ثبت نام فاز هفتم طرح نهضت ملی مسکن آمده است که با عنایت به ثبت‌نام مرحله هفتم طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای دارای ظرفیت مازاد زمین (تا سقف ظرفیت زمین تأمین شده)، به اطلاع متقاضیان می‌رساند که لیست استان‌ها و شهرهای دارای ظرفیت مازاد زمین در این مرحله از ثبت نام به شرح جدول ذیل است. بدیهی است در صورت تأمین زمین در سایر شهرهای کشور در روزهای آتی، سامانه در این شهرها نیز به تدریج بازگشایی و اسامی شهرها به لیست ذیل اضافه می‌شود.

لازم به ذکر است متقاضیان مسکن در شهرهای جدید، می‌بایست سابقه سکونت لازم در شهر محل سکونت ذکر شده در این مرحله را داشته باشند. متقاضیان برای مشاهده لیست شهرهای دارای ظرفیت و ثبت نام به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تأمین مسکن مصوب هفدهم مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده‌اند که ۳.۶ میلیون نفر تأیید شده‌اند. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از پانزدهم تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد آغاز می‌شود. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسط‌های اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت نام مجدد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد گفت: در تمامی شهرهای استان، تامین زمین صورت گرفته، پیمانکار انتخاب شده و به محض کلنگ‌زنی، متقاضیان به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.

وی افزود: در این مرحله از ثبت‌نام در شهرهای دارای ظرفیت در برخی استانها نام‌نویسی می‌شود که در استان تهران شهر جدید ایوانکی دارای ظرفیت خالی است. متقاضیان برای نام‌نویسی به سامانه طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در ایوانکی زمین به صورت خودمالکی واگذار می‌شود گفت: به متقاضیان در قالب گروههای دو نفره زمین واگذار می‌شود که می توانند اقدام به ویلاسازی کنند. در واقع ساخت به عهده خود متقاضیان است که این نوعی مزیت محسوب می‌شود. در ایوانکی نوع واحدهای مسکونی به صورت ویلایی است.

به گفته محبت‌خواه، برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر تهران صرفا شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و شهرهای پاکدشت، رباط کریم در نظر گرفته شده که در چهار شهر مذکور ظرفیت تکمیل شده و در این مرحله فقط امکان ثبت نام در ایوانکی وجود دارد.

وی درباره تعیین تکلیف متقاضیانی که هنوز پیامک برای آنها واریز نشده است گفت: زمین در تمامی شهرهای استان تهران شامل پیشوا، قرچک، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت و رباط کریم تامین شده است. پروسه الحاق به محدوده به اتمام رسیده مشاور انتخاب شده است. در حال حاضر با پیمانکاران و انبوه‌سازان قرارداد بسته‌ایم تا پروژه‌ها را شروع کنند. به محض کلنگ‌زنی، نفراتی که ثبت نام کرده‌اند به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد در ۴۰ شهرستان از چهار استان گیلان، هرمزگان، بوشهر و سمنان آغاز شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تا روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ کل واحدهای پروژه‌ی مذکور یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل اجرایی ساخت قرار دارد و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد کلنگ‌زنی شده است. برای ساخت یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶  واحد تامین زمین صورت گرفته است. تعداد ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

 خلیل محبت‌خواه  اظهار کرد: سهمیه استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن، سالیانه ۱۵۵ هزار واحد است که هیچ مشکلی در بخش زمین نداریم. زمین برای دو سال آینده تامین شده و تا چهار سال آینده هم تامین خواهد شد.

او  افزود: تا حدود ۴۵ روز قبل در حال بررسی مسائل مربوط به زمین در کارگروه و کمیسیون بودیم که این مرحله به اتمام رسیده است. هم‌اکنون مشغول تهیه طرح‌ها و مشاور هستیم. در بعضی مناطق پیمانکاران وارد فعالیت شده‌اند. در برخی نقاط هم زمین در اختیار پیمانکاران قرار گرفته که به زودی کارهای اجرایی شروع می‌شود.

به همه افراد واجد شرایط پیامک ارسال کرده‌ایم

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان تهران که تکلیفشان مشخص نشده است گفت: به تمام کسانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند پیامک داده‌ایم تا نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کنند. اگر آورده را به‌موقع واریز نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها می‌شوند.

محبت‌خواه تصریح کرد: اگر کسی واجد شرایط است و برای او پیامک ارسال نشده موضوع را از طریق سایت پیگیری کند. چنان‌چه نتیجه نگرفت به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه برود.

بیش از ۴۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است

وی درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: پروژه‌ها خوب پیش می‌رود. بیش از ۴۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده که به زودی چندین پروژه دیگر به این رقم افزوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در استان تهران به هر تعداد که متقاضی داشته باشیم واحدهای نهضت ملی مسکن احداث می‌کنیم. تا کنون ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که پالایش آنها تقریبا در حال اتمام است. ثبت نام جدید هم به زودی انجام می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد آغاز می‌شود. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

خلیل محبت خواه افزود: ظرفیت سازی برای ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن در کشور ایجاد شده و در استان تهران و شهرهای جدید تهران هم ظرفیت جدید ایجاد شده و  ثبت نام برای شهرهایی از جمله پرند، هشتگرد و ایوانکی هم ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران پالایش متقاضیان در استان تهران به اتمام رسیده و ارسال پیامک به متقاضیان از ابتدای هفته آغاز شده و متقاضیان باید ظرف مدت ۲ هفته آورده اولیه خود را که ۴۰ میلیون تومان است، واریز کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که متقاضیان آورده خود را تکمیل نکنند حذف نشده، اما به انتهای فهرست برای تکمیل واحدها منتقل می‌شوند.

به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیر آغاز شده و با توجه به تامین اراضی در این بخش دوره جدیدی از ثبت نام‌ها در شهرهایی که ظرفیت سازی ایجاد شده آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه پس از احراز شرایط متقاضیان نهضت ملی مسکن، پروژه تخصیص می‌یابد گفت: در شهر جدید پرند تا پایان خردادماه از متقاضیان گروه اول که در سهمیه ۴۴۹۷ واحد قرار گرفته‌اند برای انتخاب پروژه دعوت می‌شود.

جزئیاتی از طرح نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن

علیرضا جعفری اظهار کرد: بعد از مرحله ثبت نام نهضت ملی مسکن، پالایش اولیه شرایط متقاضیان انجام می شود که این مرحله به پایان رسیده است. در مرحله دوم تایید نهایی صورت می‌گیرد. تایید نهایی باید زمانی انجام شود که پروژه‌ای تخصیص پیدا می‌کند. اگر متقاضی تایید نهایی شود می‌تواند در بانک افتتاح حساب کند و آورده اولیه را بپردازد. در واقع بعد از آورده اولیه، تعهد ساخت مسکن برای دولت شکل می‌گیرد.

وی درباره تعیین تکلیف متقاضیان ثبت نام شده در شهر جدید پرند گفت: از ۱۰۰ هزار واحدی که اوایل اردیبهشت ماه عملیات اجرایی آن در شهرهای جدید آغاز شد سهمیه شهر جدید پرند ۴۴۹۷ واحد است. متقاضیان پس از تایید باید برای واریز آورده اولیه اقدام کنند.

به گفته جعفری، در حال حاضر بحث اصلی این است که شروع عملیات پروژه‌ها را داشته باشیم. وقتی پروژه شروع شود نهایتا تا آخر خردادماه پالایش‌ها را به نقطه‌ای می رسانیم که متقاضیان انتخاب پروژه داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای ۱۰۰ هزار واحد اول به تعداد واحدهایی که در پرند شروع کردیم انشاءالله تخصیص پروژه خواهیم داشت.

جعفری درباره وضعیت پروژه مترو شهر جدید پرند گفت: مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری بودجه پرند به شهرداری تهران برای اجرای پروژه مترو فرودگاه امام (ره) ـ پرند اختصاص دادیم. امیدواریم در دهه فجر امسال خدمات این خط به شهروندان ارایه شود.

خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: سیاست دولت در بخش مسکن ساخت سالانه یک میلیون واحد است که در استان تهران افرادی که فرم (ج) انها سبز باشد و حائز اهمیت باشند می توانستند در این طرح ثبت نام کنند .

وی ادامه داد: در استان تهران، زمین های طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شدند و برای ۲ سال زمین برای ساخت ۳۰۰ هزار واحد در نظر گرفته شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در اکثر شهر ها و شهرهای جدید ، زمین به پیمانکاران برای اغاز عملیات ارائه شد و مراحل ساخت و اماده سازی زمین در حال انجام اشت.

وی با بیان اینکه پالایش متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا یایان خرداد ماه به اتمام می رسد ادامه داد: ۹۲۰ هزار نفر ، در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کننده کرده بودند که پالایش نهایی انجام شده بود اما دوباره بازنگری شد.

محبت خواه گفت: متقاضیان در استان تهران می توانستند در شهرهای پرند، هشتگرد، ایوانکی پاکدشت و رباط کریم ثبت نام کنند اما برخی از افراد به طور اشتباه ثبت نام کردند و از سامانه حذف شده بودند که برای این افراد دوباره تا پایان اردیبهشت ماه فرصت برای تغییر شهر را فراهم کردیم.

وی تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مسکن ، کلنگ بهره برداری از ۳۰ هزار واحد به زمین زده شد .

وی افزود: در شورای عالی مسکن درباره ی افرادی که در طرح های گذشته مسکن ثبت نام کردند اما هنوز واحد تحویل نگرفتند تصمیاتی گرفته شد و تا پایان سال تعیین تکلیف و تحویل متقاضیان می شود.

وی بیان کرد: افرادی که فرم (ج) انها سبز و حائز شرایط باشند به بانک معرفی می شوند و اگر هنوز پیامکی به متقاضیان ارسال نشده با شهر محل ثبت نام مراجعه و مدارک خود را تکمیل کنند.

محبت خواه بیان کرد: در برخی از این طرح ها ، اختلاف بین پیمانکار و تعاونی بود که به مراجع قضایی ارجاع داده شد و برخی دیگر اختلاف بین پیمانکاران بود که آسیب شناسی شد تا راهکار لازم ابلاغ شود.

اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه صف اول درباره آخرین وضعیت واحد‌های مسکن روستایی وشهری توضیحاتی داد:

سوال: عملکرد بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن را توضیح دهید

نیکزاد: اصلی‌ترین وظیفه بنیاد مسکن تهیه مسکن برای محرومان و عمران روستایی است. از سال ۸۴،  ۷ درصد از واحد‌ها نوساز و مقاوم بود، اما هم اکنون با همکاری تمامی دستگاه‌ها از جمله مجلس، استانداران سالیانه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی رقم خورده است. نصف واحد‌های مسکن روستایی مقاوم سازی شده است.

در مسکن شهری به ساخت ۱۰۰ هزار واحد نزدیک می‌شویم علی رغم مصوبه از ۲۵ آبان سال گذشته برای پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد و سفته زنجیره کار نشده است.

از نیمه دوم امسال ماهیانه افتتاح پروژه‌ها را خواهیم داشت. از شهریور ماه استان به استان این بهره برداری ها انجام می شود.

ساخت مسکن ویلایی در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزا ر نفر را اجرا کرده ایم. در شهر‌های کوچک که از لحاظ زمین مشکل نداشته باشد تحت نظارت ناظران، مسکن به صورت ویلایی ساخته خواهد شد، اما اگر مشکل زمین وجود داشته باشد در این شهر‌ها ساخت مسکن به صورت طبقاتی را در دستور کار خواهیم داشت.

سوال:  از لحاظ کیفیت با افزایش قیمت مصالح ساختمانی مشکلی ایجاد نمی‌شود و یا قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد؟

نیکزاد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی آورده متقاضیان می‌شود، اما تلاش می‌کنیم هزینه‌ها را تقلیل دهیم با استفاده از خرید مستقیم مصالح از کارخانه و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا تلاش می‌کنیم قیمت را کاهش دهیم، اما افزایش قیمت و آورده خواهیم داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان