قیمت مرغ| قیمت مرغ امروز

جدیدترین قیمت مرغ اعلام شد | قیمت مرغ کیلویی چند؟

قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران ۵۷,۵۰۰ تومان اعلام شد.

جدیدترین قیمت مرغ اعلام شد | قیمت مرغ کیلویی چند؟
کدخبر : 3050
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ در روزهای اولیه سال نوسانات زیادی را تجربه کرده است. دولت راهکار های خوبی برای کاهش قیمت مرغ ارائه نداده است. عوامل مختلفی می توانند بر روی قیمت مرغ تاثیر بگذارند. از جمله مواردی که بر روی قیمت مرغ اثر گذار است حذف ارز ترجیحی و عدم اعمال سیاست‌های حمایتی است که موجب می شود قیمت مرغ گوشتی حداقل دو ونیم برابر افزایش یابد. 

بر اساس گزارش میدانی، قیمت مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران هر کیلو ۵۷,۵۰۰ تومان است.

افزایش قیمت مرغ ادامه چالش‌های سامانه بازارگاه از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته گذشته بود.

بازار گزارش داد, نوسان قیمت مرغ از دیگر اقلام پروتئینی بیشتر بوده است. دولت برای هر کیلوگرم این کالا, قیمت ۶۰ هزار تومان تعیین کرده بود که تا مدت‌ها بعد از اعلام این نرخ، زیر قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسید و کاهش تقاضا اجازه رشد قیمت را به آن نمی‌داد.

در نتیجه تولیدکنندگان با اتخاذ سیاست کاهش جوجه‌ریزی تلاش کردند از افت بیشتر قیمت در بازار جلوگیری کنند.

در خرداد ماه در میادین میوه‌وتره‌بار نیز هر روز قیمت جدیدی برای مرغ اعلام می‌شد که از ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان متغیر بود.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر آخرین قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار حدود قیمت مصوب یعنی ۶۰ هزار تومان است و در صورت قطعه‌بندی قیمت تا ۷۵ هزار تومان نیز بالا می‌رود.

هر کیلو ران مرغ بدون پوست در حال حاضر بین ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان و هر کیلو سینه مرغ کامل ۷۶ تا ۷۸ هزار تومان قیمت دارد.

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) ۵۷,۵۰۰
ران مرغ بدون پوست ۶۹,۰۰۰
کتف مرغ ۵۳,۵۰۰
ران مرغ با پوست ۵۰,۵۰۰
مغز ران مرغ ۸۴,۱۵۰
ساق مرغ بدون پوست و سر ساق ۸۹,۱۰۰
سینه مرغ ۱۰۹,۰۰۰
سینه مرغ بدون استخوان با کتف ۹۹,۰۰۰
فیله مرغ ۱۱۶,۰۰۰
 

 

قیمت تخم مرغ از ۱۰۰ هزار تومان گذشت

مشاهدات میدانی حاکی از افزایش قیمت تخم مرغ در سطح شهر است.

به نقل از برنا، مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران حاکی از رسیدن قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ به محدوده ۸۵ تا ۱۰۰ هزارتومان است. این در حالیست که هفته گذشته قیمت آن ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان بود.

افزایش قیمت تخم‌مرغ در حالیست که ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اخیرا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده با توجه به اینکه قیمت هر شانه تخم مرغ در مرغداری حدود ٧٣ هزار تومان است، با احتساب کرایه حمل و سود برای فروشنده، قیمت ١٠٠ هزار تومان برای مصرف کننده منطقی است.

وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید ادعا کرده که قیمت تمام شده تولید هر کیلو تخم مرغ بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است، اما هم اکنون میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری‌ها حدود ٣۵ هزار تومان است.

نبی پور همچنین ابراز کرده‌ که افزایش بیشتر قیمت تخم مرغ، مصرف کننده را تحت فشار قرار می‌دهد و منجر به کاهش قدرت خرید آنان می شود ولی تولیدکننده مقصر این مسئله نیست و دولت باید از مصرف کننده به نحو دیگری حمایت کند تا قدرت خرید آنها افزایش یابد.

نرخ جدید تخم مرغ اعلام شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: در هفته‌های اخیر قیمت تخم مرغ در برخی مناطق به ٩٧ تا ١٠٠ هزار تومان در هر شانه رسیده است.

به نقل از صداوسیما، ناصر نبی‌پور اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت هر شانه تخم مرغ در مرغداری حدود ٧٣ هزار تومان است با احتساب کرایه حمل و سود برای فروشنده، قیمت ١٠٠ هزار تومان برای مصرف کننده منطقی است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید، گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلو تخم مرغ بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است، اما هم اکنون میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری حدود ٣۵ هزار تومان است ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مقداری از تخم مرغ‌های مازاد را جمع آوری می‌کند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اضافه کرد: اگر هزینه تولید هر کیلوگرم تخم مرغ زیر ۳۰ هزار تومان باشد، صادرات آن به صرفه است اما وقتی که بالای ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است، صادرات آن برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

وی درباره اینکه افزایش بیشتر قیمت تخم مرغ، مصرف کننده را تحت فشار قرار می‌دهد و منجر به کاهش قدرت خرید آنان می‌شود، افزود: تولیدکننده مقصر این مسأله نیست و دولت باید از مصرف کننده به نحو دیگری حمایت کند تا قدرت خرید آنها افزایش یابد.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران:

راهکاری برای بهتر شدن شرایط تولیدکنندگان وجود ندارد

به نقل از صداوسیما، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران: راهکاری برای بهتر شدن شرایط تولیدکنندگان وجود ندارد.

در حال حاضر نرخ مصوبی نداریم. قیمت ۳۵۵۰۰ به اصرار وزارت جهاد بوده. امروز قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ بدون سود حدود ۴۵ هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود که حدود ۱۰ هزار تومان به‌عنوان قیمت تمام‌شده از جیبش می‌گذارد

زمانی که طرح آزادسازی ارز ۴۲۰۰ انجام شد بالاترین تولید در کل این ۴۳ سال را داشتیم. جوجه‌ریزی که آبان ۱۴۰۰ تا الان انجام شده در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته.

در خردادماه حدود ۹ میلیون مرغ تخم‌گذار به کشتارگاه رفتند. اگر روند این قیمت‌ها ادامه پیدا کند به طور قطع بیشتر خواهد شد.

در بازار کمبود عرضه مرغ نداریم؟

به نقل از بازار، اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: حجم تولید مرغ در سطح کشور تا امروز خوب بوده و نیاز بازار به طور کامل تأمین می‌شود.

حبیب اسداله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: حجم تولید مرغ در سطح کشور تا امروز خوب بوده و نیاز بازار به طور کامل تأمین می‌شود و حتی در بازار با مازاد مرغ مواجه هستیم.

وی افزود: مازاد تولید مرغ اجازه نمی‌دهد قیمت مرغ در بازار به قیمت تمام شده آن برسد.

اسداله‌نژاد تصریح کرد: نهاده بسیاری از واحدهای مرغداری که بهمن و اسفندسال گذشته جوجه‌ریزی کرده‌ بودند، هنوز تأمین نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی بیان کرد: وقتی مؤلفه‌های تولید و قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان افزایش پیدا می‌کند، دولت یا باید از مصرف‌کننده در قالب یارانه و یا به هر شکلی که صلاح می‌داند، حمایت کند یا اینکه قیمت محصول افزایش پیدا کند که تولیدکننده بتواند روی پای خودش بایستد. به هر حال در شرایط فعلی واحدهای مرغداری ما زیان می‌کنند که امیدواریم این شرایط خیلی طولانی مدت نباشد.

قیمت انواع تخم‌مرغ‌ بسته‌بندی

به نقل از همشهری‌آنلاین، جدول زیر قیمت انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی را در برندهای مختلف بررسی کرده است. اکنون در بازار تخم‌مرغ تنظیم بازار ۳۰ عددی ۸۹ هزار تومان است.

همچنین امروز سه‌شنبه ۱۴ تیر نرخ هر شانه تخم مرغ ۱.۹ کیلوگرمی در میادین میوه و تره‌بار تهران، ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان است که حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان با نرخ مصوب (۷۶ هزار تومان) فاصله دارد.

براین اساس نرخ مرغ که تا سه هفته قبل حدود ۴۲ هزار تومان بود همچنان روند افزایشی خود را طی می‌کند و درحال‌حاضر در برخی نقاط شهر نرخ این کالا به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین نرخ تخم‌مرغ روند افزایشی را طی کرده و در برخی مناطق تا شانه‌ای ۹۰ هزار تومان نیز رسیده است. از طرفی نرخ صیفی جات از جمله سیب زمینی و گوجه فرنگی و پیاز با افزایش نسبت به هفته گذشته مواجه بوده ضمن اینکه رب گوجه فرنگی همچنان کمیاب است.

قیمت اقلام پروتئینی از خط قرمز عبور کرد

تعداد شکایت‌های مردمی از عبور قیمت ارزاق از خطوط قرمز دولت رو به افزایش است.

به نقل از همشهری‌آنلاین، در روزهای اخیر بسیاری از شهروندان از افزایش قیمت کالاهایی که دولت برای آنها سقف قیمت تعیین کرده خبر می‌دهند.

یکی از شهروندان که برای خرید یک بسته ۱۵ عددی تخم مرغ مبلغ ۵۸ هزار تومان پرداخته بود با گلایه از نبود نظارت بر قیمت کالاهای اساسی گفت: وقتی دولت برای هر کیلو تخم مرغ قیمت ۴۰ هزار تومان را تعیین کرده چرا باید قیمت در بازار به ۲ برابر این مقدار برسد؟

مشاهدات خبرنگاران نیز حاکی از آن است که در روزهای اخیر هر کارتن تخم مرغ دست‌کم ۷۰ هزار تومان و هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

عبور قیمت تخم مرغ از مرز شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان در حالی است که سال گذشته قیمت‌ ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی این کالا با توجه به قدرت خرید خانوارها، بسیاری از مصرف‌کنندگان را با چالش مواجه کرده بود.

اردیبهشت ‌ماه قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۴۰ هزار تومان تعیین شد که با توجه به وزن ۱.۸ تا ۲ کیلویی هر شانه تخم مرغ، قیمت هر شانه باید بین ۷۲ تا ۸۰ هزار تومان باشد، امروز اما در شرایطی که به دنبال هدفمندسازی یارانه‌ها دیگر اقلام اساسی نیز با تغییر قیمت مواجه شده‌اند، تخم مرغ ۱۱۰ و ۱۱۶ هزار تومانی فشار مضاعفی بر اقشار ضعیف خواهد بود.

از سوی دیگر به‌رغم قیمت‌ بیش از ۱۰۰ هزار تومانی هر شانه تخم‌مرغ، تولیدکنندگان همچنان قیمت این کالا را در بازار پایین‌تر از هزینه تولید، زیان مالی وارد شده به این صنف را قابل توجه و اقدامات حمایتی از قبیل خرید حمایتی شرکت پشتیبانی امور دام و حذف تعرفه صادرات را ناکافی و ناکارآمد می‌دانند.

تولیدکنندگان اعتقاد دارند قیمت اعلام شده دولت برای خرید مازاد تولید تخم مرغ (کیلویی ۳۲ هزار تومان) با کف هزینه تولید مرغداران فاصله زیادی دارد.

همان مبلغ نیز با یک ماه تاخیر به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. از سوی دیگر و در حالی‌که برخی، صادرات تخم مرغ را دلیل رشد قیمت این کالا در بازار می‌دانند به نظر می‌رسد در زمینه صادرات نیز شرایط بر وفق مراد تولیدکنندگان نیست.

به‌رغم تکذیب خبر ممنوعیت واردات تخم مرغ ایران به عراق، مرزهای این کشور به گفته تولیدکنندگان همچنان به‌ روی صادرکنندگان بسته و افغانستان تنها مقصد صادراتی تخم مرغ ایران است.

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران روزانه ۲.۹۰۰ تن تخم‌مرغ تولید و از این حجم در نهایت ۱۰۰ تن صادر و مابقی روانه بازار مصرف می‌شود.

ناصر نبی‌پور، روز گذشته قیمت ۹۰ هزار تومان را برای یک شانه تخم‌مرغ در واحدهای صنفی منطقی دانست و گفت: قیمت یک شانه تخم‌مرغ ۲ کیلویی در کارخانه ۶۴ هزار تومان تمام می‌شود پس با احتساب کرایه حمل‌ونقل و سود قانونی یک شانه تخم‌مرغ ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

آمارهای اتحادیه مرغ‌تخم‌گذار تهران نشان می دهد در خرداد ماه مرغداران با هدف کاهش تولید، به جای ۲ میلیون ۹ میلیون مرغ تخمگذار را روانه کشتارگاه کردند.

یوسف‌خانی از توزیع روزانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مرغ در تهران خبر داد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ طی روزهای آتی به نرخ مصوب خود برسد که در صورت افزایش قیمت مرغ، نرخ سایر مشتقات هم تغییر می‌کند.

یوسف‌خانی می‌گوید: در شرایط کنونی مازاد تولیدی در بازار نیست که به بازارهای هدف صادر شود.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۵۳ تا ۵۸ هزار تومان، ران مرغ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، سینه ۹۵ هزار و فیله مرغ ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان است.

با مردمی سازی یارانه ها در ۲۲ اردیبهشت قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که ازدیاد عرضه در برابر تقاضا منجر به فروش مرغ کمتر از این نرخ در بازار شد.

علی رغم آنکه مدیرعامل اتحادیه مرغداران می‌گویند که قیمت مرغ گرم سنخیتی با نرخ مرغ زنده ندارد، اما اتحادیه پرنده و ماهی نرخ مرغ گرم را تابعی از فروش مرغ زنده شب قبل به کشتارگاه اعلام‌ می‌کند.

محدودیتی در صادرات تخم مرغ به عراق نداریم

خبری در خروجی سایت‌ها و فضای مجازی قرار گرفت مبنی بر محدویت های صادراتی اعمال شده از سوی عراق که موجب توقف صادرت تخم مرغ به این کشور شده است.

به نقل از اکوایران، این خبر در حالی منتشر شده که با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که مشکلی مقطعی در صادرات تخم مرغ به عراق به وجود آمده بوده که این مشکل برطرف شده است.

از سوی دیگر رییس اتاق مشترک ایران و عراق نیز در گفت و با «اکوایران» ضمن اظهار بی اطلاعی از ممنوعیت های اعمال شده از سوی عراق برای صادرات تخم مرغ گفت: در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

خبر ممنوعیت صادرات تخم مرغ ایران به عراق از سوی ناصر نبی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اعلام شد،‌ او لابه لای گفته های خود به این نکته نیز اشاره کرد که عراق به مرغ و تخم‌مرغ ایران نیاز دائمی ندارد چراکه از ترکیه تامین می‌شود و از ایران به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت تخم‌مرغ وارد می‌کند.

او حتی بر این نکته نیز تاکید کرد که صادرات تخم‌مرغ به عراق به دلیل فشارهای ترکیه متوقف شده است و سلامت تخم‌مرغ‌های ایران تایید شده بوده است.

اما داستان ماجرا از کجا آغاز شد؟ صادرات تخم مرغ با توجه به نیاز داخل کشور در برخی مقاطع سال متوقف می شود و هرچند فعالان بخش خصوصی مخالف این روش هستند، با این حال این روش سالها است که در حال اجر است.

در این خصوص ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ با اعلام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی صادرات تخم‌مرغ تا میزان مصوب مجاز اعلام شد.

حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: صادرات تخم‌مرغ تا میزان مصوب در قرارگاه امنیت غذایی مجاز است.

کمبودی در بازار مرغ نیست

به نقل از همشهری، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم از سوی دولت ۶۰ هزار تومان تعیین شده و این محصول با وجود افزایش قیمت در هفته‌های اخیر هنوز به قیمت مصوب تعیین شده نرسیده است.

با توجه به افزایش تولید، قیمت مرغ گرم در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران در هفته‌های گذشته ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان بود اما در روزهای اخیر به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسیده است. با وجود افزایش قیمت، گفته می‌شود کمبودی در بازار نیست و همچنان تولید بیش از تقاضاست.

گوشت گوساله هم در هفته‌ گذشته اندکی کاهش قیمت داشت اما نرخ گوشت گوسفندی در بازار طی یک ماه گذشته رشد داشته است.

قیمت شقه گوسفندی از کیلویی ۱۷۵ هزار تومان به ۱۹۰ هزار تومان در هفته گذشته رسید اما فعالان بازار با استناد به رشد هزینه نگهداری دام و افزایش کشتار، از احتمال کاهش قیمت گوشت می‌گویند.

مشکل تن ماهی و رب همچنان پابرجاست

تا پیش از تعیین تکلیف قیمت روغن در یک‌ماه و نیم پیش، تن ماهی و رب جزو کالاهای تحمیلی بودند که از سوی شرکت‌های تولیدکننده روغن به عمده‌فروشی‌ها داده می‌شد، اما این روزها نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه‌ توزیع عادی این محصولات هم با مشکل مواجه شده و شرکت‌های معروف تولیدکننده، به‌دلیل نارضایتی از قیمت‌های کنونی از توزیع این دو محصول تعزیراتی در بازار امتناع می‌کنند.

قیمت کنونی قوطی‌های ۸۰۰ گرمی رب گوجه بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است که قیمت‌های بالای ۴۰هزار تومان مربوط به برندهای شناخته شده است.

گرچه کمبود رب و تن ماهی به اندازه‌ای نیست که شرایطی بحرانی ایجاد کند اما مشاهدات میدانی حاکی از نبود برندهای مطرح این دو محصول در فروشگاه‌ها است و مصرف‌کنندگان ناچارند تولیدات شرکت‌های کمتر شناخته شده را خریداری کنند.

برای تن ماهی هم شرایط مشابه رب است؛ در فروشگاه‌های حقیقی و مجازی از نام‌های معروف کمتر نشانی هست و قیمت برخی از کم نام و نشان‌ها هم به ۴۰هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که به‌گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو، سازمان حمایت سقف ۳۵هزار تومان را برای کنسرو تن ماهی ساده ۱۸۰گرمی تعیین کرده و قیمت بیش از این برای کنسروهای بدون افزودنی‌ مجاز نیست.

سندیکای صنایع کنسرو از اردیبهشت ماه با استناد به آنالیز قیمت تولید، تقاضای افزایش قیمت این دو محصول را به سازمان حمایت ارائه کرده اما این درخواست فعلا بی‌پاسخ مانده است.

حبیب اسداله نژاد گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان است که براین اساس عرضه مرغ گرم با نرخ ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان در مغازه ها منطقی نیست‌.

اسداله نژاد می گوید: روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۶۰۰ تن مرغ در بازار عرضه می شود که بررسی ها حاکی از آن است که بدلیل کاهش سرانه مصرف نیاز بازار کمتر از این رقم است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: علی رغم تاکید وزیر جهاد بر رفع موانع دریافت تسهیلات همچون چک برگشتی و بدهی معوق، اما همچنان روش های قبل اعمال می شود، با این تفاوت که تسهیلات به حساب سامانه بازارگاه واریز می شود که مورد توافق بهره برداران نیست.

با اصلاح نظام یارانه ها قرار شد وزارت جهاد به منظور حمایت از تولیدکنندگان تسهیلات با حذف موانع قبل پرداخت  و مازاد تولید را خرید حمایتی کند .

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو ران مرغ ۴۵ تا ۵۴ هزار تومان، سینه ۹۰ هزار تومان، فیله مرغ ۱۰۰ هزار تومان و مرغ ۵۰ تا ۵۴ هزار تومان است که مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ضعف در نظارت ها را علت اصلی عرضه مرغ با نرخ های فعلی می داند.

ضرر ۱۸ هزار تومانی مرغ‌داران

بر اساس گزارش ایلنا، ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: بیش از نیاز کشور تخم‌مرغ تولید می‌شود و همین امر باعث شده که با مازاد تولید مواجه شویم و مرغداران در فروش هر کیلو تخم‌مرغ ۱۸ هزار تومان ضرر کنند.

نبی‌پور افزود: حتی بعد از برداشت عوارض باز هم صادرات به صرفه نیست. چون قیمت تمام شده ما با قیمت صادراتی همخوانی ندارند. حتی با قیمت‌های داخل بازار داخلی هم متناسب نیست.

وی ادامه داد: نهاده در بازارگاه وجود دارد ولی چون قیمت آنها بسیار بالاست و نقدینگی مرغداران نیز کم است، خرید نیز بسیار کم شده است.

محمد یوسفی گفت: روزانه هزار تا هزار و ۲۰۰ تن مرغ در تهران توزیع می‌شود و قیمت کنونی هر کیلو مرغ در میدان بهمن، ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، در خرده فروشی‌ها، ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

به گفته او، همچنین هر قطعه جوجه یکروزه که باید ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان باشد، ۳ هزار تومان قیمت دارد که با استمرار این روند، تولیدکنندگان مرغ مادر قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید: در واحد‌های مرغداری، دیگر مرغی با ارز ترجیحی باقی نمانده و آنچه به بازار عرضه می‌شود، از محل ارز نیمایی است که بر این اساس، پیش بینی شده، قیمت مرغ به نرخ مصوب برسد.

طبق اعلام انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۰ هزار تومان است که با مردمی سازی یارانه‌ها و خرید نهاده با ارز ترجیحی، این قیمت باید واقعی شود. بررسی‌ها از سطح بازار نیز نشان می‌دهد، قیمت مرغ گرم در خرده فروشی‌ها رو به افزایش است.

 در شرایطی که تعیین قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومانی برای هر کیلو مرغ این بازار را خالی از مشتری کرد، مسئولان اتحادیه‌ای از آغاز توزیع مرغ نیمایی از هفته پیش رو خبر می‌دهند. اما تغییر منشا ارزی، مرغ را گران‌تر می‌کند.

آن‌طور که مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی می‌گوید مبنای نرخ‌گذاری اخیر دولت نرخ ارز ترجیحی بود. حال با توجه به نرخ ارز نیمایی به نظر می‌رسد شاهد افزایش دوباره قیمت مرع در بازار باشیم. بر اساس اعلام حبیب اسدا…نژاد به تسنیم قیمت مرغ نیمایی ۶۰ درصد با قیمت فعلی آن در بازار فاصله دارد!

با توجه اینکه اخیرا دولت قیمت مصوب مرغ را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد، اگر ۶۰ درصد دیگر گران شود، قیمت مرغ نیمایی را باید در محدوده ۹۶ هزار تومان بدانیم. با این حال بررسی‌های میدانی از بازار مرغ نشان می‌دهد که این محصول در کف بازار بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. اگر این نرخ‌ها را مبنا قرار دهیم، با منشا ارز نیمایی، قیمت مرغ باید در محدوده ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان قرار گیرد. در این صورت احتمالا باید منتظر مرغ ۸۰ هزار تومانی باشیم. چراکه مسئولان اتحادیه‌ای مبنای کنونی را مرغ ۵۰ هزار تومانی می‌دانند.

مردم حاضر به خرید مرغ نیمایی هستند؟

اکنون در حالی قرار بر فروش مرغ نیمایی است که همین مرغ‌های دولتی هم بدون مشتری مانده‌اند. قیمت کنونی مرغ به‌قدری بالاست که حتی مشتریان خارجی هم از آن استقبال نکرده‌اند. ترک بازار توسط مردم بعد از اعلام قیمت‌های جدید دولت، باعث شد تا خرده‌فروشی‌ها با نرخ‌های پایین‌تری به عرضه این محصول بپردازند.

در چنین شرایطی مشخص نیست که چطور مرغ نیمایی به بازار عرضه می‌شود؟ آیا مردم حاضرند مبالغی بیش از این برای خرید مرغ بپردازند؟

چنانکه دولت با حذف  صادراتی و خرید بخشی از مرغ‌های مازاد، سعی در رساندن قیمت مرغ به عدد مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان دارد. اما صادرات مرغ هم چندان موفقیت‌آمیز نبود. در همین زمینه مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل تولید مازاد مرغ، دولت عوارض صادراتی آن را برداشت. در واقع دولت سعی دارد مازاد مرغ کشور ر

علت کاهش قیمت مرغ

حبیب اسدا…نژاد درباره پایین‌بودن قیمت مرغ نسبت به نرخ‌های مصوب عنوان کرد: علت این امر، همین مازاد تولید است. دیگری به موضوع اختلاف میزان عرضه و تقاضا بازمی‌گردد. در حال حاضر تقاضای مردم بشدت افت دارد، اما هر روز به بازار محصول عرضه می‌شود.

او ادامه داد: هر چه به پایان ماه نزدیک می‌شویم میزان خرید مرغ نزولی‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد حقوق کارمندان و کارگران در این روزها ته می‌کشد و دیگر پولی برای خرید مرغ ندارند. با این حال در روزهای آینده منشا ارزی مرغ تغییر می‌کند و باید منتظر عرضه مرغ نیمایی به بازار باشیم.

وی درباره جوجه‌کشی‌های فعلی و تاثیر آن روی قیمت مرغ توضیح داد: ما در بحث تولید جوجه، هیچ مشکلی نداریم. تا امروز، ۸۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته‌ایم که این عدد تا پایان ماه به ۱۱۵ میلیون قطعه می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: از شنبه مرغ‌‌هایی که تولید آن‌ها با ارز نیمایی انجام شده وارد بازار می‌شود.

حبیب اسدالله‌نژاد اظهار کرد: با این شرایط قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ زنده بین نزدیک به ۵ هزار تومان است که حدود ۶ درصد با نرخ فعلی آن در بازار فاصله دارد.

اسدالله‌نژاد افزود: هم‌اکنون قیمت عرضه مرغ زنده ۳۰ هزار تومان است. اگر قیمت‌های بازار واقعی نشود تولید‌کنندگان زیان می‌کنند و تولید مرغ در کشور با آسیب بسیار جدی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی که قرار بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، فقط ۳۰ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می‌دهد. در صورت حفظ قیمت فعلی مرغ و ورود آن با ارز نیمایی از اواخر هفته بعد، شرایط تولید اقتصادی نبوده و به زیان تولیدکننده است.

این تسهیلات جنبه حمایتی ندارد و فقط برای جبران زیان می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و مرغدار را مقروض سیستم بانکی نگه دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: علاوه بر این قرار بود در پرداخت تسهیلات، استعلام گرفته نشود و بدهی‌های قبلی به صورت فریز شده باشد، اما وزارت جهاد کشاورزی و بانک‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند و به همین دلیل تولیدکنندگان نیازمند تسهیلات، برای استمرار تولید قادر به دریافت این تسهیلات نیستند.

آغاز صادرات تخم‌ مرغ

به نقل از بازار، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به افغانستان از یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: صادرکنندگان منتظر ابلاغ حذف تعرفه صادراتی تخم مرغ هستند.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به افغانستان از یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: صادرکنندگان منتظر ابلاغ حذف تعرفه صادراتی تخم مرغ هستند.

نبی پور با اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ از حدود یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: این صادرات از مقصد مشهد به افغانستان در حال انجام است.

به گفته وی، تاکنون حدود ۸۰۰ تن تخم مرغ از کشور صادر شده است.

مهدی یوسف خانی گفت: نرخ کنونی هر کیلو مرغ گرم در عمده فروشی‌ها ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان و در خرده فروشی ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان است.

او نرخ هر کیلو ران مرغ را ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان، سینه ۹۰ هزارتومان و فیله مرغ ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: روزانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مرغ در تهران عرضه می‌شود. عرضه مرغ کنونی مربوط به جوجه ریزی ۴۰ تا ۵۰ روز قبل است و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای تیر نرخ مرغ به نرخ مصوب برسد.

با اصلاح نظام یارانه نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که کمتر از این رقم در بازار به فروش می‌رسد و خرید حمایتی پشتیبانی امور دام هم نتوانسته بر بازار اثر بگذارد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که روز گذشته نرخ مرغ در بازار عمده فروشی به ۵۰ هزار تومان و خرده فروشی ۵۵ هزار تومان رسیده بود که امروز مجدد به دلیل نبود کشش بازار کاهش یافت.

کمبود شدید گوشت مرغ در آینده نزدیک

به نقل از بازار، جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در شرایط فعلی این سوال برای مرغ داری‌ها مطرح است که اگر فردا روزی جهاد کشاورزی مرغ را زیر قیمت از مرغداری‌ها خریداری کند، این مرغداری‌ها چه کار باید کنند.

جلال محمودزاده با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی و گرانی در این بخش اظهار کرد: با رویکردی که دولت و وزارت جهاد کشاورزی در پی گرفته، در آینده نزدیک یعنی دو ماه آینده به دلیل کاهش جوجه ریزی و معدوم کردن جوجه‌ها آن هم به دلیل نبود نهاده‌های دامی ما با کمبود شدید گوشت مرغ مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئولین وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارند که ما قیمت مرغ را ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان نگه داشتیم در صورتی که شرایط بدین نحوه نیست.

وی تاکید کرد: دلیل اساسی مبنی بر اینکه مرغ در شرایط فعلی ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان قیمت دارد این است که اولا در زمانی که دولت قصد داشت یارانه‌ها را بردارد مردم هجوم آورده و مرغ ارزان قیمت خریداری کردند و نهایتاً عرضه و تقاضا به هم ریخت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین ما مقداری مرغ از تولید گذشته در اختیار داشتیم و همچنین مقداری نهاده‌های دامی ارزان قیمت هم در انبارها وجود داشت، از سوی دیگر قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده بود بنابراین به واسطه این دلایل است که مرغ در شرایط فعلی ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بر اساس آنالیز صورت گرفته، قیمت هر کیلو مرغ ۵۵ هزار تومان برای مردم تمام می‌شود یعنی اگر مرغدار بخواهد این مرغ را به فروش برساند باید این مرغ را کیلیویی ۶۰ هزار تومان در اختیار دولت قرار خواهد داد و نهایتاً دولت با این قیمت مرغ را در اختیار بازار قرار می‌دهد که این کار را انجام نمی‌دهد.

قیمت جو از ۲ هزار تومان به کیلویی ۱۳ هزار تومان، ذرت به کیلویی ۱۴ هزار تومان و سویا به ۱۶ هزار تومان رسیده است بنابراین مرغداران نقدینگی لازم را ندارند تا نهاده‌های گران از بازار تهیه کنند و این موارد باعث می‌شود تا مرغداری‌ها جوجه ریزی نکرده و آن مرغ داری که جوجه ریزی کرده، جوجه‌هایش را معدوم کند.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی هستیم ،گفت: در شرایط فعلی قیمت جو از ۲ هزار تومان به کیلویی ۱۳ هزار تومان، ذرت به کیلویی ۱۴ هزار تومان و سویا به ۱۶ هزار تومان رسیده است بنابراین مرغداران نقدینگی لازم را ندارند تا نهاده‌های گران از بازار تهیه کنند و این موارد باعث می‌شود تا مرغداری‌ها جوجه ریزی نکرده و آن مرغ داری که جوجه ریزی کرده، جوجه‌هایش را معدوم کند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد : از سوی دیگر جهاد کشاورزی به مرغ داران اعلام کرده که تسهیلات و قرارداد خرید با مرغ داران تنظیم خواهد کرد اما قیمت را به آن‌ها نخواهد داد، یعنی نمی‌گوید که به چه قیمتی مرغ را از مرغداران خریداری خواهد کرد و این یعنی یک معامله ناقص.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی این سوال برای مرغ داری‌ها مطرح است که اگر فردا روزی جهاد کشاورزی مرغ را زیر قیمت از مرغداری‌ها خریداری کند، این مرغداری‌ها چه کار باید کنند بنابراین هیچ مرغ داری زیر بار چنین قراردادی نمی‌رود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان